بازدید 35379

تراز سطح آب دریاچه ارومیه 10 سانتیمتر کم شد

مدیرکل دفتر مدیریت بهم ‌پیوسته حوضه‌ آبریز دریاچه ارومیه، از کاهش 10 سانتیمتری تراز سطح آب این دریاچه نسبت به سال گذشته و کاهش سه متر و نیمی این تراز، نسبت به تراز اکولوژیک سطح آب آن، خبر داد.
کد خبر: ۷۷۷۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷ 26 February 2018

مدیرکل دفتر مدیریت بهم ‌پیوسته حوضه‌ آبریز دریاچه ارومیه، از کاهش 10 سانتیمتری تراز سطح آب این دریاچه نسبت به سال گذشته و کاهش سه متر و نیمی این تراز، نسبت به تراز اکولوژیک سطح آب آن، خبر داد.

به گزارش ایرنا، سید مرتضی موسوی افزود: تراز سطح آب دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تا ششم اسفند ماه به 1270.52 متر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 10 سانتیمتر و در مقایسه با تراز اکولوژیک سطح آب دریاچه (1274.1 متر) سه متر و 58 سانتیمتر کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: کاهش بی‌ سابقه بارش‌ های کشور همراه با افزایش مصارف به ویژه در بخش کشاورزی سبب شده است تا دریاچه ارومیه نیز متاثر از این وضعیت، روند نزولی را در کاهش تراز سطح آب، وسعت و حجم آب موجود در دریاچه دنبال کند.

موسوی افزود: بررسی ارقام موجود در این بخش، حاکی از آن است که تراز سطح آب دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تا ششم اسفند، به 1270.52 متر برسد.

وی تصریح کرد: وسعت دریاچه در این بازه زمانی، به 2001 کیلومتر مربع رسیده که در مقایسه با سال گذشته وسعت دریاچه 126 کیلومتر مربع و در قیاس با سطح متناظر با تراز اکولوژیک 2332 کیلومتر مربع افت کرده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بهم ‌پیوسته حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه، حجم کنونی آب این دریاچه را، 1.47 میلیارد مترمکعب دانست و افزود: این رقم در مقایسه با مدت زمان سال قبل، 236 میلیون مترمکعب و در مقایسه با حجم متناظر با تراز اکولوژیک 12.26 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

موسوی یادآور شد: در این میان، افزایش 30 درصدی بارش‌های حوضه آبریز ارومیه از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر) تا پنجم اسفند، نسبت به سال گذشته موجب شده است تا تراز آب دریاچه نیز در مقایسه با ابتدای مهرماه افزایش پیدا کند.

به گزارش وزارت نیرو، موسوی یادآور شد: البته بارش‌های نسبتاً مناسب یک ماه اخیر حوضه آبریز دریاچه ارومیه سبب شده تا وسعت آن در مقایسه با ابتدای مهرماه 230 کیلومتر مربع و حجم آب موجود در دریاچه نیز 350 میلیون مترمکعب بیشتر شود.

به گفته موسوی، نجات دریاچه ارومیه و تامین حقابه آن علاوه بر راهکارهای در حال اجرا، نیازمند عزم و اراده دستگاه‌های و مشارکت جوامع محلی ساکن استان‌های آذربایجان‌ غربی، آذربایجان ‌شرقی و کردستان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است تا کاهش مصرف آب ممکن شود.

به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه بزرگترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران ‌است؛ خشک شدن این دریاچه از اواسط دهه 1380 آغاز شد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی در حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد. 

بنا بر نظر کارشناسان خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیر منفی بر محیط زیست منطقه داشته و روی دمای هوا و وزش بادهای نمکی تاثیر گذاشته است. 

ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح های متعددی چون لایروبی رودخانه ها، انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب به دریاچه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و 200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی را در دستور کار دارد. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار