بازدید 4960

حذف کنکور تکلیف قانونی است

کد خبر: ۷۷۵۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳ 18 February 2018
آیا سال آینده کنکور حذف می‌شود؟ اظهارات تازه وزیر علوم نشان می‌دهد که احتمال آن کم است، هر چند منصور غلامی می‌گوید: «حذف کنکور یک تکلیف قانونی است.» دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش هم معتقد است که کنکور مانع اجرای سند تحول آموزش و پرورش است. انتقادها از کنکور در سال‌های اخیر شدت گرفته است و با توجه به اینکه اکنون تعداد قابل توجهی از صندلی‌های دانشگاه‌ها خالی است، لزوم حذف کنکور بیش از پیش نمایان است. واقعیت این است که اکنون کنکور نه آزمونی برای ورد به دانشگاه که آزمونی برای انتخاب دانشگاه است. می‌توان با تمهیداتی این آزمون مخرب را حذف کرد و گزینش‌های بهتر و کم هزینه‌تری را برای ورود به دانشگاه در نظر گرفت.

به گزارش آرمان، غول کنکور همچنان نفس می‌کشد. تنها هر‌ساله برای آرام کردن مخالفان آن خبری از حذف آن زده می‌شود، اما دریغ از آنکه در عمل اتفاقی بیفتد. با این حال هنوز هم برخی‌ها امید دارند که ماراتن کنکور در سال آینده منتفی شود. امیدی واهی که تنها گوی سبقت را از داوطلبان کنکور می‌‌رباید و رقیبانشان را به هدف نزدیک‌تر می‌کند. در واقع بهتر است بگوییم که اخبار مرتبط با «حذف کنکور» حکم چوپان دروغگو را به خود گرفته است. بارها ادعاهایی مبنی بر حذف آن به میان آمده اما نه‌تنها خلف وعده شده، بلکه ذهن افکار عمومی را مخدوش تر کرده است. درواقع پشت کنکوری‌ها نمی‌دانند که بالاخره کنکور حذف خواهد شد یا نه. کنکوری که بر نظام نمره محور حکومت دارد و دانش‌آموزان را کمیتی بار آورده است، چرا که قبولی آنها در گرو این است که فلان درس را فلان‌درصد بزنند. از کاسبی مراکز کنکور هم که چیزی نگوییم سنگین تر است. پول‌هایی به جیب می‌زنند که اقتصاد طبقه متوسط جامعه را نشانه گرفته است. آن چنان که مخارج فرزندان کنکوری سر به فلک می‌کشد. در واقع باید گفت که انگار تب کنکور قصد فروکش کردن ندارد و هر لحظه استرس داوطلبان را بیشتر می‌‌کند. آن چنان که سال‌های متوالی رعب و دلهره را برای دانش‌آموزان کنکوری و خانواده هایشان به ارمغان آورده است.
 
در واقع سابقه برگزاری اولین کنکور ایران به سال ۱۳۴۸ برمی گردد و طی این‌ساله‌ها تنها تب واگیردار کنکور از سالی به سال دیگر سرایت کرده است. با تمام این تفاسیر بهتر است اگر حرفی از حذف کنکور برای چندمین بار به میان می‌آید، پشتوانه آن عملیاتی شدنش باشد. این در حالی است باید برای حذف کنکور زیرساخت‌ها فراهم باشد، چرا که در غیراین صورت از چاه درآمدن و به چاله افتادن قطعی است. وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود سازمان سنجش تمایلی برای حذف کنکور ندارد و مقدمات آن را فراهم نمی‌کند؛ نظر شما درباره این اظهارات چیست؟ عنوان کرد: حذف کنکور یک تکلیف قانونی است و مهلتی هم داده شده  که تا پایان ۹۷ این اتفاق بیفتد. منصور غلامی خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه لازم است دانش‌آموزان در پایان دوران دبیرستان خود بدانند بر‌اساس چه روشی باید به دانشگاه راه پیدا کنند قطعا این مدت باید تمدید شود، آموزش و پرورش زمینه‌ بررسی این طرح را آغاز کرده است. او افزود:  دانشگاه‌ها هم روی شاخص‌های لازم برای سنجش گزینش یا انتخاب دانشجو برای ورود به رشته‌های پرطرفدار کار می‌کنند که امیدواریم به یک مدل جدید و خوب برای پذیرش دانشجو ختم شود. به گزارش ایلنا، او در خاتمه تاکید کرد: زمان تحقق این امر بستگی به اعلام نظر نهایی، گروهی دارد که مسئولیت بررسی این طرح را به‌عهده دارند.

کنکور مانع اجرای سند تحول

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: کنکور عاملی بیرونی مهمی مانع بر حرکت و اجرای سند است. عواملی هم در داخل آموزش و پرورش قرار دارد که بخشی را در گذشته حل کردیم. برای مثال ارزشیابی توصیفی را برای رفع استرس اجرا کردیم که تا پایه ششم هم برقرار است.  مهدی نویدادهم ادامه داد: دومین بحث حذف شبه کنکورهاست؛ متاسفم که این مصوبه صرفا به حذف سمپاد محدود و منحصر شد، در حالی که روح حاکم بر این مصوبه سمپاد نیست. باید کلیت مصوبه را نگاه کرد. در بند اول بر اجرای جدی‌تر طرح شهاب تاکید شده که به شناسایی و هدایت استعدادهای برتر برمی‌گردد و چند سالی است در دست اجرا است و مورد تایید و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنیاد نخبگان است و از پایه چهارم شروع شده است. امسال می‌خواهیم آن را تقویت کنیم. موانعی که وجود دارد را رفع کنیم. پیش‌بینی شده است برنامه‌هایی در درون و بیرون مدرسه که 17.18 نوع است دیده شود.

چشم‌انداز مثبتی برای حذف کنکور نیست

کارشناس آموزش درباره حذف کنکور در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: از چند سال گذشته بحث حذف کنکور در آموزش و پرورش مطرح است. به‌نوعی که در واقع می‌توان گفت این مساله انگار جدی گرفته نمی‌شود. مهدی بهلولی ادامه می‌دهد: از یک طرف همه می‌گویند کنکور حذف خواهد شد. از شورای آموزش عالی آموزش و پرورش گرفته تا رده‌های پایین تر از طرف دیگر در عمل شاهد هستیم که این رویکرد به عقب می‌افتد. او می‌افزاید: یک بار می‌گویند کنکور دو‌سال دیگر حذف خواهد شد. یک بار می‌گویند سه سال دیگر، یک بار می‌گوید تا سال دیگر، اما در نهایت کنکور همچنان حذف نشده است. او ادامه می‌دهد: بنده چشم انداز مثبتی برای حذف کنکور نمی‌بینم و احساس می‌کنم با توجه به فشار افکار عمومی مسئولان آموزش و پرورش هم در دولت‌های مختلف در حد حرف می‌خواهند که کنکور حذف شود، ولی در عمل اتفاقی نمی‌افتد.
 
این کارشناس آموزش می‌گوید: اگر به آسیب‌هایی که کنکور به آموزش می‌زند، نگاه کنید به این نتیجه می‌رسید که باید کنکور حذف شود. او بیان می‌کند: من دو روز پیش در همایشی بودم که برای دانش‌آموزان کنکوری برگزار شد. پسر بنده پیش دانشگاهی است و ما اصلا نمی‌دانستیم که شماره‌مان را از کجا برای دعوت به دست آورده بودند. بهلولی اظهار می‌کند: نکته جالب این است که جلسه در یکی از دانشگاه های ملی کشور برگزار شد و مشاوری که آنجا بود، مشاور صداوسیما هم است. من احساس می‌کنم به هر جهت ارتباطات شدیدی وجود دارد که به اشکال مختلف مقابل حذف کنکور ایستادگی می‌کنند.
 
او عنوان می‌کند: در آن همایش دانش‌آموزان را با نمره به سمت قبولی در کنکور می‌کشاندند و می‌گفتند موفقیت شما در آزمون‌های چشمگیر به این برمی گردد که فلان درس را این فلان‌درصد بزنید. در واقع باید بگویم که با این روند آموزش و پرورش از هدف اصلی خود دور مانده است. بهلولی توضیح می‌دهد: حذف کنکور واقعا عزم کلی می‌طلبد و دست آموزش و پرورش نیست. باید نهادهای مختلف دست‌به‌دست هم دهند تا کنکور حذف شود. این کارشناس آموزش خاطرنشان می‌کند: پنج‌سال از تصویب و ابلاغ سند تحول آموزش و پرورش می‌گذرد. اگر کنکور مانع اجرای این سند است، پس چرا در این چند سال مسئولان تعلل در حذف کنکور می‌کنند؟ همان‌طور که گفتم تنها حرف حذف کنکور را می‌زنند در عمل کنکور پا برجا است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر