بازدید 19525

جعبه سیاه هواپیمای تهران -یاسوج پیدا شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اعلام این خبر، گفت: جعبه سیاه هواپیمای ATR 72 پرواز تهران-یاسوج که روز یکشنبه، 29 بهمن ماه در ارتفاعات کوه دنا سقوط کرده بود با تلاش و جست‌وجوی کوهنوردان و نیروهای امدادگر پیدا شده است.
کد خبر: ۷۷۹۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷ 03 March 2018
در چهاردهمین روز تجسس در ارتفاعات دنا برای یافتن قطعات هواپیما و پیکر جان باختگان این رویداد تلخ، بالاخره جعبه سیاه هواپیما پیدا شد.

به گزارش «تابناک»، عزیزی فیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اعلام این خبر، گفت: جعبه سیاه هواپیمای ATR 72 پرواز تهران-یاسوج که روز یکشنبه، 29 بهمن ماه در ارتفاعات کوه دنا سقوط کرده بود با تلاش و جست‌وجوی کوهنوردان و نیروهای امدادگر پیدا شده است.
این تصویری است که از جعبه سیاه کشف شده منتشر شده اما سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص آن اعلام کرده است: «اصالت تصاویر منتشر شده از جعبه سیاه ATR سانحه دیده تأیید نمی‌شود»!
این تصویری است که از جعبه سیاه کشف شده منتشر شده اما سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص آن اعلام کرده است: «اصالت تصاویر منتشر شده از جعبه سیاه ATR سانحه دیده تأیید نمی‌شود»!
جعبه سیاه تحویل دادستانی می‌شود

بهرام پارسایی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از تحویل جعبه سیاه به دادستانی خبر داد و گفت: در تماسی که با آقای مهندس فیلی معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد و مدیربحران این استان داشتم ایشان اعلام کرد که دو دستگاه CVR (cockpit voice recorder) و FDR (flight data recorder) که همان جعبه سیاه هواپیماست، در صحت و سلامت کامل یافت شده است.

وی افزود: نگرانی ما ضربه دیدن به این دستگاه‌ها بود که خوشبختانه کاملا سالم هستند و تحویل دادستانی می‌شوند.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ همچنین گفت که کارشناس و در صورت نیاز یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ در بازخوانی این دستگاه‌ها حضور دارند و نظارت کامل خواهند داشت.
 
واکنش تند مقامات هواپیمایی کشوری به خبر
 
به رغم آنکه تصویری از جعبه سیاه پیدا شده منتشر شده، مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری کشف جعبه سیاه را تائید نمی‌کنند و حتی با صدور اعلامیه ای، تردیدهایی در این خصوص مطرح کرده‌اند. در این اطلاعیه این گونه آمده است: «پیرو اخبار منتشر شده مبنی بر یافتن و انتقال جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده، کوهنوردان اعزامی عضو گروه تجسس که هم اکنون در محل سانحه در ارتفاعات دنا حضور دارند، در بین قطعات هواپیما، موفق به یافتن دو قطعه شده‌اند که مطابق با آموزش‌های ارائه شده، احتمال قوی می‌دهند این دو قطعه، جعبه سیاه هواپیما باشد. تا زمان انتقال قطعات و شناسایی آن توسط تیم تخصصی بررسی سانحه، امکان تأیید رسمی یافتن جعبه سیاه از طرف سازمان هواپیمایی کشوری ممکن نیست.»

همچنین این سازمان اصالت تصاویر منتشر شده از جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده را تأیید نکرده و با توجه به اظهارات گروه تجسس، تاکنون امکان انتقال تصاویر از قطعات یافته شده ممکن نبوده است.

پیش از این اطلاعیه نیز محمدسعید شریفی، مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه انتقال بقایای پیکر‌های جان‌باختگان سانحه ATR از روز گذشته آغاز شد، به فارس گفت: تیم تخصصی هیمالیانورد توانست با استفاده از کمک هلی‌کوپتر‌ها بخشی از بقایای پیکر‌ها را به پایین منتقل کند اما کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری که در منطقه وقوع سانحه مستقر هستند اعلام کردند که هنوز قطعات هواپیما که در کنار پیکر جان‌باختگان یافته شده پایین نیامده است، بنابراین مشخص نیست آیا جعبه‌سیاه در بین این قطعات وجود دارد یا خیر.
 
وی افزود: من نمی‌دانم رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و یا معاون استاندار کهکیلویه و بویراحمد آیا در بالای کوه و سایت سانحه قرار دارند و می‌توانند جعبه سیاه را بین قطعاتی که یافته شده است تشخیص دهند یا خیر؟ و اینکه چرا در مصاحبه‌های خود اعلام می‌کنند این جعبه‌سیاه یافت شده است. اینگونه اظهارات جای تأمل دارد، زیرا موضوع در حیطه اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری است. بار‌ها تأکید کرده‌ایم اظهارنظر در حوزه مسائل تخصصی صنعت هواپیمایی و این سانحه در حوزه کار سازمان هواپیمایی کشوری است و ما تا مطمئن نشویم جعبه سیاه پیدا شده است نمی‌توانیم رسماً اعلام کنیم. ضرورت دارد اگر خبری برای مردم عنوان می‌شود با اطمینان و دقت کامل باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار