بازدید 22779
آخرین تحولات خاورمیانه؛

مجوز آمریکا برای ورود تجهیزات پیشرفته نظارتی به ایران/ آغاز گفت وگوی اروپایی‌ها با ایران درباره منطقه/ ورود کاروان جدید ارتش ترکیه به خاک سوریه/توافق برای خروج نظامیان آمریکا از عراق

ورود کاروان جدید ارتش ترکیه به خاک سوریه، توافق برای خروج نظامیان آمریکا از عراق، آغاز گفت وگوی اروپایی‌ها با ایران درباره منطقه و ده هزار امضا در اقلیم کردستان برای خارج کردن نیروهای ترکیه از عراق، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به مجوز آمریکا برای ورود تجهیزات پیشرفته نظارتی به ایران نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۷۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 02 March 2018

ورود کاروان جدید ارتش ترکیه به خاک سوریه، توافق برای خروج نظامیان آمریکا از عراق، آغاز گفت وگوی اروپایی‌ها با ایران درباره منطقه و ده هزار امضا در اقلیم کردستان برای خارج کردن نیروهای ترکیه از عراق، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به مجوز آمریکا برای ورود تجهیزات پیشرفته نظارتی به ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، ورود برخی تجهیزات پیشرفته به ایران را که گفته می‌شود می‌توان از آنها برای نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای برجام استفاده کرد، مجاز اعلام نموده است.

بامداد جمعه، المانیتور گزارش داده «جان سالیوان»، معاون وزیر خارجه آمریکا با امضای سندی، یک شرکت مستقر در ایالت مریلند را مجاز به صدور شبکه‌های پهن‌باند، دیش‌های ماهواره و تجهیزات وایرلس برای ایستگاه‌هایی کرده که انفجارهای هسته‌ای را در لحظه ثبت می‌کنند.

قوانین داخلی آمریکا که بعد از جنگ ایران و عراق به اجرا درآمدند، صادرات کالاهای دارای کاربری دوگانه که قابل استفاده در برنامه هسته‌ای ایران هستند را محدود می‌کنند.

وزارت خارجه آمریکا در مکاتبه‌ای در پنجم ژانویه ـ که به رویت المانیتور رسیده ـ این تصمیم را به اطلاع کنگره رسانده است.

این اولین باری نیست که ایالات متحده صادرات فناوری‌های دیجیتال به ایران را مجاز می‌کند. در سال 2010 و در بحبوحه آشوب‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران هم وزارت خارجه آمریکا به شرکت‌های این کشور اجازه داد، کالاهای ارتباطات اینترنتی نظیر تجهیزات مرتبط با چت، ایمیل، شبکه‌های مجازی، سرویس‌های اشتراک عکس و فیلم به ایران صادر کنند.

مجوز آمریکا برای ورود تجهیزات پیشرفته نظارتی به ایران/ آغاز گفت و گوی اروپایی‌ها با ایران درباره منطقه/ ورود کاروان جدید ارتش ترکیه به خاک سوریه/توافق برای خروج نظامیان آمریکا از عراق

درخواست‌کننده این تجهیزات نظارتی، «سازمانِ معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای» است که وظیفه نظارت بر انفجارها در آزمایش هسته‌ای را بر عهده دارد. با آنکه ایران و آمریکا هر دو جزو کشورهایی هستند که این معاهده را تصویب نکرده‌اند، مقام‌های این سازمان سه سایت را در ایران تعبیه کرده‌اند تا اطلاعات مربوط به انفجارهای هسته‌ای را به وین منتقل کنند.

المانیتور نوشته این اقدام کانالی مستقل و زنده برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران فراهم خواهد کرد.

داریل کیمبال، رئیس اندیشکده «انجمن کنترل تسلیحاتی» گفت: «این فناوری، مانند سامانه ثبت زلزله است. اگر ما فکر کنیم که ایران، به نحوی یک بمب هسته‌ای را منفجر کرده می‌توانیم با اسفاده از یک شبکه اطلاعات این انفجار را تأیید کنیم.»

ورود کاروان جدید ارتش ترکیه به خاک سوریه

یک کاروان جدید ارتش ترکیه از گذرگاه مرزی کفرلوسین در استان ادلب وارد خاک سوریه شد.

پنجشنبه شب، رسانه های سوریه اعلام کردند، این کاروان هم اینک وارد منطقه اردوگاه 'قرامل' در شمال استان ادلب سوریه شده است.

نظامیان حاضر در این کاروان، اقدام به ایجاد یک مقر نظامی در این منطقه کردند که البته از جزییات و تعداد تجهیزات و نیروهای کاروان ارتش ترکیه اطلاعاتی منتشر نشده است.

سه کاروان ارتش ترکیه نیز در مدت کمتر از یک ماه در سه مرحله از همین گذرگاه در استان ادلب وارد خاک سوریه شدند.

این کاروان ها شامل ده ها تجهیزات نظامی و کامیون های حمل سرباز ارتش ترکیه بوده است.

مجوز آمریکا برای ورود تجهیزات پیشرفته نظارتی به ایران/ آغاز گفت و گوی اروپایی‌ها با ایران درباره منطقه/ ورود کاروان جدید ارتش ترکیه به خاک سوریه/توافق برای خروج نظامیان آمریکا از عراق

نظامیان ترکیه پس از عبور از مناطق تحت کنترل گروه تروریستی تحریر الشام در جنوب سوریه وارد خاک این کشور می شوند.

عملیات نظامی ارتش ترکیه از بیستم ژانویه 2018 (30 دی) در منطقه عفرین واقع در شمال غربی سوریه آغاز شد که به گفته رسانه های ترکیه، بیش از شش هزار نیروی نظامی این کشور در این عملیات مشارکت دارند.

دولت آنکارا می گوید، هدفش از این عملیات، نابودی عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د)، یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) و داعش در عفرین است.

توافق برای خروج نظامیان آمریکا از عراق

روز پنجشنبه «جاسم محمد جعفر»، نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف سیاسی «دولة القانون» از توافق نخست‌وزیر کشورش با طرف آمریکایی بر سر برنامه‌ای معین جهت خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق خبر داد.

به گزارش وبگاه خبری «المعلومة» عراق، جاسم جعفر گفت: «نخست‌وزیر حیدر العبادی، با طرف آمریکایی مفصل درباره حضورشان در کشور صحبت کرده است... برای تدوین برنامه‌ای معین برای خروج آمریکایی‌ها از کشور که دارای جدول زمانی و سیاق موردتوافق باشد، توافق کرده است».

این نماینده عراقی توضیح داد که «العبادی به واشنگتن گفته که ملت عراق هیچ تمایلی ندارد که پایگاه نظامی یا مقر جنگی آمریکایی در خاک عراق باشد... البته محتمل است که واشنگتن در کردستان پایگاه‌هایی تأسیس کند که این امر خارج از اراده دولت مرکزی عراق است».

همزمان با این اظهارنظر، پارلمان عراق امروز قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن دولت موظف به زمان‌بندی برنامه‌ای برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق شد. نمایندگان پارلمان از دولت خواستند که علت ماندن نیرو‌های آمریکایی در عراق تاکنون را بعد از آنکه کشورشان از اشغال داعش خارج شده، بیان و در اسرع وقت نیرو‌های آمریکایی را بیرون کند.

مجوز آمریکا برای ورود تجهیزات پیشرفته نظارتی به ایران/ آغاز گفت و گوی اروپایی‌ها با ایران درباره منطقه/ ورود کاروان جدید ارتش ترکیه به خاک سوریه/توافق برای خروج نظامیان آمریکا از عراق

نمایندگان همچنین از دولت خواستند، شمار نیرو‌های آمریکایی حاضر در عراق را اعلام و زمان خروج آنان را مشخص کند و بگوید که بعد از داعش نقش آنان در خاک عراق چیست.

نمایندگان عراقی می‌گویند،سخن گفتن از نقش مستشاری نیرو‌های آمریکایی منحرف کردن اذهان عمومی و پوششی برای حضور آنان در عراق است.

به تازگی گروه‌ها و برخی مسئولان عراقی مثل گروه نجباء یا سید عمار الحکیم رئیس ائتلاف ملی شیعیان اعلام کرده بودند که نظامیان آمریکایی باید از عراق خارج شوند.

آغاز گفت وگوی اروپایی‌ها با ایران درباره منطقه

خبرگزاری رویترز مدعی شده، کشورهای اروپایی با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام وارد گفت‌وگوهایی با ایران درباره مسائل منطقه‌ای شده‌اند.

رویترز روز پنجشنبه (۱۰ اسفندماه/۱ مارس) مدعی شده قدرت‌های اروپایی با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای برجام، گفت‌وگو با طرف‌های ایرانی درباره «نقش تهران در خاورمیانه» را آغاز کرده‌اند.

«دونالد ترامپ» روز ۲۲ دی‌ماه هنگام تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران طبق تعهدات کشورش در برجام به کشورهای اروپایی‌ ضرب‌الاجل داد تا فرا رسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در ۱۲۰ روز آینده، معایب این توافق هسته‌ای را «اصلاح کنند.»

او به کشورهای اروپایی هشدار داد، در صورتی که توافق را مطابق میل او اصلاح نکنند، این آخرین باری است که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را تمدید می‌کند.

انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان کشورهای اروپایی طرف ایران در توافق برجام بعد از این تهدیدهای ترامپ گفت‌وگوهایی را با مقام‌های آمریکایی برای اصلاح این توافق آغاز کرده‌اند.

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه (دوم بهمن‌ماه) بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی در لندن گفت با کشورهای اروپایی بر سر تشکیل کارگروهی با مأموریت «اصلاح برجام» موافقت کرده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه (سوم بهمن‌ماه) در توضیح درباره اظهارات تیلرسون گفته، این کارگروه مأموریتی درباره الحاق یک توافق جداگانه به برجام ندارد و هر گونه توافق با کشورهای اروپایی درباره ایران جدا از توافق هسته‌ای خواهد بود.

خبرگزاری رویترز اکنون گزارش داده این سه کشور اروپایی، همراه با ایتالیا وارد گفت‌وگوهایی موازی با مقام‌های ایرانی درباره مسائل منطقه‌ای شده‌اند.

به ادعای رویترز، مقام‌های ارشد دو طرف اولین نشست خود را ماه گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار و درباره «نقش ایران در درگیری‌های یمن» گفت‌وگو کرده‌اند.

مجوز آمریکا برای ورود تجهیزات پیشرفته نظارتی به ایران/ آغاز گفت و گوی اروپایی‌ها با ایران درباره منطقه/ ورود کاروان جدید ارتش ترکیه به خاک سوریه/توافق برای خروج نظامیان آمریکا از عراق

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای کشورهای غربی درباره دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر را رد کرده است.

آمریکا و انگلیس مهم‌ترین کشورهای تأمین‌کننده سلاح برای عربستان سعودی در جنگ این کشور علیه یمن بوده‌اند.

عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، این کشور فقیر عربی را هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به کشته شدن هزاران تن از غیرنظامیان و گسترش فقر و بیکاری و آوارگی و بیماری‌های واگیردار در یمن منجر شده است.

دو دیپلمات اروپایی و یک مقام ایرانی به رویترز گفته‌اند، مقام‌های ایران، فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا قرار است، بار دیگر در این ماه میلادی در ایتالیا با یکدیگر دیدار کنند. یک دیپلمات اروپایی دیگر، دیدار طرفین در مونیخ را تأیید کرده است.

این دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «ما در مونیخ، آنچه از آنها در یمن انتظار می‌رود را مشخص کردیم. آنها آشکارا گفتند که نقشی [در یمن] ندارند، ولی به جمع‌بندی‌هایی برای پیشبرد گفت‌وگوها دست پیدا کردیم.»

وی اضافه کرد: «ایرانی‌ها بسیار همکاری می‌کنند، اما برگزاری یک جلسه مثبت به معنی این نیست که ما شاهد تأثیری در دنیای واقعی خواهیم بود.»

مقام ارشد ایرانی هم به رویترز گفت: «اکثر اختلافات با غرب را می‌توان برطرف کرد، اما انجام این کار به حسن نیت و تلاش نیاز دارد. غرب باید یک بار دیگر اعتماد ما را به دست بیاورد. توافق هسته‌ای کامل اجرا نشد، چطور ما می‌توانیم به آنها در مسائل دیگر اعتماد کنیم؟»

ده هزار امضا در اقلیم کردستان برای خارج کردن نیروهای ترکیه از عراق

بیش از ده هزار تن از شهروندان کردستان عراق با امضای یادداشتی از دولت اقلیم خواستند، نیروهای ترکیه را از کردستان خارج کند.

به گزارش سومریه نیوز، هیمن مامند، رئیس سازمان مدنی "ایناف" در اربیل از ارائه یادداشتی حاوی امضای بیش از ده هزار شهروند کردستان به دولت اقلیم خبر داد که خواهان اخراج نیروهای ترکیه از کردستان شده بودند.

‌رئیس این سازمان مدنی گفت: پارلمان عراق سال ۲۰۰۳ خارج کردن نیروهای ترکیه از کردستان را تصویب کرده بود، اما تاکنون این مصوبه اجرایی نشده است.

وی افزود: برای پاسخ به این یادداشت، دو هفته به دولت مهلت داده شده و در صورتی که درخواستشان برآورده نشود، به دولت و پارلمان عراق مراجعه خواهند کرد.

طبق گفته منابع آگاه، ارتش ترکیه بیش از بیست پایگاه در اقلیم کردستان دارد که شاخه مسلح حزب کارگران کردستان هرازگاهی آن را آماج می گیرد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۵
اینا چیه هی میریم زیر بارش... چ سودی واسه مملکت داره...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
حال که زیربارشیم ببین دلار چه وضعی داره اگه نریم زیرش ببین چی میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
الان کره شمالی از نظر تحریم ها از ما بیشتر براشون وضع کردند و یک دهم امکانات ما هم ندارند ولی چرا شما تا حالا چیزی به عنوان تورم و گرانی ارز نشنیده ایم از این کشور؟

یک کمی فکر کنیم بهتر می فهمیم دورورمون چه خبر است
حسن جان مثل شیر جلوشون وا میسه. قبلا هم از این ماجراها داشتیم و دیدیم که ... .
داعش کراواتی ادعا میکنه که واسه نابود کردن تروریست اومده تو خاک سوریه , انگار من نفت داعش رو میخریدم و اقتصادش رو تامین میکردم و زخمیهاش رو مداوا میکردم و واسشون کلاس اسلامی وهابی میزاشتم , اردوغان خودش حامی تروریستهایی مثل تحریر الشام و النصره و داعش و فیلق الشام و ارتش نا آزاد و ..... بوده و هست , چجوری میتونه ادعا کنه با تروریست مبارزه میکنه , شده مثل صدام , صدام جنگ با ایران چیزی نصیبش نشد حمله کرد کویت , اونم از سوریه چیزی دستگیرش نشد حمله کرد عفرین , اگه عفرین بیوفته دست داعش کراواتی و تروریستهایی که دستشون به خون شهدای مدافع حرم آلودست , جبهه ی تروریستها تو سوریه خیلی قوی میشه که به نفع جامعه ی بشری نیست چه برسه به ایران و سوریه
مسپولین محترم کشور
موظب باشید فریب کشورهای اروباپی را نخورید.اصلا این حرف کاملا بی منطق است کهبخاطر یک شخص آن هم یک دیوانه بقول خود آمریکاپیها توافق بعمل آمده بین کشورهای ۵+۱با ایران مجددا مذاکره و ترمیم گردد. این یعنی احترام گذاشتن به یک دیوانه ویا مست. از قدیم گفته اند اگر زیر بغل یک مست را بگیری آن مست در نتیجه این کار غلط بد مستی را شروع میکند.!!!!
اگر این خبر درست باشد و فقط به حضور ایران صحبت کرده باشند و درباره حضور اروپایی ها و امریکا صحبتی نکرده باشند
من به عنوان یک ایرانی انها را نمی بخشم و انها را....... میدانم
تا کی از یک سوراخ گزیده شویم
تابناک به خاطر اینکه سانسور میکنی این سه نقطه چین گذاشتم
واقعا این عراقی ها چه رویی دارن.صدام به چهار میخ کشیده بودشون آمریکا نجاتشون داد. حالا میگن باید بره بیرون. ترامپ باید یه دیکتاتور عوضی تر از صدام براشون علم کنه تا بفهمن در رو پاشنه آمریکا میچرخه نه خس و خاشاکی مثل نجبا و ...
تابناک! چرا از شوک تسلیحات جدید روسیه چیزی نمیگی.بنظر میرسه شما رو هم دچار شوک کرده باشه
سلام
وای خدای من چقدر خوشحالم. اشک در چشمانم جمع شده است.
آمریکایی که حتی از مجوز دادن ورود دارو به ایران خودداری میکند. چطور اجازه ورود تجهیزات پیشرفته ارتباط از راه دور (به بهانه برجام) به ایران میکند؟؟

این تجهیزات اولا رادارهای پیشرفته هستند که در خاک ایران مستقر خواهند شد. و شک نکنید برای امنیت اسراییل خواهد بود.

تمام این تجهیزات مستقیما به تل آویو متصل خواهد بود!
هرچی برای ورود به ایران باید مجوزامریکا رو داشته باشه به هواپیمای وزیرخارجه ازترس امریکا بنزین نمیدن با بانکهای ایران از ترس امریکا معامله نمیکنند......عوضش برادران چینی میبرند ومیخورند ومیخندند
بالاخره يه روزي تو دهن امريكا ميزنيم .
روسیه گفت هرکسی به متحدین ما یعنی ایران حمله اتمی کنه بدون هیچ تعللی با بمبت اتم میزنمش باز بگید روسیه بده
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی