بازدید 8155
۴

سیل مناطق زلزله زده فرماندار را هم غرق کرد و هنوز مشکلات ادامه دارد!

افزایش مشکلاتی چون سیل و سرما در غرب استان کرمانشاه و مناطق زلزله زده، در حالی است که می دانیم خیلی زود هوا رو به گرمی خواهد گذاشت و با گرم شدن هوا در تابستان، حتی زندگی در کانکس نیز غیر ممکن خواهد شد؛ مسئله ای که هرچند از هم اکنون قابل پیش بینی است، گویا اراده ای برای حل ریشه ای مشکل هنوز هم وجود ندارد.
کد خبر: ۷۷۷۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳ 25 February 2018

سیل مناطق زلزله زده فرماندار را هم غرق کرد و هنوز درد ادامه دارد!نزدیک به چهار ماه پیش، بخش های زیادی از مناطق غرب استان کرمانشاه به شکل مهیبی لرزید تا هزاران کشته و زخمی و میلیاردها تومان خسارت روی دست مردم کرمانشاه بماند؛ زلزله ای بزرگ که هنوز اخبار تلخش ادامه دارد و با روند کنونی پایانی برای آن نیست. مثل زندگی هم اکنون صدها خانواده سرپل ذهابی در گل و لای برآمده از سیل که خسارت هایش متوجه فرماندار این شهرستان نیز شد.

به گزارش «تابناک»؛ بلافاصله پس از وقوع زلزله در مناطق غربی استان کرمانشاه، موجی از کمک های مردمی و دولتی روانه مناطق زلزله زده شد تا امیدها را برای کاهش آلام مردم این منطقه و نیز بازگشت زندگی مردم به روال عادی بالا ببرد؛ امیدهایی که به رغم هزینه های میلیاردی و سنگینی که شد، زمان ثابت کرد که آرزویی بیش نبودند.

اکنون که از تاریخ دقیق وقوع زلزله در استان کرمانشاه و به صورت مشخص شهرستان سرپل ذهاب بیش از سه ماه می گذرد، شواهد نشان می دهد که هنوز داستان سختی های زندگی پس از زلزله برای مردم این منطقه از کشورمان ادامه دارد و سرمای هوای زمستان در کنار بارش گاه و بیگاه باران و برف، امان را از مردم منطقه بریده است.

تصاویر منتشر شده از شرایط کنونی مردمی که در چادر زندگی می کنند، گویای این است که برف و باران به شکل سیل به محل زندگی مردم نفوذ کرده و شرایط برای زندگی در چادرهای خیس چون زندگی در باتلاق و گل و لای است.

نفوذ سیل و باران به چادرهای محل زندگی مردم در حالی در تصاویر به خوبی قابل مشاهده است که سرمای استخوان سوز و گرفتاری های مضاعفی را که این موضوع متوجه شهروندان این منطقه کرده است، بدون حضور در منطقه و زندگی در چادر، نه می توان درک کرد و نه به قلم آورد.

البته سخن از مصائب مردمی که در چادر زندگی می کنند، به معنای این نیست که دیگر مردم منطقه و به ویژه آنهایی که زندگی در کانکس را برگزیدند، حال و روزی بهتری دارند. آنها نیز با مشکلات مشابهی همچون سرمای شدید هوا و بی نظمی امور زندگی اجتماعی رو به رو هستند.

مسئولان و مدیران کشوری، استانی و محلی در این شرایط تمام تلاششان را می کنند که بار انتقادها را از روی دوش خود بردارند و آن را متوجه مردم، چهره های سرشناس و مسائلی چون طبیعت منطقه کنند، اما چنین تلاش هایی نه با عقل سازگار است و نه در وجدان انسانی هر مقام مسئولی می گنجد!

مدیران در رابطه با چنین وضعیتی با این تصور که تنها مشکل موجود مربوط به افرادی است که در چادر زندگی می کنند، اشکال را متوجه خود مردم می کنند و عقیده دارند، کانکس و شرایط مطلوب زندگی به اندازه کافی وجود دارد؛ اما شهروندان بنا به دلایلی از جمله بهره مندی از کمک های خیرین و نیز زندگی در کنار اقوام ترجیح می دهند در چادر زندگی کنند.

برخی مسئولان نیز با اشاره به این مهم که دولت تلاش کرد به همه مردم منطقه کانکس بدهد، معتقدند این خود مردم بودند که به رغم وجود تسهیلاتی چون کانکس، ترجیح دادند از وام و کمک هزینه های مالی بهره مند شوند و حالا بدون کانکس مجبور به زندگی در چادر هستند.

واکنش های عجیبی که البته باید از مسئولان پرسید چگونه آنها چنین تبعاتی را برای اقدامات پیشین خود پیش بینی نکرده و برای عدم تحقق آن نکوشیده بودند.

حالا نیز خبرهای رسیده از مناطق زلزله زده گویای این است که مدیران ارشد استانی و نیز نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با این تصور که همه مشکلات پیش آمده مربوط به ناکارآمدی فرماندار است، وی را از مقام خود عزل کرده اند؛ اقدامی که سنجابی فرماندار سرپل ذهاب آن را تأیید کرد و گویا بارندگی های اخیر و سیلی که به راه افتاد برای او نیز زیاد خوش یمن نبود.

اتفاقی که باید از نماینده مردم در مجلس و نیز مسئولان ارشد استان پرسید آیا می توان پذیرفت که همه مشکلات این شهرستان و خسارت های سنگینی که به مردم تحمیل شد، به خاطر ناکارآمدی فرماندار بوده باشد؟

افزایش مشکلاتی چون سیل و سرما در غرب استان کرمانشاه و مناطق زلزله زده، در حالی است که می دانیم خیلی زود هوا رو به گرمی خواهد گذاشت و با گرم شدن هوا در تابستان حتی زندگی در کانکس نیز غیر ممکن خواهد شد؛ مسئله ای که اگرچه از هم اکنون قابل پیش بینی است، اما گویا اراده ای برای حل ریشه ای مشکل هنوز هم وجود ندارد.

با این شرایط، باید همچنان منتظر خبرهای تلخ از مناطق زلزله زده ماند و به حال مسئولانی که قادر نیستند زلزله و عواقب آن را مدیریت کنند، اما در نشست های بین المللی از توان مدیران ایرانی برای انتقال تجربیات مدیریتی زلزله سخن می گویند، تأسف خورد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱۹
انتشار یافته: ۴
الا برکت الله دولت بی کفایت
پس این همه پول و کمک مردم چی شد. مگه بودجه برای حوادث غیر مطرقبه نیست. باز میگین مردم چرا اعتماد ندارن. این هم نمونه بی لیاقتی
سیل مناطق زلزله زده فرماندار را هم غرق کرد و هنوز مشکلات ادامه دارد! از قدیم میگفتند چراغی که به خونه رواست به مسجد حرام است این عزیزان زلزله زده در طول تاریخ مدافع ایران بوده اند درزمان جنگ تحمیلی به کمک شهید شیرودی گیلانغرب را از چنگ صدامیان درآوردند خانه ایشان یکبار در زمان جنگ ویکبار هم توسط زلزله ویران شده است چه اشکالی دارد حکومت نه دولت به تنهایی مثلا برادران سپاهی که رشادتهای این مردم شریف وشجاع را در طول جنگ تحمیلی از نزدیک مشاهده کرده اند خانه های این عزیزان را رایگان بسازند این مردم سلحشور در تمام جنگها لشکری بی جیره و مواجب بوده اند آمار دقیقی نیست ولی قبرستانهای آنها نشان میدهند چه شهدای گرانقدری را در راه خدا تقدیم کرده اند مردمی مهمان نواز وشجاع وکم توقع تابناک عزیز دست مریزاد داری که هرازگاهی یادآوری میکنید
اينها همه كار دشمنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار