بازدید 9536
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «آغاز به کار سامانه جدید ارزی» تا «دستاوردهای اقتصادی سفر روحانی به هند»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت نفت آمریکا با کاهش ارزش دلار، کاهش واردات نفت کره جنوبی از ایران، کاهش شدید درآمد بانک های تأمین سرمایه ی دنیا، رشد آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، نگاه سکه به ارز در هفته ای که گذشت، آمازون صدها کارمند مازادش را اخراج می کند، دلایل گرانی اخیر تخم مرغ در بازار چه بود، دولت آمریکا مصمم به حمایت از تولیدکنندگان داخلی است و طلا در حال ثبت بهترین عملکرد هفتگی در دو سال اخیر را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۴۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰ 17 February 2018

از «آغاز به کار سامانه جدید ارزی» تا «دستاوردهای اقتصادی سفر روحانی به هند»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت نفت آمریکا با کاهش ارزش دلار، کاهش واردات نفت کره جنوبی از ایران، کاهش شدید درآمد بانک های تأمین سرمایه ی دنیا، رشد آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، نگاه سکه به ارز در هفته ای که گذشت، آمازون صدها کارمند مازادش را اخراج می کند، دلایل گرانی اخیر تخم مرغ در بازار چه بود، دولت آمریکا مصمم به حمایت از تولیدکنندگان داخلی است و طلا در حال ثبت بهترین عملکرد هفتگی در دو سال اخیر را در بر دارد.

آغاز به کار سامانه جدید ارزی

تداوم رشد نرخ ارز در بازار طی چند هفته گذشته دولت و بانک مرکزی را بر آن داشت تا اقدامات ویژه‌ای را برای کنترل بازار ارز انجام دهند؛ بنابراین، با همکاری و هماهنگی بین بانک مرکزی قوه قضائیه، نیروی انتظامی، سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاه های ذیربط نسبت به شناسایی سفته بازان و سوداگران بازار ارز اقدامات جدی انجام و بخش آثار التهابی از سوی سوداگران متوقف شده است. همچنین سه اقدام توسط شبکه بانکی شامل انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد، انتشار اوراق گواهی سپرده مبتنی بر ارز با نرخ سود ۴ و ۴.۵ درصد و طرح پیش فروش سکه بهار آزادی از طریق شعب منتخب بانک ملی انجام می‌شودهمزمان با این اقدامات سامانه جدید ارزی نیز از امروز آغاز به کار می کند. ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با اعلام این خبر گفته است: سامانه جدید ارزی از روز شنبه به صورت آزمایشی شروع به کار خواهد کرد. با استفاده از این سامانه خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می کنند. همچنین به تدریج صرافی ها و سایر بازیگران بازار ارز به این سامانه متصل خواهند شد و این سامانه امکان کنترل و مدیریت بازار ارز برای سیاستگذار و امکان فعالیت شفاف را برای متقاضیان ارز فراهم می کند. /پژوهشکده پولی و بانکی

افزایش قیمت نفت آمریکا با کاهش ارزش دلار به پایین ترین سطح خود از سه سال پیش

روز جمعه قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۲۵ سنت (۰.۴ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۵۸ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۱۷ سنتی (۰.۳ درصد) بشکه ای ۶۱.۵۱ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در هفته ی جاری به ترتیب مجموعا ۳ و ۴ درصد افزایش یافته است. از دلایل افزایش قیمت نفت، کاهش ارزش دلار عنوان شده است. بر اساس آمارهای منتشر شده، در روز جاری ارزش دلار در مقایسه با سبد ارزهای مورد استفاده در بازارهای بین المللی به پایین ترین سطح خود از ۳ سال پیش تا کنون رسیده است. لازم به ذکر است که کاهش ارزش دلار واردات نفت را در کشورهایی که از ارزهای دیگر استفاده می کنند ارزان تر می کند و این به نوبه ی خود می تواند دلیلی بر افزایش میزان تقاضای نفت باشد. افزون بر این، از دلایل دیگر افزایش قیمت نفت در روز جمعه می توان به تعطیلات سال نو در شرق آسیا و کاهش فعالیت بازار کالاهای اساسی در این منطقه اشاره کرد. 

کاهش واردات نفت کره جنوبی از ایران

واردات نفت خام کره جنوبی از ایران ۴۷ درصد در ژانویه امسال نسبت به ژانویه سال گذشته کاهش یافت و به ۹۵۰ هزار و ۱۳ تن یا معادل ۲۲۴ هزار و ۶۳۲ بشکه در روز رسید. به نقل از رویترز، کاهش واردات نفت کره جنوبی از ایران که در ژانویه به پایین‌ترین میزان در ۱۵ ماه اخیر سقوط کرد، تا حدودی منعکس کننده از دست رفتن نفتکش سانچی پس از برخورد با یک کشتی‌ باری چینی بود. این کشتی حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات ایران به مقصد کره جنوبی بود که قرار بود به شرکت پتروشیمی "هان ووآ توتال پتروشیمی" تحویل داده شود. در این سانحه، هیچ یک از ۳۲ خدمه کشتی نجات نیافتند. کره جنوبی که پنجمین واردکننده بزرگ نفت در جهان است، عمدتا میعانات ایران را خریداری می‌کند و خریدش از ایران پس از بر چیده شدن تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶، افزایش یافته است. /ایسنا

کاهش شدید درآمد بانک های تأمین سرمایه ی دنیا به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۰۶

بر اساس گزارش های منتشره در روز جمعه، دوازده مورد از بزرگترین بانک های سرمایه گذاری (شرکت های تامین سرمایه) در دنیا که میان خود اتحادیه ای را تشکیل داده بودند با کاهش ۴۲ درصدی درآمد حاصله از (سرمایه گذاری در) کالاهای اساسی مواجه شده اند. لازم به ذکر است که در آمد این دوازده بانک از کالاهای اساسی به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۰۶ میلادی تا کنون رسیده است. اعضای اتحادیه ی مذکور را بانک های مریل لینچ، بارکلیز، بی ان پی پاریباس، سیتی گروپ، کردیت سوییس، دویچه بانک، گلدمن ساکس، اچ اس بی سی، جی پی مورگان، مورگان استنلی، سوسیته جنرال و یو بی اس تشکیل می دهند. باید خاطر نشان گردد که در سال ۲۰۱۷ میلادی درآمد حاصله ی این بانک ها از تجارت کالاهای اساسی و فروش ''ابزارهای مشتقه'' در بازار مالی به سرمایه گذاران به ۲.۵ میلیارد دلار کاهش یافت. در این رابطه باید اشاره گردد که درآمد این بانک ها در سال ۲۰۱۶ معادل ۴.۳ میلیارد دلار بود. گزارشی که اخیرا توسط یکی از نهادهای فعال در بازارهای مالی منتشر شده بیان می دارد که دلیل کاهش درآمد بانک های سرمایه گذاری نامبرده به کمترین حد خود از سه سال پیش تا کنون  ''وجود نوسانات پایین و کاهش عملکرد مشتریان در بازار است. (همچنین)، عملکرد های تجاری در سه ماهه ی نخست سال ۲۰۱۷ کمتر از حد انتظار ظاهر شده است. 

رشد آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد هفتگی ۲/ ۰ درصدی به قیمت ۷۱ هزار و ۳۶۷ تومان معامله شدند. با وجود نوسان «تسه»ها در بازه ۷۳ تا ۷۸ هزار تومان از مهر تا پایان دی، کاهش تقاضا از بهمن قیمت اوراق را زیر ۷۲ هزار تومان و میانگین اوراق را در بهمن به ۷۱ هزار و ۸۸۵ تومان رساند. با توجه به رابطه قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۵/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. در ماه‌های آذر و دی تشدید نوسانات معاملات و قیمت مسکن رقم خورد. با وجود رشد بیش از ۵۰ درصدی تعداد معاملات در آذر، اما تعداد معاملات رشد ۵/ ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت. بنابراین، فروکش نسبی هیجانات در دی نسبت به آذر و کاهش خرید متقاضیان مسکن در مقابل رشد قیمت‌ها، می‌تواند منجر به تعدیل نوسانات بازار مسکن شود.

نگاه سکه به ارز در هفته ای که گذشت!

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 8/ 2 درصدی به قیمت یک میلیون و 565 هزار تومان معامله شد. با وجود رشد طلای جهانی تا نزدیک سقف 5/ 1 ساله روز پنج‌شنبه با افت شاخص دلار به کف 3ساله، اما کاهش 185 تومانی نرخ دلار از سقف تاریخی 4 هزار و 910 تومان، کاهش 27 هزار تومانی قیمت سکه را روز پنج‌شنبه رقم زد. به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار طلای جهانی، با وجود چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا (4 بار در سال جاری) اما نگرانی‌ها نسبت به افزایش کسری بودجه و چشم‌انداز رشد سایر ارزها در مقابل دلار، شاخص دلار را به کف ۳ساله بازگرداند. در بازار ارز نیز در روزهای پایانی هفته افزایش فشارها بر دلالان ارزی و دستگیری‌ها باعث شد نرخ دلار توسط صرافی بانک‌ها تعیین شود؛ بنابراین، پس از رشد ۹۹ هزار تومانی قیمت سکه طی ۹ روز معاملاتی، روند صعودی سکه متوقف شد.

آمازون صدها کارمند مازادش را اخراج می کند

آمازون که از نظر تعداد کارمند استخدامی در آمریکا رتبه دوم را در اختیار دارد، قصد دارد به علت وجود تعداد زیادی نیروی مازاد صدها نفر از این افراد را از مرکز خود در سیاتل اخراج کند. علاوه بر اخراج صدها نفر از مرکز آمازون در سیاتل، تعداد قابل توجهی نیز از مراکز آمازون در کشورهای مختلف جهان اخراج خواهند شد. بخش عمده افراد اخراجی در مراکز خرده فروشی به مشتریان مشغول به کار هستند و به کارگیری آنها حاصل رشد سریع آمازون در سال‌های اخیر بوده است، اما با کاهش این رشد، وجود نیروی مازاد، کمبود بودجه و به علت برخی مشکلات دیگر آمازون تصمیم به تعدیل نیرو گرفته است. تعداد افرادی که تا دو سال پیش در مرکز آمازون در شهر سیاتل مشغول به کار بودند، تنها 5000 نفر بود. اما این رقم هم اکنون به بیش از 40 هزار نفر افزایش یافته است. انتظار می‌رود تعداد دقیق افراد اخراجی ظرف چند هفته آینده اعلام و مشخص شود. آمازون در مجموع در سال 2017 حدود 13 هزار نفر را استخدام کرده و تعداد کارکنانش در دسامبر سال 2017 به 566 هزار نفر رسیده که به معنای افزایش 66 درصدی در مقایسه با سال 2016 است. /فارس

دلایل گرانی اخیر تخم مرغ در بازار چه بود؟

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درخصوص افزایش قیمت تخم مرغ و اقدامات این کمیسیون در این زمینه، اظهار داشت: کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در این زمینه جلسات متعددی با مسئولین وزارت جهاد کشاورزی، اتحادیه‌ها و تولیدکنندگان تخم‌مرغ برگزار کرده است. وی با بیان اینکه نقاط و ضعف و دلایل پیش‌آمد این وضعیت را بررسی کرده‌ایم، گفت: دلایلی از جمله شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در افزایش قیمت تخم‌مرغ تاثیرگذار بوده است. علی اکبری در خصوص اینکه در مورد افزایش قیمت تخم مرغ در بازار آیا دلیلی غیر از شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان دارد، اظهار داشت: دلایل این موضوع قطعا متعدد است زیرا تخم‌مرغ یک کالای تجارتی نیز محسوب می‌شود، طبیعتا قیمت تمام شده نهاده‌های تولید بر کالای تولید اثر گذار است. وی با بیان اینکه نقاط و ضعف و دلایل پیش‌آمد این وضعیت را بررسی کرده‌ایم، گفت: دلایلی از جمله شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در افزایش قیمت تخم‌مرغ تاثیرگذار بوده است. /خانه ملت

 طلا در حال ثبت بهترین عملکرد هفتگی در دو سال اخیر

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ادامه روند نزولی ارزش دلار آمریکا و افزایش تورم در این کشور تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است. قیمت هر اونس طلا روز جمعه با اندکی افزایش به بیش از 1355 دلار رسید. قیمت طلا روز پنج شنبه نیز تا 1357 دلار رسیده بود. قیمت طلا در هفته جاری با رشد 2.7 درصدی روبه رو شده است که این بهترین عملکرد هفتگی قیمت طلا از 29 آوریل 2016 به شمار می رود. جزئیات بیشتر

دولت آمریکا مصمم به حمایت از تولیدکنندگان داخلی است

درپی افزایش تعرفه واردات آمریکا، بسیاری از کشورها از جمله چین و اتحادیه اروپا، علیه این کشور در سازمان تجارت جهانی شکایت کرده اند. با اینحال از آنجا که روند رسیدگی به شکایات در این سازمان بسیار طولانی است، آمریکا توجهی به شکایت ها ندارد و مصمم به حمایت از تولیدکنندگان داخلی است. مقامات آمریکایی بارها به طور صریح اعلام کرده اند پیروی از قوانین سازمان تجارت جهانی در اولویت اول آن ها قرار ندارد؛ بلکه وضع قوانینی که به حمایت از تولید و اشتغال در داخل این کشور منجر شود، در اولویت آن هاست.

دستاوردهای اقتصادی سفر روحانی به هند

وزیر اقتصاد در تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهوری و هیأت بلند پایه سیاسی و اقتصادی در سفر هند گفت: در زمینه اقتصادی روز شنبه سند همکاری هایی به امضا خواهد رسید. کرباسیان گفت: از چند ماه گذشته مذاکراتی در این زمینه داشته ایم و تفاهمات و یادداشت تفاهمات و نامه هایی در این زمینه نهایی شده است. 15 سند همکاری در بخش های مختلف میان ایران و هند امروز در دهلی نو به امضا  خواهد رسید. این سندها در زمینه اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی، محیط زیست، راه و راه آهن و حوزه های دیگر موردعلاقه دو کشور است. یکی از مهمترین سندهای همکاری که میان مقامات دو کشور امضاء خواهد شد درباره بند چابهار و بحث ترانزیت از بندر است که می تواند هند را به آسیای مرکزی متصل کند. هند یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت و محصولات پتروشیمی از ایران است و صادرات به این کشور نیز به خوبی ادامه دارد و در حال حاضر مشکلی در زمینه بانکی و مالی با این کشور نداریم. /شادا

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲
چرا اينهمه دور از واقعيات. نرخ ارز توسط عوامل بانک مرکزي و پيرو مبادلات مرزي سليمانيه و با هماهنگي مدير اداره صادرات با صرافيهاي عامل تعيين مي شود و گردن ديگران مي اندازيد
حالا اين تعرفه اي كه ميگين زياد كرده چقدره يعني از 4% رسيده مثلا به 8 % نه تعرفه هاي بعضا تا 60% و اخيرا خودرو تا 75%
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار