بازدید 4680

شائبه "مافیای تخم‌مرغ" و سکوت مسئولان!

با وجود استمرار واردات تخم‌مرغ و عرضه آن در بازار، قیمت این محصول مجددا افزایش یافته که یکی از نمایندگان مجلس می‌گوید مافیا در بازار این محصول وجود دارد اما هیچ یک از مسئولان وزارت کشاورزی و اتحادیه مربوطه به عنوان تنظیم‌کننده بازار پاسخگوی این ادعا نشدند و فروشندگان نیز گلایه دارند که اگر چنین مافیایی وجود دارد، چرا با آنها برخورد نمی‌شود؟
کد خبر: ۷۷۸۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲ 27 February 2018

با وجود استمرار واردات تخم‌مرغ و عرضه آن در بازار، قیمت این محصول مجددا افزایش یافته که یکی از نمایندگان مجلس می‌گوید مافیا در بازار این محصول وجود دارد اما هیچ یک از مسئولان وزارت کشاورزی و اتحادیه مربوطه به عنوان تنظیم‌کننده بازار پاسخگوی این ادعا نشدند و فروشندگان نیز گلایه دارند که اگر چنین مافیایی وجود دارد، چرا با آنها برخورد نمی‌شود؟

به گزارش ایسنا، بازار تخم‌مرغ از سال گذشته تاکنون به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان با نوسان قیمت و عرضه مواجه شد، چراکه طی این بازه زمانی بالغ بر ۴۵ میلیون قطعه طیور مولد در واحدهای پرورش تخم‌مرغ تلف شدند و وزارت کشاورزی نیز نهایتا از نیمه دوم امسال اقدام به صدور مجوز برای واردات این محصول پروتئینی کرد.

اما با وجود این‌که علی‌اکبر مهرفرد - معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی - در این باره به ایسنا گفت که "واردات تخم‌مرغ از ترکیه آغاز شده و همچنان تا ایجاد تعادل در بازار ادامه خواهد داشت و عرضه آن نیز در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به قیمت شانه‌ای ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان انجام می‌شود"، قیمت تخم‌مرغ افزایش یافته است.

در این زمینه روز گذشته حسن حسینی شاهرودی - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس - به ایسنا گفت که ردپای مافیای اقتصادی در افزایش قیمت کالاها به خصوص تخم مرغ دیده می شود که برای کسب منفعت بیشتر اقدام به واردات اقلام مختلف می‌کنند و متاسفانه دولتمردان به این موضوع توجهی ندارند.

به گفته وی، سوال این است که آیا نتوانستیم در این مدت واردات مرغ داشته باشیم یا اینکه مباحث دیگر پشت‌پرده است که به بهانه آنفلوآنزای مرغی واردات صورت می‌گیرد و به دنبال آن مرغ‌های تولیدی را معدوم کرده و خسارات به بیمه‌ها وارد می‌کنیم. قطعا پای مافیای واردات در میان است. افراد خاصی که به آنها مجوز واردات می‌دهند و افراد عادی نمی‌توانند همچون آنها کالایی را به داخل کشور وارد کنند.

این اظهارات نماینده مجلس در حالی صورت گرفته که با وجود پیگیری‌های فراوان خبرنگار ایسنا، هیچ یک از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی این ادعا نیستند و علت بالا بودن قیمت تخم‌مرغ را علی‌رغم واردات، مشخص نمی‌کنند.

توزیع تخم مررغ مناسب نیست

در این زمینه سعید درخشانی -رییس اتحادیه سوپرمارکت‌داران و مواد پروتئینی - به ایسنا گفت: اگر رد پایی در گرانی تخم‌مرغ و بازار این محصول وجود دارد، چرا مسئولان آن را پیگیری نکرده و با متخلفانش برخورد نمی‌کنند؟ ما مسئول برخورد با مافیا نیستیم.

وی افزود: در راستای تنظیم بازار تخم‌مرغ و پیشنهاد اتحادیه برای در اختیار گرفتن تخم‌مرغ وارداتی و عرضه آن بدون سود به قیمت مصوب شانه‌ای ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان، هنوز هیچ محموله‌ای از تخم‌مرغ در اختیار نمایندگان اتحادیه قرار ندادند و به نظر می‌رسد که با وجود واردات این محصول، توزیع آن به خوبی صورت نمی‌گیرد.

وعده فروش‌ محموله‌های وارداتی را دادند اما یک کیلو تخم‌مرغ هم ندادند

رییس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی ادامه داد: برخی از مسئولان تامین کننده تخم‌مرغ در بورس کالا وعده کردند محموله‌هایی را در اختیار اتحادیه قرار دهند و مغازه‌داران و فروشگاه‌های مختلف آن را به قیمتی که مصوب شده است عرضه کنند و هم‌اکنون نیز این آمادگی وجود دارد اما تاکنون حتی یک کیلوگرم تخم‌مرغ وارداتی به ما نداده‌اند.

درخشانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا برخی از سوپرمارکت‌ها که حتی در یک محله قرار دارند اما قیمت‌های متفاوتی از تخم‌مرغ به مردم اعلام می‌کنند و این محصول را یکسان نمی‌فروشند؟ گفت: شاید یک درصد از سوپرمارکت‌داران سودجویی کنند و هر قیمتی که دلشان می‌خواهد این محصول را عرضه کنند، اما علت تفاوت قیمت تخم‌مرغ این است که بنکداران، ممکن است تخم‌مرغ را به یک مغازه ۱۰۰۰ تومان ارزان‌تر یا گران‌تر از سوپرمارکت دیگر بدهند، چرا که منشأ دریافت تخم‌مرغ آنها متفاوت است و در برخی مواقع شاید یک نفر از میادین مرکزی میوه و تره‌بار تخم‌مرغ را تامین کند و یکی دیگر این محصول را از مرغدار بخرد.

وی تاکید کرد: اگر تخم‌مرغ یا هر محصول دیگری به صورت مستقیم به دست سوپرمارکت‌داران برسد و چندین بار دست به دست نشود، می‌توان متعهد شد که در توزیع این محصول و نوسانات قیمت آن اثرگذار خواهد بود و دیگر شاهد این وضعیت نیستیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر