بازدید 15369
واکنش نمایندگان مجلس به ماجرای فدراسیون کشتی؛

مسابقه دادن با ورزشکار یک کشور دیگر به معنای به رسمیت شناختن آن نیست/ سران سه قوه برای حل معضل به رهبری پیشنهاد ارائه دهند

پس از بحث و جدل‌های بسیار پیرامون احتمال محرومیت کشتی ایران در صورت حضور نیافتن کشتی‌گیران ایران مقابل رقبای رژیم صهیونیستی و فشارهایی که از این بابت به فدراسیون کشتی و شخص رسول خادم وارد شد، او استعفای خود را از ریاست فدراسیون کشتی اعلام کرد.
کد خبر: ۷۷۹۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲ 03 March 2018

رسول خادم از 28 مهرماه 1392 که به سرپرستی فدراسیون کشتی منصوب شد تا نهم اسفندماه 1396 ـ در حدود 52 ماه حضورش در فدراسیون کشتی ـ با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده و سبب شده است تا تنها رئیس فدراسیونی که قهرمان المپیک و جهان در رشته خودش بود، این روزها به کناره گیری از سمتی تصمیم بگیرد که با تمام وجود به آن علاقه دارد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از بحث و جدل‌های بسیار پیرامون احتمال محرومیت کشتی ایران در صورت حضور نیافتن کشتی‌گیران ایران مقابل رقبای رژیم صهیونیستی و فشارهایی که از این بابت به فدراسیون کشتی و شخص رسول خادم وارد شد، او استعفای خود را از ریاست فدراسیون کشتی اعلام کرد.

اما این استعفا با واکنش های مختلفی در جامعه ورزشی کشور و همچنین سیاسیون مواجه شد؛ بسیاری حق را به خادم می دهند و برخی دیگر بر مواضع قبلی اصرار دارند و هر گونه مواجهه با رژیم غاصب صهیونیست را مغایر با ایدئولوژی های نظام می دانند؛ اما در این میان، اعضای فراکسیون ورزش نظر دیگری دارند.

محمدرضا تابش، استعفای رسول خادم و اعضای شوراهای فنی کشتی فرنگی و آزاد فدراسیون کشتی را بهت‌آور توصیف کرد و گفت: نباید بگذاریم عرصه بر یک قهرمان نام‌آور المپیک و جهانی، آن‌ قدر تنگ شود که راهکار را در استعفا ببیند.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی افزود: از رسول خادم و مربیان و کادر فنی فدراسیون کشتی می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند و برای حل مشکلات صبور باشند.

وی ادامه داد: همه مسئولین امر باید به کمک کشتی که ورزش ملی و مدال‌آور ما در سطح جهانی است، بشتابند و موانع و مشکلات را از سر راه کشتی ایران و فدراسیون کشتی بردارند؛ به ویژه که بارها پرچم ایران به واسطه رشادت‌ها و قهرمانی کشتی‌گیران عزیزمان به اهتزاز درآمده و اشک شوق میلیون‌ها ایرانی وطن‌پرست را جاری کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، همچنین گفت: از رئیس‌جمهور محترم، وزیر ورزش، دبیر شورای عالی امنیت ملی و در رأس همه مقام معظم رهبری درخواست دارم تا با تدبیر حکیمانه خود نسبت به رفع موانع فراروی کشتی‌گیران ما چاره‌جویی کنند.

وی اضافه کرد: قاطبه نمایندگان و فراکسیون ورزش مجلس به این موضوع حساس هستند و با جدیت مسأله را تا رسیدن به مقصود پیگیری خواهند کرد.

مسابقه دادن با ورزشکار یک کشور دیگر، به معنای به رسمیت شناختن آن نیست

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی در گفت وگو با ایسنا در واکنش به استعفای دسته جمعی مسئولان فدراسیون کشتی، از جمله رسول خادم از سمت ریاست فدراسیون و سرمربی‌گری تیم ملی کشتی، گفت: در موفقیت آقای خادم در عرصه کشتی شکی نیست و کشتی ایران مدیون افرادی همچون ایشان است؛ اما ادامه کار به دلیل مشخص نبودن خط قرمزها در کشور و ایجاد مشکل در سیاست‌گذاری، سخت شده بود، زیرا قانون‌های نانوشته‌ سلیقه‌ای اعمال می‌شوند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حرف ورزشکاران و مسئولان ورزشی این است که نمی‌دانند در مواقع خاص چه باید بکنند تا مبادا با ورزشکار اسرائیلی رو در رو شوند؛ آیا باز هم به عمد ببازند، گواهی پزشکی رو کنند یا بگویند در وزن‌کشی با حریف هماهنگ نشده‌اند؟

وی یادآورشد: باخت عمدی علیرضا کریمی به منظور رویارو نشدن با کشتی‌گیر اسرائیلی و اتفاقات پس از آن، سبب شد به مسئولان عرصه کشتی کشور همچون آقای خادم به صرافت پیدا کردن راه‌حلی اساسی برای این مهم بیفتند.

سیاوشی شاه‌عنایتی توضیح داد: هرچند هدف از این باخت‌ها به رسمیت نشناختن اسرائیل است، به گفته ورزشکاران به دلیل پنهان‌کاری، جامعه جهانی در بیشتر مواقع متوجه دلیل این کار نمی‌شوند ضمن آنکه بُرد فرهنگی مدنظر را آن طور که باید و شاید در کشور ندارد.

وی اضافه کرد: بسیاری از کشتی‌گیران بر این مسأله که حسرت این مدال برای همیشه بر دل آن‌ها می‌‌ماند اذعان کرده‌اند؛ به همین دلیل، باید طی یک مشورت جمعی با آن‌ها صحبت و تکلیفشان را با اعمال نظر مقامات عالی نظام مشخص کرد.

سیاوشی با تأکید بر اینکه الزاما کشتی گرفتن یا مسابقه دادن با ورزشکار یک کشور دیگر به معنای به رسمیت شناختن آن کشور نیست، تصریح کرد: مسلما ما اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم، ولی با وجود آنکه در دنیا فقط ورزشکاران ایران این کار را می‌کنند، نه فلسطینی‌ها متوجه می‌شوند این کار در حمایت از آن‌ها صورت می‌گیرد و نه جامعه جهانی و تنها تاوان این سیاست نانوشته را جوانان و نخبگان ورزشی کشور می‌دهند.

رئیس کمیته زنان، خانواده، تربیت بدنی و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس با یادآوری اینکه کشتی ورزش بومی ایرانیان است و مردم ایران شیفته این ورزش هستند، ادامه داد: به یقین کسی به دنبال زیر پا گذاشتن خط قرمزها و حیثیت نظام نیست؛ اما به ‌عنوان بخشی از این نظام، پیشنهاد صحبت کردن در این خصوص را می‌دهیم، چون باید نظر بالاترین مقام کشور را در این زمینه جویا شد و به یقین با راه‌حل‌هایی که مراجع عالی تصمیم‌گیرنده ارائه می‌دهند، می‌توان به جوانان نخبه ورزشی کمک کرد.

وی با اشاره به نقش شورای عالی امنیت ملی در این مهم، گفت: امیدواریم شورای عالی امنیت ملی این مسأله را نیز حل و فصل کند، چون به بحرانی در جامعه کشتی کشور تبدیل شده است تا جایی که کاروان کشتی ایران با کادر فنی و بدون سرمربی به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شده‌اند.

محمدجوادجمالی نوبندگانی نیز با بیان اینکه عدم رویایی با رژیم صهیونیستی مسبوق به سابقه است، به پیشینه تاریخی عدم رویارویی تیم‌های آسیایی با اسرائیل اشاره و عنوان کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی که ایران برابر اسرائیل در میادین ورزشی حاضر می‌شد، فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌های اسرائیل در اروپا نبود، بلکه در آسیا واقع شده بود لذا تیم‌های ورزشی ایران بارها با رژیم صهیونیستی به میدان رفته است.

استعفای جمعی مسئولان کشتی کشور، اتفاقی تکان دهنده

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس استعفای جمعی مسئولان کشتی کشور را اتفاقی تکان دهنده دانست و گفت: نباید به راحتی با استعفای آن‌ها موافقت شود، بلکه باید با گفت وگو راه‌حلی پیدا کرد.

به گزارش فارس، جمالی نوبندگانی با اشاره به سخنان رسول خادم، رئیس مستعفی فدراسیون کشتی، اظهار کرد: با توجه به اینکه اسرائیل در رشته‌های ورزشی رزمی انفرادی ورزشکاران سایر کشورها را جذب می‌کند تا برای اسرائیل مبارزه کنند، امروز ورزشکاران ما در رشته‌هایی مثل کشتی، جودو و تکواندو تحت فشار هستند و دیگر نمی‌توانند با بهانه‌هایی مثل اخذ گواهی از بیمارستان و حاضر نشدن در وزن‌کشی از رویارویی با حریف اسرائیلی سر باز زنند.

وی افزود: احتمال اینکه اسرائیل روی ورزش‌هایی که برای ایران مدال‌آور است، سرمایه‌گذاری کند محتمل است؛ بنابراین شاید ایران در آینده با مشکلات بیشتری نیز مواجه شود.

سران سه قوه برای حل معضل به مقام معظم رهبری پیشنهاد دهند

وی ادامه داد: ضرورت دارد تصمیمی در سطح عالی‌ترین مقامات حاکمیتی در سطح سران سه قوه گرفته و به مقام معظم رهبری پیشنهادی ارائه شود که یا تصمیم جدیدی در زمینه رویایی با رژِیم صهبونیستی اتخاذ شود یا رسما پای اصول خود بایستیم و تمام هزینه‌های آن را نیز بپردازیم. عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اسرائیل در ورزش‎های تیمی حرفی برای گفتن ندارد، افزود: به دلیل اینکه ورزشکاران ما تحت فشارهای بسیاری هستند و تعلیق رشته‌ای مثل کشتی که ایران حرف اول را در آن می‌زند، جدی است ضرورت دارد مسئولان ارشد نظام در این باره تصمیم‌گیری کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل