بازدید 5575

آیا باید در سال آینده منتظر افزایش نرخ تورم باشیم؟

بعد از انقلاب، کشور ما در سه سال شاهد تلاطمات ارزی وحشتناکی بوده است که نرخ دلار در آن ها به یکباره افزایش یافته است. آخرین آن در همین بهمن ماه 96 اتفاق افتاد. بعد از هر تلاطم ارزی بلافاصله اقتصاد کشور دچار تورم های وحشتناک دو رقمی شده است. آیا این بار نیز باید منتظر افزایش نرخ تورم و دو رقمی شدن آن باشیم؟
کد خبر: ۷۷۶۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴ 23 February 2018

آیا باید در سال آینده منتظر افزایش نرخ تورم باشیم؟بعد از انقلاب، کشور ما در سه سال شاهد تلاطمات ارزی وحشتناکی بوده است که نرخ دلار در آن ها به یکباره افزایش یافته است. آخرین آن در همین بهمن ماه 96 اتفاق افتاد. بعد از هر تلاطم ارزی بلافاصله اقتصاد کشور دچار تورم های وحشتناک دو رقمی شده است. آیا این بار نیز باید منتظر افزایش نرخ تورم و دو رقمی شدن آن باشیم؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در هفته های اخیر شاهد رشد چشمگیر نرخ دلار بودیم. این نرخ تا نزدیکی 5 هزار تومان هم رسید اما بانک مرکزی و دولت از طریق برخورد با دلالان و دستگیری آن ها و همچنین ارائه بسته سه گزینه ای راه را بر افزایش بیشتر نرخ دلار بست.

البته این اولین بار نبود که کشور دچار این نوسانات شدید نرخ ارز شد. بعد از انقلاب در سه سال نرخ دلار به صورت وحشتناکی افزایش یافته است. اولین مورد آن به سال 1373 باز می گردد. سالی که دولت وقت به ریاست مرحوم هاشمی رفسنجانی تصمیم گرفت تا نرخ ارز را شناور نماید و به سمت یکسان سازی آن قدم هایی را بردارد. این تصمیم باعث شد تا نرخ دلار از 263 تومان در سال 1373 به یکباره با افزایشی 140 تومانی به 403 تومان در سال 1374 برسد.

مرحله دوم افزایش وحشتناک نرخ ارز به سال 1391 باز می گردد. در این سال که دولت دهم به ریاست محمود احمدی نژاد بر سر کار بود نرخ ارز به یکباره و به دلیل تشدید تحریم ها افزایش یافت. در حالی که قیمت دلار در سال 1390 حدود 1900 تومان بود این قیمت در سال 1391 به 3900 تومان افزایش یافت.

مرحله سوم افزایش نرخ ارز و تلاطمات این بازار به سال 1396 باز می گردد. در حالی که نرخ دلار در مرداد ماه سال جاری حدود 3600 تومان بود به یکباره این نرخ شروع به افزایش کرد و در بهمن ماه این نوسانات شدیدتر شد و نرخ دلار به 5 هزار تومان هم رسید.

نکته حائز اهمیت در این بین این است که بعد از هر تلاطم ارزی، کشور دچار تورم های وحشتناکی شده است. در زیر روند نرخ تورم بعد از انقلاب نشان داده شده است.

آیا باید در سال آینده منتظر افزایش نرخ تورم باشیم؟ 

در حالی که سال 1373 نرخ تورم 35.2 درصد بوده با افزایش نرخ دلار، تورم در سال 1374 به 49.4 درصد رسیده است. در سال 1390 نیز نرخ تورم 21.5 درصد بوده است و با افزایش نرخ دلار، تورم در سال 1391 به 30.5 درصد و در سال 1392 به 34.7 درصد رسیده است. پرسشی که مطرح می باشد این است که با توجه به تلاطمات ارزی اخیر و افزایش نرخ دلار، آیا باید در سال آینده منتظر افزایش نرخ تورم باشیم؟

برای پاسخ به این پرسش باید گفت که افزایش نرخ دلار از طریق افزایش قیمت کالاهای وارداتی به خصوص کالاهای وارداتی واسطه ای و کالاهای وارداتی مصرفی می تواند بر نرخ تورم تاثیرگذار باشد. طبق جدول زیر از کل ارزش واردات در سال 1395، سهم ارزش کالاهای واسطه ای و مصرفی روی هم رفته حدود 80 درصد بوده است. با توجه به سهم بالای این نوع کالاها در کالاهای وارداتی و تجربه های دو تلاطم ارزی قبلی، می توان گفت که در سال آینده نیز احتمالاً اقتصاد کشور باید شاهد رشد نرخ تورم و دو رقمی شدن آن باشد.

آیا باید در سال آینده منتظر افزایش نرخ تورم باشیم؟ 

اگر نرخ تورم افزایش یابد دستاورد چند ساله دولت تدبیر و امید در معرض خطر قرار خواهد گرفت. حال باید منتظر بود و دید که دولت چگونه می خواهد با این موضوع کنار بیاید و چه راهکارهایی را جهت مقابله با این افزایش نرخ تورم خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار