بازدید 25824

تکذیب دریافت چک از خلبانان به جای چک کردن هواپیما

بیش از سی تن از خلبانان خوب و توانمند این شرکت در ماه‌های قبل به دلیل سوء مدیریت استعفا داده‌اند./ استخدام یا استعفای خلبان‌ها در شرکت آسمان از همان رویه عادی در تمام شرکت‌های هواپیمایی برخوردار است. ما نه استعفا در حد معناداری داشته‌ایم و نه استخدامی در این ابعاد.
کد خبر: ۷۷۶۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 22 February 2018
در حالی که یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با دو رسانه مدعی شده بود، تخلفاتی وسیع در هواپیمایی آسمان در جریان است، مدیرعامل آسمان، این خبر را هم از قول خودش و هم از قول این نماینده تکذیب می‌کند.
 

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته در حالی که پس از چند روز جست‌وجو و تلاش، حمل پیکر برخی از جان باختگان حادثه پرواز تهران-یاسوج آغاز شده بود، خبری منتشر شد که مدعی بود، این پرواز نباید انجام می‌شده و از آن فراتر، دلیل پرواز آن را اعمال فشار مسئولان هواپیمایی آسمان و نیز چگونگی اعمال این فشار را هم ذکر کرده بود.

این خبر که محمد دامادی، نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی ابتدا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد و سپس در خصوص آن توضیحاتی به یک رسانه دیگر داد، بدین شرح است: «سوء مدیریت در شرکت هواپیمایی آسمان می‌تواند یکی از علت‌های اصلی سقوط این هواپیما باشد. سازمان هواشناسی از وضعیت آب و هوایی منطقه دنا اطلاع داده بود؛ بنابراین، احتمال سانحه وجود داشت، ولی متأسفانه شرکت هواپیمایی آسمان دستور لغو پرواز را صادر نکرد.»

 
تکذیب دریافت چک از خلبانان به جای چک کردن هواپیما

اما چرا خلبان زیر بار انجام این پرواز رفت؟ دامادی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «متأسفانه تعدادی از خلبانان اعلام کرده‌اند که این شرکت با دریافت چک از خلبانان، آن‌ها را مجبور به پرواز می‌کند. رویه عجیب و غریب گرفتن چک‌های چند صدمیلیونی موجب می‌شود تا خلبانان نتوانند از شرکت خارج شوند. در یک مورد، یکی از خلبانان که می‌خواست از شرکت خارج شود آنقدر اذیت شد که در نهایت با دادن جریمه توانست چکش را پس بگیرد و از این شرکت بیرون برود. این خلبان که در یک مورد حتی توانسته بود هواپیمایی که موتورش از کار افتاده بود را سالم بر زمین بنشاند، اکنون در یکی از ایرلاین‌های خارجی پرواز می‌کند.»

وضعیتی که این نماینده مدعی است، موجب شده شکایات‌ بسیاری از سوی خلبانان آسمان به کمیسیون عمران ارسال شود و بیش از سی تن از خلبانان خوب و توانمند این شرکت در ماه‌های قبل به دلیل سوء مدیریت استعفا دهند. شرایطی که دامادی مدعی است، «از دو سال و اندی قبل، مشکلات این ایرلاین را گوشزد کرده بودیم و حتی یک بار جلسه‌ای در دفتر آقای ربیعی وزیر کار داشتیم و در آن جلسه یکی از کاپیتان‌های آسمان توضیحی از وضعیت هواپیمایی آسمان به وزیر داد و تصریح کرد که با این روند مدیریتی، حتماً سانحه خواهیم داشت، ولی وزیر پاسخی نداد و به تذکرات کارشناسانه او توجهی نکرد.»

طرح برخی ادعا‌ها در خصوص نامناسب بودن هواپیمای ای‌تی‌آر برای آب و هوای روز حادثه، حقوق اندک خلبانان در این شرکت به نسبت دیگر شرکت‌ها و مواردی از این دست، دیگر ادعا‌هایی بودند که دامادی در گفت و گو با دو رسانه مطرح کرد. مواردی که گفته می‌شود به کل توسط وی تکذیب شدند!

تکذیب می‌شود

در پی انتشار این اظهارات، علایی، مدیرعامل هواپیمایی آسمان در گفت و گو با رسانه‌ها گفت: با شنیدن سخنان آقای دامادی در این خصوص از وی پرسیدم که ایشان سخنان منتشر شده به نقل از خودشان را تکذیب کردند و گفتند، به دنبال منبع انتشار این سخنان نادرست هستند که مورد توجه برخی رسانه‌های بیگانه هم قرار گرفته است.

وی افزود: بر خلاف ادعا‌های مطرح، هیچ‌کس حتی مدیران شرکت هواپیمایی نمی‌توانند خلبان را وادار به انجام پرواز کنند. طبق مقررات بین‌المللی حتی اگر خلبانی به دلایل شخصی اعلام کند آمادگی پرواز را ندارد، شرکت هوایی نمی‌تواند او را وادار به پرواز کند و باید خلبان دیگری را به کار گیرد. برای شرکت ما هم موارد مشابهی پیش ‌آمده که خلبانی مثلا به علت تألمات روحی اعلام کرده‌ است آمادگی پرواز ندارد و مدیران ما هم خلبان دیگری را برای پرواز استفاده کرده‌اند.

علایی در واکنش به ادعا‌های مطرح مبنی بر اینکه قبل از پرواز تهران یاسوج، هواشناسی اعلام کرده بود که پرواز نباید انجام شود، گفت: اصلا این طور نیست. قبل از انجام هر پروازی سه گزارش هواشناسی دریافت می‌شود. در مرحله اول اگر فرودگاه تشخیص بدهد، هوا برای پرواز مناسب نیست اصلا منتظر نظر خلبان نمی‌ماند. در صورت تأیید هوا برای پرواز توسط فرودگاه، نوبت به خلبان می‌رسد تا تشخیص دهد امکان پرواز وجود دارد یا نه. در صورتی که خلبان هوا را برای پرواز مناسب بداند، فرم تأیید را امضا و سپس پرواز می‌کند. درباره پرواز تهران یاسوج هم همین رویه طی شده‌ است..

 
تکذیب دریافت چک از خلبانان به جای چک کردن هواپیما
مدیرعامل آسمان ادامه‌ داد: ما هیچ تضمینی در قالب چک و... برای پرواز از خلبان‌ها مطالبه نمی‌کنیم. تضمین‌هایی که از خلبان‌ها گرفته می‌شود مربوط به مرحله آموزش در فضای شبیه‌سازی شده یا همان «سیمیلاتور» در شرکت‌های خارجی است. از آنجایی که هزینه آموزش‌های سیمیلاتور بسیار بالاست، خلبان‌ها قبل از اعزام برای این مرحله به شرکت‌های هواپیمایی تعهدی معادل این هزینه می‌دهند تا به اندازه هزینه آموزش برای همان شرکت پرواز انجام دهند. این یک عرف بین‌المللی است.

علایی با اشاره به برخی ادعا‌ها مبنی بر استعفای جمعی از خلبانان آسمان طی ماه‌های اخیر گفت: استخدام یا استعفای خلبان‌ها در شرکت آسمان از همان رویه عادی در تمام شرکت‌های هواپیمایی برخوردار است. ما نه استعفا در حد معناداری داشته‌ایم و نه استخدامی در این ابعاد. خلبان‌ها به طور معمول بین شرکت‌های مختلف در حال چرخش هستند. این اتفاقی معمول است که خلبان‌ها به دلایل مختلف از جمله حقوق متفاوت از یک شرکت به شرکت دیگری می‌روند. برخی از خلبان‌های آسمان هم همین کار را کرده‌اند کما اینکه عده‌ای از خلبان‌های دیگر شرکت‌ها به استخدام آسمان درآمده‌اند.

وی افزود: شرکت آسمان طی ماه‌های اخیر عده‌ای از خلبان‌های خود را به شرکت‌های هواپیمایی هندی اعزام کرده ‌است تا در خطوط این شرکت پرواز کنند.

گفتنی است، هواپیمای آی تی ار که از تهران به یاسوج پرواز کرد هیچ مشکلی به لحاظ فنی نداشت و این امر مورد تأیید سازمان هواپیمایی کشوری است. خلبان فولادی از خلبانان زبده هواپیمایی اسمان بود که بیش از ۳۰۰۰ ساعت پرواز در رزومه خود داشت و چهارصد بار به شهر یاسوج پرواز کرده بود و قبل از پرواز گزارش هواشناسی را مشاهده و آن را امضا کرده بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۵۱
آره
تو راست میگی
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
بله درسته!
ناشناس
| Germany |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
آره
کدوم راست میگه؟
والا درست یا غلط حرفای اینارو نمی دونم
ولی ضعف مدیریتی واقعی رو با پوست و استخوان حس می کنم
این مدیران ناکارامد چرا باهاشون ملکت رو به باد می دین؟؟؟
چرا کل اسلام رو با یه عده زیر سوال می برین
انقلاب برای استقلال ازادی و اسلام بود نه برای خواهر زاده فلانی و پسر بهمانی
هزینه سنگین رو چرا به اسلام تحمیل می کنین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ماهم گوشامون مخملیه و تکذیب شما را باور کردیم
از اولم انتظار نداشتیم تایید کنید
بنده حدوذ یک ماه پیش با هواپیمایی اسمان پروازی داشتم به ابادان وقت موعد اعلام کردنندپرواز یک ساعت بدلیل تاخیر در پرواز قبلی تاخیر دارد ولی در برد سالن همه اش می نوشت بدلیل تقص فنی بلاخره یک ساعت بیشتر دوساعت طول کشید تا پرواز کردیم اتفاقا خود خلبان بسیار با معرفت بوذ بچه ابادان کلی هم عذر خواهی کردگفت یک نقص فنی کوچکی بود برطرف شد ولی من به شخصه خیلی ترس داشتم ولی به لطف خدا سالم تشستیم ولی برگشت نتوانستم خودمو قانع کنم بلیط برگشتو کنسل کردم با یک شرکت هواپیمایی دیگر یرگشتم.
باسلام . خدمت شما عرض کنم که تما شرکتهای زیر مجموعه وزارت کار بطور وحشتناکی مدیران غیر شایسته را بکار گرفته ( رانتی و سفارشی) که حد اقل در این دو مورد به منافع ملی آسیب میرسد 1- همش در حال آزمون و خطا ی اجرای تصمیمات هستند 2- عدم استفاده از پرسنل ارشد و با تجربه درون سازمانی و ریزش دلسوزی برای انجام کار بین کارمندان شایسته که وجود انها در نظر گرفته نمیشود .
مدیران ارشد این وزارت فقط به فرستادن بخشنامه بجهت شایسته سالاری اکتفا میکنند که خود در اجرای ان کوتاهی میکنند.
همش کذ..ب .. همشو که انکار کرد.پس گل و بلبله..مقصر کوه دناس ...با اون هواپیماهای داغونتون..
مدیریت سازمان هواپیمایی آسمان مشکل دارد ...
متاسفانه مسایل سیاسی را داخل مسایل فنی می کنیم.الان زمان تسویه حساب سیاسی و شخصی نیست، باید دقیق وفنی علل حادثه را بیابیم و از تکرار آن جلو گیری کنیم.
جناب دکتر علایی از مدیران با تجربه کشور هستند و در دوره مدیریت ایشان در هواپیمایی آسمان نسبت به نوسازی ناوگان اقدام شده و قرارداد خرید 60فروند هواپیما هم در دوره ایشان امضاشده که تعدادی را تحویل گرفته اند ومابقی را هم انشاالله تحویل می گیرند.
با تمام این تایید و تکذیب ها، بالاخره یک نماینده به موضوع ایرلاین ها وارد شد. سوء مدیریت در خیلی از بخش های اجرایی کشور وجود داره. دلیلش هم اینه که هر مدیری (حتی رده پایین) بخواد برای رفع نقص های موجود، پیشنهادی بده که به مزاج بعضی آقازاده ها خوش نیاد، یا با خطر استعفای اجباری مواجه میشه و یا با اعمال مجاری قدرت ساکت میمونه. من خودم یک رده پایینیم. شمارو به خدا حداقل با جان مردم بی گناه معامله نکنید.
شما که بلدید هر چیزی رو تکدیب کنید.
لطفا از سابقه مدير عامل اسمان بگيد
تمامی مسئولین این ایر لاین باید از کار برکنار و محاکمه شوند! همچنین وزیر کار
علاوه بر اصل بقا مدیریت در ایران اصل دیگری هم داریم که هر چیزی که تکذیب شد پس حتما صحت داره
مسول مربوطه محترم که حتی به مبالغ دریافتی آزاد راه ها حساس است چرا فعالیت این شرکت را تا بررسی دقیق لغو نمی کند؟چرا در این مورد جان مردم برایش مهم نیست؟
ببخشید انقدر به مردم کذب گفتین که حالا شما تا صبح تکذیب کن! کی باور میکنه؟!
تابناک عزیز یک پیشنهاد دارم ..
از انجایی که تقریبا تمامی حوادث هوایی بعد از مدتی به فراموشی سپرده میشود پیشنهاد میکنم یک گزارش از تمامی سقوط های بیست سال گذشته رو با جزییات منتشر کنید و اگر علت اون حوادث مشخص یا منتشر شده است در این گزارش بیاورید و اگر نشده است از خبرنگارتان درخواست کنید پیگیری نمایند و در نهایت ببینیم علت چند تا از اون حوادث مشخص شده و چه بوده و کدامها هنوز نا مشخص است...بسیار با ارزش خواهد بود.ممنون
مسئولین ما دست به تکذیبشون عالیه
انتصاب افراد غیر متخصص بجای افراد تحصیلکرده و متخصص در مشاغل حساس نتیجه ای جزاین نخواهد داشت,برکناری مدیرعامل حداقل کاری است که باید انجام شود,اگر در هرکشور دیگری بود وزیر برکنار میشد ولی افسوس و صدافسوس
دیگه نمی دونیم چی رو باور کنیم چی رو باور نکنیم!
وقتی تامین اجتماعی بنگاه داری کنه دیگه بهتر از این نمی شه
اصلا نماینده ها دارند از آب گل آلود ماهی میگیرند منتظرند اتفاقی بیفته بعد مثل این نمایده شایعه کنند آخه شما با این حرفت خلبانان زحمتکش را زیر سوال بردی که با جان مردم و خودشون بازیی می کنند برای چک .متاسفم به جای این دست کارها شما کارهایی که قول دادید و تعهداتی که عمل نکردید پاسخ بدبد ۹۸ نزدیکه رای لازم دارید
بجای عذر خواهی از سو مدیریت چرا اینها در صورت عدم استعفا محاکمه و برکنار نمی شن ؟
همون موقع که عابدزاده رییس آسمان بود هم یک فوکر تو راه اصفهان بکوه خورد و آقایون ماستمالی کردند رفت خون بیگناهان را،،،. من تو یک قسمتی از اون کار میکردم... کاپیتان مدبر یکی از خلبانای خوب شرکت خوب این افراد رو شناخته بود.. خدا بداد این مملکت برسه.
انکار به سبک دکتر خان "احمدی نژاد " که مشکلی ندارد ، اون نماینده محترم که بدون دلیل این مطالب را اظهار نکرده ، حتما" اسناد و مدارکی در دست دارد. نتیجه ی صحبتهای ایشان هم همین سانحه ی یاسوج است.
وقتی که بسیاری از نمایدگان مجلس با اعتماد به نفس برج ایفلی از نحوه کار ایزوتوپهای هیدروژن- آب سنگین- شکافت هسته‌ای و غیره سر در می اورند و ساعتها در موردش حرف می زنند دیگه اظهار نظر در مورد سقوط هواپیما که چیزی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
اکثر مدیران و مسوولین ایران ازکتاب و علم روز فقط تیترا آنرا خوانده اند .ه
.مملکت مدیر لایق میخواد .
روزشنبه 96/11/14 با 3 ساعت تاخیر با پرواز هواپیمایی آسمان از اهواز به مشهد رفتم که پس از فرود در فرودگاه مشهد چون انتهای هواپیما بودیم از در عقب پیاده شدیم هنگام رد شدن از زیر موتور که رو بالاهای عقب هواپیما بود چند قطره روغن به سرم خورد که در کمال ناباوری مشاهده شده که موتور روغن ریزی شدید داشت که به یکی از خدمه نیز نشان دادم ولی هواپیما به از مسافر گیری مجدد پرواز کرد
پاسخ ها
رضا
| United States of America |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
کسی که آشنایی با هواپیما داشته باشه این مورد عادی و در هر پرواز چک میشه موتور ماشین که نیست این معمولا روغن هیدرولیکه نه موتور دوست عزیز
تابناک عزیز؛ حالا میشه بفرمایید علت نام نبردن از عصر ایران (منبع اولیه خبر) چیه؟
طلب کار هم شده شرکت اسمان به جای استعفا و عذر خواهی از ملت و خانواده های شهدای این ارابه مرگ
لطفا از تابناک محترم درخواست دارم گزارشی از ایرلاین های دنیا تهیه فرمایید که در دیگر ممالک جهان شرکت هواپیمایی زیر نظر وزارت کار انجام وظیفه میکنند ؟ وزارت کار چه ربطی به هواپیمایی دارد . تخصص هوا و فضامیخواتد
الان دیگه بر همگان آشکار شده که تا چند ساعت پس از سانحه تعدادی قابل توجهی از مسافران زنده بودن و حتی مسافتی را هم با پای پیاده طی کرده اند.
تکذیب بکنند یا نکنند اصلا مهم نیست. این روند در بیشتر دستگاهها هست. حتی دستگاههای دولتی هم نمی خواهند به کسی که مسئولیت اصلی با اوست بها بدهند و حق و حقوقش را آنطور که هست بپردازند. شرکتهای خصوصی و نیمه خصوصی هم که هیچ ارزشی به کارکنانشان نمی گذارند. یک فرد تحصیل کرده را با حقوقی معادل چهارصد سیصد هزار به کار می گیرند تازه همان حقوق را هم ماه به ماه نمی دهند. در عوض کسانی که هیچ کار مفیدی انجام نمی دهند پولهای هنگفت از همان مجموعه ها نصیبشان می شود. با اینکه من اطلاعی از حقوق و نحوه کار خلبانان ندارم اما با مقایسه شرایط عمومی که در بیشتر دستگاهها و شرکتها جاری است، می توان پی برد که همین روال در مورد آنها هم در صادق است.
این چهره های موجه مومن اگر ذره ای تقوا داشتند اینگونه مسئولیت ها را نمی پذیرفتند. در چند روز برفی بیست و چهار ساعت در فرودگاه امام مانده بودم ،باید از نزدیک می دیدید بی سر و صاحبی شرکت ها را و نحوه کنترل اوضاع را ،شرم آور بود.
اگر این اتفاق تو یک کشور درست حسابی افتاده بود تمام روسای اون شرکت و وزیر مربوطه ضمن عذر خواهی استعفا داده بودن ولی تو کشور ما مسئولین همیشه طلبکار هستن
آقای علایی قبلا فرمانده نیروی دریایی سپاه نبود؟
فضای ایران شده نشر ،و تکذیب ،آنقدر فضا غبار آلود نشر و تکذیب است که بینندگان ،وشنوندگان ،وخوانندگان ،گم شده اند ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
بله... اشتباه از همین جاست که بعضی ها همه جا را می توانند اداره کنند
من هم تاييد ميكنم كه همه خلبانها ازشون جك 100 مايوني كرفتند اكر مدير اسمان ميكويد نكرفتيم جكها كه موجودن متاسفانه مديريت اسمان صفراست وخلبانان رامجبور ب يرواز دراوضاع بد ميكنند
بدبختی ما اینه که ادمهای ناکار امد رو میزارن سر کار و فقط به این اکتفا مبکنن که طرف توی جناح سیاسی خودشون باشه .
هم وزیر کار هم مدیراسمان باید استعفا بدن ،مدیرانی که جان مردم براشون ارزش نداره
از عمد دير امداد رساني كردن تا زنده ها و شاهدين ماجرا از سرما يخ بزنن و بميرن دقيق مثل سانچي و موتور خونه ي پلاسكو.مردم واقعيت رو فهميدن و مسئولين همه دروغ ميگن
لطفا تحصیلات ایشان را بنویسید
اقا کل دولت و کشور رو تعطیل کنند بذارن اسمش رو هییئت کار،رفاه ،تعاون
مسخره تر از این نیست..
لابد اگر.فردا توی سوریه هم یک.شکستی خوردیم وزیر کار بااید جواب بده
اگر مسافری زنده مونده بعنی موتور از کار افتاده بوده و خلبان در حال گلاید هواپیما به سمت فرودگاه بوده. و این بطرزی تایید شده که هواپیما ارسال سیگنالش در ارتفاع بالا قطع شده. یعنی سیستم برقی از کار افتاده بوده و خلبان ناچارآ تا اونجایی که امکان بوده هواپیما رو به سمت فرودگاه برده. میگن به سمت عمود فرودگاه پرواز میکرده ولی شاید به موازی فرودگاه پرواز میکرده و به دلیل نبود موتور بالاخره ارتفاع کم شده و به صورتی به کوه خورده که کمترین آسیب رو ببینه. تز خود هواپیما هم عکسی نیست که بشه قضاوت کرد که چی شده.
دو جور حرف متفاوت.
پرواز هواپیما بر اساس قوانین سازمان بین المللی هوانوردی (یاتا) انجام می شود وضعیت هوا اگر مشکل داشته باشه برج مراقبت اجازه پرواز نمیده ضمن این هنوز علت واقعی سانحه معلوم نیست اگر هواپیما ایراد داشت خلبان باید در مکالماتش اعلام می کرد ضمن این که برخورد با کوه موردی هست که باید بررسی شود
خطاب به مسئولین و روزنامه ها وخبرگزاری ها؛
می دونید ما چرا خبرها را می خونیم؟
فکر می کنید که ما خیال می کنیم که شما راست می گین؟
هرگز!
ما هرخبری که میشنویم برعکسشو به عنوان حقیقت درنظر می گیریم.
و منبع خبرهرچه رسمی تر باشد میزان دروغ بودن آن خبر بیشتر است.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی