بازدید 3503
اقتصاد در گذر زمان

از سفر به اروپا برای خرید لوازم راه آهن تا اعلام سیستم تک حزبی در کشور توسط شاه

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۷۸۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 02 March 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

11 اسفند 1309، ارباب کیخسرو شاهرخ، رییس اداره مباشرت مجلس شورای ملی، برای خرید لوازم راه ‌آهن به اروپا عزیمت کرد تا طی قراردادی کلیه لوازم مورد نیاز را از دولت سوئد خریداری کند.

11 اسفند 1320، محمدعلی فروغی کابینه را ترمیم و وزیران را به این شرح به مجلس معرفی کرد: حسنعلی کمال هدایت (نصرالملک)، وزیر پست و تلگراف، باقر کاظمی (مهذب الدوله) وزیر کشور- مجید آهی، وزیر کشاورزی، اقتصاد و خواربار- علی ‌اصغر حکمت، وزیر بهداری، علی سهیلی، وزیر امور خارجه- عباسقلی گلشائیان، وزیر دادگستری- سرلشگر امان ‌الله جهانبانی، وزیر راه- مصطفی عدل (منصورالسلطنه) وزیر فرهنگ- یدالله غضدی، وزیر دارایی- عبدالحسین هژیر، وزیر پیشه و هنر و بازرگانی- محمدعلی فروغی، وزیر جنگ.

11 اسفند 1345، اولین موافقت‌ نامه پنج ساله بازرگانی ایران و شوروی در تهران امضا شد. طبق این موافقنامه مقرر شد طی پنج سال آینده ایران و شوروی پانصدوچهل‌ میلیون دلار کالا مبادله کنند.

11 اسفند 1347، از شوروی بیست هزار تن شکر خریداری شد.

11 اسفند 1349، از بامداد امروز کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه دست به اعتصاب زدند و از حرکت دادن اتوبوس ‌ها و مینی ‌بوس‌ها خودداری کردند. هجده‌ هزار کارگر شرکت مزبور در اجتماعی شکستن اعتصاب خود را موکول به اجرای سخنان شاه کردند که گفته بود کارگرانی که سود سهام ندارند باید سه ماه پاداش بگیرند.

11 اسفند 1352، واشنگتن پست: ويليام ساليمون وزير خزانه ‌داري آمريكا در اظهاراتش شاه ايران را «احمق» خواند. اين تعبير خشم دولت ايران را برانگيخت.

 

11 اسفند 1353، شاه سيستم تك حزبي در كشور را اعلام كرد و حزب واحد سياسي كشور «رستاخيز» نام گرفت.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار