بازدید 6626
بررسی نقش رسانه در برخورد با فساد؛

برای برخورد با مفاسد به جای بگیر و ببند، دست رسانه‌ها را باز بگذارید

نمونه این را می توان با رشد شبکه های اجتماعی و افزایش آگاهی های مردم از اطلاعات، اخبار و اتفاقاتی که در جامعه می گذرد، ملاحظه کرد. مثلا اتفاقاتی نظیر گم شدن دکل های نفتی، افشای حقوق و دستمزدهای نجومی، افشای اطلاعات واگذاری املاک توسط شهرداری، اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان، موضوع بابک زنجانی و اختلاس 3 هزار میلیاردی و ... بخشی از اقداماتی بوده که توسط رسانه ها و در راستای مبارزه با فساد و تخلفات صورت گرفته است.
کد خبر: ۷۷۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵ 04 March 2018

رسانه ها و مطبوعات، یکی از ابزارهای مهم نظارت بر حسن اجرای امور و جلوگیری از فساد است؛ به همین دلیل آن را رکن چهارم دموکراسی می خوانند. از آنجایی که «رسانه» به تنهایی قدرت بازدارنده‌گی بالایی دارد، می تواند ابزار مهمی در جهت جلوگیری از فساد و درستی انجام امور قلمداد شود. اگر نظارت رسانه بر دستگاه‌ها و بخش های مختلف فراگیری بیشتری پیدا کند، آن بخش، دستگاه یا افراد می دانند در صورت انجام تخلف، رسانه ها آن تخلف را افشا خواهند کرد و در معرض افکار عمومی قرار خواهند داد، به همین دلیل میل به فساد و تخلف کمتر و کمتر می شود.

به گزارش «تابناک»؛ یکی از نقش های اصلی که برای رسانه ها تعریف شده، آگاهی بخشی به افکار عمومی، اطلاع رسانی به مردم و انعکاس مشکلات و معضلات مختلف است، موضوعی که بعضا با ایجاد دست اندازهای قانونی و فراقانونی، رسانه و خبرنگار را مجبور می کند، موضوع یا ماجرایی را بیان نکند و یا اینکه همه آن را نگوید. این یک مسأله طبیعی است که وقتی در جامعه ای دست رسانه برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به افکار عمومی بازتر باشد، سطح آگاهی مردم بالاتر می رود و حساسیت، واکنش و مبارزه با هر آنچه بتوان نام فساد بر آن گذاشت بیشتر می‌شود.

برای برخورد با مفاسد بجای بگیر و ببند، دست رسانه‌ها را باز بگذارید

نمونه این مسأله را می توان با رشد شبکه های اجتماعی و افزایش آگاهی های مردم از اطلاعات، اخبار و اتفاقاتی که در جامعه می گذرد، ملاحظه کرد. مثلا اتفاقاتی نظیر گم شدن دکل های نفتی، افشای حقوق و دستمزدهای نجومی، افشای اطلاعات واگذاری املاک توسط شهرداری، اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان، موضوع بابک زنجانی و اختلاس 3 هزار میلیاردی و ... بخشی از اقداماتی بوده که توسط رسانه ها و در راستای مبارزه با فساد و تخلفات صورت گرفته است.

می بینید که یکی از دلایل افشای تخلفات و مفاسد یاد شده، افزایش و رشد آگاهی های عمومی و باز گذاشتن دست رسانه ها در برخی موضوعات یاد شده است؛ هرچند در برخی از این رویدادها هم برخوردهایی با برخی رسانه ها و رسانه ای ها صورت گرفت، برآیند کلی کار این بود که تخلف و فسادی که صورت گرفته بود، افشا شد و در نهایت با دخالت دستگاه های نظارتی، گامی در جهت احقاق حقوق مردم و بازگرداندن اموال بیت المال صورت گرفت.

بنابراین، می توان این گونه نتیجه گیری کرد که طبیعتاً «فساد در بستر ناآگاهی و بی خبری جامعه و افکار عمومی می‌تواند رشد کند»؛ پس باید بخش عمده ای از اقداماتی که در این جهت صورت می گیرد، به منزله جلوگیری از اطلاع افکار عمومی از تخلفات و مفاسد برشمرد که طبیعتا نه تنها عایدی مثبتی برای جامعه و کشور ندارد، بلکه با کاهش آگاهی ها در افراد و اجتماع، زمینه‌ساز فساد و مخصوصاً فساد مالی می‌شود.

این مسأله ای بدیهی و پذیرفته است که وقتی مردم به قوانین، مقررات و همچنین حقوق خود در قبال افراد و سازمان ها و متقابلا حقوق سازمان ها و افراد در قبال فرد، حقوق دیگران و ...آگاهی پیدا کنند، می توانند جلوی بسیاری از مسائلی که باعث تخلف یا فساد می شود، بگیرند. این افزایش آگاهی یکی از رکن های مهم در جلوگیری از تخلفات و فساد محسوب می شود، چون مانع از زد و بندها خواهد بود و جلوی تخلفاتی که بر مبنای ناآگاهی انجام می شود را بگیرد.

رسانه علاوه بر نقش نظارتی که می تواند در راستای جلوگیری از تخلفات در جامعه داشته باشد، حتما نقش ویژه ای در آموزش افراد جامعه دارد؛ یعنی اگر رسانه با دست بازتری در قبال مسائل جامعه بتواند اقدام کند؛ علاوه بر اینکه نظارت ها بر امور را تشدید خواهد کرد و بازوی نظارتی نهادها و دستگاه های ناظر خواهد بود، می تواند با آگاهی بخشی به جامعه در جهت آموزش مردم برای مقابله با تخلفات و مفاسد گام های مؤثری بردارد.

از این روی، رسانه می‌تواند نظارت کند که فساد، اختلاف، کجروی و انحراف در سطح مدیران جامعه و دستگاه‌های مختلف کم و کمتر شود و نقش بازدارندگی ویژه ای ایفا کند، زیرا با در نظر گرفتن این که رسانه و رسانه ای ها می توانند با مصونیت بیشتر و محدودیت کمتر به برخی مسائل ـ که هر کسی جرأت ورود به آن را ندارد ـ موضوعات را واکاوی کنند، دستگاه های مختلف و افراد جامعه به ویژه در سطح مدیران و تصمیم گیرندگان احتیاط بیشتری را در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها خواهند داشت تا در معرض افکار عمومی به رویکرد نادرست ـ حالا سهوی یا عمدی ـ متهم نشوند.

در سال‌های اخیر شاهد نقش مهم رسانه در مبارزه با فساد بوده ایم و شاید خیلی از حساسیت‌های بالایی که در رابطه با فساد در جامعه به وجود آمده، به دلیل ایفای نقش رسانه‌ها و آگاه کردن افکار عمومی نسبت به این موضوع است؛ بنابراین، باید مراقبت کنیم که اقدامی در جهت جلوگیری از افشاگری های اصولی و صحیح رسانه ها صورت نگیرد تا متخلفان و مفسدان خود را در حاشیه امن بپندارند.

گویا یکی از اقدامات مهمی که در این رابطه باید انجام بشود، این است که با در نظر گرفتن خطوط قرمزی که صرفا مربوط به سیاستگذاری ها اصولی و خط مشی نظام است، در سایر موارد قانونگذاران و دستگاه های نظارتی، دست رسانه را برای پیگیری و مقابله با مفاسد و تخلفات باز بگذارند تا این بخش مهم از ارکان دموکراسی بتواند میل به فساد در جامعه را از طریق نظارت، افشاگری و آموزش به جامعه کمتر کنند.

اگر رویه این باشد که یک خبرنگار یا رسانه به محض ورود به مسأله ای، با فشار افراد ذی نفوذ به عناوین مختلف متهم شود، طبیعتا نمی توان انتظار داشت که رسانه به بازوی نظارتی دستگاه های مسئول در مقابله با تخلفات و مفاسد تبدیل شوند. آنچه تاکنون به ویژه در سالیان اخیر شاهد آن بوده ایم، افشای تخلفات و مفاسد از سوی رسانه ها در جهت احقاق حقوق عامه مردم است، پس به جای برخورد و مقابله با چنین مسأله ای، باید دست رسانه ها را در چنین موضوعاتی باز گذاشت تا شاهد کاهش تخلفات و مفاسد در جامعه باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۱
سلام
کاملا موافقم، خوبه بعداز مدتها یه سایت خبری املاک نجومی و دستمزهای نجومی را باهم آورد ولی افسوس که رسانه ملی فقط دستمزد نجومی را پوشش میداد
دست رسانه اای مثل شما باز بزارن که فقط کارتون سیاسی کاری باشه
بله تنها راه جلوگیری از اختلاس و فساد همین است که رسانه ها آزاد باشند .
ولی اگر رسانه های آزاد را میخاستند باشد که به قاضی مرتضوی اجازه نمیدادند تا صد تا شونو ببنده ؟
کاملا درسته
عملکرد رسانه ها در خیلی از کشورها مانع رشد فساد و رانت شده
البته اگر خود رسانه ها از ترس سانسور شدن دست به خودسانسوری نزنند
دقیقا
فقط دست رسانه ها را نه. به مردم هم اجازه اظهار نظر آزاد بدهید. باید یک یک افراد و اشخاص بتوانند با آزادی سخن بگویند. خداوند متعال سوره شریفه الاحزاب آیه مبارکه 70 می فرمایند: ای اهل ایمان، متّقی و خدا ترس باشید و همیشه به حقّ و صواب سخن گویید.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
خدا گفته ولی جانشینانش هر اظهار نظری را با بگیر و ببند پاشخ می دهند.
بعد از افشاگری رسانه ها اگر بگیر و ببند نباشد که ارزشی ندارد
فقط فشار افکار عمومی میماند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
شما اول رسانه افشاگر را پیدا کن بعد به فکر بگیر و ببند مفسدان باش .همین هایی که که افشا شده از طریق شبکه های اجتماعی بوده است.
فقط اعدام جواب میده،مگه الان که مردم ورسانه خیلی اختلاسها و حقوق مادام العمر وآقا زاده بازی و...رامیدونن تغییری ایجاد شده یا برخوردی شده یا فساد کمتر شده؟فقط وفقط اعدام
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
البته اینها فقط یه اعدام معترضان می اندیشند و منتظر شهادت می شوند.
امکان نداره جراید آزاد بشه. که اگه بشه ۲۴ ساعت نمی کشه همه رفتن رو هوا......
چه رسانه ای بهتر از صدا و سیما
هدف خود را ایجاد ظلمت و سکوت قرار داده
هر کاری میکند دست رسانه رو باز نزارید. دوباره همون بازی قبلی رو تکرار نکنید. دست رسانه بازشه، یه گروه تندروی میکنه، تمام رسانه ها بسته میشن، تندروها قدرتمند تر میشن، مردم بدبخت تر بعد میشه نوبت یه تدبیر و امید دیگه. شما رو بخدا نکنید.
آفرین ، بسیار پیشنهاد درست و منطقی ارایه دادید
اصلا اجازه وجود چنین رسانه ای را نخواهند داد.
بعد از اون همه هیاهو راجع به بدهکاران بانکی هیچ ارگانی به صورت رسمی حاضر به اعلام اسامیشان نشد تا چه رسد به بقیه مسائل
بسم الله
برای مادر شهید
روزوفات حضرت ام البنین روز مادران شهید نام گرفت
خدایا تا همین تعداد مادرشهید زنده اند ذلت خائنین و رفع مشکلات کشور را نشانشان بده تا دیگر طعنه نشنوند:
بچتو ‌برای چی فدا کردی؟
اکثر رسانه ها وابسته هستند.
چیزی که سالها میگوییم!!رسانه آزاد برابر است با فساد کمتر و سلامت بیشتر.
دست آوردهایی که غرب در زمینه اجتماعی بدست آوردند و در حال اجرا هستند چیزای نیست که به راحتی بتوان آنرا رد کرد ! که یکی از مسایل افکار عمومی و رسانه هاست. اگر می خواین آنها رو رد کنید با سنجش کاملا علمی و ارایه بهتر از آن باید باشد که قطعا به کسی بتونه اینکار انجام بده خود غربی ها جایزه نوبل هم می دهند. نه اینکه مثل یکی از کاندیدای ریاست جمهور بیاد بگه اختلاف طبقاتی در غرب زیاده و ما انو قبول نداریم و می خواهیم کاهش بدیم !!!!!! اونا هم می خوان انجام بدن ! چگونه ؟ برنامه ات واسه این کار چیه .
لطفا متفکرین اقتصادی دولت لا اقل یک نگاهی به مکانیزم اقتصادی پاک و روشن در کشورای اسکاندیناوی بیاندزند تا عدالت اجتماعی را از اونا یاد بگیرن و همان را در ایران فقط با کپی کردن اجرا کنند!!!
عزیزم اینها شعاره همشون دستشون تو یه کاسه هست و بعد رسانه رو آزاد بذارن؟
تو حتی نظراتتم وابسته ب جناحه..چطور میخواد امثال شما از فساد بگید انوقت؟
با رسانه ای که املاک نجومی رو افشا کرده بود چه کردند تا وقتی این طور باشه رسانه جرئت نمیکنه چیزی بگه
مطمئن باشید که هرگز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.من قول شرف می دهم.شما هم دارید سفسطه می کنید.خودتونم خوب می دونید.
خوب دست رسانه باز باشه و اعلام بشه، بعدش چی؟؟؟؟خودتون خبر گذاشتید با اختلاص کننده هماهنگ کردند که فرار کنه. برادر تابناک فساد سیستماتیکه. سیستماتیک!!!!!
لازمه عدالت در جوامع امروزی رسانه خصوصی و آزاد است.در قرون جدید جامعه هایی که عدالت نسبی بهتری داشته اند رسانه خصوصی و آزاد دارند.
برادر تابناک ، پیشنهاد می کنم شما از خودتون شروع کنید که تقریبا ۷۰% کامنت ها را فیلتر می کنید .
آقای رئیس جمهور؛ انتقاد از امام زمان و معصومین پیش کش؛ از خبرنگاران شهرستانی در برابر مدیران جزء تان دفاع کنید
در باب نقد و حیطه مبارزه با فساد همه امکانات تنها برای تهران است. سیستم اداری شهرستان ها به صورت جزایری خود مختار و نا کار آمد درآمده اند که گروه های هم ولایتی... که در راس اداراتش قرار گرفته اند، با تمام قوا آنچنان حمایتی از هم می کنند که هیچ خبرنگار و منتقد اجتماعی نتواند نقدی حتی در حد قلقلک از مدیریت آن ها داشته باشد.
این رویه و شکایات متعدد ادارات در شهرستان ها از خبرنگاران باعث شده؛ هیچ عقل سلیمی بنا را بر نقد سیستم بروکراتیک و سرشار از زمینه های رانت و فساد نگذارد. فی الواقع خبرنگاران شهرستانی مجبور شده اند به جای چشم بیدار مردم؛ تبدیل به بلندگوهایی شوند تا در قبال دریافت چندر غاز حق چاپ "ریپرتاژآگهی" دولتی امرار معاش نمایند. اگر در این وانفسا چند نفر خبرنگار و یا منتقد ناپرهیزی نمایند و نقدی بر سیستم و یا مدیری بنویسند آن چنان مورد هجمه دستگاه عریض و طویل حقوقی ادارات شما قرار می گیرند که برای همیشه عطای نقد را به لقایش خواهند بخشید.
به عنوان مصداق؛ اداره جهاد کشاورزی شاهرود یک دهه است که تحت مدیریت یک شخصی واحد قرار دارد. صرف نظر از چرایی این شیوه گماشتن مدیران موارد بسیاری از تخلفات از سوی کشاورزان و مرتبطینش به روزنامه نگاران منعکس می گردد. مواردی که بهتر بود مراجع قانونی نظیر دادستانی به عنوان مدعی العموم! به آن وارد شوند نه من روزنامه نگار که ابزار قانونی اثبات آن ها را در اختیار ندارم.
مواردی که اثبات هرکدام از آن ها وظیفه نهاد های قضایی و اطلاعاتی است. اما وظیفه من روزنامه نگار چیست؟؟
در مورد این اداره خاص من به عنوان یک فعال رسانه ای و سردبیر یکی از نشریات محلی با همکاری مدیر یکی از سمن های فعال در زمینه آب و کشاورزی پس از تحقیقاتی به این نتیجه رسیدیم که موارد آشکاری از تخلف و "شائبه ایجاد رانت" برای پرسنل این اداره در واگذاری پروژه ها صحت داشته است و با شناخت از فضای بسته نقد و نقادی در شهرستان ها؛ در قالبی طنز و اشاره ای مبهم به یکی از این موارد؛ با نام بردن از رئیس اداره مذکور از او خواستیم بر اساس حدیث نبوی "حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا"
خودش به این موضوعات رسیدگی نماید و آن را در کانال تلگرامی خود قرار دادیم.
اما جواب او چه بود؟! شکایتی عریض و طویل به دادستانی شاهرود. قصد ورود به موضوع صلاحیت مرجع رسیدگی و یا روابط خاصی که در شهرستان ها وجود دارد را ندارم. دادستانی شاهرود هم در یک اقدام جهادی در زمانی بسیار کوتاه قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر نموده و تقاضای مجازات فرموده اند. خوشبختانه امروزدر نیمه بهمن ماه در میانه جشن های پیروزی انقلاب اسلامی مدال افتخار ایستادن در دادگاه به سینه اینجانب نصب گردید. فارغ از رایی که صادر خواهد شد؛ من وظیفه خود را تمام شده می پندارم. بنا بر وظیفه اجتماعی ام به عنوان یک مسلمان و شغلی ام به عنوان یک روزنامه نگار در پیشگاه وجدان خویش روسفید هستم. به عنوان جوانی از نسل انقلاب، از این که جدیت مسئولین در اجرای فرمان مقام معظم رهبری در ابلاغ دستور آتش به اختیاری و ایجاد شفافیت و عدالت محوری را سنجیدم؛ حس انجام وظیفه دارم.
شما چطور جناب رئیس جمهور؟ شما از سویی به کسانی که تاب انتقادات را ندارند گله می فرمایید و حتی معصوم را هم در جایگاهی قرار می دهید که قابل نقد است ولی از طرف دیگر در زیر مجموعه های تان با روزنامه نگاران این گونه برخورد می کنند. یکی از دوستان مشفق و دلسوز که از قضا کارمند همین اداره است چرا برای خودتان دردسر درست می کنید و دشمن تراشی می کنید؟"
چرا مردم به زیستن در فضایی این چنین عادت کرده اند و حساسیت هایشان را از دست داده اند؟ جناب رئیس جمهورآیا جواب این سوال را می دانید؟

جناب آقای حسن روحانی در دو راهی باور کردن دم خروس و قسم حضرت عباستان مانده ایم. اگر واقعا عزمی جدی برای مبارزه با رانت و فساد دارید از سر انگشتان و سرشاخه ها آغاز نمایید. از سرایت بیشتر این عفونت و خوره به شاخه های اصلی و بقیه بدن جلوگیری کنید و موجبات رضایت مردم را فراهم آورید. همین مدیران فردا در سمت های بالاتر جایگزین شما ها خواهند شد و آن روز است که باید فاتحه دولت را خواند.به داد مردم شهرستان ها برسید وصدای اعتراض آن ها را بشنوید.
علی رضا اسلامی
خبر امید وار کننده بود اگه به حقیقت هم نرسه ولی گفتنش هم خالی از لطف نیست بشرطی که صدا و سیما احتیاج به بودجه میلیاردی نداره بلکه به چیز دیگه. هر جای دنیا که فساد مبارزه میشه و مهار شده بخاطر مطبوعات آزاد هستش. جناح بندیها و سیاسیون پولدار شده با رسانه آزاد مخالف هستش که این خودی و غیر خودی هستش که هم ساختار فساد رو گسترده به همه جا. این چند تا روزنامه هم اگر آزاداندیشی دارن اما میتونن جلوی فساد رو بگیرن با اطلاع رسانی بموقع.
اقای مرتضوی کجایی که بیفتی به جون رسانه ها ببین در نبودت دارند چه کار میکنند مگه نمیگفتی این روزنامه ها لانه دشمنان هستند و اونها را تعطیل میکردی تا هر کی راحت هر کاری دلش میخواهد بکند ببین میخوان به همه جا نور بتابند و همی چی رو شفاف کنند.اونوقت امثال شما چه جوری شرکتهارو شبانه در حالت خواب آلودگی بفروشند و یه چند میلیارد ینی هم کم و زیاد بنویسند چک بدن چک بگیرن همدست بابک بشن.بعضی ها برا خودشون زمین بگیرن زمین بفروشن وام بگیرن پس ندن خلاصه از شرایط بهترین استفاده را بکنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس