بازدید 20989
۸

توالت فرنگی بهتر است یا معمولی؟

کد خبر: ۷۷۴۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 14 February 2018
تعدادی از مطالعات بالینی به بررسی مزایای چمباتمه زدن برای اجابت مزاج پرداخته‌اند و با موارد بالا موافق هستند. مطالعه‌ی سال ۲۰۱۰ در ژاپن دریافت که چمباتمه زدن در مقایسه با نشستن روی دستشویی، باعث کاهش فشار شکمی و کشش عضلانی در هنگام اجابت مزاج می‌شود. یک مطالعه‌ی اسرائیلی در ۲۰۰۳ نیز به نتایج مشابهی دست یافت و همچنین به کاهش نسبی مشکلات مربوط به هموروئید، یبوست و دیورتیکولیت در مناطقی که بیشتر از توالت معمولی استفاده می‌کردند، اشاره کرد.

به گزارش عصرایران، بسیاری از افرادی که در نیمکره‌ی غربی زندگی می‌کنند، از توالت نشسته یا فرنگی استفاده می‌کنند، چون این نوع توالت‌ها در اواخر قرن ۱۶ میلادی اخترع شدند. اما افرادی که در آسیا، خاورمیانه یا برخی از مناطق مدیترانه‌ای زندگی می‌کنند، از توالت معمولی استفاده کرده و در هنگام دستشویی کردن، چمباتمه می‌زنند.

بسیاری از افرادی که در نیمکره‌ی غربی زندگی می‌کنند، از توالت نشسته یا فرنگی استفاده می‌کنند، چون این نوع توالت‌ها در اواخر قرن ۱۶ میلادی اخترع شدند. اما افرادی که در آسیا، خاورمیانه یا برخی از مناطق مدیترانه‌ای زندگی می‌کنند، از توالت معمولی استفاده کرده و در هنگام دفع، چمباتمه می‌زنند. بنظر می‌رسد که وضعیت چمباتمه زدن در هنگام اجابت مزاج ممکن است با چند فایده‌ی سلامتی مرتبط باشد، از جمله کاهش یبوست و هموروئید.

مزایای استفاده از دستشویی معمولی (ایرانی)

در حالی که غربی‌ها قرن‌هاست بدون هیچ مشکلی از دستشویی فرنگی استفاده می‌کنند، اما بحث مقایسه‌ی دستشویی فرنگی و معمولی در دهه‌ی ۱۹۶۰ مطرح شد؛ وقتی تعدادی از کتاب‌های درسی پزشکی گفتند که وضعیت چمباتمه در هنگام اجابت مزاج، نه تنها طبیعی‌تر است بلکه راحت‌تر نیز می‌باشد. مخترعان Squatty Potty، یک چهارپایه که دستشویی استاندارد غربی را به چیزی شبیه توالت معمولی تبدیل می‌کند، چندین مزایای سلامتی بالقوه برای آن برمی‌شمرند:

یبوست، نفخ و گاز معده‌ی کمتر
کاهش بروز هموروئید و کاهش علائم فعلی
بهبود سلامت کلی روده‌ی بزرگ
استحکام بیشتر عضله‌ی کف لگن و کنترل بهتر مثانه
زور زدن کمتر و اجابت مزاج سریع‌تر

تعدادی از مطالعات بالینی به بررسی مزایای چمباتمه زدن برای اجابت مزاج پرداخته‌اند و با موارد بالا موافق هستند. مطالعه‌ی سال ۲۰۱۰ در ژاپن دریافت که چمباتمه زدن در مقایسه با نشستن روی دستشویی، باعث کاهش فشار شکمی و کشش عضلانی در هنگام اجابت مزاج می‌شود. یک مطالعه‌ی دیگر در ۲۰۰۳ نیز به نتایج مشابهی دست یافت و همچنین به کاهش نسبی مشکلات مربوط به هموروئید، یبوست و دیورتیکولیت در مناطقی که بیشتر از توالت معمولی استفاده می‌کردند، اشاره کرد.

چگونه عمل می‌کند؟

مزایای توالت‌های معمولی عمدتا به‌خاطر بهبود زاویه‌ی آنورکتال – اساسا صاف شدن لوله‌هایی که مدفوع برای خارج شدن از بدن باید از آنها عبور کند – است. این مسیر در حالت نشسته، خمیده است و در نتیجه برای عبور مدفوع از آن، فرد باید بیشتر زور بزند. اما چمباتمه زدن، زاویه‌ی آنورکتال را صاف کرده و به دفع راحت‌تر منجر می‌شود.

به‌علاوه، نشستن باعث می‌شود که رکتوم توسط عضله‌ی بالابرنده‌ی مقعد، منقبض شود. این عضله، در فعالیت روزمره‌ی شما بسیار مهم است، چون به شما امکان می دهد روی زمان دفع ادرارتان کنترل داشته باشید اما ممکن است هنگامی که نوبت به اجابت مزاج می‌رسد، به یک مانع تبدیل شود. چمباتمه زدن به عضله‌ی بالابرنده‌ی مقعد کمک می‌کند که شل شود و مقدار فشار موردنیاز برای دفع مدفوع را کاهش دهد. زور زدن کمتر، به نوبه‌ی خود به مشکلات روده‌ای و گوارشی کمتر منجر می‌شود.

آیا برای همه مناسب است؟

توالت‌های معمولی برای کسانی که در حین استفاده از توالت فرنگی، احساس ناراحتی می‌کنند یا افرادی که مشکلات مربوط به یبوست، هموروئید یا مشکلات گوارشی دارند، قطعا یک موهبت است. درواقع بسیاری از پزشکان غربی توصیه می کنند که چنین بیمارانی در هنگام استفاده از توالت فرنگی، به منظور نزدیکی شدن به وضعیت چمباتمه زدن، پاهایشان را روی یک چهارپایه قرار دهند.

با این حال کسانی که مشکلات بالا را ندارند، نیازی نیست توالت‌شان را عوض کنند. دکتر ربکا کیم، جراح کلورکتال که اخیرا NPR با او مصاحبه کرده است، ادعا می‌کند که نشستن روی توالت برای اکثر افراد، ایرادی ندارد و هیچ‌گونه شواهد بالینی وجود ندارد که نشان دهد توالت‌های فرنگی، به‌تنهایی باعث یبوست و هموروئید می‌شوند. اما اگر شما جزء افرادی هستید که یک فرایند دفع راحت‌تر و سریع‌تر می‌خواهید، ممکن است توالت‌های چمباتمه‌ای، تمام چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۸
این توالتها ایرانی نبوده و مغولی هست یه کم تاریخ بخونید....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
شما هم مطالعه ات را بیشتر کن. و اعتمادی هم به کانالهای تلگرامی و برنامه های ماهواره ای نکن.
لطفا یکطرفه بقاضی نروید و مضرات توالت ایرانی و مزیتهای توالت فرنگی را هم بدون تعصب ذکر بفرمایید . توالت ایرانی مفاصل زانو و ران را بیمار میکند به همین دلیل است که ما شرقی ها بیشتر و زودتر دچار زمینگیری از ناحیه زانو و فمور میشویم . توالت ایرانی اصلا به اندازه توالت فرنگی بهداشتی نیست . توالت ایرانی یکی از عوامل بروز فتخ میباشد ووووووووو .....
شما مثل این که دچار مشکلات زانو نشدی که نتونی چمباتمه بزنی .
پژوهش های متعددی را آلمانی ها در این زمینه کرده اند و آن را منتشر نیز ساخته اند و در آن توالت معمولی(توالت هندی) به همه سفارش شده است.
و فقط برای کسانی که درد زانو دارند توالت فرنگی توصیه شده است.
چرا به این اشاره نکردین که افراد سنگین وزن وقتی چمباتمه می زنن چه بلایی سر زانوهاشون میاد؟
-دلم به حال غربی ها سوخت که از اینهمه موهبت محروم مانده اند.
-استفاده از توالت فرنگی با قرار دادن پاها روی چهارپایه در حقیقت چیزی شبیه ساختن توالت دوبلکس .
بی خیال!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر