بازدید 9304
۲

آمریکا مجوز صادرات تجهیزات پیشرفته به ایران را داد

کد خبر: ۷۷۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۷ 02 March 2018
دولت آمریکا با ادعای تقویت نظارت بین المللی بر اجرای توافق هسته ای ایران (برجام)، مجوز صادرات تجهیزاتی با فنآوری پیشرفته به ایران را صادر کرد.

به گزارش مهر به نقل از المانیتور، دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به منظور تقویت نظارت بین المللی بر اجرای مفاد توافق هسته ای ایران- موسوم به برجام- مجوز صادرات تجهیزاتی با فنآوری پیشرفته به ایران را صادر کرد.

در همین راستا، «جان سالیوان» معاون وزیر خارجه آمریکا مجوز صادرات شبکه های پهن باند، دیش‌های ماهواره و تجهیزات بی سیم به ایران را برای ایستگاه‌هایی که بر احتراقهای هسته ای در زمان دقیق آن نظارت می کنند، صادر کرد.

گفتنی است که طبق قوانین وضع شده در آمریکا پس از جنگ ایران- عراق، این کشور صادرات کالاهایی با «قابلیت کاربرد دوگانه» را که ممکن است برای برنامه تسلیحات هسته ای ایران مفید باشد، محدود می کند.

این نخستین بار نیست که آمریکا مجوز صادرات کالاهایی با فنآوری دیجیتال به ایران را صادر می کند: در سال ۲۰۱۰، وزارت خارجه آمریکا با ادعای پشتیبانی از حق آزادی بیان، به شرکتهای صادر کننده نرم افزارهای چت، ایمیل و شبکه های اجتماعی مجوز صادرات به ایران را اعطا کرد.

شایان ذکر است که «سازمان پیمان منع جامع آزمایش هسته ای» (CTBTO) که بر رعایت ممنوعیت انفجارهای آزمایشی هسته ای در سرتاسر جهان نظارت می کند، این تجهیزات نظارتی را درخواست کرده است.

این مجوز صادرات در حالی صادر شد که دونالد ترامپ قرار است روز دوازدهم ماه مه در مورد ماندن یا خروج از برجام تصمیم نهایی خود را اعلام کند. وی در ماه ژانویه، بار دیگر فرمان «تمدید تعلیق تحریمها علیه ایران» را امضاء کرد؛ اما به کنگره و متحدان اروپایی خود هشدار داد این آخرین باری است که این فرمان را امضاء می کند و شرط ماندن آمریکا در برجام را «اِعمال تغییرات بنیادین» در این توافق عنوان کرد.

روز دوشنبه نیز روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا به اِعمال فشار بر کشورهای اروپایی جهت وضع محدودیتهای سختگیرانه تر بر آزمایشهای موشکی ایران، فراهم نمودن امکان دسترسی بیشتر به سایتهای نظامی ایران برای بازرسان تسلیحاتی و تمدید برخی از محدودیتهای هسته ای مندرج در برجام ادامه می دهد. لازم به ذکر است که کشورهای روسیه، چین و ایران نیز باید با اِعمال این تغییرات موافقت کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
اینا کلا میخواهند ایران را تو این بحث ها سرگرم کنند تا به فکر پیشرفت نیافته در بد ترین حالت در یک آرامش طولانی بدترین برنامه ها هم منجر به پیشرفت میشه حتی به مقدار کم لذا ما نباید آرامش داشته باشیم به نظر من آمریکا اروپا و حتی روسیه هم تو این روش مشترکند
یعنی آمریکا خیر خواه ما شده ؟
این هم یک مدل جاسوسی دیگر !
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان