بازدید 7459
۷

روایت راغفر از پشت پرده نوسانات ارزی

کد خبر: ۷۷۸۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 02 March 2018
راغفر درباره افزایش قیمت دلار طی روزهای اخیر گفت: با نگاهی به روزنامه‌های حامی گروه‌های منتفع از افزایش نرخ ارز در چند ماه گذشته، متوجه می‌شویم این گروه‌ها از ماه‌ها پیش سعی در آماده کردن افکار عمومی، جا انداختن دلار پنج هزار تومانی و شکل‌دهی انتظارات عمومی داشته‌اند و بخش بزرگی از افزایش نرخ ارز نیز ریشه در همین انتظارات القا شده داشت.

حسین راغفر (اقتصاددان) در گفت‌وگو با ایلنا، درباره نوسانات اخیر نرخ ارز و دلایل آن گفت: مهمترین عامل افزایش نرخ ارز درواقع خود دولت و کسری بودجه آن بود. دولت به‌عنوان محرک اصلی از این افزایش غافلگیر شد اما به تدریج موفق شد با اقداماتی این روند را نزولی کند.

این استاد دانشگاه افزود: با نگاهی به روزنامه‌های حامی گروه‌های منتفع از افزایش نرخ ارز در چند ماه گذشته، متوجه می‌شویم این گروه‌ها از ماه‌ها پیش سعی در آماده کردن افکار عمومی، جا انداختن دلار پنج هزار تومانی و شکل‌دهی انتظارات عمومی داشته‌اند و بخش بزرگی از افزایش نرخ ارز نیز ریشه در همین انتظارات القا شده داشت.

وی در پاسخ به این استدلال که افزایش نرخ ارز تا تفاضل نرخ تورم داخلی و خارجی محرک رشد صادرات است، گفت: ما افزایش نرخ ارز را در سال 91 تا سیصد درصد تجربه کردیم ولی تاثیری بر رشد صادرات نداشت.

راغفر ادامه داد: در واقع مشکل محوری صاردات ما ریشه در کیفیت پایین تولیدات، مشکلات جدی در عرصه تولید و فساد موجود در اقتصاد ما دارد درغیر این صورت در دوران پس از جنگ چندین بار کاهش ارزش پول ملی اتفاق افتاده و ما از دلار هفت تومان به چهار هزار تومان رسیده‌ایم اما درنهایت اتفاق خاصی در صادارت نیفتاد.

این استاد دانشگاه؛ اقدامات اخیر مانند ممنوع کردن ثبت سفارش به دلار یا درخواست خرید بانک مرکزی از صرافی‌های مجاز را مقطعی و شتابزده دانست.

وی افزود: این قبیل اقدامات بدون ارزیابی و محاسبات قبلی می‌تواند با تاثیر بر انتظارات، پیامدهایی داشته باشد. مثلا به افراد اجازه داشتن حساب ارزی را می‌دهیم ولی بعدا می‌گوییم برداشت شما ارزی یا ریالی است که موضوعی مبهم است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۷
اصل مسئله این است که اجازه بدهید با شیب ملایم تر نرخ واقعی باشد تا با یک جهش، شوک غیر قابل کنترل اقتصادی اتفاق نیفتد! آیا مگر افزایش نرخ ارز دستوری است که می گویید مخالفید! اصل مشکل این است که با تئوری های نادرست ثابت ماندن نرخ ارز به صورت دستوری و با حراج منابع ملی اتفاق می افتد، اما افزایش هم بدون شک رخ خواهد داد و هر چه بیشتر نرخ واقعی سرکوب شود، افزایش هم شدیدتر خواهد بود.
افزایش نرخ ارز تا تفاضل نرخ تورم داخلی و خارجی وقتی محرک صادرات است که به صورت منظم و همیشگی و قابل پیش بینی اتفاق بیفتد.
نه وضعیتی که به صورت تاریخی مواجه بودیم که هر بار با یک جهش بی سابقه اقتصاد کشور را به نابودی می کشاند. نمی فهمم این چه وضع تحلیل اقتصادی است و کجای این حرف کارشناسی است!
ضمنا این سرکوب و حراج منابع ملی باعث می شود اشکالات در اقتصاد نمایان نباشد و ناکارآمدی پشت سرکوب غیر واقعی نرخ ارز مخفی شود.
ضمنا اگر مدیریت دولت (در واقع تلاش برای سرکوب نرخ ارز) در چند ماه آینده جواب نداد و ارز نرخ واقعی خودش را تحمیل کرد، آیا آقای اقتصاد دان پاسخگو خواهند بود که از سرکوب و ثابت ماندن نرخ ارز چه سودی می برده اند و چطور منتفع می شده اند که اینطور به دیگر اقتصاددان ها برچسب می زده اند و مانع ارائه تحلیلی صحیح از واقعیت نرخ ارز می شده اند؟
اما به تدریج موفق شد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کشور با محدودیت دلار بصور ت اسکناس مواجه است بویژه انکه باتوجه به تحریمهای بین المللی علیه هم پیمانان ایران در مناطق جنگی خاورمیانه و عدم امکان کمک مالی به انها از طریق بانکها ودرنتیجه کمک بصورت اسکناس دلار بدیهی است کشور با عدم عرضه دالار اسکناس مواجه وبا توجه به تقاضای موجود قیمت دلار بالا برود
100,000 ريال 1396/12/02 1396/12/04 پرداخت شده



مشترى گرامى برداشت از ملت کارت متمرکز(اکسس کارت) شما به شماره ۶۱۰۴۳۳۷۷۳۱۶۳۰۰۴۰ به مبلغ ۱۰۰,۰۰۰ [يكصد هزار ريال] و كارمزد ۵,۰۰۰ ريال جهت انتقال به کارت به شماره ۵۸۵۹۸۳۱۰۴۱۹۴۳۰۹۲ به نام غلامرضا مخلص ي زاد ه طى شماره حواله ۵۶۳۷۶۰ انجام گرديد . تاريخ ۱۳۹۶/۱۲/۰۴ زمان ۰۰:۲۱:۳۷

چرا من نميتوانم از خارج مثل اين حواله بحساب خودم پول واريز كنم؟// تحريم؟ بمن چي
من در كجاي اين دنيا قرار دارم؟ كيم؟//
این گروه های پشت پرده اول انقلاب کجا بودند؟ چرا همه لال شدید؟
من خدا را شاهد میگیرم که همسر یکی از دوستان در بانک مرکزی کار میکند و چندین ماه پیش گفت اگر پول داری دلار بخر که میحواهد ۵۰۰۰ تومان بشود و همه کارکنان بانک مرکزی و وابستگان انان مبلغ زیادی دلار خریدند که روشن کردن ان زیاد هم مشکل نیست
نه بابا شما اشتباه ميكني اين افزايش قيمت كار جمشيد بسم الله است با ده هزار دلار دارايي قيمت موجودي دلار كل مملكت رو بالا پايين ميكنه شما ها اقتصاد نميدونيد فقط روحاني و احمدي نژاد و ...اقتصاد ميدونن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها