بازدید 4164
عضو اتاق بازرگانی اراک؛

مرغ هورمونی در ایران وجود ندارد

عضو اتاق بازرگانی اراک گفت:گرانی داروی هورمون‌ رشد باعث شده است که استفاده از آن در پرورش طیور توجیه اقتصادی نداشته باشد.
کد خبر: ۷۷۶۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۳ 22 February 2018

عضو اتاق بازرگانی اراک گفت:گرانی داروی هورمون‌ رشد باعث شده است که استفاده از آن در پرورش طیور توجیه اقتصادی نداشته باشد.

ناصر بیگی عضو اتاق بازرگانی اراک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تلفات بیماری آنفلوانزای مرغی و تأثیر آن بر بازار، اظهار کرد: آنفولانزای طیور مسئله جدیدی نیست و طی سال‌های گذشته علاوه بر واحد‌های مرغ تخم گذار، مرغ‌های گوشتی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی ادامه داد: امسال ۲۶ میلیون قطعه مرغ تخم گذار به دلیل بیماری آنفولانزای مرغی معدوم شده است که همین موضوع یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ در چند وقت اخیر به شمار می رود.از اینرو دولت برای تامین نیاز بازار ۲۰ هزار تن تخم مرغ وارد کرده است.

عضو اتاق بازرگانی اراک بیان کرد: در بحث بیماری آنفلوانزای مرغی، بیشتر بحث پیشگیری و واکسیناسیون مطرح است، ماهیت این بیماری به صورت ویروسی است و در طیور توانایی مقاومت و فرصت درمان وجود ندارد .البته در صورت رعایت نکردن مسائل بهداشتی در برخی از موارد با سرایت به انسان منجر به فوت می‌شود.

به گفته وی؛ پرندگان مهاجری که ناقل بیماری آنفلوانزای مرغی هستند، عامل اصلی شیوع این بیماری در کشور به حساب می‌آیند.

وی با انتقاد از عملکرد صندوق بیمه کشاورزی بیان کرد:صندوق بیمه کشاورزی در زمینه حمایت از پرورش دهندگان طیور بسیار ضعیف عمل کرده است و به همین دلیل در بسیاری از مواقع تولیدکنندگان از اعلام بیماری دام و طیور خوداری می‌کنند اگر پوشش خوبی از صندوق کشاورزی صورت گیرد تولید کنندگان بیماری طیور را گزارش و انتقال بیماری  به سرعت متوقف خواهد شد.

بیگی عملکرد دولت برنظارات و توزیع طیور را رضایت بخش خواند و مطرح کرد:نقش دولت به دو صورت است، یکی به صورت نظارت بر واحد‌های طیور و دیگری نظارت بر توزیع محصولات در بازار که تا حدودی عملکرد مناسبی داشته است.

عضو اتاق بازرگانی اراک با بیان اینکه نرخ تسهیلات بانکی در کشور بالاست، تصریح کرد:حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی با تسهیلات ۲۰ درصدی امکان پذیر نیست چراکه با این نرخ تولیدکنندگان از چاله به چاه عمیقی می‌افتند.

بیگی در پایان با اشاره به گران بودن دارو‌های هورمونی برای رشد غیر معمول در دام و طیور،گفت: مرغ هورمونی حرف‌ غیرعلمی است که از سوی برخی از افراد ناآگاه مطرح می‌شود هزینه‌های هورمون‌های رشد به قدری بالاست که استفاده از آن در طیور توجیه اقتصادی ندارد، امروز با استفاده از تکنولوژی و تامین نیاز‌های غذایی دام وطیور ،میزان بازدهی افزایش چشمگیری داشته است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان