بازدید 4646
اقتصاد در گذر زمان

از وزیر مالیه شدن مخبر السلطنه تا سقوط ارزش دلار در مقابل ریال

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۷۵۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 20 February 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

1 اسفند 1293، مستوفی ‌الممالک کابینه خود را به این شرح ترمیم کرد: عین ‌الدوله، وزیر داخله- معاون ‌الدوله- وزیر خارجه- صاحب اختیار، وزیر جنگ- محتشم ‌السلطنه، وزیر مالیه- مخبرالسلطنه، وزیر عدلیه- شهاب ‌الدوله، وزیر پست و تلگراف- مهندس الممالک، وزیر تجارت و فوائدعامه- علاءالسلطنه،‌ وزیر علوم و اوقاف.

1 اسفند 1294، بنابه تحریک سفارت روس عده ‌ای از کارکنان دولت به علت نرسیدن حقوق در محل ییلاقی سفارت در زرگنده متحصن شدند.

1 اسفند 1305، مهدی‌قلی هدایت، وزیر فوائد عامه، لایحه تاسیس راه‌آهن سراسری را به مجلس داد. دکتر محمدمصدق با لایحه مزبور مخالفت کرد و گفت: راه‌آهن منافع مادی مستقیم ندارد.

1 اسفند 1307، شعب بانک ملی ایران در بازار تهران و بندر بوشهر افتتاح شد و آغاز به کار کردند. همچنین در این روز، میرزا احمدعلی سپهر (مورخ ‌الدوله) رییس ثبت اسناد و املاک شمال تهران شد.

1 اسفند 1331، هندرسن سفیر کبیر آمریکا در تهران پیشنهاد جدیدی به نام طرح مشترک دولتین آمریکا و انگلیس تسلیم نخست ‌وزیر کرد. در این پیشنهاد اصل ملی شدن صنعت نفت شناخته شده بود و اداره صنعت نفت تحت کنترل دولت ایران قرار می‌ گرفت ولی مداخله کارشناسان خارجی و فروش و تعیین قیمت برخلاف اصل نه ماده ‌ای طرز اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت بود.

1 اسفند 1334، لایحه برنامه عمرانی هفت ‌ساله دوم به تصویب رسید.

1 اسفند 1339، احمد آرامش به عنوان وزیر مشاور و قائم‌مقام نخست ‌وزیر در سازمان برنامه معرفی شد.

1 اسفند 1340، قرارداد دریافت ۲۰ میلیون دلار از دولت آمریکا در سازمان برنامه از طرف نمایندگان ایران و آمریکا امضا شد.

1 اسفند 1341، اسدالله علم در یک نطق رادیویی برنامه کار خود را اعلام کرد و در راس برنامه ‌های خود اجرای لوایح ششگانه را قرار داد. علم همچنین به شدت دولت امینی را مورد انتقاد قرار داد. ورشکستگی اقتصادی ایران را افسانه خواند و وعده‌ های زیادی به مردم داد از جمله تجدیدنظر در قوانین و کمک مالی به کشاورزان و خرده‌ مالکان. همچنین در این روز، کارخانه ‌های دولتی یک کاسه شدند و یک شرکت بزرگ سهامی اداره آنها را برعهده گرفت.

1 اسفند 1347، لایحه تحصیل اعتبار برای تقویت نیروی دفاعی به تصویب رسید.

1 اسفند 1353، به علت بارندگی شدید در گیلان رودخانه ‌ها طغیان کردند و خسارات زیادی به کشاورزان وارد شد. همچنین در این روز، ارزش دلار در مقابل ریال سقوط کرد و در نتیجه از بهای تمام ارزها کاسته شد. بنابر برخی گزارش ‌ها از آن هنگام، سقوط دلار هر سال ۱۰ میلیارد ریال سود عاید واردات می ‌کرد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر