بازدید 3912

ذینفعان وزارت بهداشت، مانع از اجرای درست طرح تحول می شوند/ نبود منابع بهانه است؛ پول به جیب پزشکان می رود

طرح تحول سلامت، که از آن به عنوان یکی از نقاط قوت دولت یازدهم یاد می شد، در دولت دوازدهم به دلیل برخی نارسایی ها با مشکلاتی مواجه شده است. با این حال، کارشناسان بر این باورند که اگر پرونده الکترونیکی طرح تحول سلامت اجرا شود، این طرح بسیاری از مشکلات کنونی را نمی داشت.
کد خبر: ۷۷۷۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵ 25 February 2018

 ذینفعان وزارت بهداشت، مانع از اجرای درست طرح تحول می شوند/ نبود منابع بهانه است؛ پول به جیب پزشکان می رودطرح تحول سلامت، که از آن به عنوان یکی از نقاط قوت دولت یازدهم یاد می شد، در دولت دوازدهم به دلیل برخی نارسایی ها با مشکلاتی مواجه شده است. با این حال، کارشناسان بر این باورند که اگر پرونده الکترونیکی طرح تحول سلامت اجرا شود، این طرح بسیاری از مشکلات کنونی را نمی داشت.

به گزارش «تابناک»؛ طرح تحول سلامت، که در آغاز برای بهبود شرایط بهداشتی مردم و بخصوص افراد آسیب پذیر در نظر گرفته شده بود، با دخالت برخی افراد و بی برنامگی وزارت بهداشت، نه تنها سرمایه های کلانی را به هدر داد و باعث شد اعتبارات در نظر گرفته شده برای آن به جیب پزشکان سرازیر شود، عدم تخصیص بموقع برخی از این عتبارات نیز بر مشکلات آن افزود و کار به جایی رسید که صحبت از ورشستگی و شکست این طرح به میان آمد، اما طرحی که در این میان چندان به آن توجه نشد و می توانست نوشدارویی بر این اوضاع باشد، پرونده الکترونیک سلامت بود.

قرار بود، در این پرنده، همه اطلاعات مربوط به سلامت و روند درمان افراد ثبت شود تا در زمان بیماری پزشک بتواند با مراجعه به آن بهترین تشخیص را بدهد و از تکرار اقدامات تشخیصی و درمانی و به ویژه خطاها پیشگیری شود، اما هیچ گاه این کار به نتیجه نرسید، اعضای کمیسیون بهداشت مقصر ماجرا را نبود عزم برای تهیه پرونده سلامت می دانند.

احمد همتی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره گفت: باید چند سال پیش، این موضوع انجام می شد و موضوع پرونده الکترونیک به جریان می افتاد، ولی اراده کافی برای این کار نبود، حال آنکه مشکل بودجه ای در این زمینه وجود نداشت؛ گویا مسئولان بهداشت خیلی تمایلی برای ثبت این قضایا ندارند!

این نماینده مجلس افزود: قرار نیست مجلس در این باره کاری کند؛ همان هایی که در زمان تصویب طرح تحول سلامت مصوب شده است را اجرا کنند، قطعا کار درست می شود و بسیاری از مشکلات حل می شود.

همچنین رسول خضری، با تأکید بر ضرورت اجرای پرونده الکترونیک در کشور افزود: اجرای پرونده الکترونیک سلامت، گام مهمی در حوزه بهداشت و درمان به شمار می رود، ولی متأسفانه هنوز به طور گسترده در کل کشور اجرایی نشده است، در حالی که اجرای آن می تواند بخش بزرگی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان را حل کند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پرونده الکترونیک سلامت، دسترسی پزشک به شرایط و تاریخچه بیماری یک فرد را تسهیل کرده و می توان با استفاده از پرونده الکترونیک سلامت، میزان مصرف دارو مشخص شده و خطاهای پزشکی را کاهش داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: اجرای پرونده الکترونیک سلامت، مدیریت حوزه بهداشت و درمان را متحول و بدون شک، موفقیت طرح تحول سلامت را نیز تضمین می کند.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر، هرچند اجرای پرونده الکترونیک سلامت از مصوبات برنامه پنجم توسعه است، هنوز این مصوبه کامل نتوانسته شکل اجرایی به خود گیرد، در حالی که وزارت بهداشت باید اجرای آن را در اولویت قرار دهد.

خضری یادآور شد: پرونده الکترونیک سلامت در راستای دولت الکترونیک مطرح شد؛ بنابراین، ارتباط با بیماران از طریق آنلاین برقرار خواهد شد؛ ضمن آنکه اطلاعات در آن محرمانه نگهداری می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای پرونده الکترونیک سلامت به کاهش هزینه های بیمار کمک کرده و پزشک نیز می تواند از سوابق بیماری افراد اطلاعات کاملی داشته باشد.

اما کارشناسان اعتقادی دیگری دارند، به گونه ای که حسن شرقی در این باره گفته است: همیشه اصرار بر این است که منابع کافی برای انجام طرح وجود ندارد و رویکرد کاهش هزینه و بهینه سازی هزینه ها هیچ گاه در ایران وجود نداشته و زیرساخت پیاده کردن همه این سیاست ها پرونده الکترونیک است.

وی گفت: چون وزارت بهداشت ذینفع در این پروژه است، اجرای پرونده الکترونیک را در تعارض با منافع شخصی یا سیستمی این وزارت خانه می دانند و برای همین هم تا کنون مانع از انجام آن کار شده اند.

با این حال، لازمه اسقرار پرونده الکترونیک سلامت و صدور کارت هوشمند ملی برای همه ایرانیان است و اگر درست پیش می رفت، قرار بود جایگزین دفترچه بیمه هم بشود، ولی کارشکنی ها در این خصوص مانع انجام و پیشرفت کار می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها