بازدید 6590

قتل «پاس» در فوتبال ايران

کد خبر: ۷۷۵۷۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴ 19 February 2018

٢٠ خرداد ١٣٨٦. خبرگزاري‌ها چنين خبري را منتشر كردند: «طي مراسمي رسمي تيم فوتبال بزرگسالان پاس تهران با حضور مسوولان ذي‌ربط به شهداي استان همدان هديه شد. در اين مراسم كه در آن سردار جزيني رييس هيات‌مديره، مردي استاندار همدان، حاج‌بابايي عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي، كارخانه‌اي نماينده مردم همدان در دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي، مسوولان موسسه پاس و كليه بازيكنان، اعضاي كادر فني، سرپرستي و پزشكي تيم فوتبال پاس تهران حضور داشتند امتياز رسمي تيم فوتبال پاس تهران به روح بلند ٨ هزار شهيد استان همدان هديه شد و اين تيم در فصل جديد رقابت‌هاي ليگ برتر با نام شهداي الوند كه يك موسسه فرهنگي و ورزشي غيرانتفاعي است حاضر مي‌شود.» سردار جزيني، رييس هيات‌مديره تشكيلات درباره اين انتقال با افتخار اعلام كرد: «نظريه فيفا درباره خصوصي‌سازي باشگاه‌ها، تحقق اجراي اصل ٤٤ قانون اساسي كه اجراي آن انتفاعي نيست و بايد به مردم واگذار شود، ايجاد ظرفيت تازه در فوتبال كشور، سياست سازمان تربيت‌بدني تمركززدايي بوده كه با وجود ٧ تيم فوتبال تهراني در ليگ برتر اين امر منطقي نيست و در نهايت وجود شائبه‌هايي در تيمداري از مهم‌ترين دلايلي بود كه ما را بر آن داشت تا اين امتياز را واگذار كنيم.» 

به گزارش «اعتماد» تيم فوتبال پاس همدان (پاس تهران سابق) دارنده عناوين و افتخارات فراوان در فوتبال ايران و حتي آسيا، با پذيرفتن شكست مقابل تيم شهرداري بم در آخرين هفته از رقابت‌هاي ليگ دسته دوم به ليگ دسته سه سقوط كرد. پاسي‌ها در آخرين هفته از رقابت‌هاي ليگ دسته دوم كشور در شهر بم با نتيجه ۲ بر صفر مقابل شهرداري بم شكست خوردند و به همراه شهرداري بم، گيتي پسند اصفهان و كيميا فرآيند قم راهي مسابقات ليگ دسته سه كشور شد. گفتني است پاس آخرين تيم ايراني بوده كه موفق به كسب عنوان قهرماني جام قهرماني باشگاه‌هاي آسيا شده و اين افتخار مهم در سال ١٩٩٢ ميلادي با مربيگري فيروز كريمي براي آنها رقم خورد. 

ورزش سه در گزارشي نوشته است: سوال‌هاي متعددي پيرامون اين واگذاري عجيب، غير‌ورزشي و البته غيرقانوني باقي ماند كه هرگز پاسخي پيدا نكرد. اما امروز بايد پرسيد كه چرا به بهانه كاهش هزينه‌ها، آخرين قهرمان ايراني جام باشگاه‌هاي آسيا و يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي درخشان تاريخ فوتبال ايران به اين روز افتاد تا ديگر نام و نشاني از پاس خاطره‌انگيز تهران و آن شور و هياهوي دوست داشتني شهرك اكباتان باقي نماند؟

شرفي: ريشه پاس را خشكاندند

سقوط پاس به دسته سوم در روز سقوط هواپيماي تهران- ياسوج، ديروز را تبديل به يكشنبه سقوط كرد. پاس كه آخرين قهرماني در باشگاه‌هاي آسيا را براي ايران به دست آورده بود با شكست مقابل شهرداري بم از دسته دوم به ليگ دسته سه سقوط كرد و اين مي‌تواند بدترين نتايج تاريخ اين باشگاه پرافتخار باشد. اصغرشرفي بازيكن سابق پاس كه ١٠ سال در اين تيم بازي كرده در اين باره گفت: «شايد بعضي‌ها از حرف‌هاي من خوش‌شان نيايد اما من حرف بدي نمي‌زنم و هم آقايان و هم خانم‌ها مي‌توانند حرف‌هايم را گوش كنند. اما بعضي‌ها كه تحمل واقعيت را ندارند از حرف‌هاي من ناراحت مي‌شوند. » او اضافه كرد: «در مملكت ما جنگ تحميلي اتفاق افتاد و خيلي از عزيزان‌مان براي وطن‌شان خون و جان‌شان را دادند. اين افراد براي همه ايراني‌ها با هر عقيده و مرامي عزيز و گرامي هستند و فداكاري‌شان را نمي‌توان فراموش كرد. آنها از جان‌شان مايه گذاشتند و اين خيلي قدرت مي‌خواهد. اگر اين مردان نبودند عراقي‌ها به خانواده‌هاي ما تجاوز مي‌كردند.» شرفي همچنين گفت: «من مي‌گويم براي قدرداني از شهدا هزاران كار مي‌توان كرد، مي‌توان مدرسه يا كارهايي از اين دست كرد.» كاپيتان سابق تيم پاس به ورزش سه گفت: «اما آنها آمدند با اين عنوان شاخ و برگ يك مجموعه را بردند و ريشه‌اش اينجا در حال خشك شدن است. آنها تيمي را نابود كردند كه جزو سه تيم برتر ايران بوده است. من عكسي از تيم پاس دارم كه تمام ١١ بازيكن حاضر در عكس ملي پوش هستند. اما امروز هيچكدام از ما خانه نداريم. رفقاي ما اكثرا يا استقلالي هستند يا پرسپوليسي، ايرادي هم ندارد، آنها هرموقع بخواهند مي‌روند سرتمرين تيم‌شان، دور هم جمع مي‌شوند اما ما پاسي‌ها نه خانه‌اي داريم و نه باشگاهي... پيشكسوتان استقلال و پرسپوليس احترام دارند اما چه كسي به ما احترام مي‌گذارد؟» اصغر شرفي در ادامه گفت: « پاس طرفدار داشت و طرفدارانش بسيار با شخصيت بودند. الان به ندرت بازي‌هاي استقلال و پرسپوليس با تيم‌هاي ديگر ورزشگاه را پر كند اما آن زمان بازي پاس مقابل استقلال و پرسپوليس ورزشگاه را پر مي‌كرد چون پاس هم طرفداران خودش را داشت.» او اضافه كرد: « كدام باشگاه چنين امكاناتي داشته است؟ افراد زيادي مثل آقايان صادقي، اسداللهي، سرشار و ديگران چه زحماتي براي اين تيم كشيدند كه آقايان همه را نابود كردند.» شرفي دراين رابطه كه چه كساني باعث رفتن پاس از تهران شدند، گفت: «يك‌سري آقايان به اضافه چند بازيكن كه مي‌خواستند خوش‌خدمتي كنند اين كار را كردند. باشگاه پاس با من شروع نشده كه با من تمام شود، چهارنسل در اين تيم كار كردند و بهترين بازيكنان و بهترين امكانات را داشته است.» او همچنين گفت: «كساني كه اين كار را با پاس كردند خودشان را به خواب زده‌اند. پاس خيلي دل سوخته دارد و من با صراحت اعلام مي‌كنم كساني كه اين كار را با پاس كردند، خائن بودند. پاس نه فقط مال تهران كه مال ايران بود، قهرمان آسيا شد و افتخارآفريني كرد. اين آقايان اينكاره نيستند، تخصص فوتبال ندارند و نتيجه‌اش نابودي تيم پاس است.» شرفي اضافه كرد: «تيم پاس يكي از دلايلي بود كه مردم بيشتر به مجموعه پليس علاقه‌مند شوند.» بازيكن سابق تيم ملي و پاس تهران در آخر گفت: «نمي‌دانم چگونه مي‌شود پاس را برگرداند اما من حاضرم هركاري بكنم، حتي حاضرم دزدي كنم و از ديوار مردم بالا بروم تا اين تيم برگردد.» 

در آبان ماه سال ۸۵، حميدرضاحاجي‌بابايي، نماينده وقت همدان در مجلس شوراي اسلامي كه بعدا وزير دولت احمدي‌نژاد هم شد، طي نامه‌اي از رييس‌جمهور وقت خواست تا مقدمات انتقال يك تيم فوتبال به استان همدان را فراهم كند. اين درخواست با موافقتي كه به همراه داشت شرايطي را فراهم كرد تا در فصل ٨٧-٨٦ تيم ريشه‌دار و موفق پاس تهران به همدان منتقل و در نهايت نابود شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان