بازدید 14760

دست کشاورزان شرق اصفهان زیر ساطور مدیران وزارت نیرو گیر کرده و در حال قطع شدن است!

کشاورزان شرق استان اصفهان نزدیک به چهارده سال است که تحت تأثیر سوء مدیریتی که در حوضه آبریز زاینده رود وجود دارد، با مشکلات فراوانی رو به رو شده اند و زندگی آنها در حال نابود شدن است. هزاران خانواده اصفهانی در جریان حذف منابع آبی شرق زاینده رود دچار مشکل شده اند و هیچ مسئولی پاسخگوی مطالبات آنها نیست.
کد خبر: ۷۷۹۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶ 04 March 2018

 دست کشاورزان شرق اصفهان زیر ساتو مدیران وزارت نیرو گیر کرده و در حال قطع شدن است!کشاورزان شرق استان اصفهان نزدیک به چهارده سال است که تحت تأثیر سوء مدیریتی که در حوضه آبریز زاینده رود وجود دارد، با مشکلات فراوانی رو به رو شده اند و زندگی آنها در حال نابود شدن است. هزاران خانواده اصفهانی در جریان حذف منابع آبی شرق زاینده رود دچار مشکل شده اند و هیچ مسئولی پاسخگوی مطالبات آنها نیست؛ کشاورزانی که نبود آب امانشان را بریده و چاره ای جز مهاجرت و اعتراض برای آنها باقی نگذاشته است.

به گزارش «تابناک»؛ مدیریت به هم پیوسته منابع آب در حوضه های آبریز و اجرای برنامه های دقیق کارشناسی در رابطه با منابع و مسائل آب، از جمله موضوعات مهمی است که برای کشوری چون ایران که محدودیت های آبی فراوانی دارد، بسیار ضروری است؛ نیازی انکارناشدنی که البته برای اثبات نبودنش مستندات فراوانی وجود دارد.

هر چند افزایش دامنه مشکلات آبی و زیست محیطی در حوضه آبریز ارومیه، هامون، جازموریان، کارون و.... که در پی آن صدها هزار خانواده رسماً دار و ندار خود را از دست دادند و فقر مطلق بر زندگی آنها سیطره انداخت، سند بی مثالی است که مشکلات آبی را در سراسر کشور نمایان می کند، اما این موضوع در حوضه آبریز زاینده رود به شکل بسیار خاص تری رخ داده و استمرار دارد.

اگر در سایر حوضه های آبریز تقریباً تمامی شهروندان قربانی سوء مدیریت های آبی هستند و برای این موضوع تقریباً یکسان هزینه می دهند، در حوضه آبریز زاینده رود، سوء مدیریت و برخی بهره برداری های سیاسی زمینه ساز بی عدالتی نیز شده و شرایط را برای مردم این منطقه از کشور و به ویژه شرق آن به مراتب سخت کرده است.

مردم مناطقی چون ورزنه، جرقویه علیا و سفلی، کوهپایه و جلگه که بیش از 10 سال است با کاهش شدید منابع آب مواجه شده بودند، در سال اخیر حتی یک قطره آب نیز از حقابه های قانونی خود را دریافت نکردند تا ضمن نمایش مظلومیت خود، سندی آشکار از ناتوانی مدیران در مدیریت عادلانه این حوضه آبریز را به نمایش بگذارند.

مردم شرق اصفهان نزدیک به ده روز است به دلیل مشکلات پیش آمده و عدم پرداخت حقابه های قانونی آنها در پاییز و اسفند ماه در محل انتقال آب زاینده رود به یزد تجمع کرده اند تا مشکلات پیش آمده برای خود را به گوش مسئولان ارشد کشور برسانند؛ مسئولانی که گویا این اعتراضات دیگر برای آنها اهمیتی ندارد و رسیدگی به آن در دستور کار آنها قرار ندارد.

مدیران ارشد وزارت نیرو در توجیه رویداد پیش آمده و عدم امکان حل آن بیان می کنند که بیش از 400 میلیون مترمکعب، تنها نیاز آب شرب مردم منطقه است، حال آنکه در سد زاینده رود هم اکنون چیزی حدود 124 میلیون مترمکعب آب وجود دارد؛ آبی که حتی کفاف شرب مردم را نمی دهد و لذا نمی توان آن را در اختیار کشاورزان قرار داد.

این موضع مسئولان وزارت نیرو در حالی است که مردم منطقه اعتقاد دارد آنها بر اساس قانون و قوانین بالادستی شورای عالی آب دارای حقابه هایی هستند که در بخش های بالادست از آنها سلب می شود و سوء مدیریت مسئولان بر این مسأله دامن زده است.

حیدر علی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با این مشکل به «تابناک»، گفت: این درست است که اکنون در سد زاینده رود آب به اندازه کافی وجود ندارد؛ اما پرسش این است که این محدودیت منابع را نباید الان ملاک قرار داد. آب سد در عرض چندین ماه باید ذخیره شود تا در یک بازه زمانی کوتاه مورد استفاده قرار گیرد. من تیرماه سال جاری نسبت به این مشکل به مسئولان وزارت نیرو کتباً هشدار دادم و از آنها خواستم که جلوی برداشت های غیر قانونی آب در حوضه آبریز زاینده رود را بگیرند.

عابدی افزود: مسئولان وزارت نیرو همان موقع در پاسخ به هشدار من گفتند، در جریان برداشت های غیر قانونی آب هستند و این موضوع را پیگیری خواهند کرد، اما این اقدام صورت نگرفت تا اکنون با مشکلی اینچنینی رو به رو باشیم.

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: مسئولان وزارت نیرو هیچ اقدام مؤثری برای مدیریت عادلانه آب انجام نمی دهند و هیچ واکنش مثبت و امیدوار کننده ای در سال در برابر برداشت های غیر قانونی آب در بالادست سد و نیز پایین دست انجام نمی دهند. آنها به حقوق مردم احترام نمی گذارند و هیچ برنامه مدون و دقیقی برای مدیریت یکپارچه و منسجم منابع آب حوضه آبریز زاینده رود و استان های مختلف ندارند.

این نماینده مجلس افزود: مسئولان با بی توجهی های خود برای مردم، چاره ای جز مهاجرت و اعتراض باقی نگذاشته اند. آنها می گویند کشور دچار تغییر اقلیم شده است. بله قبول داریم اما تغییر اقلیم درصد دارد و میزان آن را کارشناسان 30 درصد اعلام می کنند. با این تفسیر، پرسش من این است که چرا 100 درصد منابع آب شرق اصفهان را حذف کرده اند؟

عابدی تأکید کرد: وزارت نیرو اگر حتی 50 درصد حقابه قانونی شرق اصفهان را نیز مراقبت و به آنها پرداخت کند می توان با تغییر الگوی کشت کشاورزان شرایطی فراهم کرد به طوری که کشاورزان کار و کشاورزی خود را داشته باشند، اما گویا مسئولان با کارهای خود می خواهند عملاً این مردم را وادار به مهاجرت کنند.

آنچه در مورد آخرین وضعیت مردم شرق اصفهان وجود دارد، حکایت تلخی از سوء مدیریت مسئولانی است که به رغم ناتوانی در مدیریت مسئولیت می پذیرند و منافع شخصی و سمت های چنین و چنان خود را بر منافع مردم ترجیح می دهند. این مدیران و مسئولان البته نه تنها مجازات نمی شوند، بلکه هیچ گونه پاسخگویی در قبال سیاست های غلط خود ندارند تا داستان افزایش مشکلات مردم ادامه یابد و دست کشاورزان زیر ساطور آنها بماند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۸۷
در حال حاضر آب شرب شهر اصفهان با آب چاه مخلوط میشود و تغییر طعم آن در بسیاری مناطق شهری محسوس است.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
ما در چهارمحال بختیاری زندگی میکنیم اب شهر ما و خیلی از شهر های استان از یکی چشمه تامین میشود این چشمه در این موقع از سا دبی 600 لیتر بر ثانیه خروجی اون بود حالا شده 200 لیتر بر ثانیه اب شهر سورشجان در استان چهارمحا روز جمعه قطع شد به خاطر کم ابی 0خشک سالی در استان چهارمحال باعث تاثیر بر چندین استان کشور اصفهان خوزستان یزد و..شده خود استان از 700 چشمه که داشت الان 150 چشمه اون
اب دارن
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
تابناک کاری نداره کل خروجی های چشمه های زاینده رو با ده سال پیش مقایسه کن ببین اوضاع از چه قرار هست
این درد همه جائیه . البته سو مدیریت همه جایی هست و سیستماتیک هست با چاشنی فساد و رانت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
سو مدیریت چیه خشک سالی تمام چشمه دائمی رو خشک کرده
دولت برای وضع معیشت کشاورزانی که در اثر خشکسالی قادر به تامین مایحتاج زندگی خود نیستند اصلا برنامه ای ندارد حال چه کشاورز اصفهانی سخت کوش چه مردم محروم بلوچستان و... و مدیریت بحران هم تا کنون غیر از جلسات میو ه ای برای حضار کاری نکرده
پاسخ ها
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
مستند زیبای بازگشت به بهشت رو دانلود نموده و ببینید
آب زاینده رود را برده اند یزد و یزدی ها دارند باهاش استخر پر می کنند و باغ هاشون را آبیاری می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
ای عزیز. آب زاینده رود شما داره در ذوب آهن اصفهان بخار میشه. مدیریت بلد نیستین نذارین گردن استان های دیگه. آب یزد از شهرکرد و سرچشمه دیگه ای میاد چه ربطی به زاینده رود داره؟
اصفهانی ها نفوذ خوبی در ارگان های ایران دارند
به همین خاطر سریع صداشون شنیده میشه
حدود سی سال پیش نیروگاه برق بخار همدان یک قسمت وسیعی از همدان رو نابود کرد هیچ کس هم محاکمه نشد
پاسخ ها
محمدحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
از خودت نظر نده.اتفاقا از بابت مردم اصفهان خسچیالش راحته.موقع خرج کردن از دل و جون مایه میذارن.موقع حنگ بیشترین شهید رو میدن ولی موقع گرفتن حقشون به خاطر نظام کوتاه میلن
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
چه ربطی به مقاله داشت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
اصفهانی اگر نفوذ داشت الان تنها رودخانه فلات مرکزی و رگ حیاتی اصفهان زاینده رود الان خشک بود به نظرت ؟؟
سهم اب کشاورزان شرق اصفهان را صرف توسعه ذوب اهن وفولاد مبارکه کردند دولت هم هرسال به انها خسارت می ده ولی کشاورزان منطقه میداود باغملک خوزستان که سالهاست به خاطر خشکسالی ازکشت برنج محروم شدند ولی کسی به انها کمکی نکرده ودرحال نابود شدن هستند ..........
پاسخ ها
محمدحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
شما از کدوم منبع میگی این حرف را؟ فولاد مبارکه اندازه یه لیوان آب از یه استخر برداشت می کرد که اونم دیگه از تصفیه فاضلاب شهرهای مجاور برتامین می کنه.اصلا آبی به فولاد مبارکه داده نمیشه
ناشناس
| Germany |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
چرا حرف نامربوط می زنی؟ ذوب اهن سال هاست اینجاست. این آبی هست که منتقل شده از اصفهان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
از کشاورز شرق اصفهان 60 سال پیش که کسی نمی دونست هزار تومنی چیه سه هزار تومن تا سی هزار تومن گرفتن سد و تونل رو اجرا کردن این بدبختا حق آبشون رو میخوان که ضمانت شده بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
تو اینقدرنمی دونی که در این بی آبی دنبال برنج کاری در خوزستان هستی
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
با سلام این خسارت که گفتی میده به کی میده چرا بی اساس حرف میزنی بی انصاف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
برای تولید هر تن فولاد 230 هزاررررررررررررر لیتر آب مصرف میشه. شما میگین یه لیوان؟؟؟؟؟؟
چه عجب یک نفر دلسوز استان "برخوردار!!!" اصفهان پیدا شد. ما اصفهانی ها سالهاست که به از بین بردن حقمان عادت کرده ایم.
برادر جان چی نوشتی وزارت نیرو چکار کنه؟خب کشور را خشکسالی گرفته سرچشمه زاینده رود و کارون یعنی کوهرنگ ده تا پانزده سال پیش دو هزار میلیمتر بارندگی داشت امسال به زیر چهارصد رسیده. همه باید رعایت کنند در شرق اصفهان هم امکان کشاورزی نیست دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
برام موضع این هایی که به انتقال آب از اصفهان میرسه از خشکسالی می گند، اما به شهرهای دیگه می رسه صداشون میره به هوا خیلی ادم های جالبند.
با سلام . صحیح نیست که موضوع کم آبی کشاورزان اصفهان با مطلب انتقال آب به یزد بیان شود . به هر حال مردم یزد که آب را مصرف خوردن و شستن قرار میدهند و این آب که جهت مصرف کشاورزی نمیاد . وهمه هموطن هستیم و ایرانی و باید کنار هم باشیم نه رو در روی هم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
اولا که آب رو صرف راه اندازی تعداد زیادی کارخونه مثل فولاد سازی و ... تو اردکان و یزد کردین ثانیا اگه همه هموطن هستیم و ایرانی پس چرا موقع استخدام که میشه همش داد از بومی بودن میزنی هموطن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
در یزد صرف کارهای صنعتی میشه اعتراض برای شرب نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
آب زاینده رود در یزد برای کارخانه های کیک و نوشابه داره مصرف میسه و برای فولاد کویر یزد
با سلام . صحیح نیست که موضوع کم آبی کشاورزان اصفهان با مطلب انتقال آب به یزد بیان شود . به هر حال مردم یزد که آب را مصرف خوردن و شستن قرار میدهند و این آب که جهت مصرف کشاورزی نمیاد . وهمه هموطن هستیم و ایرانی و باید کنار هم باشیم نه رو در روی هم
این تنها آغازی از بحران آب و تبعات ناگوارش در این سرزمین است؛
جالب اینکه یه روز سر کلاس یکی از اساتید(که در مراجع بالای حکومتی هم جزو تصمیم گیرندگان است) وقتی از بحران آب حرف زدم، برمن تاختن و گفتن دیگر این حرف را نزنید. (حالا استدلالشون رو داشته باشید)کدام دوره تاریخی مردم ایران از بی آبی تلف شدن که حالا بشن؟؟!!!!!!
وقتی حرف از اتلاف منابع می زنیم دقیقا یعنی همین. وقتی یه مسئولی میاد برای خودش یه تصمیم بی منطق میگیره یعنی همین میشه عاقبت کار. بعدش همین سایت شما در خصوص موضوع مافیای آب تکذیب کرد... ما که می دونیم خوب هم میدو.نیم تا یکی دو سال دیگه اگه زنده باشیم می فهمیم که جنگ بر سر آب یعنی چی....
سد های بی توجیه و اتلاف پول کشور و مردم میشه همین. اصفهان چندصد سال بود با همون حقابه داشتن زندگی میکردن؟ چرا نمیخوان قبول کنن گند همه چی رو در آوردن؟
جوابگوی این اعتراضات بنظرمن کسی نیست جز نماینده اصفهان جناب آقای دکترکامران چرا که بیش از بیست وپنج سال نماینده اصفهان بوده اهل شرق اصفهان میباشد ودرزمانهای نمایندگی ایشان آب اصفهان را به یزدودیگر نقاط بردند ودریق از یک سخنرانی ومخالفت ولابیگری ازایشان درمخالفت از بردن آب اصفهان خواهشا این مطلب را بگذارید تا دفاعیه ایشان را ببینیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
دقيقا زماني كه ايشان نماينده نبود وردصلاحيت شده بود آب را بردن وزمان تسلط نمايندگان اصلاح طلبإ
چه مینویسی تابناک؟ میتوانی رنج و درد کشاورزی که با آبرو از دسترنج خود روزگار می گذرانده است را به تصویر بکشی؟ اکنون باید با فقر و بیچارگی روزگار به سر کند و از بیکاری سر به دیوار بکوبد یا به کارگری شب عید در خانه های مردم بپردازد.
ننگ بر این مدیریت که طبقه فرومایه دلال را رشد می دهد و زحمتکش و کشاورز را به سراشیبی فقر میشتاباند.
متاسفانه مسئله آب در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین بحران تاریخ معاصر ایران است و اگر مسئولان فکری اساسی نکنند و شغلی جایگزین برای اغلب کشاورزان کشور ایجاد نکنند این مسئله به زودی تمام مشکلات کشور تحت شعاع قرار می دهد و در بهترین حالت سیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی روستاییان و مهاجرت و حاشیه نشینی فزاینده را دامن خواهد زد
ببين ما توليد داخل نميخوايم كمترين چيزي كه ميخوايم امنيت غذايي

ميدونيد بدترين تحريم تحريم غذا و دارو هستش عراق رو يادتون نمياد نفت در برابر غذا . به جاي بازي بازي لطفا زيرساخت كشاورزي رو درست كنيد تا بتونيم از منابع آبي بهترين بهره رو ببريم . لطفا آب خليج فارس رو شيرين كنيد و حداقل امنيت غذايي رو ايجاد كنيد
استان ویژه اصفهان و آذربایجان شرقی همیشه مشمول نگاه ویژه مسئولان بوده اند چرا که مدیران ارشد نظام اکثرا از این دو استان هستند اما مردم مظلوم چهار محال و خوزستان و فارس به جرم اصفهانی نبودن باید تشنه بمانند . انقدر حق آبه مردمان صبور و ستم کشیده از جنگ و حشکسالی و ریزگرد و ... خوزستان را به نفغ اصفهانیها مصادره نکنید . به والله که سهم خوزستان زرخیز و نفت خیز در اقتصاد به مراتب بیش از آنهاست اما مدام بر تن رنجور محیط زیست استان خوزستان تازیانه میزنید . واللا کارون که زمانی تنها رود قابل کشتیرانی در ایران بود به مدد مافیای قومیتی آقایان خشکید و رفت پی کارش، تمام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
واسه همین از دریاچه ارومیه فقط ۵درصدش مونده
ناشناس
| Germany |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
واقعا که
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
حق آبه که میگن منظور آبی است که پولش رو از پیش دولت از کشاورز گرفته از هر کشاورز شرق اصفهان شصت سال پیش سه هزار تومن گرفتن و رقم آنقدر بالا بوده که توی قباله زنهاشون میزدن
چه عجب تابناک تساهل را کنار گذاشت و نقدی به دولت کرد.
صنایعی که مصرف آب وحشتناکی رو دارند در اصفهان و یزد جمع کنید دیگه،کارخونه سیمان و فولاد تو بیابون چه معنایی میتونه داشته باشه؟؟؟؟؟؟
بهترین راه حل اینه که کارخانه های آب بر مثل فولاد رو از اصفهان و یزد و کرمان انتقال بدین به سواحل شمالی و جنوبی کشور تا هم مشکل آب شرب و هم مشکل آب کشاورزی این استان ها رفع بشه و هم زاینده رود به صورت دائم جریان پیدا کنه و هم تالاب ها زنده بشن
مقاومت بیهوده هم بی فایدست. این مشکلات حاصل تصمیمات متعصبانه و قومی قبیله ای مسئولین در سال های گذشتست گه الان گریبانگیر شده.
تا فرصت باقیست باید تصمیمات شجاعانه رو گرفت
همین اتفاق برای کشاورزان استان خوزستان و روستاهای تابعه شهرستان هندیجان (روستای دهملاءبزرگ)اتفاق افتاده است وعلی رغم اینکه وزارت نیرو طرحهای کانال کشی آب و زهکشی را با مشارکت کشاورزان انجام داده است اما در دو سال اخیر به تعهدات خود عمل نکرده و کشاورزان را از زندگی و کسب درآمد ساقط کرده است
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
شما خوزستانیها گرفتار مافیای نیشکر هستید. ببینید سالی چندمیلیارد آب رو به هدر میدن وبا کشت با بهره وری بسیار پایینشون فقط بفکر سودهای سالی چند صد میلیاردی هستند
درود بر تابناک
گزارشی بسیار دقیق و علمی بود.
من تهرانی هستم اما عیدها که اصفهان می روم و زاینده رود را خشک می بینم اشک از چشمانم جاری می شود. تا کی مردم و بخصوص کشاورزان مظلوم اصفهانی باید خشکی این رود زیبا را بخاطر سومدیریتها تحمل کنند؟!
اقایان مسول چرا به فکر کشاورزان زحمتکش نیستند . اگر اب نیست برای همه نباشد چطور اب زاینده رود که حقابه قانونی شرق اصفهان میباشد را در صنایع فولاد و کشت گلخانه های یزد استفاده میشود ولی به کشاورزان محروم نمیدهند و میگویند اب نیست اگر نیست یا اب کم است باید برای همه نباشد.
روزی میرسه که برای شنیدن صدای مردم خیلی دیره، اون روز دور نیست!
پس شما رسانه ها تو این چهارده سال چه غلطی میکردید کجا بودید
سعادت
مسئولان از اولش هم در انجام دادن امورات بی عرضه بودند. خدارو شکر هنوز هم هستند.
کشاورزان خوزستان هم چندین ساله با اما اگر کشت میکنند وجریمه وزندانی هم شده اند لطفا یک برنامه ریزی کنید هندوانه و گوجه کلم و کدو وبادمجان کمتر کاشته شود نه جلوی کشت برنج خوزستان را بگیرند وصد درصد ممنوع شود
پاسخ ها
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
مستند زیبای بازگشت به بهشت را ببینید
جالبه که وقتی تابناک می خواد در مورد کارون بنویسه، از اصفهان و زاینده رود و حق خوزستان میگه ولی وقتی می خواد در مورد زاینده رود بنویسه، صداش در برابر بردالشت آب و انتقال به کویر مرکزی خفه هست! و بعد فکر می کنن مردم ادعای درستی ، معرفت اندیشی و علم محوری رو از اونها قبول داشته باشن!
وزیر محترم نیرو بعداز رای اعتماد مجلس ( برج 8) تا کنون در حال بررسی انتخاب معاون اب هستند کشاورزان چرا عجله دارند آنها مشکل دارند وزیر نیرو که مشکلی ندارد.








0
والله من نمی دون این همه تونل زدند، کارون خشک شد. پس اصفاهانیا چی کار می کنند این آب رو؟
پاسخ ها
سروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
دوست گرامی ، بالادست تمام آب را برداشت میکنند ، چهارمحال فولادلوله یزد همه آب را میبرند ....
تونل زدن از اولش هم اشتباه بود ؛ اصفهان فقط حق آبه خود را میخاهد و بس
ناشناس
| Germany |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
از خودت بپرس که توهم مافیای اصفهانی داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
میدن کرمان و یزد
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
این آبی که میگی میره یزد وکاشان ونطنز
من یک پیشنهاد به نمایندگان مجلس دارم در موزد آب مصرفی کارخانجات فولاد تحقیق و تفحص کنند خیلی چیزها مشخص می شود آماری که مسولین کارخانه مبارکه اعلام می کنند اصلا با منابع جهانی همخوانی ندارد و یک جای کار می لنگد
ممنون از تابناک که به درد کشاورزهای بدبخت رسیدگی می کنه
در تبلیغات انتخاباتی گفتند.:زنده رود زنده است.
گفتند اب را به جریان می اندازیم.
منظورشان کدام آب بود؟
میگن آبی که به یزد میره فقط صرف شرب و خانگی میشه
پس این همه صنایع کاشی و سرامیک و فولاد و شیشه سازی و.نیروگاه سیکل ترکیبی که همه صنایع با مصرف زیاد اب هستند تو استان یزد اب از کجا میارن
در زمان آقای خاتمی و عارف و بیطرف وزیر نیرو که همگی یزدی بودن این بلا سر اب زاینده رود آمد
انتقال اب از یک حوضه آبریز به جاهای دیگه باعث نابودی اون حوضه میشه
نابود کردن ایران مظلوم رابا این مدیریت
جالبه ادعای مدیریت جهانی هم دارند
مرگ بر مظلوم درود بر ستمگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
احداث این صنایع در دل کویر چقدر منطقیه؟یزد واسه خوردن آب نداره قطب تولید کاشی وسرامیک ایران هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
دقیقا همینه...
وقتی بعضی ادم های بی عرضه و چاپلوس می شوند مسئول درد مردم را چه میفهمند
مدیریت یک پارچه منابع اب یعنی اینکه از صفر تا صد کار را مثل گذشته بدهید دست ما اصفهانیها تا اول استان خودمان را اباد کنید و اگر چیزی باقی ماند به استانهای بالادست و پایین دست خواهیم داد. هنوز می خواهند از دستورات ظالمانه شاهان صفوی برای خود بهره برداری کنند. پس برا چی انقلاب کردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
نه درستش این هست که اب را از بالا دست ببندیم، بقیش را هم بفرستیم یزد
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
معلومه از اون یزدی هایی هستی که تو ویلات توی یزد داری تو آب زاینده رود شنا می کنی!
ناشناس
| Germany |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
آب هزاران و بلکه میلیونها سال بوده توی زاینده رود جاری بوده. آب رود را بستن عواقب نامعلومی داره. از ما گفتن. حدودا نصف اصفهان هم اصفهانی اصیل نیستند و از همین دور و بر آمده اند.
آب نیست... آسمان ریسمان نبافید....
اصفهان حق خود را خواهد گرفت ؛ زاینده رود ، هویت و روح ابدی شهر اصفهان و عامل تمدن سازی اصفهانه و باید احیا بشه ... دوستداران زاینده رود دغدغه شان محیط زیست است ... فقط حق آبه واقعی را رها کنید تا همه مشکلات حل شود ... برداشت غصبی آب یزد و چهارمحال و فولاد را قطع کنید تا مشکل حل شود
تا ما از روشهای نوین کشاورزی استفاده نکنیم وضع همین است ولی کشاورزان هم به دلیل توان مالی پایین وزمینهای کوچک قدرت استفاده از این روشها را ندارند
ما میدانیم آب کم است ما میگوییم چرا زمان انتخاب شدن گفتند زنده رود را زنده می کنیم.
بیش از ده برابرآب زاینده رود پرآب رو از استان اصفهان دارن میبرن یاسوج (آب ملخ از سمت سمیرم) وقم وخمین واراک (از سد گلپایگان) ونوبت خود شهر واستان اصفهان که میشه میگن خشکسالیه!!!! همچنین یکی از سرچشمه های کارون در کوههای دنای سمیرم اصفهانه ( همونجا که هواپیما تهران یاسوج سقوط کرد) اونوقت هموطنان خوزستانی فکرمیکنن اگه آبی به اصفهان بدن صدقه است!! نخیر این حق اصفهانه
سلام
تا زمانیکه افراد بااستعداد و باهوش در یک نظام غلط آموزشی که میراث فرهنگ استعمار است با رویکرد کسب ثروت تحصیلات تکمیلی خود را در زمینه های خدماتی(پزشکی،مهندسی و...) وبا صرف هزینه های کلان آموزشی از بیت المال به انجام میرسانند و رشته های تحصیلی موثر در مدیریت جامعه که اکثرا برخواسته از علوم انسانی است با افراد معمولی (بلحاظ هوش و استعداد) اکثرا به کسب مدرک منتهی میگردد باعث میشود ظرفیت پرورش مدیران لایق و تاثیر گذار کاهش یابد و نتیجه اینکه افراد تحصیل کرده در رشته های پزشکی و فنی مهندسی توانمند ،جذب کشورهای پیشرفته شده و مشغول خدمت به جامعه ای میشوند که مدیران آن افراد باهوش ،توانمند و آینده نگر هستند!
کشور به همان میزان که نیازمند پزشک و مهندس حاذق است به همان میزان هم نیازمند مدیر توانمند و باهوش و آینده نگراست .
پس به امید رفع مشکل آب نباشید!
کمبود آب معلول یک مدیریت احساسی است نه مدیریت عقلائی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
بنده دکتری منابع آب دارم. سر جلسه دفاعم استاد داور از یکی از دانشگاه های تهران که بسیار هم تحت تاثیر لابی هست (همون افرادی که در سازمان برنامه و بودجه پست دارند و در همین بی آبی دارند آب رو از زاینده رود میبرند بروجن که در حوضه کارون واقع هست) اخطار کرد که اگر بخش مربوط به رشد بیرویه پوشش گیاهی استان بالاداست (در طول 10 سال پوشش گیاهی چهارمحال یازده برابر شده) حذف نکنم مدرک دکتری من رو امضا نخواهد کرد. بله دوست با سواد من. مملکت تحت لابی هست. پوشش گیاهی استان بالادست زاینده رود در همین دوره خشکسالی ادعایی یازده برابر شده درحالیکه مردم اصفهان به گدایی و مهاجرت افتادند

همبن ادمین تابناک بارها براش این موضوع رو منعکس کردم ولی منتشر نکرد
اب را به اصفهان برگردانید. قبل از انکه دیر شود.
آقای هاشمی تشریف آوردند چندسال و بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زدند و بخشی از آب کارون و زاینده رود رو انتقال دادند به رفسنجان؛آقای خاتمی تشریف آوردند بر همین مسند جلوس فرمودند و بخش دیگری از این آب رو انتقال دادند به یزد؛ ی نفرم بلند نشد بگه حق الناسه؛مردمان این مناطق صدها ساله حقابه دارند؛رو چه حسابی این کار رو انجام میدید آقایون؟
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
وآقای روحانی اومده ماموریت ناتمام همه دولتهای قبلی روتمام کنه: آب ونک سمیرم اصفهان رو با چندصدکیلومتر لوله منتقل کنه به کرمان. روحانی میخواد لگد آخر رو به بدن نیمه جان اصفهان بزنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
احیانا آقای احمدی نژاد را از قلم نداختید ؟
عقلانیت و منطق دیگر جایی میان ما ندارد آقایان میگویند حقابه مان را میخواهیم ولی دریغ از منطق شما حقابه دیگر استانها را نبرید شما که در استانتان بزرگترین صنایع آب بر ذوب آهن و فولاد مبارکه و الی آخر ، کشت برنج ،بزرگترین آکواریوم خاورمیانه ،بیشترین فضای سبز شهری
فکر کنم منطق آنها اینست که آبهای چهارمحال بختیاری و خوزستان مال خودشان است و این استانها حقی از آنها ندارند
آقای تابناک بگوش باش که همین الان از استان اصفهان بازهم دارند آب رو انتقال میدهند. در همین بی آبی پروژه انتقال آب بن (واقع در حوضه زاینده رود) به بروجن (واقع در حوضه کارون) رو دارند با قدرت ادامه میدهند.
بگوش باش که آب سد حنا (در سمیرم اصفهان) رو دارند می برند رفسنجان. بزودی چیزی بنام سیب سمیرم هم وجود نخواهد داشت. در عوض چشم معاون اول کرمانی رییس جمهور روشن


به شرفت فردا روز نیای مطلب بزنی که سمیرم آب نداره تا زوده تکونی بخور
به نظرم الان بحث اصفهانی یا چهتر محالی بودن اشتباه است چون 50ساکنین استان اصفهان از اهالی محترم چهار محال وبختیاری هستند که به اصفهان مهاجرت کرده اند لذا سهمیه آب اشامیدنی مورد نیاز ایشان رت به اصفهان بدهید
کارخونه های ذوب آهن و فولاد رو از مرکز ببرید لب دریا، آب شیرین کن هم همونجا راه بندازید، سدهای اضافی رو خراب کنید و بذارید طبیعت به روال خودش برگرده، قناتها رو احیا کنید، خواهید دید که آب مملکت کفاف دریاچه ها و پایین دست و بالادست خودش رو خواهد داد.
فولاد مبارکه به تنهایی چهار برابر کل استان یزد آب مصرف میکنه!!!! ذوب اهن و پالایشگاه و .. ده ها برابر یزد آب مصرف میکنند !!!مگه چقدر اب واسه یزد میاد ؟؟کل استان یزد مصرفش یک چهارم مصرف فولاد مبارکه هست .ابی که میاد یزد پنجاه درصد مصرف نیاز مردمه بقیش با اب چاه مخلوط میشه.حالا بی انصاف ها همه خشکسالی ها را به گردن یزد میاندازید؟به دروغ میگن اب را واسه فولاد و گلخانه و.. میبرند .از نظر میزان سرانه مصرف اب با وجود اینکه در یزد باید از کولر ابی استفاده کرد یزدیها کمترین مصرف اب کشور را دارند و بیشترین صرفه جویی را انجام میدهند .در کل ایران فقط یزد داره از اب انتقالی استفاده میکنه؟این همه شهر ایران دارن به نحوی از اب انتقالی شهر های دیگه استفاده میکنند ، اولیش تهرانه که از کرج و... اب میگیره .بد شانسی اینه که اب یزد از جایی میاد که همه مشکلاتشون را در اب انتقالی میبینند. فقط یزدیها باید از تشنگی میمردند؟فرض کنید این دو متر مکعب اب که واقعا اونهایی که سرشون تو حساب کتابه میدونن هیچی نیست به یزد نمیامد مشکل حل بود؟؟؟ این اب مثل یک نهر کوچک تو زاینده رود خشک خودش را نشان میداد.ایا روش های کشاورزیمون درسته ؟ایا از وزیر کشاورزی که اصفهانیه خواستید جلوی کشت های غرق ابی و کشت های پر ابخواه بالا دست و پائین دست را بگیره و با تسهیلات کم بهره ،کشاورزی علمی و مدرن و پر محصول کم ابخواه را جایگزین کنه؟ حالا هر چی میشه ربطش میدید به اب انتقالی به یزد
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
جنابعالی طبق چه آماری نظر میدی! چهت اطلاع جنابعالی بیشترآب مصرفی فولادمبارکه آب بازیافت خودشه ویا آب فاضلاب شهرستان مبارکه (که اون فاضلاب روهم با خرج خود فولاد کشیده)
ایکاش مردم خوب اصفهان یک بررسی میکردند در سالجاری چند میلمتر باران در استان چهار محال و بختیاری باریده که ادعای حقابه دارند چهار محال بختیاری خود دچار خشک سالی است بر سر چیزی که وجود ندارد چرا بحث میشود مدیران کشور چرا واقعیات آب را برای مردم بیان نمی کنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل