بازدید 3750
اقتصاد در گذر زمان

از آغاز عملیات ساخت پل کارون در اهواز تا 15 برابر شدن حجم مبادلات بازرگانی ایران با آمریکا طی 10 سال

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۷۸۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 01 March 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

10 اسفند 1307، عمليات ساخت پل يك كيلومتري كارون در اهواز توسط اداره راه آهن دولتي ايران آغاز شد.

10 اسفند 1308، کمیسیون تعیین اسعار خارجی به ریاست دکترشینوند، متخصص مالی وزارت مالیه و عضویت روسای بانک ‌های ملی، پهلوی، شاهی، عثمانی، روس، مسیو دکرکر و دکتر علامیه تشکیل شد و در آن جلسه تصمیم گرفته شد که لیره انگلیس در ایران ۶۳ قران به فروش برسد.

10 اسفند 1318، به مناسبت سرشماری جمعیت اعلام شد که هیچکس حق خروج از منزل خود را ندارد. پس از سرشماری، جمعیت ایران ۱۸.۳۳۸.۸۶۷ نفر برآورد شد.

10 اسفند 1331، بازار تهران و بعضی از شهرها تعطیل شد و تظاهرات‌ ها نیز اوج بیشتری گرفت.

10 اسفند 1337، قرارداد تاسیس بانک توسعه صنعتی ایران توسط وزیر دارایی و نمایندگان گروه لازارفرز امضا شد. سرمایه این بانک یک میلیارد ریال و اعتبار آن شش میلیارد ریال بود. همچنین در این روز، تاسیس اداره کل هواشناسی مورد تصویب واقع شد. خبر دیگر این روز، مجلس شورای ملی با دریافت چهل ‌و هفت میلیون و پانصد هزار دلار وام از صندوق وام‌ های عمرانی آمریکا موافقت کرد.

10 اسفند 1339، در پي سرد شدن روابط تهران و واشنگتن به خاطر پيروزي كندي در انتخابات رياست جمهوري آمريكا، شاه تيمور بختيار رئيس ساواك را به واشنگتن فرستاد تا در مورد ادامه كمك ‌هاي مالي و نظامي آمريكا با مقامات آن كشور مذاكره كند.

10 اسفند 1348، ورود میوه از خارج آزاد اعلام شد.

10 اسفند 1349، قرارداد راه ‌آهن ایران و شوروی امضا شد.

10 اسفند 1356، بر اساس يك پروتكل جديد ايران و آمريكا در زمينه استفاده از نيروي اتمي همكاري مي كنند. همچنین در این روز، وزير خارجه آمريكا اعلام كرد حجم مبادلات بازرگاني ايران و آمريكا طي 10 سال اخير 15 برابر شده است.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار