بازدید 4550

افزایش قیمت نفت پس از کاهش چشمگیر روز گذشته

روز پنجشنبه قیمت نفت که در دو روز گذشته کاهش نسبتا چشمگیری یافته بود، افزایش یافت. با این حال افزایش قیمت ها در روز جاری محدود بوده است که از جمله دلایل آن عدم ثبات در بازار ها و همچنین قدرت گرفتن شاخص دلار عنوان شده است.
کد خبر: ۷۷۸۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷ 01 March 2018

روز پنجشنبه قیمت نفت که در دو روز گذشته کاهش نسبتا چشمگیری یافته بود، افزایش یافت.  با این حال افزایش قیمت ها در روز جاری محدود بوده است که از جمله دلایل آن عدم ثبات در بازار ها و همچنین قدرت گرفتن شاخص دلار عنوان شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت لندن نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۱۷ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۹۰ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایشی ۱۳ سنتی بشکه ای ۶۱.۷۷ دلار صورت گرفت.

هر دو شاخص نفتی در روز چهارشنبه کاهش چشمگیری داشتند و قیمت نفت برنت ۱.۳ درصد و نفت وست تگزاس آمریکا ۲.۲ درصد تنزل یافت. دلیل کاهش شدید قیمت در روز چهارشنبه انتشار داده های دولت آمریکا مبنی بر افزایش چشمگیر موجودی نفت این کشور در هفته گذشته بوده است.

هر دو شاخص نفتی در ماه فوریه حدود ۵ درصد کاهش داشته اند که این اولین کاهش ماهانه قیمت در ۶ ماه گذشته بوده است. 

همچنین برخی از تجار می گویند که عامل دیگری که منجر به کاهش قیمت نفت در روز چهارشنبه شده است، نگرانی از تضعیف اقتصاد جهانی است که با گزارش هایی مبنی بر کاهش فعالیت صنعتی کشور هایی نظیر چین، هند و ژاپن که بیشترین میزان مصرف نفت خام را دارند، صورت گرفته است.

چین به عنوان بزرگترین وارد کننده ی نفت خام، در روز چهارشنبه اعلام کرده است که در ماه فوریه میزان فعالیت کارخانه هایش به پایین ترین سطح از ماه جولای سال ۲۰۱۶ رسیده است.

از عوامل دیگری که موجب کاهش قیمت نفت در روز های اخیر گشته، افزایش تولید نفت آمریکا بوده است. این در حالی است که تولید کنندگان اصلی نفت، من جمله روسیه و اعضای خاورمیانه ای سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک)، در تلاش اند که با کاهش میزان تولید، قیمت این محصول را افزایش دهند.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در هفته گذشته موجودی نفت این کشور ۳ میلیون بشکه افزایش داشته است. این در حالی ست که تحلیل گران پیشبینی کرده بودند که موجودی نفت این کشور تنها ۲.۱ میلیون بشکه افزایش داشته.

مدیر عامل آژانس بین المللی انرژی در روز سه شنبه گفته بود که میزان تولید نفت آمریکا حداکثر تا سال ۲۰۱۹ از میزان تولید نفت روسیه پیشی خواهد گرفت و بیشتر خواهد شد.

او به رویترز گفته است که : ’’نفت شیل آمریکا رشد بسیار قوی ای دارد و با سرعت بسیار زیادی افزایش می یابد.. ایالات متحده آمریکا به زودی بزرگترین تولید کننده نفت جهان خواهد شد.’’

بر اساس گزارش های دولت آمریکا که پنجشنبه هفته گذشته منتشر شد می زان تولید نفت این کشور  روزانه ۱۰.۲۷ میلیون بشکه بوده است که این میزان از میزان تولید نفت عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت جهان بیشتر و تنها اندکی کمتر از میزان تولید نفت روسیه است.

این در حالی ست که در روز های گذشته اظهارات خالد الفلیح وزیر نفت عربستان سعودی راجع به ادامه ی پایبندی عربستان به قرارداد کاهش تولید نفت اوپک موجب افزایش قیمت ها شده بود. به گفته ی وزیر نفت عربستان، تولید نفت خام این کشور برای ماه های ژانویه تا مارچ کمتر از حداقل میزان تعیین شده توسط قرارداد کاهش تولید نفت اوپک خواهد بود. وی گفته است که  صادرات نفت خام عربستان در این بازه ی زمانی به طور متوسط کمتر از ۷ میلیون بشکه در روز خواهد بود. این در حالی است که وی احتمال افزایش مجدد تولید نفت در سال ۲۰۱۹ میلادی را رد نکرده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل