بازدید 7998

صف های طولانی برای خرید ارز دولتی

کد خبر: ۷۷۸۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰ 01 March 2018
بعد از ورود بانک مرکزی و نیروی انتظامی به بازار ارز، صرافی های مجاز با دریافت ارز از سوی بانک، موظف به توزیع بین مردم شده اند ولی این روال نارضایتی بسیاری از مردم را به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تشدید تلاطم های ارز در بازار طی هفته های اخیر و رسیدن قیمت دلار به 5000 تومان موجب شد تا دولت و بانک مرکزی از نیروی انتظامی هم برای برقراری آرامش در این بخش درخواست همکاری کنند.

برهمین اساس و با ورود نیروی انتظامی به بازار بساط دلال های ارزی در خیابان منوچهری مقابل پاساژ افشار و سبزه میدان برچیده شد و به دنبال آن فاتحه دلار فردایی یا همان معاملات کاغذی هم خوانده شد.

در این بین البته تعداد زیادی از دلال های ارزی دستگیر و حساب های زیادی از این افراد نیز مسدود شد. ضمن آنکه در کنار این بگیر و ببندهای بازار ارز، سازمان مالیاتی نیز به کمک بانک مرکزی آمده و کار را برای دلال های ارزی بسیار سخت کرده است.

* شوق خرید دلار آزاد بعد از ورود سازمان مالیاتی به بازار شدت گرفت

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در زمینه دریافت اطلاعات مالیاتی خریداران و فروشندگان ارز بیش از 5 هزار دلار گفت: اطلاعات 240 صرافی با همکاری بانک مرکزی دریافت شده است. امسال در بخش تراکنش‌های مشکوک بانکی 6300 میلیارد تومان از 3 هزار و 200 شخص حقیقی و حقوقی مالیات دریافت شد.

سیدکامل تقوی نژاد درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه دریافت اطلاعات مالیاتی صرافی ها و همچنین خرید و فروش ارز و توافقی که با بانک مرکزی در این زمینه صورت گرفته بود، گفت: طبق آئین نامه مصوب حداقل 25 هزار دلار فروش در سال باید اطلاعات مالیاتی ارائه می شد اما بدلیل شرایط اخیر کشور و حضور دلالان ارز و همچنین فعالیت های نامطلوبی که صورت گرفت، با هماهنگی انجام شده با وزرایی که اختیار تصویب آئین نامه را داشتند مقرر شد که رقم 25 هزار دلار به 5 هزار دلار کاهش یابد.

به گزارش تسنیم، بعد از ورود نیروی انتظامی به بازار ارز و تغییر در روال توزیع ارز بین صرافی ها، پاتوق دلار فروش های فردوسی نیز تغییر کرد. این افراد این روزها درست مقابل صرافی بانک ملت در خیابان فردوسی حضور دارند و کماکان دلار آزاد را به متقاضیان می فروشند.

متقاضیان دلار آزاد هم البته کم نیستند؛ چراکه بعد از ورود سازمان مالیاتی به بازار ارز و رصد دقیق بر معاملات این بخش و شناسایی افراد، بسیاری از خریداران دلار ترجیح می دهند بدون کارت ملی و به صورت آزاد، دلار بخرند.

* صرافی ها به مردم: 6 صبح بیاید اسم بنویسید

اما درست مقابل پاتوق دلار فروش های بازار آزاد که این روزها کاسبی شان همراه شده با ترس از ماموران نیروی انتظامی و هر لحظه آماده فرار هستند، مردم که قصد خرید ارز دولتی دارند مقابل صرافی های مجاز بانک مرکزی در صف هستند تا نوبت شان برسد و بتوانند دلار بخرند.

بسیاری از این مردم که قصد خرید دلار دولتی را دارند باید صبح زود خود را به صرافی ها برسانند تا بتوانند خریدشان را انجام دهند.

یکی از متقاضیان خرید دلار دولتی که قصد سفر به خارج از کشور را دارد در تماس با خبرنگار تسنیم گفت: برای مسافرت خارجی باید دلار بخرم ولی صرافی ها می گویند اگر دلار می خواهید باید 6 صبح اینجا باشید تا اسم بنویسید!

اما تمام مردمی که این روزها مقابل صرافی ها در صف هستند مسافر نیستند، بسیاری از آنها دلار دولتی را می خرند و آن طرف خیابان 300 تومان بالاتر به نرخ آزاد می فروشند و سودشان را به جیب می زنند. تعدادی هم هستند که ترجیح می دهند فعلا سپرده های خود را به دلار تبدیل کرده و نگه دارند! توجیه این افراد هم البته حفظ ارزش پول شان است.

گفتنی است امروز صرافی های مجاز دلار دولتی را با نرخ 4464 تومان به مردم می فروشند؛ در بازار آزاد اما نرخ فروش دلار در تهران و شهرستان ها بین 4700 تا 4800 تومان است.

* اطلاعیه جدید برخی از صرافی ها: توزیع دلار دولتی فقط با پاسپورت و بلیط

به گزارش تسنیم، طی یکی دو روز گذشته برخی از صرافی های مجاز بانک مرکزی به توزیع ارز دولتی مشغول هستند، در اطلاعیه ای به مشتریان خود اعلام کرده اند که زین پس ارز دولتی فقط در قبال ارائه پاسپورت و بلیط و به میزان 5 هزار دلار فروخته می شود.

صرافی های مجاز بانک مرکزی که دلار دولتی را به مردم می فروشند مدت هاست شرط اصلی معاملات شان دریافت اصل کارت ملی و کپی آن است؛ در اطلاعیه ای که این روزها در این صرافی ها منتشر می شود بازهم تاکید شده دلار فقط با کارت ملی فروخته می شود.

* صرافی های مجاز فقط به مسافران ارز می دهند؟

بنابراین اگر کسی خواهان خرید دلار دولتی باشد باید با کارت ملی ، بلیط و پاسپورت به صرافی های مجاز مراجعه کند؛ البته این شرایط فعلا در چند صرافی اعلام شده ولی بعید نیست بزودی فراگیر شده و تمام صرافی های سنا کار تنها به مسافران ارز دولتی بفروشند.

مشاهدات خبرنگاران از بازار ارز طی روزهای اخیر نشان میدهد که بسیاری از صرافی ها از همان روزی که بازار حالت امنیتی به خود گرفت دست از کار کشیدند و تقریبا نیمه تعطیل شده اند.

فعالان بازار علت اصلی عدم خرید و فروش دلار در صرافی ها را اینطور توضیح می دهند که از هفته قبل که قیمت ها کاهشی بود و اکثر مردم فروشنده دلار بودند صرافی ها خرید نمیکردند و فقط فروش داشتند تا اینکه قیمت‌ها تا جایی پایین آمد که عده زیادی برای این قیمت ها در کمین نشسته بودند.

این افراد می گویند: چون اختلاف قیمتی بین تهران و شهر های مرزی زیاد بود فرصت را مناسب دیدند و وارد صحنه شدند و صرافی هایی که هفته قبل خرید نداشتند حالت عکس به خود گرفته و این هفته فروش نداشتند و فقط خریدار بودند (البته تعدادی صرافی با انصاف هم هستند که ارز را هنوز به قیمت دولتی توزیع میکنند).

یکی از فعالان بازار ارز در همین ارتباط تاکید می کند که این واقعیت جامعه ما هست که همه بدنبال منافع خود هستند چه مردم چه دلال و چه صرافی که در بعضی قیمت ها فقط خریدار و در بعضی قیمت ها فقط فروشنده هست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر