بازدید 13051
۶

پشت پرده استخدام افسران سوری و نیروهای پاکستانی توسط محمد بن سلمان!

محمد بن سلمان ولیعهد بلندپرواز عربستان سعودی در راستای نائل شدن به اهداف اصلاح طلبانه داخلی و سیاست تهاجمی خارجی خود مجموعه ای از اقدامات و سیاست ها را دنبال کرده که یکی از مهم ترین و یا شاید بحث برانگیزترین آن ها استخدام نیروهای خارجی است.
کد خبر: ۷۷۷۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰ 24 February 2018

محمد بن سلمان ولیعهد بلندپرواز عربستان سعودی در راستای نائل شدن به اهداف اصلاح طلبانه داخلی و سیاست تهاجمی خارجی خود مجموعه ای از اقدامات و سیاست ها را دنبال کرده که یکی از مهم ترین و یا شاید بحث برانگیزترین آن ها استخدام نیروهای خارجی است.

به گزارش تابناک، برخی از منابع خارجی گزارش داده اند که ولیعهد عربستان اخیرا اقدام به استخدام نیروهای پاکستانی و سودانی کرده و اخیرا نیز روزنامه لبنانی الدیار گزارش داد که محمد بن سلمان افسران جدا شده دستگاه های اطلاعاتی سوریه که در لبنان یا سوریه خدمت کرده اند را به استخدام درآورده و همه آنان را در مرکزی در ریاض زیر نظر مستقیم خود مستقر کرده است.

چند روز پیش نیز پایگاه آمریکایی «میدل ایست آی» گزارشی از اعزام 1000 نیروی پاکستانی به عربستان و پشت پرده های آن منعکس کرد.

در همین زمینه، تحلیلگران می‌گویند علت استقرار تعداد بیشتری از نیروهای پاکستانی در عربستان حفاظت از خاندان سلطنتی این کشور در پی پاک‌ساری‌های درونی در داخل این خاندان و افزایش آسیب پذیری حاکمان عربستان است.

یک روزنامه پاکستانی نیز این طرح را اقدامی اسرارآمیز توصیف کرد. گروهی از سیاستمداران پاکستان نیز خواهان بحث و مناظره درباره این اقدام شده‌اند. همچنین وزیر دفاع نیز از بابت این اتفاق احضار و بازخواست شده است.

اما چند روز بعد از آنکه پاکستان اعلام کرد بالغ بر ۱۰۰۰ سرباز جدید به عربستان اعزام می‌کند هنوز جزئیات ماموریت آنها و اینکه چه کاری قرار است انجام دهند و چرا اعزام شده‌اند مبهم باقی مانده است.

پشت پرده استخدام افسران سوری و نیروهای پاکستانی توسط محمد بن سلمان!

یکی از این تحلیلگران به نام «کمال علام»، عضو موسسه خدمات متحد سلطنتی انگلیس می‌گوید عربستانی‌ها احتمالا از بابت یک مساله داخلی نگران هستند و نمی‌توانند به اطرافیانشان اعتماد کنند بنابراین به سراغ پاکستانی‌ها رفته‌اند.

سه سال پیش پاکستان از فرستادن سربازانش برای شرکت در مداخله نظامی تحت رهبری عربستان در یمن خودداری کرد.

ارتش پاکستان به طور رسمی درباره اعزام نیروهای جدید به عربستان گفته که این سربازان در یک ماموریت مشاوره و آموزش شرکت خواهند کرد و به هیچ وجه خارج از مرزهای عربستان به ویژه در یمن مستقر نخواهند شد.

خرم دستگیر، وزیر دفاع پاکستان به سنای این کشور گفت: در حال حاضر ۱۶۰۰ پرسنل نظامی ما در عربستان هستند. با این حال بعد از یکسری توضیحات درباره استقرار نیروهای جدید سیاستمداران هنوز پاسخ خود را نیافته و ناراضی هستند.

رضا ربانی، رئیس سنای پاکستان گفت: این حرف‌ها هیچ جزئیات بیشتری درباره تصمیمی که اتخاذ شده آشکار نکرد. من متاسف هستم و این بیانات ناکافی بوده‌اند. همچنین ربانی وزیر دفاع پاکستان را به دلیل خودداری از دادن جزئیات بیشتر درباره این تصمیم متهم به "اهانت به پارلمان" کرده است.

تحلیلگران در پی این بازخواست‌ها و ابهامات گمانه‌زنی‌ می‌کنند که ماموریت واقعی این نیروهای پاکستانی حفاظت از خاندان سلطنتی حاکم بر عربستان باشد.

پشت پرده استخدام افسران سوری و نیروهای پاکستانی توسط محمد بن سلمان!

چند ماه پیش مقام‌های این کشور به ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دست به یک پاکسازی داخلی میان اعضای خاندان سلطنتی و بازرگانان به بهانه مبارزه با فساد زده و صدها نفر را دستگیر کردند.

علام اظهار داشت: این اولین بار نیست که پاکستانی‌ها از خاندان سلطنتی محافظت کردند. در اوایل دهه ۱۹۷۰ ملک فیصل که سیاست خارجی پان – اسلامی داشت و ذوالفقار علی بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان روابطی نزدیک برقرار کردند که طی آن اولین حضور نظامیان پاکستان و عربستان اتفاق افتاد.

بوروس رایدل، تحلیلگر سابق سیا و مدیر پروژه اطلاعات بروکینگز گفت: به درخواست ملک فهد در سال ۱۹۸۲ ژنرال ضیاء الحق، رئیس‌جمهور سابق پاکستان یک یگان زرهی به عربستان فرستاد و این یگان یک نیروی نخبه برای دفاع از سلطنت عربستان درمقابل هرگونه دشمن داخلی و خارجی محسوب می‌شد.

رایدن معتقد است که اتفاق جدید نیز قرار است در راستای مستقر کردن نیروها به عنوان نیروی محافظ شخصی محمد بن سلمان و حمایت از محافظان سلطنتی استفاده می‌شد.

وی افزود: این واحد وفادار به او و پاکستان خواهد بود و در صورتی که دشمنان وی برای کشتن یا سرنگونش اقدام کنند مداخله خواهد کرد.

در نهایت می توان گفت، محمد بن سلمان با علم به این موضوع که ممکن است در آینده با تصدی و جلوس بر تخت پادشاهی عربستان با چالش های جدی از عدم تمکین نیروهای نظامی – اطلاعاتی – امنیتی سعودی در خدمت گزاری به خود همراه شود، برنامه های خود را برای شکل دادن به یک سازمان و نیروی ویژه نظامی – امنیتی از طریق استخدام مزدوران سودانی، کلمبیایی و ... مانند آنچه که در یمن در حال انجام است در عرصه منطقه ای نیز در مناطق سنتی مورد مناقشه خود با دیگر کشورهای منطقه ای هدف گذاری کرده است که با استفاده از استخدام نیروهای پاکستانی و سودانی و همچنین افسران سوری جدا شده از دمشق و نظام سیاسی سوریه درصدد به انجام رساندن آن است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۶
با دست خودش قبر خودش رو كنده ، ياد قذافي افتادم
سلام/ آقا التماس میکنم/ شما رو به روح امام/ به خون شهدا/ قسم/ در خصوص اختلاس میلیاردی در بوشهر مربوط به۵سال پیش گزارش تهیه کننین/۸۰۰۰نفر درگیرن/والا ما مومنیم/ اون پولها همش همش و زکاتشو داده بودم/ بخاک سیاه نشستم ماهان سفید شد/ شرمنده بچه هامم
عجب سپاهی ساخته نامرد!!!
اضافه کنید مزدوران حبشی و سودانی و سومالیایی
به سردمداری عزت الدوری برای حمله به بصره
تا فتح دمشق
شیصبان یعنی شبیه مورچه نر از تکریت
پشت پرده نداره ایران و عربستان دارن تو کل کلشون خاورمیانه رو نابود می کنند .
خلفای عباسی نیز برای حفاظت خود از تهدید های اعراب به نظامیان عثمانی روی آوردند و پس از دو دوره، خلافت از دست اعراب به در رفت و به دست ترکان عثمانی افتاد. شاید دو دوره دیگر نیز خلافت به نظامیان پاکستانی برسد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل