بازدید 5327

در سال جاری میزان درآمدهای مالیاتی چند درصد بیشتر از درآمدهای نفتی بوده است؟

در روز گذشته رئیس سازمان امور مالیاتی طی مصاحبه ای اعلام کرد که در سال 1395 درآمدهای مالیاتی، 150 درصد بیشتر از درآمدهای نفتی بوده است. همین موضوع بهانه ای شد تا در آستانه سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، به آمارهای بودجه ای سال 96 سری بزنیم و ببینیم که میزان درآمدهای مالیاتی در سال جاری چند درصد بیشتر از درآمدهای نفتی بوده است.
کد خبر: ۷۷۵۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰ 17 February 2018

در سال جاری میزان درآمدهای مالیاتی چند درصد بیشتر از درآمدهای نفتی بوده است؟در روز گذشته رئیس سازمان امور مالیاتی طی مصاحبه ای اعلام کرد که در سال 1395 درآمدهای مالیاتی، 150 درصد بیشتر از درآمدهای نفتی بوده است. همین موضوع بهانه ای شد تا در آستانه سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، به آمارهای بودجه ای سال 96 سری بزنیم و ببینیم که میزان درآمدهای مالیاتی در سال جاری چند درصد بیشتر از درآمدهای نفتی بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در مورخ 27 بهمن ماه 1396 سید کامل تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در حاشیه نشست مالیاتی سازمان ملل بیان نمودند که در سال گذشته 150 درصد بیشتر از درآمدهای نفتی، درآمد مالیاتی داشتیم و افزایش مالیات از طریق فشار به مودیان موجود به دست نیامد و این موضوع از طریق مبارزه قاطع و جدی با فرار مالیاتی و شناسایی 300 هزار مودی جدید که سابقه ای در پرداخت نداشتند، حاصل شد.

در آستانه سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که در یکی از بندهای آن به موضوع اصلاح نظام درآمدی دولت از طریق افزایش سهم درآمدهای مالیاتی اشاره شده است، این خبر در نوع خود بسیار جالب بود که از سوی رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به آن اشاره شد، اما پرسش هایی که در این بین مطرح می شود این است که آیا واقعا در سال گذشته درآمدهای مالیاتی 150 درصد بیشتر از درآمدهای نفتی بوده است؟ و اینکه در سال های گذشته و همچنین نه ماهه سال جاری این وضعیت چگونه بوده است؟

برای پاسخ به این پرسش ها باید از گزارش های منتشر شده توسط بانک مرکزی کمک بگیریم. مطابق با جدول زیر که از همین گزارش ها استخراج گردیده است ملاحظه می گردد که در سال 1395 میزان درآمدهای مالیاتی دولت 1014.7 هزار میلیارد ریال بوده است. همچنین در این سال میزان درآمدهای نفتی دولت 738.8 هزار میلیارد ریال بوده است. بنابراین میزان درآمدهای مالیاتی در سال گذشته حدود 137 درصد بیشتر از درآمدهای نفتی بوده است. این رقم تفاوتی 13 درصدی با رقم اعلام شده توسط سیدکامل تقوی نژاد دارد اما در نوع خود بسیار جالب است چرا که همان گونه که ملاحظه می شود این رقم در سال های 93 و 94 به ترتیب 112 و 118 درصد بوده است.

در سال جاری میزان درآمدهای مالیاتی چند درصد بیشتر از درآمدهای نفتی بوده است؟ 

جدول زیر نیز نشان می دهد که در نه ماهه سال جاری میزان درآمدهای مالیاتی 683.8 هزار میلیارد ریال بوده و این در حالی است که در همین مدت میزان درآمدهای نفتی 639.6 هزار میلیارد ریال بوده است. یعنی در نه ماهه سال جاری میزان افزایش درآمدهای مالیاتی نسبت به درآمدهای نفتی 106 درصد بوده است. این میزان برای نه ماهه سال 95 حدود 155 درصد و برای نه ماهه سال های 93 و 94 به ترتیب 112 درصد و 93 درصد بوده است. رشد درآمدهای نفتی در نه ماهه سال 96 نسبت به نه ماهه سال 95 چشمگیر بوده است و این عامل در کنار رشد کمتر درآمدهای مالیاتی در مدت مذکور باعث شده است تا میزان افزایش درآمدهای مالیاتی نسبت به درآمدهای نفتی در نه ماهه سال 96 نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت قابل ملاحظه ای روبه رو شود.

در سال جاری میزان درآمدهای مالیاتی چند درصد بیشتر از درآمدهای نفتی بوده است؟ 

با توجه به اینکه در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به طور اکید بر افزایش سهم درآمدهای مالیاتی و کاهش سهم درآمدهای نفتی در بودجه اشاره شده است لذا با تجربه ای که در سال گذشته در زمینه افزایش حجم درآمدهای مالیاتی از طریق مبارزه با فرارهای مالیاتی داشتیم بهتر است مسئولین مجدداً همان شیوه را دنبال نمایند تا رفته رفته وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاهش و در نهایت قطع گردد.

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر