بازدید 8815
۵
دشواری‌ها پس از تجربه پرهزینه رشیدپور؛

سینماگران حاضر به پذیرش ریسک اجرای برنامه «هفت» نیستند!

«هفت» پیش از راه اندازی نیاز به بازنگری جدی دارد. یکی از دلایلی که «هفت» با رشیدپور نتوانست موفق شود، حفظ همان تیم اجرایی این برنامه از دوران افخمی بود و مجریان و عوامل این برنامه که جشنواره فیلم فجر حاضر می‌شدند، همان تیمی بودند که بهروز افخمی چیده بود و قصد داشت از آنها تیم تولید برنامه بسازد و همان‌ها در زمین خوردنش نقش اساسی داشتند.
کد خبر: ۷۷۸۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷ 01 March 2018

سینماگران حاضر به پذیرش ریسک اجرای برنامه «هفت» نیستند!پس از حواشی به وجود آمده برای برنامه «هفت» به عنوان مهم‌ترین برنامه سینمایی تلویزیون، شماری از سینماگرانی که توان اداره «هفت» را دارند، این برنامه را یک منطقه مین‌گذاری شده تلقی می‌کنند و حاضر به پذیرش مسئولیت اجرا یا تهیه کنندگی این برنامه نیستند و بدین ترتیب بازگشت این برنامه به روی آنتن علاوه بر چالش‌های درون سازمانی، ابعاد بیرونی نیز دارد و برای مجریانش پرهزینه‌تر از حد تصور شده است.

به گزارش «تابناک»؛ با وجود آنکه برنامه سینمایی متعددی در شبکه‌های مختلف بر روی آنتن می‌رود اما اجرای ضعیف مجریان و ساختار ضعیف‌تر از اجرای این برنامه‌ها باعث شده «هفت» با وجود عدم پخش به عنوان مهم‌ترین برنامه سینمایی تلویزیون در پس‌زمینه ذهن سینماگران باقی بماند و به همین دلیل کشمکش‌ها بر سر این برنامه تا این حد جدی است و روند تولید این برنامه با وقفه‌های فراوانی مواجه شده است.

«هفت» با مدیریت و اجرای فریدون جیرانی به سرعت به یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تلویزیون تبدیل شد و همین اهمیت، افزایش فشارها به جیرانی و تیمش را در پی داشت و در نهایت آنها کنار رفتند. در ادامه محمود گبرلو به عنوان مجری و اداره کننده برنامه هفت انتخاب شد که به باور بسیاری از ناظران دوران افت برنامه هفت را با اجرای او شاهد بودیم. همراهی گبرلو و دعوت از برخی گروه‌ها منتهی به ماندگاری‌اش نشد و در نهایت عذر او نیز خواسته شد.

سپس نوبت به بهروز افخمی رسید تا در مقام گرداننده و مجری برنامه «هفت» بکوشد، جنجالی‌ترین سری این برنامه را بسازد. افخمی به سمت یک جریان خاص انعطاف نشان داد و تصور کرد، این جریان می‌تواند او را روی آنتن حفظ کند؛ اما به محض پایان قرارداد کاری‌اش، عذرش را خواستند و پس از افخمی این برنامه دیگر روی آنتن نرفت. در یک دوره طولانی، گزینه‌های متعددی برای اجرای هفت مطرح شد و در نهایت با مهدی کرم پور به عنوان گزینه توافق شد و قرار بود او پس از بازگشت از جشنواره ونیز، تولید این برنامه را پی بگیرد.

سینماگران حاضر به پذیرش ریسک اجرای برنامه «هفت» نیستند!

در شرایطی که کنداکتور تلویزیون در انتظار بازگشت هفت بود، یک‌باره مهدی کرم‌پور از این برنامه کنار گذاشته شد و مدتی بعد نام مهران مدیری به عنوان مجری هفت مطرح شد. زمان چندانی تا آغاز اجرای برنامه «هفت» برای جشنواره فیلم فجر باقی نمانده بود که منابع خبری نزدیک به مهران مدیری حضور او را در قامت مجری این برنامه رد کردند و در نهایت مدیری این برنامه را اجرا نکرد. انتخاب مدیری تا زمان عدم حضورش در این برنامه با حواشی فراوانی همراه بود و نقدهای متعددی درباره انتخابش مطرح شد اما تصور می‌شد کار تمام شده است.

کناره گیری مهران مدیری از این برنامه حکایت از پشت پرده خاص هفت می‌داد و احتمالاً او دریافته بود که حضورش در این برنامه می‌تواند چه تبعاتی گسترده‌ای داشته باشد و چه ترکش‌هایی نصیبش شود و چه بسا شماری از سینماگران دشمنش شوند. رضا رشیدپور بدون در نظر گرفتن این ملاحظات، اجرای برنامه «هفت» را برعهده گرفت و با توجه به آنکه شناختش از سینما از مهران مدیری نیز کمتر بود، پیکان نقدها به سمتش روانه شد و در نهایت تیر اصلی از چله ابراهیم حاتمی کیا، این مجری را نشانه رفت.

این نقدها با همراهی رئیس صداوسیما و برخی مدیران زیرمجموعه‌اش گره خورد و بدین ترتیب، عمر این دوره برنامه «هفت» به کوتاهی جشنواره فیلم فجر بود و این برنامه مجدداً به کما رفت تا پس از بازنگری دوباره روی آنتن شبکه سوم سیما برود؛ بازنگری که وعده داده شده به درازا نکشد و انتظار می‌رود این وعده تحقق یابد و در هفته‌های ابتدایی پس از تعطیلات نوروزی شاهد پخش مجدد برنامه «هفت» با رویکردی منصفانه و در عین حال حاوی فضای منتقدانه «هفت» دوران جیرانی باشیم.

در شرایطی که اکثر مجریان و منتقدان سینمایی به تولید برنامه در بسترهای فضای مجازی گرایش پیدا کرده‌اند، گروهی از سینماگران دیگر حاضر به پذیرش ریسک اجرای برنامه «هفت» نیستند و آنچه بر مجریان این برنامه گذشت و عدم حمایت مدیران صداوسیما از عملکرد این برنامه باعث شده تا اهالی سینما ترجیح دهند وارد چنین بازی نشوند؛ بنابراین اکنون علاوه بر عوامل درون سازمانی، عوامل بیرونی نیز در زمان فعالیت مجدد «هفت» نقش خواهند داشت.

بدون تردید «هفت» پیش از راه اندازی نیاز به بازنگری جدی دارد. یکی از دلایلی که «هفت» با رشیدپور نتوانست موفق شود، حفظ همان تیم اجرایی این برنامه از دوران افخمی بود و مجریان و عوامل این برنامه که جشنواره فیلم فجر حاضر می‌شدند، همان تیمی بودند که بهروز افخمی چیده بود و قصد داشت از آنها تیم تولید برنامه بسازد و همان‌ها در زمین خوردنش نقش اساسی داشتند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵
بهتر است این برنامه سفارشی و مزخرف جمع شود! چون مردم به پشت پرده آن و کلا برنامه های صدا و سیمای میلی پی برده اند و دیگر جز مسابقات ورزشی و چندسریال برنامه ای نگاه نمی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
از طرف خودت حرف بزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
جاي خالي برنامه هفت كاملا مشخصه .
اميدوارم يكي از افراد كاربلد سينما قبول زحمت كرده و اين برنامه زودتر برگرده ،
فیلمسازان ما توان تحمل نقد ندارند و منتقدان ماهم نقادان منصفی نیستند.برنامه همان بهتر که اجرا نشود وگرنه بازهم به خدا شکایت میکنند.
حاتمي كيا انصاف رو راجع به رشيد پور رعايت نكرد ورشيدپور قرباني شد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان