بازدید 2472

بازار تخم‌مرغ سال دیگر متعادل می‌شود

مدیر کل دفتر امور طیور وزارت کشاورزی اعلام کرد که اقدامات بسیاری در راستای جبران کسری تولید تخم‌مرغ ناشی از بیماری آنفلوآنزا صورت گرفته و اگر مشکل تازه‌ای در سال آینده به وجود نیاید، تولید و بازار تخم‌مرغ متعادل می‌شود و نگرانی بابت بازار شب عید این محصول نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۷۷۹۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 03 March 2018

مدیر کل دفتر امور طیور وزارت کشاورزی اعلام کرد که اقدامات بسیاری در راستای جبران کسری تولید تخم‌مرغ ناشی از بیماری آنفلوآنزا صورت گرفته و اگر مشکل تازه‌ای در سال آینده به وجود نیاید، تولید و بازار تخم‌مرغ متعادل می‌شود و نگرانی بابت بازار شب عید این محصول نیز وجود ندارد.

حبیب امینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که از سال گذشته گله‌های مولد را هدف قرار داد اقدام به جایگزینی گله‌های مولد برای جبران کسری به وجود آمده کردیم که در این زمینه جوجه ریزی افزایش پیدا کرد و از ۲۵ میلیون قطعه در سال ۱۳۹۵ به ۴۵ میلیون در سال ۱۳۹۷ خواهد رسید.

وی با اشاره به اقدامات در راستای ترمیم مزارع مرغ مادر، گفت: ۷۰ درصد از کسری تولید از محل افزایش سن گله‌های مولد صورت گرفت و مابقی آن نیز از طریق واردات تامین می‌شود که البته این اقدام در سال‌ آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. البته در راستای جبران کسری مواجه شده در سال آینده حداقل باید پنج میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شود که این میزان در سال گذشته حدود سه تا ۳.۵ میلیون قطعه بود.

بازگشت تعادل به تولید و بازار تخم‌مرغ

مدیر کل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: اگر اتفاق خاصی نیفتد و مجدد شاهد افزایش شیوع بیماری آنفلوآنزای در سال آینده نباشیم، برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای صورت گرفته که تعادل به بازار تخم‌مرغ باز خواهد گذشت، چراکه تولید این محصول در راستای حفظ و ترمیم جمعیت ۶۵ میلیون قطعه‌ای مرغ تخم‌گذار به شرایط طبیعی خود باز خواهد گشت.

امینی با بیان این که مردم نگران تامین بازار شب عید تخم‌مرغ نباشند، ادامه داد: گرچه تلفاتی در سال گذشته داشته‌ایم اما با توجه به نزدیک شدن به اواخر سال تقاضا و مصرف تخم‌مرغ کمتر می‌شود و هم‌اکنون رو به کاهش است و با توجه به ترمیم گله‌های مولد و واردات تخم‌مرغ پیش بینی می‌شود که در سال آینده با مشکلی مواجه نشویم.

وی گفت: با توجه به مصر ۶۵ تا ۷۰ هزار تنی تخم‌مرغ در هر ماه و تولید و تامین ۸۷۷ هزار تنی این محصول که با پیش بینی ۹۵۱ هزار تنی آن فاصله دارد اقداماتی در راستای تامین و جایگزینی انجام شد و کمبود ۱۶۰ هزار تنی تخم‌مرغ از طریق افزایش سن گله‌ها و تولید تخم‌مرغ به میزان ۹۰ هزار تن و عدم صادرات این محصول به میزان ۷۰ هزار تن جبران شده است.

مدیر کل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی همچنین در خصوص وضعیت بازار مرغ و تخم‌مرغ، ‌ اظهار کرد: بازار این محصولات پروتئینی تابع عرضه و تقاضا بوده و با توجه به بالاتر رفتن میزان مصرف این محصولات در نیمه دوم هر سال، درصددیم تا جوجه‌ریزی را به گونه‌ای انجام دهیم که تولید و بازار تخم‌مرغ متعادل شود اما قیمت این محصول در حال حاضر با شرایط عادی متفاوت است و می‌توان گفت در وضعیت عادی هر شانه تخم‌مرغ ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان قیمت دارد که هم‌اکنون شرایط کاملا متفاوت است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان