بازدید 25235
گزارش تکان‌دهنده و شرم‌آور سازمان ملل متحد؛

اجبار زنان سوری به «تن‌فروشی» برای دریافت کمک‌های بشردوستانه!

در حالی ‌که پس از گذشت حدود هفت سال از جنگ داخلی در سوریه ـ که حضور قدرت‌های بزرگ بر دامنه و شدت آن افزود ـ و درحالی‌که بعد از شکست داعش، تصور بر آن بود که به‌ زودی شرایط در سوریه برای مردم این کشور، مساعد یک زندگی عادی و همانند سابق شود، گزارش تکان‌دهنده‌ای که تازگی منتشر شده، حاکی از آن است که سایه شوم سیه بختی از سر سوریه برداشته نشده و ظاهراً قرار نیست برداشته شود.
کد خبر: ۷۷۸۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲ 28 February 2018

در حالی ‌که پس از گذشت حدود هفت سال از جنگ داخلی در سوریه ـ که حضور قدرت‌های بزرگ بر دامنه و شدت آن افزود ـ و درحالی‌که بعد از شکست داعش، تصور بر آن بود که به‌ زودی شرایط در سوریه برای مردم این کشور، مساعد یک زندگی عادی و همانند سابق شود، گزارش تکان‌دهنده‌ای که تازگی منتشر شده، حاکی از آن است که سایه شوم سیه بختی از سر سوریه برداشته نشده و ظاهراً قرار نیست برداشته شود.

به گزارش «تابناک»؛ توجهات بین‌المللی طی هفت سالی که از جنگ در سوریه می‌گذرد، همگی متوجه ابعاد سخت جنگ در سوریه و تلاش رسانه‌ها در راستای پوشش تحولات جنگ بر روی زمین و نیروهای درگیر در سوریه بوده است. اما کمتر مستند و گزارشی در این مدت تلاش داشته تا اوج وخامت اوضاع و فاجعه انسانی را که جنگ در حاشیه خود در این کشور ایجاد کرده است، نمایش دهد.

شاید گزارش اخیر و تکان‌دهنده‌ای که برای اولین بار روز گذشته از سوی سازمان ملل منتشر شده، نمونه بسیار کوچکی از این حاشیه دردآور و شرم‌آور برای بشریت است؛ گزارشی که با تمام کوچکی خود، بزرگ‌ترین ابعاد فاجعه انسانی در سوریه را بی هیچ پرده‌ای عیان می‌کند.

طبق این گزارش، زنان سوری بعد از جان به در بردن از جنگ، مرگ و خرابی موشک‌ها و گلوله‌ها در کشور خود برای دسترسی به آذوقه و غذا مجبور به تن ‌فروشی شده‌اند. نکته جالب این گزارش که از سوی بنیاد نفوس سازمان ملل UNFPA منتشر شده آنکه در این ماجرا، متهم اصلی کارمندان سازمان ملل و کسانی هستند که برای کمک‌های بشردوستانه از سوی این نهاد عازم سوریه بوده و در قبال ارائه این کمک‌های بشردوستانه از زنان سوری تقاضای ارائه خدمات جنسی کرده‌اند.

اجبار زنان سوری به «تن‌فروشی» برای دریافت کمک‌های بشردوستانه!

این گزارش که مستقیم با نظرخواهی از مردم سوریه در رابطه با این کمک‌های بشردوستانه تدوین‌شده در بخشی آورده است: «نمونه‌هایی زیاد از سوی زنان و دختران شنیده‌شده که از آن‌ها خواسته‌شده با مأموران برای مدت کوتاهی ازدواج کرده و اقدام به «ارائه خدمات جنسی» کنند تا به آن‌ها اجازه دسترسی به آذوقه و غذا داده شود. نمونه‌های دیگری بیان کرده‌اند که از آن‌ها خواسته‌شده تا در ازای دریافت کمک‌ها، اقدام به «مبادله خدمات» کنند و برای مثال به کارمندان اجازه داده شود تا یک ‌شب در منزل آن‌ها بمانند یا «از خانه آن‌ها به‌ تنهایی بازدید کنند» یا مستقیم «چیزی در قبال دریافت این آذوقه ارائه کنند».

این گزارش یادآور شده که بیشترین گروه هدف این‌گونه درخواست‌های جنسی دختران، زنان بیوه و همچنین زنانی بوده‌اند که در نتیجه جنگ مجبور به ترک شهر و خانه اصلی خود شده بودند. به شکل کلی هدف این درخواست‌ها زنانی بوده که حامی مرد پشت سر آن‌ها نبوده است.

اجبار زنان سوری به «تن‌فروشی» برای دریافت کمک‌های بشردوستانه!

دانیل اسپنسر، مشاور متخصص در امور کمک‌های بشردوستانه در این خصوص به خبرگزاری بی‌بی‌سی گفته است: معمولاً کارمندانی که برای کمک‌های بشردوستانه به این‌گونه مناطق فرستاده می‌شوند، بعمد موضوع خشونت جنسیتی را نادیده می‌گیرند.

وی از سوابق تجربیات خود در اردن بیان می‌کند: به یاد دارم که یک روز یکی از این زنان‌ ـ که مورد آزار جنسی قرار گرفته بود ـ به حالتی آشفته وارد اتاق من شد و از آنچه تجربه کرده بود، به ‌شدت ناراحت بود. وقتی زنان و دختران به دنبال دریافت این کمک‌های بشردوستانه هستند، نیاز به حمایت زیادی دارند؛ حمایتی که آن را در چهره مردی که قرار است این کمک را به آن‌ها برساند و به او اعتماد دارند می‌بینند، ولی این مرد این کمک را از آن‌ها دریغ کرده و در قبال آن تقاضای خدمات جنسی می‌کند.

یکی از کارمندان سازمان ملل که مسئول پخش کمک‌های مردی در سوریه بوده، دراین‌باره گفته است: بسیاری از زنان و دختران سوری برای فرار از قضاوت شدن در جامعه خود از مراجعه به کمپ‌های کمک‌های مردمی صرف‌نظر می‌کردند.

مقامات سازمان ملل ریسک بالای سوءاستفاده جنسی در مناطق جنگی و درگیر بحران را تأیید کرده‌اند و کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل نیز در واکنش به این گزارش اقدام به شکار زنان و دختران در جریان جنگ را اقدامی «پست و خوار» توصیف کرده است.

با این ‌همه، این برای اولین بار نیست که موضوع آزار جنسی زنان و دختران سوری در جریان بحران به سازمان ملل می‌رسد و توجهات زیادی را به خود جلب می‌کند. در سال 2015 پژوهشی با همکاری سیاستمدار سابق انگلیسی دیوید میلیبند و کمیته بین‌المللی نجات صورت گرفت که بیان می‌کرد، 40 درصد از آن‌ها در حین دریافت کمک‌های بشردوستانه قربانی خشونت جنسی شده‌اند.

در اوایل ماه جاری میلادی، یکی از مقامات ارشد سابق سازمان ملل بیان کرد که طی یک دهه گذشته، بیش از 60 هزار مورد تجاوز به زنان و دختران از سوی مأموران توزیع کمک‌های بین‌المللی صورت گرفته است.

به گفته اسپنسر، اکنون سازمان ملل و سیستمی که بر اساس آن پیاده شده، تن و پیکر زنان را قربانی می‌کند. در این سیستم این ‌گونه تداعی شده است که ادامه استفاده، سوءاستفاده و خشونت علیه تن و پیکر زنان ایرادی ندارد، به ‌شرط آن‌که کمک‌های بشردوستانه به دست عده بزرگ‌تری از مردم برسد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳۳
وقتی عربستان رئیس حقوق بشر سازمان ملل هست دیگه حساب کار رو بکنید الان هم دارن به هر شکلی که شده از باقی مانده تروریست ها در سوریه دفاع میکنند تا از بین نروند
انهای که باعث شدند زنان بیچاره باین روز گرفتارشوند کلاهشون را بالا بذارندامیدوارم خانواده خودانها دچار چنین روزی شوند
لعنت خدا بر همه کسانی که می توانستند با مذاکره و واگذاری حکومت به عموم مردم مانع از این جنگ خانمان‌سوز شوند واز همه مهمتر روسیه بد ذات!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
يعني به بد ذاتي شما موجودي در عالم خلق نشده كه براي زدن حرف سياسيتون، گناه تجاوز كاركنان سازمان مللو براحتي پاك ميكنيد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
منظورت از اینکه حکومت را به عموم مردم میدادن این عموم مردم داعشی ها و النصره است که یکی از یکی جنایتکارتر و پست تر هستند
لعنت خدا بر کسانی که جای جلاد و انسانهای پاک را عوض می کنند
کی باید شرم کنه ؟
به عنوان یک انسان واقعا فقط می تونم بگم متاسفم .... چرا انسان ها باید به این روز بیفتند ......
یه سازمان اشغال
چه کسی این مردم را به این روز رسانده خانه ها خراب زندگی بر باد مهتاج یک لقمه نان که برایش یا باید گدائی کنند یا تن فروشی و....کی جواب خواهد داد خدا رسول ص او اهل بیت ع چه می گویند...
وقتی آدمی که آخرت رو قبول نداره، یعنی فقط بخاطر پرستیژ می اید از خودش می زنه تا به دیگران کمک کنه؟
شرم را باید اقای بشار اسد کند که بخاطر حفظ تاج و تختش ملت خود را به چنین روزی انداخته است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
شرم بر شما باد که اینگونه قضاوت میکنید.داعش و جبهه النصره اومدن مردم سوریه رو از دست بشار نجات بدن؟
بیچاره مردم سوریه
راجع به زنان سوری تحلیل جالبی بود اما خیلی ازدختران وزنان به خاطر گذران زندگیشون دست به اقدام تن فروشی زده اندو از این راه امرارمعاش میکنن ولی متاسفانه ما همیشه سعی میکنیم روی ایرادهای خودمون پوشش بذاریم
اصل خبر درسته ولی یک نکته بزرگ و اصلی رو خبرگزاریهای ایران به راحتی ازش عبور میکنن : مردهایی که درخواست خدمات جنسی دارن ، مردهای محلی بعبارتی عربها و سوری ها هستن که به سازمانهای بین المللی کمک می کنن یا تحت نظر اونها فعالیت میکنن نه اروپاییها و آمریکایی ها !!
تابناک جان ، انصاف داری بنابراین مثل کیهان و صداسیما و بقیه عمل نکن ... لطفا خبر درست و کامل به مردم بدین ...
اینا دیگه چرا اینا که مامورین سازمان ملل هستند اینا که تو کشورشون تحت قوانین آموزشی سند 2030 بزرگ شدن اینا که کاباره براشون پر بوده اینا که حجاب اجباری نداشتند اینا که چشم دل سیر بودن اینا چرا اومدن گیر دادن به اینا؟؟؟؟؟؟؟
خیلی خوبه که چنین گزارشی رو منتشر کردن و در موردش حرف میزنن. حداقل زیرش نمیزنن و بگن همه چی آرومه
شرم بر همه مردانی که فقط فکر شان در محدوده نیازهای جنسی شان فعال است.
خوب معلومه ، پس چی فکر کردی؟ مگه آدمی که مثلا در سازمان ملل کار می کنند با افراد دیگه خیلی فرق می کنند ؟ مگه فرشته هستند ؟ در ضمن خیلی از کارمندان این سازمانها از نیروهای محلی همان کشور هستند
آمریکای کثیف و رژیم صهیونیستی داعش و بقیه گروههای جنایتکار سوریه را به این وضع انداختند و دنبال این هستند که ایران را هم به این وضع دچار کنند
حالا آنجا که سوریه است و بخاطر قدرت طلبی های بشار اسد به این روز فتاده بفرمائید اینگونه مسایل در کشور خودمان به اشکال دیگر وجود ندارد
تابناک وجدانا منتشرکن
این اسد دیر یا زود رفتنی است می توانست ابرو مندانه برود ولی مل و ناموس سوری ها رو به باد داد و رفت
حقشونه
خیلی باید مرد شجاعی باشی که ریاست بر کشوری را بخاطر آسایش و اجترام بخاطر خواسته مردمت رها کنی و مهاجرت کنی .
اگر بشار اسد به خواسته مردمش احترام میگذاشت و به دیکتاتوری خاندانش در سوریه خاتمه میدا د قطعا این بلا بر سر کشورش نمی امد و نابودی ۷۰ درصد کشور اشغال شده خارجیها و ۷۰۰ هزار نفر کشته ۲ میلیون زخمی ۸ میلیون اواره خارج و الباقی اسیر چندین منطقه جنگزده خطرناک در داخل کشور گیر افتاده اند واقعا این اسد ایا وجدان دارد ؟ ایا سی سال دیگر حکومت زوری بر تین کشور ارزشش را داشت ؟ قطعا خیر .
این حرفها چه ارزش بیان دارد . آیا از گرسنگی بمیرند بهار هست یا زیر بمباران شدید هواپیما که هر روز میشنویم و میبینم . ما ملت ایران کدامش را باورکنیم بخدا دل ادم بدرد میاید که چنین اخباری را میشنوم . تابناک جان شما دیگر پاز داغش را زیاد نکن مگر کسانیکه در کشور خودمان و دیگر ممالک غرب و آسیا در آسایش هستند دست به اینکارها نمیزنند هدف شما از طرح چنین مسایلی چیست .تابناک فقر و گرسنگی ایمان نمیشناسد متشکر
این آقای اسد از همانروزهای اول اعتراض با شرایطی قدرت را واگذار میکرد مردم سوریه به چنین وضعی دچار نمیشدند . برادر ان کمی واقعیت پیچیده سیاست خیلی سخت هست . مگر کشورهای تونس و مصر .مراکش . لیبی. بعداز انقلاب سروسامان نگرفتند متاسفانه در مورد سوریه به مردم معترض خاندان اسد که چهل سال هست قدرت را در دست دارند خسته کننده هست . مردم را ترساندند که اگر اسد نباشد کشور چنین و چنان میشود ولی ذست اخر یک خرابه شده . اگر اسد نباشد اسراییل سوریه را میگیرد تو گفتی و من باور کردم . برادر کشی باعث شده که مردم به خون همدیگر را میریزند چون گرپهی گروه دیگر را فقط بابت مذهب دیگر زیر سوال میبرند .
به وجود امدن مشکلات اجتماعی هدیه همه جنگ هاست.نسل من هنوز فجایعی را که به اصطلاح برادران عراقی در زمان جنگ برسر شیرزنان سرزمینمان اوردند فراموش نکردیم از طرفی هر جنگی با خود اوارگی فقر وفلاکت اقتصادی به همراه دارد.اصلا چرا جنگ همین امروز درجامعه ما تا دلت بخواد از این فلاکت ها هست.ولی نه کسی چشم دیدن دارد ونه گوش شنوا.
اشکال از نگاه فرهنگی به زن هست که متاسفانه در ممالک عربی چنین تصوری از زنان و دختران دارند . زنان سوریه هم گرفتار سرنوشت سیاسیونی شدند که خواستند بگویند کشور سوریه در نبود ما آباد نمیشود . خواستند بگویند اگر افراد دیگری سر حکومت باشند سوریه برای دیگر مذاهب جهنمی خواهد شد ولی هیچوقت نگفتند مگر در این هزار سال چطور در کنار هم زندگی کردند .انگار ناف خاندان اسد به سوریه بسته شده است .
اینو اونایی بخونن که فکر میکنن اونور مرز ها اسمون یه رنگ دیگست!!! خدا رو شکر هنوز نمونه وطنی این موارد یا وجود نداره یا کم هست که به خاطر کمک بشر دوستانه زنی خود فروشی کنه نمونه همین کمک به زلزله زدگان که بعید میدونم هیچ کدوم از اعضای هلال احمر ایران همچین فکر پستی رو به ذهنشم راه بده
در کل خدا اون ذخیره اصلی رو به ما برگردونه که واقعا دنیا دیگه جای زندگی نیست هیچ جاش این دنیا فقط مال سرمایه دارهاست و هرچی سرمایه دار تر باشی زندگی راحت تری داریو تی قانون هم برات تعظیم میکنه
وقتی که خونهای زیادی نریخته بود میشود با کار دیپلماسی کشور سوریه را نجات داد . شما بارها سخنان اسد را شنیده اید از یک حکومت بعثی کودتا فکر میکنید حرف دمکراسی بزند . میگوید چرا مردم را لا هواپیما بمباران میکنی جواب میدهد چرا امریکا اینکار را میکند . چرا آب و غذا را بر روی مردمت بسته ای میگوید امریکا هم کره شمالی را چنین میکند . یعنی متاسفانه دلیل موجه ایشان این هیت اگر من نباشم شرایط بدتر میشود در صورتیاصل مسله این هست که چون خاندان توی اسد کودتا کردید مردم با یک اعتراض مسالمت امیز را به خاک و خون کشیدید و متاسفانه همان اوایل اعتراض مردمش را اسراییلی و آمریکایی خواند . سخنرانیش را سرچ کنید
اگر فاتحان در دوره خلفا چنین کاری نمیکردند که حالا به اینها خورده میگیرید. یا همین کسانی که برای کمک به بوسنی و هرزه گوین رفتند چنین کاری نکردند؟!!!
ببینید اگر از روز اول اعتراضات رییس جمهور سوریه کنار میرفت مشکلی نبود بهرحال قعطی الرجال که نبود کسی سر قدرت با رای مردم قرار میگرفت مگر اینکه از روز اول اسد هدف دیگری داشته باشد . حالا که کناره گیری نکرد جنگ و خونریزی شروع شد و چون بحث انتقام گیری اتفاق افتاد هیچکدام حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نیستند در حقیقت مردم سوریه گرفتار کشورهای دعوا بین ایران و اسراییل و روس و آمریکا و عربستان که متاسفانه زمین سوریه اماج سیاستها و دعواهای کشورها شده است . و به این راحتی هم صلح نمیشود . بعداز نابودی داعش تازه اصل دعوا مانده است . دعوای مخالفین درون سرزمین و کشورهای بیرون سرزمین . مردم سوریه دعا کنند کشورهای بیرون سرزمین را خارج کنند هنر کرده اند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر