بازدید 1835

اجلاسیه رسمی خبرگان برگزار می‌شود

کد خبر: ۷۷۹۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲ 03 March 2018
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان از برگزاری اجلاسیه رسمی خبرگان در ۲۲ و ۲۳ اسفند خبرداد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله احمد خاتمی در نشست خبری که امروز در دبیرخانه مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شد، عنوان کرد: اجلاس مجلس خبرگان رهبری ۲۲ و ۲۳ اسفند ماه در تهران برگزار می‌شود. همچنین نمایندگان مجلس خبرگان رهبری ۲۴ اسفند ماه به زیارت مرقد امام خمینی (ره) خواهند رفت و بعد از آن با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت و از رهنمود‌های ایشان بهره می‌برند.

وی افزود: دستور کار اجلاس، سخنرانی آیت‌الله جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری است که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه ایراد خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمام روسای مجلس خبرگان در خصوص نطق افتتاحیه با هیات رییسه مشورت می‌کنند، اظهار کرد: آیین‌نامه الزامی به این موضوع ندارد، اما با توجه به اینکه این سخنرانی پیشانی خبرگان است، روسا پیش نویس سخنرانی را تهیه می‌کنند و اعضا در خصوص آن نظر می‌دهند. دو مطلب در خبرگان تابلو است؛ یک سخنرانی رییس مجلس و دیگری بیانیه پایانی. در این اجلاس ۱۶ نفر از نمایندگان در نطق‌های پیش از دستور به سخنرانی می‌پردازند که در این نطق‌ها معمولا مشکلات کشور و حوزه انتخابیه مطرح می‌شود. بعد از نطق‌ها اولین دستور کار توسط هیات تدوین‌کنندگان بیانیه شکل می‌گیرد و این گروه محور‌های بیانیه پایانی را تنظیم می‌کنند و سپس به تصویب اعضا می‌رساند. این بیانیه، بیانیه همه خبرگان محسوب می‌شود.

خاتمی ادامه داد: در این اجلاس نیز همانند اجلاس‌های قبلی مهمان مدعو خواهیم داشت که در رابطه با مسائل کلان کشور صحبت می‌کند و پنج نفر از اعضای خبرگان حق سخنرانی و اظهارنظر در خصوص صحبت‌های سخنران مدعو را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه شخصیت مدعو هنوز به طور قطعی مشخص نشده است، اظهار کرد: مسائلی که مدعو در این اجلاس بیان می‌کند مسائل منطقه است. مجلس خبرگان نمی‌تواند در این مسائل غفلت کند. در اغتشاشات اخیر پول عربستان معرکه‌گردان بود. طراحی توطئه‌ها علیه نظام و انقلاب توسط عاملان آمریکا در منطقه صورت می‌گیرد. موضوع دوم که سخنران مدعو به آن اشاره می‌کند، فساد در عرصه‌های مختلف است.

خاتمی ادامه داد: در این اجلاس دو طرح اصلی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ موضوع اول طرح افزایش تعداد کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری است که از شش کمیسیون به هشت کمیسیون افزایش خواهد یافت. کمیسیون سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قبلا در مجلس فعالیت می‌کرد که از دل این کمیسیون، دو کمیسیون اقتصادی و فرهنگی اضافه خواهند شد و کمیسیون سیاسی جدا خواهد شد. موضوع دوم طرح اصلاح انتخابات مجلس خبرگان است. در اصل ۱۰۸ قانون اساسی آمده است که تمامی قوانین مربوط به خبرگان را به خود مجلس خبرگان سپرده‌اند. بر اساس این اصل، کمیسیون آیین‌نامه در رابطه با انتخابات مجلس خبرگان و با توجه به دو مطلب یک سیاست‌های کلی انتخابات که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و خبرگان اولین نهادی است که به این سیاست‌ها لبیک گفته است و دوم اصلاح روند انتخابات مجلس خبرگان است که این طرح در این اجلاس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: کمیسیون آیین‌نامه یک مصوبه در قالب ۳۶ ماده و ۲۴ تبصره به هیات رییسه تقدیم کرد و هیات رییسه دستور بحث در این خصوص را در دستور کار مجلس قرار داد که به نظر می‌رسد بررسی این طرح در این اجلاس به پایان نرسد و در جلسه دیگر این موضوع مورد بحث قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: از آغاز دوره پنجم تاکنون مجموع تعداد جلسات هیات رییسه و کمیسیون‌ها ۱۸۲ جلسه بوده است. گاهی گفته می‌شود که مجلس خبرگان سالی دو جلسه دارند و این کاری نیست، این بخشی از کار خبرگان است. کمیسیون‌ها همواره فعال هستند و جلسات خود را برگزار می‌کنند و هیات رییسه نیز ماهی یک بار جلسه دارد.

وی ادامه داد: مساله دیگر که مورد توجه مردم است هیات اندیشه‌ورز است. در پایان اجلاس قبلی رهبری این موضوع را به مجلس خبرگان سپردند که بررسی کنند در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی در مسائل کلان چه پیشرفت‌ها و چه پسرفت‌هایی داشته‌ایم و این کار بسیار سنگینی است که بر عهده مجلس خبرگان گذاشته‌اند. این موضوع به تصویب رسید که کارگروه اندیشه‌ورز تشکیل شود و در این جلسه با یک طرح دو فوریتی با ۲۰ امضا تقدیم هیات رییسه می‌شود و اعضای هیات اندیشه‌ورز انتخاب می‌شوند. قرار نیست مجلس خبرگان متصدی این کار باشد، کار بسیار سنگینی است. ابتدا کارگروه‌ها مشخص شدند و هر جمعی در کشور که در این موضوع کار کرده است تجربیات و پژوهش‌های آن‌ها در این کارگروه‌ها استفاده خواهد شد. این هیات شامل شش کارگروه دین و فرهنگ، علم و فناوری، حقوق قضایی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود. این کار بزرگ را مجلس خبرگان رهبری به مدد همه اندیشه‌ورزان به انجام می‌رساند و نتیجه آن بنابر دستور رهبری به ایشان تقدیم می‌شود.

وی ادامه داد: در این اجلاس انتخابات هیات رییسه و کمیسیون‌ها برگزار می‌شود. از جهت قانونی کسانی که در گذشته منتخب شدند تا خرداد ماه ۹۷ منتخب هستند، ولی به دلیل اینکه مجلس خبرگان رهبری تا شهریور ماه اجلاس رسمی ندارد انتخابات در این اجلاس برگزار می‌شود و جابجایی‌ها در خرداد ماه صورت می‌گیرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی