بازدید 15018

امتیاز بی مثال نمایندگان مجلس به زمین‌خواران!

اغلب آن دسته از افرادی که در این زمین‌های مشکل دار، ساخت و ساز کرده‌اند، قانون شکن هستند و ساخت و سازشان قانونی نبوده است. افرادی که به رغم این قانون شکنی ها، از دید نمایندگان مجلس صاحب حق شناخته می‌شوند. درست بر خلاف افرادی که این دست زمین‌ها را صاحب شده‌اند، اما قانون مدار بوده‌اند!
کد خبر: ۷۷۴۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹ 15 February 2018
آن‌هایی که مالک زمین‌های مشکل دار شده و در آن ساخت و ساز کرده‌اند، مشمول این عنایت خواهند شد و آن‌هایی که منتظر تعیین تکلیف قانونی زمین هایشان مانده‌اند، بی‌چاره خواهند شد!
 

به گزارش «تابناک»؛ جملات فوق، چکیده یکی از تصمیمات روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که در ادامه نشست‌های بررسی لایحه بودجه سال آتی، در خصوص جزء ۳ بند الحاقی ۲ تبصره ۱۱ به شور نشستند و در نهایت با ۱۳۱ رأی موافق، ۴۰ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع (از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر) آن را به تصویب رساندند.

اما این مصوبه چیست و به چه چیزی اشاره دارد؟ مصوبه روز گذشته این گونه خود را توضیح می‌دهد: «به موجب این مصوبه، در صورتی که اراضی که در بند‌های یک و دو این بند الحاقی آمده و در راستای اهداف و کاربری تعیین شده مورد استفاده قرار نگرفته، باید مسترد گردند. اگر این اراضی دارای مستحدثات است و قلع و قمع آن ممکن نباشد باید قیمت آن به نرخ روز توسط کمیته‌ای متشکل از استاندار، مدیرکل دادگستری و مدیرکل وزارتخانه‌های راه و شهرسازی یا جهاد کشاورزی تشکیل و اخذ شده و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز شود.»

به زبان ساده تر، این مصوبه که در خصوص زمین‌های دولتی واگذار شده به مردم است، اذعان دارد اگر زمین‌های واگذار شده به وضع اولیه مانده باشند و کاربری شان تغییر نکرده باشد، باید به دولت بازگردنده، ولی اگر کاربری شان تغییر کرده باشد و مثلا در آن‌ها خانه ساخته باشند، می‌شود پول داد و صاحب خانه‌ای معمولی شد؛ درست مثل همه خانه‌هایی که در همه جا یافت می‌شوند.

 
امتیاز بی مثال نمایندگان مجلس به زمین‌خواران!

در توضیح این ماجرا می‌توان این گونه مثال زد که اگر در سال‌های گذشته هر مسئولی زمینی در فلان قله کوه به کسی واگذار کرده و آن فرد در آن زمین ساخت و ساز کرده، حالا بر اساس مصوبه مجلس می‌تواند مبلغی به دولت بپردازد و برای همیشه صاحب آن خانه در قله کوه شود؛ اما اگر کسی در دامنه آن کوه به واسطه همان مسئول زمین گرفته و منتظر مانده بود تا مجوز قانونی ساخت و ساز را بگیرد، اکنون باید زمینی را که گرفته، پس دهد و حتی اجازه اعتراض به خانه ساخته شده در قله را نداشته باشد.

این مثال البته با واقعیت فاصله دارد، ولی شاید بهترین راه برای نشان دادن اشکال مصوبه اخیر مجلس باشد؛ اینکه بر اساس آن، با کسانی که زمین‌های دولتی را با اشکالاتی صاحب شده‌اند، رفتار دوگانه شه است. اگر مالکان این زمین‌ها در ملکی که گرفته اند، ساخت و ساز کرده باشند، صاحب حق شناخته می‌شوند و اگر زمین را دست نخورده نگاه داشته باشند، صاحب هیچ حقی نیستند.

این در حالی است که می‌دانیم اغلب آن دسته از افرادی که در این زمین‌های مشکل دار، ساخت و ساز کرده‌اند، قانون شکن هستند و ساخت و سازشان قانونی نبوده است. افرادی که به رغم این قانون شکنی ها، از دید نمایندگان مجلس صاحب حق شناخته می‌شوند. درست بر خلاف افرادی که این دست زمین‌ها را صاحب شده‌اند، اما قانون مدار بوده‌اند! و ترجیح داده‌اند سرمایه شان متوقف بماند و کار غیرقانونی مرتکب نشوند و حالا همه چیز را باخته می‌بینند.

جز این اشکال بزرگ و کلیدی، رهاورد تصمیم مجلس در خصوص فرجام این دست اراضی واگذار شده، انتشار این پیام در سراسر کشور است که اگر هرکس به هر شکل زمینی را در هر نقطه‌ای بگیرد و در آن ساخت و ساز کند، می‌تواند به مدد تغییر کاربری‌ که پدید آورده، مبلغ زمین را بپردازد و مالک آن شود؛ باوری که اگر شایع شود، خدا می‌داند چه بلایی بر سر اراضی ملی کشورمان خواهد آمد!

اشکالاتی که به این موارد محدود نمی‌شود و می‌توان موارد دیگری را به آن افزود، اما همین مقدار هم حکایت از رقم خوردن تصمیمی به شدت شائبه برانگیز و تلخ دارد؛ تصمیمی که بر اساس آن، قانون شکنان امتیازی ممتاز می‌گیرند و دیگر افراد تشویق می‌شوند، جا پای ایشان بگذارند و از این مسیر غیرقانونی، زمینی ارزشمند را مالک شده و به ازایش نرخ کارشناسی بپردازند؛ نرخی که همه می‌دانیم خیلی کمتر از نرخ واقعی است و بسیار به صرفه است!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۵۱
تابناک عزیز تو که اینقدر صبر کردی انشالله زمین های شما را هم قانونا بهتون میدن که ساخت و ساز کنید.مردم عادی که نمی تونستن اون بالاها زمین بخرن همین خوتونا بودین .انشالله درست میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
مجلس زمین خوار حامی غارتگران و زمین خواران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
منظور از زمین واگذارشده از سوی دولت چیه؟ همون زمینای غصبی؟ یا زمینای منابع طبیعی؟ اصلا مگه دولت خودش چیزی داره که بخواد واگذار کنه؟
بهتره بفرمایید زمین خواران !
بفرما باز هم از فتح الفتوح 30-0 بنویسید.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
اتقاقا 30 نماینده تهران با این مصوبه مخالف بودن، نمایندگان سایر شهرها که عمدتا اصولگرا بودن دست اندرکار تهیه این طرح بودن، بهتره به مذاکرت مجلس رجوع کنید
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
این چینی باز پیداش شد مگه نگفتم با اسم کامنت بذار تا ادم بفهمه کی هستی چی هست وبگو از وی پی ان استفاده میکنی یا از چین هستی یا جواب بده یا دیگه کانت نذار
یعنی پول داشته باش بساز یه پولی بده به دولت مشکلی نیست محیط زیست وجنگل ومرتع نابود میشه به درک
وای خدا نابود شدم باکنترل نرخ ارز هرچه سوداگری کرده بودم بربادرفت دلارشد ۱۰۰۰ تومان !!!!
پولهای هنگفت خرج تبلیغات انتخاباتی اقایان کردند جبران کنند
زندگی خرج داره
. اف به نماینده گانی که فقط به دنبال حفظ مصالح عده ای خاص است .
خوب كساني كه در ستادها نمايندگان بودن بخاطر همين مسايل پول خرج كردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
یجوری سانسور کن کامنت ملت شترگاو پلنگ نشه تابناک جان :)
هميشه در اين كشور قانون شكنان پاداش ميگيرند!
نمونه اش ما مثل بچه آدم رفتيم سربازي بدون هيچ حق و حقوقي اما چند سال بعد همه كساني از نسل ما كه به سربازي نرفته بودند و قانون شكني كرده بودند را با يك قانون معاف كردند ( پاداش داداند )! به همين راحتي !
حالا در بهترین وضعیت زمین خوارانی که از قبل در جریان بوده اند امروز صبح مشکلشان را حل می کنند تا بعدا یکی بیاید و بگوید برویم مصوبه را عوض کنیم خرشان از پل گذشته است
آیا با این گونه اقدامات برای نسلهای آینده زمینی باقی میماند که روزگار مساعد پیش آید بخواهند کشاورزی ،ودامداری ،تولیدات غذایی انجام دهند ؟بنا به اجار من خیلی از دره ها ،وتنگه های ایران را دیده ام مخصوصا غرب ،وشمال کشور ،به یقین میتوان گفت که همهٔ مسولین وبه تبعه آنها افرادی که تازه به دوران رسیده هستند ،اقدام به ساخت ویلا نموده اند ،ومتأسفانه نهادهای دولتی هم برای دریافت پول به آنها خدمات داده اند ؟ که اگر فقط به یک معضل آن اشاره شود ( فاضلاب ،وپسمانها ) آنگاه متوجه فاجعهٔ زیست محیطی خواهد شد ،از جنوب البر کوه تا شمال آن هر جا دره ،وجنگل ،وچشمه ای وجود داشته را به ویلا تبدیل کرده اند کوه های سهند ،وسبالان را که نگو که دل هر بینده ای را کباب میکند ،که چه کرده با سرزمین ایران ؟ ،،،،
من مذاکرات مجلس را گوش کردم. آنجا استدلال شد که به هیچ وجه تا کنون کسی نتوانسته است حتی یک متر از زمینهایی که اشغال ششده را به دولت برگرداند برای همین لا اقل پول آن را بگیرند و به دولت بدهند. خوب دو اشکال دارد 1- چقدر برخیر ناکارامد هستند که نمی توانند زمینهایشان را از مردم خودشان که قانون شکن هستند پس بگیرند آن وقت ادعا می شود که ما حتی یک وجب خاکمان را هم از دست ندادیم. دوم آنکه کدام قیمت کارشناسی؟ کسی که آنقدر گردنش کلفت است که زمین دولت را نمی دهد مگر به این راحتی پول می دهد؟ حالا اگر پول نداد چه مکانیزمی برای تنبه یا پس گرفتن زمین آن دارید اگر ندارید که پس پول هم نمی دهد اگر دارید که خوب همین حالا زمین را پس بگیرید.
مثل فروش سربازی این قانون فقط شامل حال خودشان و نور چشمیهایشان می شود نه یک کشاورز ساده در فلان ده. حالا ببینید. فقط برای پولدارها، قانون شکنها قانون تصوبی می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
نه عزیزم از اونا نمیتونن بگیرن از بدبختایی مثل ما که یه کلبه درویشی تو زمین کشاورزی ساختیم میگیرن
خوب مثل مشمولانی که سربازی نرفتند و بعد سربا زییشون را خریدند با اونهایی که به خاطر غیبت اضافه خدمت هم کشیدند.کلا مثل اینکه برقراری عدالت سخت یا غیر ممکن هست
یکی از دلایلی که این موضوع مصوب شده است این است که خیلی اژ کسانی که اینگونه زمینها تصرف نموده ودر اختیار دارند خود مسئول می باشند . این امر نقض آشکار حقوق ملت است . نمایندگان مجلسی که اگر به آمار اعلام شده در گزارش بالا نگاه کنید از ۲۰۹ نفر حاضرین ۱۷۷ نفر شان در رای گیری شرکت کرده اند ومعلوم نیست ۳۲ نفر دیگر چه کار می کرده اند . (تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل)
با این توضیح کارشناسی تابناک به نظر می رسد انتظار دارد شورای محترم نگهبان برای استیفای حقوق مردم با این مصوبه در خصوص جزء ۳ بند الحاقی ۲ تبصره ۱۱ مخالفت نمایند و آنرا حذف کنند والا از نمایندگانی با این درایت کارشناسانه حقوقی جز خسارت به مردم عزیر نمی رسد. ان شاءا...
در دهه هفتاد هجری شمسی من کارمند بانک تجارت بودم مجلس آن زمان قانونی را تصویب کرد که به موجب آن بانک ها می توانستند وام هایی با مبالغ زیاد را تنها با گرفتن وثیقه چک و سفته پرداخت نمایند که این بی شک اثرات مخربش در حال حاضر نمایان شده است متأسفانه عدم احترام به مالکیت خلاف شرع و قانون می باشد. نمایندگانی که به اینچنین قانونهایی رأی مثبت داده اند باید پاسخگو باشند.
کاش رفته بودم زمین تصرف کرده بودم...
اگر مجلس تعطيل بشه خيلي بهتر وبه نفع مرم است
تمام ساحل گناوه به سمت دیلم توسط زمین خواران تصرف و تبدیل به خونه باغ شده در این مشکل بی ابی بیشتر از تمام روستاهای شهرستان اب مجانی مصرف میکنند
برید بررسی کنید ببینید همین آقایون چقدر زمین به نام خودشون دارند.
خلاف کاران امتیاز میگیرن.
مثل خرید خدمت، غایب ۲۸ ساله میتونه بخره، ۲۸ ساله ای که غایب نبوده نمیتونه
خوب بسیاری از این زمین ها در بهترین نقاط شهر ها توسط برخی یا نزدیکان آنها تصاحب شده است و بدیهی است که چنین قوانینی تصویب کنند. تنها رسانه ای که به این مسائل توجه میگند تابناک و یکی دو سایت دیگر است. اگر این اتفاق در کره جنوبی، ژاپن، اسکاندیناوی یا یکی از کشورهای اروپایی اتفاق افتاده بود قطعا منجر به انحلال دولت یا مجلس میشد.
ازبرخی لحاظ خوبه حداقل یک پولی ازجیب سرمایه داران به حساب دولت خواهدرفت. پولی که قبلا اصلا نمی دادند.
چطور مجلس بدون کارشناسی لازم و غافل از پیامدهای این تصمیم آنرا تصویب کرده است؟
متاسفانه دقيقاً همان است كه نوشته‌ايد. درست است كه تقريباً پس گرفتن اين زمين‌ها از متصرفين بسيار بسيار مشكل و در بعضي از موارد غيرممكن است و با اين مصوبه بخشي از ضرر و زيان دولت جبران مي‌شود. اما چنين روندي، عملاً شيرازه حفاظت از اراضي دولتي را از هم مي‌پاشد و هر كس به خودش اجازه خواهد داد كه هر تصرفي را كه مايل است انجام دهد. به نظرم اقدام بهتر اين است كه دولت سند اجاره 10 تا 15 ساله با اين افراد منعقد كند و از آنها تعهد بگيرد كه ظرف مدت 15 سال مستحدثات احداثي را قلع و قمع كرده و زمين دولتي را بازپس دهند.
بنگاه بزرگی که به هیچ قانونی پایبند نیست
باز هم می گویم این برخی نمایندگان فرمایشی برای مردم کاری نمی کنند. دنبال منافع خود هستند .تابناک تو هم در جهت رفاه حال آنها پخش نکن.
مجلسی که قوانینی امسال این و بسیاری دیگر را به بهای نابودی کشور تصویب کرده شایسته چیست؟
فکر کردید نمایندگان نماینده مردمند خیر نماینده اربابان جامعه اند که پول تبلیغات انتخاباتی را برای همچین مواقعی می پردازند
يعني تو اين مملكت با پول ميشه هر حلافي كرد! اگر طرف خلاف كرده و زمين دولت يا زمينهاي ملي را گرفته بايد خونه يا هر چي ساخته را خراب كنن و با متخلف برخورد كنند نه اينكه بگن پولشو بده هر كاري ميخواي بكن! جنگل و مرتع و... را مگه با پول ميشه جايگزين كرد؟!!!!
اين مصوبه نشون ميده بعضي نمايندگان محترم خودشون يه كارهايي كردند و ساخت و ساز غير مجاز داشتند و گرنه مشخصه كه اين مصوبه به ضرر منافع ملي هست
نشون میده بار خودشون رو بستن
زمین خواری در ایران غوقا می کند و مقصر هم دولت و مجلس است و کارشناسان دادگستری و منابع طبیعی و اداره آب و وزارت نیرو معمولا پورسانت از متجاوزین و زمین خواران می گیرند و اراضی بیت المال را حیف و میل می کنند و مجلس هم که ماشالا دنبال توجیه قانونی است برای و بنفع زمین خواران و غارتگران
با سلام
از قدیم گفتند خود کرده را تدبیر نیست
خودم کردم که لعنت بر خودم باد
مردم در چنبره مافیای قدرت و پول .......... اسیرند ....
با سلام

1- اقتصادهای جهان یا سوسیال هستند یا اقتصادشون مبتنی بر بازار آزاد هستش
2- اقتصاد های سوسیال فرصت اجتماعی برابر برای همه افراد جامعه را دنبال می کنند یعنی دانشگاه مجانی برای همه و این یعنی خرج پول از جیب همه برای همه.
3- اقتصاد های آزاد هیچ گونه فرصت اجتماعی نابرابر برای آحاد جامعه ایجاد نمی کنند. یعنی دانشگاه برای همه پولی هستش و این یعنی عدم خرج پول از جیب مردم برای خودشان.
4- اقتصاد ایران یعنی خرج پول از جیب آحاد مردم جامعه برای یک سری افراد خاص. یعنی دانشگاه مجانی برای یک عده و خرج کردن برای آن ها از جیب همه مردم.
5- اقتصاد سوسیال با اینکه به مستعدین جامعه بها می دهد، اما سایر افراد را هم تنها نمی گذارد؛ اگر یک نفر رشته پزشکی قبول میشه و رایگان درس می خونه، شخص دیگر هم می تواند در سایر رشته ها از مزایای تحصیل رایگان استفاده نماید. اگر پزشک درآمد خوبی دارد، به بیکار هم ماهیانه پول می دهند.
6- اقتصاد آزاد اهمیتی به تحصیل افراد جامعه و میزان اطلاعات آنها نمی دهد و بنا را بر روی کار اقتصادی می گذارد به طور عامیانه می گه به من چه که تو رتبه خوبی تو کنکور آوردی و درست خوبه! استعدادی اگر داری باید تو اقتصاد نشون بدی و من برای تو هزینه نمی کنم.
7- جالبه تو ایران یک دهم افراد، دانشجوی دانشگاه های ملی می شوند و با پول آحاد جامعه و یا بیت المال رایگان تحصیل می کنند و همین ها هم استخدام می شوند و تا آخر عمر پول می گیرند (حالا راجع به پولی که می گیرند در بند 8 بهش می پردازیم) آخر سال عیدی می گیرند و بعد از بازنشتگی پولی نزدیک به 150 میلیون (2018/02/18دلار 4900 هستش) (حالا جالبه که استادان این ها هم خودشان دانشجویانی بودند که رایگان درس خوندند!)
8- طرف میاد میشه رئیس و یا کارمند بیمه دولتی و پول هاش رو میزاره تو بانکی که رفیقش اونجا رئیس بانک دولتی هستش هر دو اینها از خودروساز دولتی ماشینی می خرند که مهندسش مثل این دو نفر دانشگاه رایگان رفته هر 3 اینها می روند دندانپزشکی که طرف رایگان درس خونده و از پول حقوقشون می تونند به راحتی دندان های خودشون رو درمان کنند.

تو را به خدا یک لحظه فکر کنید به شما چی رسیده؟
--- شما وقتی پولی تو بانک ندارید، کارمند و رئیس بانک چرا پول می گیرند! (وقتی بانک خصوصی هست و نیاز رو برطرف کرده، کارمند و رئیس بانک چرا پول می گیرند)
--- شما وقتی ماشین نداری چرا باید کارمند و رئیس بیمه پول بگیرند! (وقتی بیمه خصوصی هست و نیاز رو برطرف کرده، کارمند و رئیس بیمه چرا پول می گیرند)
--- شما وقتی پول ندارید هزینه زیاد کنید برای دندونتون تا اون رو از دست ندید، مجبور می شید دندون رو بکشید! چرا باید یک نفر با پول بیت المال بشه دندون پزشک!

-اقتصاد ایران یعنی یارکشی

اتفاقی که در ایران افتاده از لحاظ اقتصاد سوسیال، اقتصاد آزاد و دین اسلام مردود می باشد و به جز تبعیض و تضییع حق سایرین چیز دیگری ندارد.

مگر می شود یک کشور به کارمندان دولت عیدی از سهم همه مردم پرداخت نماید؟ پس حق کارگر ساختمانی چیست؟ عیدی کشاورز کجاست!؟

با تشکر
مجلس دهم بی خاصیت ترین مجلس بعد از انقلاب هست، مجلسی که با افزایش نرخ سیگار به خاطر تاثیرپذیری از مافیای دخانیات مخالفت میکنه و به جنگ سلامت مردم میره باید هم از زمین خواران و دزدان حمایت کنه
مجلس عصاره رای ملت است.
به اين مصوبه مي گويند مصوبه صفر صفر يعني
كلش باطل از اول
خدا به کشاورزان رحم کنه چون اخیرا به اسم منابع طبیعی املاک کشاورزان را تصاحب می کنند بعدا احتمالا به بر و بچه ها واگذار شده و مالک می شوند .
بعد طرف تو روستا میخواد یه خونه بسازه تو زمین خودش صد جور آزار و اذیت که تو باغی تو تو طرح نیستی آب نمی دیم برق نمی دیم بعد خودشون زمینای ملی رو یه شبه به نام .... واقعا که... با تک تک سلولام رعیت بودنو می چشم
نمایندگان یعنی وکلای ملت و کار گزاران ملت بوده و در نتیجه امانتدار منافع و اموال ملت مییاشند حق واگذاری اموال عمومی که عمده آنها زمینهائی میباشند که در مالکیت قانونی افراد نبوده و بر آنها دست انداخته و حتی بطور غیر قانونی برای آنها سند سازی نموده اند فاقد صلاحیت برای هر اقدامی جهت به تاراج دادن اموال ملت بوده و نمی توانند و حق ندارند با وضع قوانین غصب اموال عمومی را قانونی جلوه دهند. یکی از مهمترین علل نابودی کشاورزی کشور و آواره و خانه بدوش شدن کشاورزان زحمتکش و عزیز وطن که کمتر به آن اشاره میگردد غصب زمینهای عمومی و زیر کشت بردن آنها و غصب آبهائی است که به کشاورزان که امروزه بعلت از دست دادن امکانات زندگی حاصل از دسترنج کشاورزی خود که ناشی از از دست دادن حق ابه های قانونی خود ناشی از غصب آن توسط افرادی که زمین های ملی و عمومی است میباشد . از اینرو چنین نتیجه میگردد که آوارگی کشاورزان و نا بودی کشاورزی نه اینکه بافت جمعیت کشور را به هم زده و مشکلات عدیده و روز افزون ببار آورده بلکه وابستگی کشور از نظر مواد غذائی و مایحتاج روزانه مردم را نیز افزایش داده است . در گذشته طبقه کشاورز مواد لازم خوراکی را تولید مینمود و آنچه را برای خود لازم داشت نگه میداشت و مابقی آنرا روانه شهر ها مینمود حال آنکه امروزه در اثر سیاست ناکار آمد مایحتاج کشاورزان از شهر ها به سوی مناطق کشاورزی و دهات ارسال میگردند.
نماینده شهر ما به یک شخص سیکل داره چند صد میلیون پول داده تا زمین هایشان را براش خرید و فروش کنه
البت ایشان قبلا معلم بوده و از قشر حلال خور ولی نمیدانم از کجا این همه مول و زمین اورده
تا حالا زمين خواري غير قانوني بود كه از اين ببعد قانوني شد. به لطف برخي از نمايندگان مردم!!!!! مبارك است انشاا... اين مشكل مملكت هم حل شد به خير و سلامتي، مردم اگه مشكلي ديگري دارن بگن نمايندگان مجلس و مسئولين محترم حل نمايند.
از انتخاب نماینده لیستی بیشتر از این انتظار نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان