بازدید 27080
ماجرای خیابان گلستان هفتم از زبان نماینده ها؛

یک گلوله هم به سوی دراویش شلیک نشد/ وزیر کشور استعفا دهد/ یک دزدی باعث ایجاد این آشوب بود

در آخرین روز از ماه بهمن، عده ای از دراویش گنابادی در اعتراض به بازداشت یکی از دراویش، در منطقه پاسداران تهران تجمع کردند. این تجمع که تا 4 صبح نیز ادامه داشت، بعد از گذشت چند ساعت و با تحریک برخی از کانال های خبری در نهایت به خشونت انجامید.
کد خبر: ۷۷۶۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸ 21 February 2018

دلار 5000 تومان به ضرر کشور است/ دلیل نوسان ارز به دلیل بی مدیریتی مسئولان استدر آخرین روز از ماه بهمن، عده ای از دراویش گنابادی در اعتراض به بازداشت یکی از دراویش، در منطقه پاسداران تهران تجمع کردند. این تجمع که تا 4 صبح نیز ادامه داشت، بعد از گذشت چند ساعت و با تحریک برخی از کانال های خبری در نهایت به خشونت انجامید، به طوری که تا ساعت ها، تردد در منطقه پاسداران و مناطق اطراف آن با مختل شد. همچنین در جریان این تجمع یکی از حامیان دراویش گنابادی با خودروی خود، برخی از ماموران نیروی انتظامی کلانتری ۱۰۲ پاسداران را زیر گرفت.

به گزارش «تابناک»؛ سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا در همان شب با اعلام شهادت سه تن از مأمورین نیروی انتظامی در درگیری با دراویش گفت، عوامل به شهادت رساندن سه مأمور یگان امداد پلیس تهران در کسری از زمان دستگیر شده‌اند، به برهم‌زنندگان امنیت قاطعانه هشدار داد که در برابر اقدامات ضد امنیتی و غیرقانونی هر کسی با هر هویتی برخورد قاطع صورت می‌‌گیرد.

اتفاقات چند روز گذشته در این منطقه با واکنش های بسیاری در فضای مجازی مواجه شد و برخی از سیاسیون اظهارنظرهای متفاوتی در این باره داشتند. برخی بر این اعتقاد بودند که مدیریت ناصحیح اعتراضات این عده، باعث ایجاد خشونت شده و بسیاری نیز بر این اعتقاد بودند که خشونت در هر حالتی محکوم است و باید با مسببان این حادثه برخورد شود.

با این حال، دامنه این واکنش ها به حدی بود که مجلس شورای اسلامی را نیز وادار به ورود به این قضیه کرد، به گونه ای که صبح امروز، دو جلسه مجزا برای بررسی این موضوع در مجلس تشکیل شد و نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی، قبل از آغاز جلسه علنی مجلس، با برخی مسئولان امنیتی نشستی برگزار کردند و پس از آن نیز پیش از آغاز علنی مجلس، جلسه غیر علنی برگزار شد و نمایندگان در جریان اتفاقات رخ داده قرار گرفتند.

راننده اتوبوس مرگ که بود؟

بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در تشریح روند چگونگی رخداد این حادثه گفت: در کلانتری گاندی، نیروی انتظامی به دو پراید مشکوک و این دو خودرو تعقیب می شود که در جریان این تعقیب و گریز، یکی از خودروهای متواری خراب می شود و سرنشینان پراید را رها کرده و سوار خودروی دیگر می شوند.

وی تصریح کرد: در این جریان، به فاصله چند ساعت، فردی به کلانتری مراجعه کرده و اعلام می کند که خودرویش به سرقت رفته و پس از بررسی ها مشخص می شود، همان خودرویی که خراب شده، خودروی سرقتی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در جریان تلاش برای دستگیری سارقان، یکی از آنها که جزو دراویش است، بازداشت می شود، ادامه داد: پس از دستگیری این درویش سارق، تعدادی به سهم خواهی این درویش مبنی بر اینکه این فرد درویش است و باید آزاد شود، اعتراضاتی می کنند که حوادث از همین نقطه آغاز می شود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، با اشاره به نشست غیرعلنی صبح امروز مجلس گفت: دکتر لاریجانی در این نشست درباره اغتشاشاتی که توسط دراویش گنابادی رخ داده بود، گزارشی ارائه داد که شامل اقداماتی است که نیروی انتظامی و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی انجام داده اند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این نشست، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس که در جلسه شورای تأمین استان حضور یافته بود، گزارشی درباره حوادث دو شب گذشته به نمایندگان ارائه داد، افزود: صبح امروز کمیسیون امنیت ملی جلسه ای تشکیل داد که با توجه به اهمیت موضوع، این جلسه با حضور مسئولان انتظامی و اطلاعاتی استان تهران برگزار شد که مقرر شده جمع بندی های مختلف انجام و در صحن علنی مطرح شود و به اطلاع مردم برسد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اتفاقات خیابان پاسداران، حدود 300 تن از دراویش دستگیر شده و سه تن از نیروی انتظامی و دو تن از بسیج در این حادثه به شهادت رسیده اند که البته 35 تن از نیروهای انتظامی زخمی شده اند.

وی با بیان اینکه دراویش با شمشیر نیروهای انتظامی را مجروح کرده اند، یادآور شد: در این حادثه، حتی یک گلوله به دراویش شلیک نشد.

بررسی ابعاد حادثه در کمیسیون امنیت ملی مجلس

همچنین علیرضا رحیمی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قبل از جلسه صحن گفت: حوادث خیابان پاسداران با حضور فرماندهی نیروی انتظامی، سپاه پاسداران تهران و مسئولینی از وزارت اطلاعات در کمیسیون امنیت ملی بحث و بررسی شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تاریخچه فعالیت‌های دراویش از فرقه‌های مختلف در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی ارائه شد. برابر این گزارش‌ها، گروه‌هایی از دراویش مستقل و خارج از اذن قطب و بعضا مشایخ، مبادرت به فعالیت سیاسی کرده اند که به دلیل تعارض درون گروهی نتوانسته مشروعیت حلقاتی از مشایخ، برای خود کسب نمایند.

وی یادآور شد: قبل از اقدام به هر گونه دستگیری افراد توسط نیروی انتظامی، فرمانده ارشد پلیس طی مذاکره‌ای با تجمع کنندگان و درخواست متفرق شدن یک ساعت به آنها مهلت داده ولی با گذشت زمان و اصرار به اقدامات غیر عادی خود، بیش از ۳۶۰ تن بازداشت می‌شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: گزارش عمومی از حوادث نیز قبل از جلسه علنی توسط رئیس کمیسیون امنیت ملی به نمایندگان ارائه شد.

وزیر کشور در مورد حادثه گلستان هفتم استعفا دهد

اما ماجرا به این جا ختم نشد و نمایندگان در جلسه علنی نیز واکنش هایی نشان دادند، به طوری که نادر قاضی پور در تذکری اظهار داشت: نماینده ارومیه با اشاره به حوادث اخیر در گلستان هفتم گفت: وزیر کشور باید استعفا دهد یا اینکه از مردم عذرخواهی کند.

این نماینده اصولگرای مجلس گفت: آقای روحانی درباره حقوق شهروندی حرف می زند؛ اما درباره موضوع مهمی که جان مردم را به خطر انداخته و شهدایی تقدیم نظام کرده حرفی نمی زند. دولت کجاست؟ اگر نمی تواند این موضوع را جمع کند، بهتر است وزیر کشور استعفا دهد و از مردم عذرخواهی کند.

قاضی پور گفت: این اوضاع بیانگر بی کفایتی وزیر کشور و بی تدبیری رئیس‌جمهور است. ما از رئیس مجلس می خواهیم این آقایان را درباره حوادث اخیر به مجلس دعوت کرده تا توضیحاتی دهند.

با عاملان خیابان پاسداران برخورد شود

علاءالدین بروجردی، دیگر نماینده ای بود که در این باره گفت: بنده این جنایت تروریستی را که در خیابان پاسداران تهران اتفاق افتاد و منجر به شهادت جمعی از عزیزانمان شد، محکوم می‌کنم.

نماینده اصولگرای بروجرد در مجلس شورای اسلامی همچنین از نیروهای وزارت اطلاعات و بسیج برای کنترل این حادثه تقدیر و تشکر کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه، خواستار برخورد جدی با برهم زنندگان امنیت و آرامش مردم و قاتلان جنایت تروریستی خیابان پاسداران شد.

درخواست برای برخورد قضایی با برهم زنندگان آرامش

همچنین نمایند مردم شاهین‌شهر در مجلس از قوه قضائیه خواست با برهم زنندگان آرامش مردم و از بین برندگان اموال آنان و مسببان شهادت چند نفر در درگیری دوشنبه شب تهران رسیدگی جدی کند.

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز در اخطاری با استناد به اصل ۷۹ قانون اساسی گفت: ضد انقلاب سعی دارد با آشوب‌های چند شب گذشته در تهران، عظمت راهپیمایی ۲۲ بهمن را تحت تأثیر قرار دهد که ما این را محکوم می کنیم.

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: از قوه قضائیه می خواهم، با برهم زنندگان آرامش مردم و کسانی که اموال آنان را نابود کردند و مسبب شهادت چند تن از عزیزانمان شدند، برخورد جدی کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی