بازدید 3068

اربیل آماده توافق نفتی با بغداد است

یک روز بعد از الزام اقلیم کردستان عراق از سوی پارلمان این کشور برای صادرات روزانه 250 هزار بشکه نفت، اربیل اعلام کرد آماده توافق با بغداد برای صادرات نفت کرکوک است.
کد خبر: ۷۷۸۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳ 02 March 2018

یک روز بعد از الزام اقلیم کردستان عراق از سوی پارلمان این کشور برای صادرات روزانه 250 هزار بشکه نفت، اربیل اعلام کرد آماده توافق با بغداد برای صادرات نفت کرکوک است.

به گزارش ایسنا، صفین دزه‌ای سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با رسانه‌های کردزبان با اعلام این مطلب گفت: دولت اقلیم کردستان عراق آماده صادرات نفت کرکوک به بازارهای جهانی براساس خواست دولت فدرال عراق است.

وی با اعلام این مطلب افزود: دولت اقلیم پیشنهادی مبنی بر صادرات نفت کرکوک به بغداد ارائه کرده است و در آخرین دیدار صورت گرفته با نخست وزیر عراق این موضوع نیز مطرح شد، به نظر می رسد بغداد نیز از این پیشنهاد استقبال کند چون خود آقای العبادی به این موضوع شخصا اشاره کرده است.

سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق اضافه کرد: اتفاق مهم از دید ما این است که ما در این خصوص با بغداد رو به جلو حرکت کنیم بخصوص در حوزه نفت. هنوز در این عرصه توافقی نهایی صورت نگرفته است اما پیشنهاداتی برای توافق وجود دارد و ما امیداوریم این مهم بزودی اتفاق بیافتد.
حیدر العبادی نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی روز سه شنبه خود اعلام کرد که از اربیل خواسته‌اند زمینه‌های صادرات نفت کرکوک را فراهم نماید.
استان کرکوک دارای بیش از 500 چاه نفتی در 5 میدان بزرگ نفتی است که تا قبل از 16 اکتبر سال گذشته که کنترل این شهر به دست نیروهای ارتش فدرال عراق بیفتد، روزانه 360 هزار بشکه از این چاه‌ها استخراج می‌شد و 300 هزار بشکه از آن از طریق خط لوله اقلیم به ترکیه روانه بازارهای جهانی می‌شد.
درخواست العبادی از اربیل به این دلیل است که تنها راه صادرات نفت کرکوک به بندر جیهان ترکیه خط لوله اقلیم به ترکیه است که در 10 سال گذشته احداث شده است.
همزمان با سخنان حیدر العبادی، پارلمان عراق نیز در تصویب بخشی از بندهای مربوط به بودجه عراق اقلیم را به صادرات روزانه 250 هزار بشکه نفت از طریق شرکت سومو ملزم کرد.
به اعتقاد کارشناسان سیاسی، اقلیم کردستان عراق در تلاش است بعد از کنترل بغداد بر میدان‌های نفتی کرکوک با صادرات نفت این استان زمینه‌های همکاری نفتی با بغداد را فراهم کرده و همزمان بودجه خود را از دولت مرکزی بگیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان