بازدید 11390

چه کسی در رد یا تایید سیاست‌های اقتصادی دولت نقش دارد؟

در سال های اخیر همواره این موضوع مطرح بوده است که در تیم اقتصادی دولت چه کسی به عنوان مغز متفکر اقتصادی مطرح می باشد و تایید نهایی این سیاست ها بر عهده چه کسی است. رسانه ها همواره بر نقش پررنگ مسعود نیلی اشاره داشتند اما افراد حاضر در کابینه دولت و اطرافیان مسعود نیلی این موضوع را همواره تکذیب کرده اند. حسین عبده تبریزی به تازگی در همایشی در مشهد به نقش پررنگ نیلی در تصمیمات اقتصادی دولت اشاره نمود.
کد خبر: ۷۷۹۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲ 04 March 2018

چه کسی در رد یا تایید سیاست‌های اقتصادی دولت نقش دارد؟در سال های اخیر همواره این موضوع مطرح بوده است که در تیم اقتصادی دولت چه کسی به عنوان مغز متفکر اقتصادی مطرح می باشد و تایید نهایی این سیاست ها بر عهده چه کسی است. رسانه ها همواره بر نقش پررنگ مسعود نیلی اشاره داشتند اما افراد حاضر در کابینه دولت و اطرافیان مسعود نیلی این موضوع را همواره تکذیب کرده اند. حسین عبده تبریزی به تازگی در همایشی در مشهد به نقش پررنگ نیلی در تصمیمات اقتصادی دولت اشاره نمود.

به گزارش تابناک اقتصادی، در طول دولت یازدهم و دولت دوازدهم همواره این سئوال مطرح بوده است که چه کسی پشت سیاست های اقتصادی دولت قرار دارد و به عنوان مغز متفکر اقتصادی دولت محسوب می شود؟ با توجه به تعدد کسانی که در دولت دارای سمت های اقتصادی بوده و در این زمینه نقش آفرینی می کنند، پاسخ به این پرسش بسیار سخت بوده است. افراد حاضر در تیم اقتصادی دولت دوازدهم در حال حاضر به این صورت است که مسعود کرباسیان هدایت وزارت اقتصاد را بر عهده دارد، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت است، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه می باشد، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی است، محمد نهاوندیان و مسعود نیلی نیز به ترتیب معاون اقتصادی و دستیار ویژه رئیس جمهور می باشند.

در این میان برخی از رسانه ها، همواره بر این موضوع تاکید داشته اند که چه در دولت قبلی و چه در دولت فعلی حسن روحانی، مسعود نیلی به عنوان مغز متفکر اقتصادی دولت مطرح بوده است و به نوعی نیلی را مرد اول طراحی سیاست های اقتصادی دولت می دانستند. اما افراد حاضر در کابینه دولت و یا حتی اطرافیان مسعود نیلی بارها این موضوع را تکذیب نموده اند. به عنوان نمونه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مورخ 1 بهمن 1396 در مصاحبه ای با روزنامه اعتماد در پاسخ به این پرسش که چرا برخی انتقادهایی که به نحوه سیاستگذاری اقتصادی دارید را به شخص مسعود نیلی که مغز متفکر اقتصادی دولت است وارد نمی‌کنید؟ جواب داد: اشتباه شما همین است که فکر می‌کنید دکتر نیلی به عنوان معلم نشسته و بقیه اعضای دولت، مشق ‌های او را دیکته می ‌کنند. وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد حرف‌ های دکتر نیلی در دولت اجرا می‌ شود؟ گفت: خیلی خوشبینانه حدود ١٠ درصد توصیه‌ های دکتر نیلی جدی گرفته می ‌شود و در سیاستگذاری اثرگذار است.

هر چند که افراد حاضر در کابینه دولت در صحبت ها و مصاحبه های خود سعی دارند تا نقش کمرنگی را برای مسعود نیلی در سیاست های اقتصادی دولت در نظر بگیرند اما ناخواسته برخی از افراد به نقش پررنگ وی در اتخاذ سیاست های اقتصادی اشاره می کنند.

به عنوان نمونه، در همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار که در اواخر هفته گذشته در مشهد برگزار شد، حسین عبده تبریزی که به عنوان آخرین سخنران همایش پشت تریبون قرار گرفته بود، هنگامی که به بسته بانک مرکزی برای مقابله با نوسانات ارزی اشاره کرد گفت: ما همه بر اشکالات این بسته و ضد تولید بودن آن واقف بودیم و هنگامی که از دکتر نیلی راجع به اینکه چرا این گزینه را انتخاب کردند پرسیدم وی گفتند که گزینه های بدتر از این گزینه در روی میز من قرار گرفت که مجبور شدم نهایتاً این بسته را انتخاب کنم و از بین گزینه های بد و بدتر، بد را انتخاب نمایم.

از گفته های حسین عبده تبریزی پیداست که نقش مسعود نیلی در رد یا تایید سیاست های اقتصادی دولت بسیار پررنگ است. پرسشی نیز که در این بین مطرح می شود این است که باقی گزینه ها جهت مهار تلاطمات ارزی چه بوده است که مسعود نیلی آن ها را به عنوان گزینه های بدتر کنار گذاشته و به این بسته بانک مرکزی که به نوعی بر ضد بخشنامه شهریور ماه بانک مرکزی است، تن داده است؟

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر