بازدید 2907
اقتصاد در گذر زمان

از تهدید ایران به فسخ قرارداد اعطای وام توسط لرد کرزن تا حمله هوایی عراق به تاسیسات نفتی سومار

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۷۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 03 March 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

12 اسفند 1299، لرد كرزن وزير خارجه بريتانيا در تلگرامي به نورمن وزيرمختار كشورش در تهران تهديد كرد اگر حكومت ايران قرارداد 1919 را لغو كند قرارداد اعطاي وام به ايران نيز فسخ خواهد شد.

12 اسفند 1329، اجتماع عظيمي از سوي جمعيت فدائيان اسلام در مسجد شاه بر پا شد. در اين اجتماع عليه ظلم شركت نفت ايران و انگليس و لزوم ملي شدن صنعت نفت سخنراني‌ هائي ابراز شد و سپهبد رزم‌ آرا نخست ‌وزير مورد حمله شديد قرار گرفت.

12 اسفند 1330، عملیات حفاری چاه ‌های نفت شرکت نفت ایران و ایتالیا و شرکت نفت ایران و آمریکا در خلیج ‌فارس آغاز شد.

12 اسفند 1342، بیستمین دوره اجلاسیه کمیسیون اقتصادی آسیا و خاوردور با شرکت نمایندگان ۲۸ کشور در تهران گشایش یافت.

12 اسفند 1346، مهندس ابوالحسن بهنیا مجددا به سمت مدیرعامل بانک رهنی ایران انتخاب شد.

12 اسفند 1347، قرارداد عملیات اکتشافی و بهره ‌برداری نفت در حوزه فارس بین مدیرعامل شرکت نفت و کنسرسیوم اروپایی امضا شد.

12 اسفند 1353، سران اوپک در کنفرانس الجزایر چهار شرط به شرح زیر برای تثبیت قیمت نفت پیشنهاد کردند: ۱- تضمین ارزش پول بهای نفت به‌ وسیله غرب، ۲- حمایت از سرمایه‌گذاری ‌های خارجی اعضای اوپک، ۳- اصلاح نظام پولی جهان، ۴- کمک وسیع برای احیای اقتصادی کشورهای در حال رشد.

12 اسفند 1358، تأسيسات نفتي منطقه سومار مورد حمله يك فروند هواپيماي ميگ عراقي قرار گرفت. اين حمله 7 ماه قبل از شروع جنگ تحميلي صورت گرفت.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر