بازدید 7090

احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه دولت "اسد"

علیرغم وجود شواهدی مبنی بر استفاده تروریست‌های سوری از سلاح‌های شیمیایی، وزیر خارجه آمریکا با طرح ادعای استفاده دولت «بشار اسد» از گاز کلر، احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه دمشق را مطرح کرد.
کد خبر: ۷۷۴۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸ 15 February 2018

علیرغم وجود شواهدی مبنی بر استفاده تروریست‌های سوری از سلاح‌های شیمیایی، وزیر خارجه آمریکا با طرح ادعای استفاده دولت «بشار اسد» از گاز کلر، احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه دمشق را مطرح کرد.

به گزارش فارس، وزارت دفاع روسیه اواسط هفته جاری اعلام کرد که اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد که تروریست‌های جبهه‌النصره با همکاری نیروهای موسوم به کلاه‌سفیدها قصد دارند تا مخازن گاز کلر را وارد شهرکی در سوریه کنند و اقدامات تحریک آمیزی، صورت دهند.

با اینحال، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی بی اس» که قرار است روز 18 فوریه ساعت 19:00 به وقت محلی پخش شود، ادعاهای بی‌اساس علیه دولت سوریه درباره گاز کلر تکرار کرد و احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را مطرح کرد.

در گزیده‌ای از این مصاحبه که در روزهای آتی پخش می‌شود، آمده که تیلرسون مدعی شده است که اگر «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه همچنان به استفاده از گاز کلر علیه مردم سوریه ادامه دهد، استفاده از اقدام نظامی علیه دمشق امکانپذیر می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا اینگونه گفت: «ما درباره درخواست‌های خود مبنی بر اینکه استفاده از تسلیحات شیمیایی نباید بعنوان یک سلاح در هرگونه درگیری رایج و عادی شود، جدی هستیم».

وی همچنین در بخشی از این گفت‌وگو درباره رویارویی‌های خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز سخنانی را مطرح کرد و گفت که روسیه « به واسطه تعهداتی که در قبال تخریب تسلیحات شیمیایی و تضمین اینکه از نبود هرگونه از این سلاح‌ها در سوریه اطلاع دارند، برعهده دارند، از نظر ما، مسئولیت ویژه‌ای برعهده دارد».

این دیپلمات آمریکایی در ادامه سؤال مجری شبکه سی بی اس در ارتباط با اینکه در 30 روز گذشته، 30 حمله گاز کلر در سوریه صورت گرفته است، گفت: «وقتی مسئله کشتار افراد با سلاح‌های شیمیایی مطرح می‌شود....هیچ تفاوت نگاهی نباید وجود داشته باشد. فکر می‌کنم تنها تفاوت در پیامدهای آن است و رئیس‌جمهور ترامپ از قبل نشان داده است که این اقدامات پیامدهایی دارد».

بعد از آن در سؤالی گزینه اقدام نظامی علیه دولت سوریه مطرح شد که تیلرسون پاسخ داد: « همچون آوریل گذشته، ما در تقاضاهای خود برای آنکه سلاح‌های شیمیایی بعنوان سلاح در هرگونه درگیری روال و عادی نشوند، جدی هستیم».

وزیر خارجه آمریکا در حالی چنین ادعاهایی را علیه دولت اسد مطرح کرده است که سه‌شنبه هفته جاری، مرکز روسی وابسته به وزارت دفاع روسیه گفت که شواهد موجود از این امر حکایت دارد که تروریست‌های جبهه‌النصره به همراه کلاه‌سفیدها در حال توطئه برای انجام اقدام تحریک آمیز دیگری با استفاده از تسلیحات شیمیایی در استان ادلب هستند و قصد دارند مقامات دمشق را به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه ساکنان محلی متهم کنند.

پیش از تیلرسون نیز، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل، با ادعای این‌که دولت اسد علیه شهروندان خود از گاز کلر استفاده می‌کند، گفت که استفاده از این تسلیحات شیمیایی باید در سریع‌ترین زمان ممکن متوقف شود.

با اینحال، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در واکنش به اظهارات هیلی گفت: «تمام تسلیحات شیمیایی سوریه توسط دولت این کشور منهدم شده و ما دوباره فرایند تحقیق مشترک که اعتبار خود را از دست داده است را آغاز نمی‌کنیم».

وی ضمن رد ادعاهای برخی مقامات آمریکایی گفت که مواضع برخی کشورها در شورای امنیت درباره استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی در سوریه غیرقابل قبول است و هیچ سندی برای اثبات آن وجود ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر