بازدید 24974

چرا مانی حقیقی از حجم سؤالات سیاسی در جشنواره برلین خشمگین شد؟

فضای جشنواره‌ فیلم برلین به حدی سیاسی شده که چهره‌ای چون مانی حقیقی متاثر از حجم سوالات غیرسینمایی و مرتبط با فضای سیاسی ایران، در نشست خبری فیلم «خوک» در جشنواره برلین نسبت به این وضعیت رویکردی معترضانه را در پیش گرفت؛ رویکردی که نشان می‌دهد فیلمساز ایرانی پس از پذیرش اثرش در رویداد سطح اول سینمای جهان، چه مواجهه دشواری با رسانه‌ها و منتقدان غربی دارد.
کد خبر: ۷۷۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸ 22 February 2018

چرا مانی حقیقی از حجم سوالات سیاسی در جشنواره برلین خشمگین شد؟فضای جشنواره‌ فیلم برلین به حدی سیاسی شده که چهره‌ای چون مانی حقیقی متاثر از حجم سوالات غیرسینمایی و مرتبط با فضای سیاسی ایران، در نشست خبری فیلم «خوک» در جشنواره برلین نسبت به این وضعیت رویکردی معترضانه را در پیش گرفت؛ رویکردی که نشان می‌دهد فیلمساز ایرانی پس از پذیرش اثرش در رویداد سطح اول سینمای جهان، چه مواجهه دشواری با رسانه‌ها و منتقدان غربی دارد.

به گزارش «تابناک»؛ فیلم خوک به کارگردانی مانی حقیقی چهارشنبه دوم اسفند با حضور بازیگران و عوامل آن در جشنواره برلین 2018 به نمایش درآمد. تازه‌ترین فیلم مانی حقیقی یکی از 19 فیلمی است که برای دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای رقابت می‌کنند. حقیقی و بازیگران فیلمش از جمله حسن معجونی، لیلا حاتمی، لیلی رشیدی، پریناز ایزدیار، علی باقری و علی مصفا و محمود کلاری مدیر فیلمبرداری در مراسم فوتوکال و نشست مطبوعاتی فیلم حضور داشتند و حرف‌های جنجالی زدند.

بخشی از موضع گیری‌های متفاوت از سوی مانی حقیقی صورت پذیرفت. این تهیه کننده و کارگردان سینمای ایرن در نشست خبری فیلم خود با اشاره به اینکه فیلمش در ایران مجوز نمایش دریافت کرده است، گفت:‌ «فیلم من پیش از این مجوز گرفته است و قرار نیست چیزی در آن تغییر کند و به زودی در ایران اکران خواهد شد.»

چرا مانی حقیقی از حجم سوالات سیاسی در جشنواره برلین خشمگین شد؟

مانی حقیقی کارگردان فیلم «خوک» در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا حجم سوال‌های سیاسی او را اذیت نمی‌کند؟، با انتقاد از طرح مداوم سوال‌های سیاسی از سینماگران ایرانی گفت در ایران سانسور وجود دارد، ولی فیلمسازان ایرانی با آن کنار می‌آیند. او خواست که به فیلم‌های ایرانی به چشم فیلم و اثر هنری نگاه شود، نه یک جور راهنمای گردشگری که قربانی بودن ایرانی‌ها را نشان دهد.

حقیقی درباره سوال‌های سیاسی گفت: «نمی‌توانم به شما بگویم که چقدر آزار دهنده است که مدام از ما سوال سیاسی پرسیده می‌شود. همه شما آزادید که سوال سیاسی بپرسید و هیچکس نمی‌گوید که نپرسید. ولی ما یک اثر هنری ساخته‌ایم که می‌تواند خوب یا بد باشد. دوست دارم درباره این صحبت کنم که چطور کارمان را انجام داده‌ایم و معنایش برای شما چیست.»

او با بیان این که «بیایید فراموش نکنیم که هنر قرار است نوعی زبان جهانی باشد و بر مرزهایی که ما را از هم جدا می‌کند، غلبه کند» انتقادهای خود را ادامه داد: «هر مصاحبه‌ای که می‌کنم، در این مورد است که اصلاح طلب‌ها درباره شما چه فکر می‌کنند، تندروها درباره شما چه می‌فکر می‌کنند؟ کارتان سانسور شده؟ سانسور نشده؟ چطور با سانسور کنار می‌آیید؟ بسیار خب! چند بار باید این را بشنوید؟ بله در ایران سانسور هست. بله، زندگی با آن سخت است. بله، ما به روش‌های متفاوتی که به وضعیت سیاسی بستگی دارد، با آن کنار می‌آییم.»

این کارگردان و بازیگر در ادامه گفت: «چیزهای زیاد دیگری هم برای بحث کردن وجود دارد. بگذارید من از شما سوال کنم: چرا فکر می‌کنید فیلم‌های ایرانی قرار است برای شما نوعی راهنمای گردشگری از ایران باشند؟ قرار نیست ما اینجا باشیم و کشورمان را عرضه کنیم و بگوییم: ببینید ما چقدر قربانی هستیم. بیایید ما را کمک کنید! این خسته کننده و حال به هم زن است. پس شما را تشویق می‌کنم این فیلم را به عنوان فیلم ببینید.»

انتقادات مانی حقیقی متاثر از فضایی است که در پانزده سال اخیر در جشنواره برلین تشدید شده و رویکرد سیاسی نقش پررنگ‌تری در این جشنواره یافته است. این رویکرد در ابتدا از سوی مدیران جشنواره برلین در پیش گرفته شد و بعضاً درباره برخی وقایع سیاسی کشورها از جمله ایران در این جشنواره موضع گیری شد که طبیعتاً بی‌طرفی و جنبه هنری به عنوان اصالت یک جشنواره هنری را زیرسوال می‌برند. در ادامه فضای رسانه‌ای نیز تحت تاثیر کلیت جشنواره به این سمت و سو حرکت کرد، تا آنجا که چهره‌ای چون مانی حقیقی چنین واکنشی از خود نشان می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۶
پایان انتظار
میشود نامیدی
خانم حاتمی چی گفته؟
همونايي كه اين هنربندها را بزرگ كردند حالا ميخوان ازشون استفاده كنند چون برجام بايد اصلاح بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
هنوز تو درگیر برجام و اصلاح طلب و اصول گرا هست خدا یا شفات بده یا ....
زنده باد هر ایرانی که دل در گرو کشور داره ... زنده باد مانی حقیقی ...
ولی بیایم حداقل یک بار از توهم توطئه فارغ بشیم و این چرندیات رو رها کنیم که کل دنیا منتظره که کشور مار و به خاک سیاه بنشونه !!! فکر کنیم که چرا با معدود کشورهایی اینجوری برخورد میشه و متاسفانه از جمله کشور ما ؟!؟! چرا با بقیه کشورها اینجوری نیستن ؟!؟! نروژ هم یک کشور نفتخیز هست با ثروتی فراوون ، چرا کسی با نروژ کاری نداره ؟!؟!
حتما خود ما کارهایی کردیم که نگاه دنیا به ما سیاسی شده ...
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
دوست عزیز معنای نظام سلطه و انقلاب اسلامی را می دانی؟ اگر فهمی از استکبار و سلطه و عزت و ذلت می داشتی میفهمیدی چرا با ما مخالفند اما با نروژ نه.
دمش گرم
خوب جواب اين عوضي هاي رسانه نما را داده
سراپاي آمريكا و اروپاي فاسد سانسور است
پاسخ ها
مگسک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
توراست میگی همه دنیا خراب الا همین مملکت گل وبلبل
واکنش لیلای سینمای ایران را هم میگفتی خوب!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
گلشیفته سینمای ایران رو هم دیدیم بغل غربی ها
بسیار جالب است سایت تابناک و بقیه ارکان از جشنواره برلین توقع دارد به سمت سیاست نرود ولی از آن سو هنر متعهد گوش مردم را سال ها کر کرده است. آیا سیاسی کاری فقط برای دیگران بد است یا شامل فیلم های امثال آقای همیشه معتر ض حاتمی کیا هم می شود.
بهتر است اگر یک سوزن به بقیه میزنید یک جوال دوز هم به خود بزنید.!!
سیاست یک بام دو هوا تا کی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
یا حداقل یه جوالدوز به دیگران میزنید یه سوزنم به خودشون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
چرا ضرب المثل رو به فنا دادي بنده خدا
خوب بله سياست در همه جا وجود داره نميشه افرادي در اينجا كه تمام امورشان سياست زده هست به ديگران ايراد بگيرن
ولي واقعا صحبتهاي ماني حقيقي در مورد راهنماي گردشگري هههه واقعا جالب بود .درست يا غلط تاييد يا عدم تاييد من كه از اينهمه سؤالان تكراري أنها خسته شدم
حالا که مانی حقیقی جوری حرف زده که خوشایند شما بوده طرفدارش شدید؟ چطور وقتی پنجاه کیلو آلبالو ساخته بود مخالفش بودید؟!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
خدایی پنجاه کیلو آلبالو با هر نگرشی چرت بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
چون حضرات البالو دوست نداشتن هم ترشه و هم سردیشون میکنه متوجهی که :)
در قرن بیست و یکم داریم زندگی می کنیم و شما نمی تونید هنر و ورزش و سایر پدیده های جهانی رو از سیاست جدا کنید. چرا سعدی و حافظ و امثال آن در این برهه از تاریخ ایران ظهور نمی کنند. چرا همه فیلمسازها فیلمی می سازند که با واقعیت های موجود ایران منطبق نیست. فیلم های آدم هائی مانند عباس کیارستمی چه چیزی از ایران را نشان داده؛ حز فقر و بدبختی را! بله هنر و مخصوصا سینما در تلاقی با سیاست قرار گرفته. آیا اگر یک کارگردان میانماری فیلمی عرضه می کرد، کسی حق نداشت در باره کشتار و آوارگی روهینگهاهی ها سئوالی می کرد و ایضا در مورد اسرائیل و فلسطینی ها. جالب ابنه که ماها یعنی دست اندرکاران به خودشون حق می دن در باره همه چیز صحبت کنند و همه چیز رو به همه چیز متصل کنند نمونه اش پیوند ورزش با سیاست که دیگر کاملا علنی شده ولی دیگران نباید این حق را داشته باشند! مرگ خوبه، ولی برای همسایه! تو اگر می خواهی در دنیا سرت را بالا نگهداری باید نرم جهانی را بپذیری، چون همه جا دوربین کار گذاشته اند!
آقای مانی بهتر بود محافظه کاری کنارمی گذاشت و و قتی می خواست این جمله را بیان کند که بله در ایران سانسور هست بهتر بود می گفت در ایران هم مثل همه جای دنیا سانسور هست, نه اینکه به خاطر یک جایزه فقط و فقط کشور ایران را متهم کند که دارای سانسور است, همه می دانند که سانسور در ایرا در مقابل بسیاری از کشور های دنیا از جمله آمریکا بسیار ناچیز است. ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
اره امریکا خیلی سانسور شدیده اونقد که نگووووووو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
مارو نخندون هموطن!!! همه میدونن که ایران خدای سانسور هست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
نمیتونه دروغ بگه که.
تو کشورای پیشرفته فیلما بدترین انتقادات رو بیان میکنن و بازهم مجوز اکران میگیرن.تو همون آمریکایی که شما میگی سطح سانسور خیلی خیلی خیلی پایینه،قابل مقایسه با ایران نیست به هیچ وجه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
راستی یادم رفت بگم شما آمریکا رو با روسیه اشتباه گرفتید عزیز. اون روسیه است که آزادی بیان نداره و سانسور توش شدیده،به غیر از روسیه و چین که سطح سانسور خیلی شدیده بقیه کشورای پیشرفته سانسور آنچنانی ندارن،بخصوص آمریکا.
بسیار جواب آبرومند و البته صادقانه ای بود.
واکنش نبود!جواب سوال بود
بنده خدا چی بگه تا ممنوع الکار نشه
چرا صدانداره
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی