بازدید 2323

سخنگوی اردوغان: اولویت ما پایان دادن به جنگ خونین در سوریه است

ترکیه اعلام کرد، اولویتش پایان دادن به جنگ خونین هفت ساله در سوریه و انتقال سیاسی‌ای است که به دولتی مشروع و کشوری آزاد، با ثبات و برخوردار از صلح منجر شود.
کد خبر: ۷۷۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸ 18 February 2018

ترکیه اعلام کرد، اولویتش پایان دادن به جنگ خونین هفت ساله در سوریه و انتقال سیاسی‌ای است که به دولتی مشروع و کشوری آزاد، با ثبات و برخوردار از صلح منجر شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه دیلی صباح، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: اگر کشورهای ذی‌ربط جنگ نیابتی دیگری را در منطقه بلاد شام آغاز کنند، ترکیه به اولویت‌های مذکورش دست نخواهد یافت.

کالین هم‌چنین موضع واشنگتن درباره اوضاع سوریه و اعلام مقامات آمریکا مبنی بر حضور نظامی بلند مدت در سوریه را محکوم کرد.

پیشتر ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا اعلام کرده بود با همکاری گروه‌های سوری هم‌پیمان خود به دنبال تشکیل "نیروهای امنیت مرزی" متشکل از ۳۰ هزار نظامی در شمال سوریه در نزدیکی مرز ترکیه است و این نیروها تحت فرماندهی نیروهای سوریه دموکراتیک عمل می‌کنند.

کالین افزود، به نظر می‌رسد آمریکا دیگر به دنبال مبارزه با داعش یا ابقا و عدم ابقای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در قدرت نیست بلکه به دنبال کنترل یافتن برای پایگاه‌های استراتژیک در این کشور است.

وی ادامه داد: مقامات آمریکا این حقیقت را پنهان نمی‌کنند که به عنوان قدرتی علیه ایران در سوریه باقی خواهند ماند و این یعنی خاک سوریه به میدان جنگ نیابتی میان آمریکا، اسرائیل و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از سویی و ایران، روسیه و حزب‌الله از سوی دیگر بدل خواهد شد.

سخنگوی اردوغان تصریح کرد، حمایت واشنگتن از نیروهای "تروریستی" حزب اتحاد دموکراتیک بحران اعتماد حقیقی را به بار آورده، زیرا این گروه تروریستی تهدیدی امنیتی-استراتژیکی برای ترکیه محسوب شده و حمایت از این گروه موجب افزایش توانایی تشکیلات پ‌ک‌ک می‌شود.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نسبت به خدشه‌دار شدن روابط ترکیه و آمریکا نیز هشدار داد؛ به گونه‌ای که دیگر اصلاح آن ممکن نشود.

وی با بیان اینکه نشست‌های اخیر میان مقامات دو کشور باید به فرصتی برای عبور از بحران اعتماد موجود تبدیل شود، گفت: کشور عضو پیمان آتلانتیک (ناتو) چگونه می‌تواند از دشمن ترکیه حمایت کند؟

کالین تاکید کرد: دولت ترکیه از دولت آمریکا درخواست غیرمشروعی ندارد و جز بازداشت مجرمان و تحویل آنها براساس توافق‌نامه‌های موجود میان دو کشور خواسته‌ای نداشته است. واشنگتن باید بداند مزدوران گروه "تروریستی گولن" تلاش می‌کنند تا روابط دو کشور را تضعیف کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار