بازدید 20984

اسناد سری کاخ سفید، استاندارد تازه ترامپ در خصوص برجام را افشا کرد

آنچه نظر می‌رسد، این است که هم اکنون دونالد ترامپ از تمامی دعاوی سابق خود مبنی بر برهم زدن توافق هسته‌ای و پاره کردن برجام عقب نشسته است. این چیزی است که اسناد سری که امروز از کاخ سفید به بیرون درز کرده، بیان می‌کند در نوع خود اسنادی شگفت تلقی می‌شوند.
کد خبر: ۷۷۵۶۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ 19 February 2018

آنچه نظر می‌رسد، این است که هم اکنون دونالد ترامپ از تمامی دعاوی سابق خود مبنی بر برهم زدن توافق هسته‌ای و پاره کردن برجام عقب نشسته است. این چیزی است که اسناد سری که امروز از کاخ سفید به بیرون درز کرده، بیان می‌کند در نوع خود اسنادی شگفت تلقی می‌شوند.

به گزارش «تابناک»؛ اوایل سال میلادی جاری، دونالد ترامپ در ادامه خصومت‌های خود با ایران و تلاش‌هایش برای برهم زدن توافق هسته‌ای و پاره کردن برجام از شرکای اروپایی و کشورهای اروپایی حاضر در 5 + 1 تقاضا کرده بود یا «نقایص فاحش و وحشتناک» توافق هسته‌ای را رفع‌ورجوع کنند و یا این‌که وی از تمدید مجدد تعلیق تحریم‌های ایران در آینده سر باز خواهد زد. او ماه گذشته نیز در یک اتمامِ‌حجت جدی خطاب به اروپایی‌ها گفت: «این آخرین شانس است».

اما اسناد سری که امروز از کاخ سفید به بیرون درز کرده است، نشان می‌دهد، علیرغم آن لحن تهدیدآمیز و این اولتیماتوم، رئیس‌جمهور آمریکا تنها در صورتی‌ که شرکای اروپایی قول «تلاش برای بهبود» توافق هسته‌ای را نیز بدهند، از این موضوع راضی و خرسند خواهد بود.

اسناد سری کاخ سفید استاندارد تازه ترامپ در خصوص برجام را افشا کرد

این اسناد مربوط به بخشی از بایگانی وزارت امور خارجه آمریکاست که رویترز آن را به دست آورده و امروز اقدام به انتشار آن کرده است. این خبرگزاری در هفته جاری نیز با یکی از مقامات ارشد آمریکایی در همین رابطه مصاحبه کرده است.

بنابراین، موضوع اصلی توافق هسته‌ای در سال 2015 میان ایران و شش قدرت جهانی، محدودسازی موقت برنامه هسته‌ای ایران در قبال برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی بود. دونالد ترامپ اما گفته بود که این توافق سه نقص و کاستی اساسی دارد: بی توجهی به برنامه موشکی ایران و عدم قرارگیری آن در متن توافق، موضوع بازرسی از سایت‌ها و تجهیزات هسته‌ای ایران، که تنها محدود به برخی مناطق شده است و همچنین موضوع برداشته شدن محدودیت‌ها از برنامه هسته‌ای ایران طی ده تا پانزده سال بعد از توافق.

ترامپ بیان کرده بود، اگر قرار است آمریکا در این توافق بماند، باید هر سه این موارد، مورد توجه قرار گرفته و اصلاح شوند؛ اما اسناد سری افشاشده در رویترز نشان می‌دهد، اکنون دونالد ترامپ تا حد بسیاری از استانداردهای قبلی خود پایین آمده است.

یکی از این اسناد که از کاخ سفید به بیرون درز کرده است، خطاب به شرکای اروپایی بیان می‌کند: ما (آمریکا) از شما می‌خواهیم که تعهد بدهید تا با یکدیگر برای یک توافق مکمل به برنامه هسته‌ای در راستای توجه به برنامه موشک‌های بالستیک ایران، بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای ایران و همچنین موضوع برداشته شدن محدودیت‌ها از برنامه هسته‌ای، همکاری کنیم.

این سند به‌ خوبی بیان می‌کند که دونالد ترامپ و وزارت امور خارجه آمریکا تا چه حد توقعات خود از شرکای اروپایی را کاهش داده‌اند. اکنون دولت ترامپ تنها به تعهد به همکاری در موضوعات فوق از سوی اروپا را کافی دانسته است و این نشان می‌دهد که مقاومت اروپا در قبال خواسته‌های یک‌جانبه آمریکا، این کشور را مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود در خصوص برجام کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا از هرگونه توضیح در مورد این اسناد سر باز زده و بیان کرده است، به‌هیچ‌وجه در مورد ارتباطات درونی سازمان و کاخ سفید مصاحبه نمی‌کند. همچنین کاخ سفید از مصاحبه و توضیح پیرامون این اسناد و موضع ترامپ در خصوص آن‌ها سر باز زده است.

همچنین کشورهای اروپایی هنوز این موضوع که آیا این دیدگاه وزارت امور خارجه در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و برجام که از مسیرهای دیپلماتیک به گوش پاریس، برلین، لندن و بروکسل رسیده است، به‌عنوان موضع رسمی کاخ سفید در خصوص برجام خواهد بود یا خیر. به گفته دیپلمات‌های اروپایی، هنوز همه‌ چیز به تصمیم ترامپ برای تمدید تعلیق تحریم‌های ایران در دوازدهم ماه می بستگی دارد.

یکی از این دیپلمات‌ها در این خصوص به رویترز گفته: آیا ترامپ و دولت وی، موضع خود در خصوص برجام را تغییر داده است؟ ما هنوز چیزی در این مورد نمی‌دانیم و از چیزی اطمینان نداریم.

دیپلمات دیگر در این رابطه بیان کرده: واقعیت این است که آنچه ما اکنون در حال تلاش در خصوص آن هستیم، آماده کردن یک بسته پیشنهادی قانع‌کننده برای ترامپ است؛ اما هیچ‌کس نمی‌داند که ترامپ دقیقاً چه می‌خواهد و چه خواهد کرد!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۳
خدا کنه مدم دیگه تحمل شرایط بدتر از این رو ندارند
چیزی که مسلمه ایران با چنگ و دندون اجازه بر هم خوردن برجام رو نمیده و مشخصه که در این چند وقت اخیر ، ایران امتیازات لازم و کافی رو به آمریکا داده و به همین خاطر ترامپ هم فعلاً کاری با برجام نداره.
امریکا در خواب هم از توافق خارج نمی شود چون سه سال برای بدست اوردن توافق تلاش کرد البته تحریم هم کنار نمیگذارد ونخواهد گذاشت فشار را بیشتر می کند
یک عملیات روانی و دیگر هیچ !!! حالا پیغام و پسغام ها به ایران شروع می شود که او که آماده کوتاه آمدن شده شما نیز کوتاه بیایید که معامله سر بگیرد . در صورتی که دوباره می خواهند نقد با نسیه معامله کنند . ایران نباید اشتباه برجام را دوباره تکرار کند . بنابر فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم : مومن دو بار از یک سوراخ گزیده نمی شود .
چیزی که تغییر کرده از اینکه به زمان مشخصی که قبلا داشت تا این اقدامات به گفته ترامپ اصلاحی انجام بشه به چانه زنی تا انجام در زمان نا مشخص تبدیل شده و این یعنی یک بازی فرسایشی که ایران رو به زانو در میاره چون باید فراتر از تواناییش دائما چانه زنی کنه تا این 10 یا 15 سال سپری بشه تازه بعد از اون اگه دبه در نیارن
این برجام مثل یک تومور سرطانی برای ملت ایران شده است چرا یکی به ملت پاسخگو نمی دهد که اگر فعالیت‌هایی هسته ای صلح آمیز بوده ومیلیاردها دلار هزینه کردید چرا تن به برجام دادید که منجر به توقف همه آن فعالیت‌ها گردید.؟چرا!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
برجام تومور نیست، فناوری هسته ای سرطانه
خود موضوع درز این اسناد مشکوک است! در عالم سیاست به هیچ چیز نمیشود مطمئن بود! این ترامپی که من می بینم استاد رو دست زدن است!
درسته بهرحال امریکا دوست دارد در زمینه های دیگر هم ایران کوتاه بیاید و با اتحاد با همتایان اروپاییش به ایران فشار وارد کند تا تسلیم خواسته هایش شود.
البته تحریم بیشتر فشار اقتصادی به ایران وارد میکند و مردم را از دولت ناراضی میکند که خطرناک است و امریکا خیلی این را دوست دارد.

دولت بهتر است صریحا با مردم صحبت کند که در دام توطئه امریکا گرفتار نشوند و کشور را مجبور به دادن امتیاز ملی نکنند و به مردم اطمینان دهد که به هر نحوی شده اقتصاد را هم کنترل میکند تا غربیها در توطئه شکست بخورند.

بهر حال بهتر است خود دولت زیاد روی برجام و پول طرفهای خارجی هم حساب نکند و اقتصاد درونی را محکمتر کند و راههای مختلف برای تبادل کالا در برابر نفت بدون استفاده از دلار پیدا کند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
سواره از پیاده خبر نداره سیر از گرسنه. آخه کدوم مدیری تا حالا حقوقش 8 ماه عقب افتاده؟؟ مردم برن علف بخورن تا آقایان هر کاری خواستند بکنند؟؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
هر طور شده اقتصاد را کنترل می کنند !. حتما مردم باور می کنند و خیالشان راحت میشود و می گویند گور پر آمریکا
دادش ترامپ خیلی زرنگتر از این حرفاس همش دار دنیا رو بازی میده که به کشورهای ضعیف سلاح بفروش و اقتصاد جهان در دست بگیره این آقا یک تاجر باهوش و اقتصاد امریکا رو دگرگون خواهد کرد
برجام یکنوع مهار اتمی ایران بود که دنیا به ان دست یافت مثل مهار ژاپن که نباید ارتش داشته باشد

این مهار فقط به ضرر پیشرفت اتمی ایران شد
بازم حرف شریعتمداری کیهان درست درآمد که ترامپ این قرار داد تمامی سود برای آمریکا را برهم نخواهد زد.
چرا باید همشه حرف های این مرد ک درست باشد؟!!
عجیبه تابناک تو این بخش حرفی علیه احمدی نژاد نزده؟!!
اگر در ظاهر کوتاه امده در اصل بامتعهد کردن اروپا بر موضوع موشکها و زمان برجام وبازدید از مراکز می خواهد درداینده اروپا را مجبور به همراهی خودش کند (ازشما می خواهیم تعهد بدهید ) انگار طرف اصلی اروپا ست نه ایران
چه فتح الفتوحی داشته دولت در قضیه برجام !!!
همه چیز را از دست داد و برای چند سال آرامش اقتصادی گرفت
انرا هم که داریم از دست میدهیم و دچار مشکل میشویم
و باز هم بیشتر امتیاز و تسلیم میخواهند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
این آشی است که برادران عزیز روز بعد از برجام پختند و بهانه دست همه کشورهای قدرتمند دادند
این درست است و غربیها فقط با ما بازی میکنند ولی باید دید تا چه زمانی دولت ایران میتواند مردم را قانع کند که گول غربیها را نخورند منافع ملی را پاس بدارند و به دولت اعتماد کنند و اقتصاد ایران بهم نخورد که متاسفانه کار بسیار سختی هم هست.
نويسنده گويي متوجه نشده كدام كوتاه امدن اينكه همان گفتار اوليه و خواست ترامپ هست با دقت بخون تا متوجه شوي بازي با كلمات جز بخاطر گم اه نمودن مخاطب است
ظاهرا پشت پرده برجام و متن واقعی که فقط مذاکره کنندگان از آن مطلعند به حدی به نفع آنهاست که با دیدن آن از پاره کردنش منصرف شده و فقط قابش را عوض میکنند.
یه لحظه فکر کنین که این درز اطلاعات سری عمدی باشه.
کدام اسناد سری ساده نباشید اسناد سری آمریکا دست عموم مردم ؟ از نشرش هدف دارن که ما جهان سومی ها نمی دونیم البته سالها بهد میدونیم - توافقی که قائل به شخص باشد ( ترامپ ) را نمی توان بین المللی دانست بلکه بین الشخصی هستش
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر