بازدید 7402
قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت:

دانشجویان روزانه انتقالی، باید شهریه بپردازند

کد خبر: ۷۷۳۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲ 13 February 2018

قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس مصوبه قانون برنامه ششم توسعه، دانشجویان روزانه قبولی در دانشگاه های علوم پزشکی در صورت انتقال به دانشگاه دیگر باید شهریه بپردازند و با آنان مشابه دانشجویان پردیس خودگردان رفتار می شود.

به گزارش ایرنا، حمید اکبری روز سه شنبه افزود: دانشجویانی که از طریق کنکور سراسری در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان دانشجوی روزانه قبول شده اند تا زمانی که در رشته قبولی درس می خوانند، تحصیل آنها رایگان است اما اگر دانشجویی با درخواست خودش بخواهد در دانشگاه دیگری مهمان یا منتقل شود، باید شهریه بپردازد.


وی گفت: علت دریافت شهریه از دانشجویان روزانه در دانشگاه هایی که منتقل می شوند این است که تحصیل آنها در دانشگاه مقصد برای آن دانشگاه هزینه دارد، چون باید یک ظرفیت جدید مازاد در دانشگاه مقصد ایجاد شود.


قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم و ششم توسعه، هیات امنای دانشگاه های علوم پزشکی این اختیار و اجازه را دارد که میزان شهریه دانشجویان انتقالی را تعیین کند و اگر میزان شهریه را هیات امنای دانشگاه تصویب کند، دانشگاه می تواند به همان میزان از دانشجویان انتقالی شهریه بگیرد.


اکبری ادامه داد: این روال برای تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور اعم از تهران یا هر شهر دیگر برقرار است، مگر اینکه سه شرطی که برای انتقال دانشجویان در آیین نامه انتقال دانشجویان ذکر شده، وجود داشته باشد.


وی گفت: در آیین نامه انتقال دانشجویان آمده است، در صورتی که دانشجوی خانمی بعد از قبولی در دانشگاه ازدواج کند، در صورت انتقال به دانشگاه محل زندگی یا اشتغال همسر از شهریه معاف است، همچنین اگر دانشجویی کفالت خانواده اش را بر اساس حکم دادگاه بگیرد، از پرداخت شهریه معاف می شود و اگر دانشجو حین تحصیل به بیماری صعب العلاج دچار شود با تشخیص کمیسیون پزشکی دانشگاه از پرداخت شهریه معاف می شود.


رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت افزود: در غیر این صورت برای بقیه دانشجویانی که قبول می شوند و در خواست انتقالی دارند، دانشگاه مقصد شهریه دریافت می کند.


وی گفت: علت تصویب این قانون این است که بعد از اعلام نتایج دانشگاه ها بیش از 60 تا 70 درصد دانشجویان تقاضای انتقالی دارند و اگر بخواهیم به همه تقاضاها پاسخ دهیم، نظم سیستم دانشگاه ها به هم می خورد بنابراین این قانون تصویب شده است که هم هزینه ها جبران شود و هم انبوه تقاضاهای انتقال دانشجویان کنترل شود.


اکبری افزود: فرض کلی این است، فردی که در کنکور دانشگاه ها شرکت می کند و رشته محلی را انتخاب می کند، مبنای او این است که در دانشگاهی که قبول می شود، درس بخواند، نظر وزارت بهداشت هم تأکید بر انتخاب دانشجویان است.


وی گفت: بر این اساس، داوطلبان کنکور با توجه به نمره، توانمندی و شرایطی که دارند در یک رشته - محل قبول می شوند و انتظار است که دانشجوی قبول شده تا آخر در همان جایی که قبول شده، تحصیل کند، حالا اگر غیر از سه شرطی که در آیین نامه انتقال دانشجویان آمده؛ دانشجویی اصرار داشته باشد که منتقل شود و دانشگاه مقصد بتواند برای او ظرفیت مازاد ایجاد کند، طبیعتا باید هزینه تحصیل را خود دانشجو پرداخت کند.


قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره میزان شهریه دانشجویان انتقالی گفت: میزان شهریه در یک بازه حداقلی تا حداکثری در هیات امنای هر دانشگاه تعیین می شود، مثلا برای تحصیل در رشته پزشکی هزینه هر سال تحصیلی بین 18 تا 22 میلیون تومان است، البته این میزان برای رشته دندانپزشکی بیشتر است و برای رشته های کارشناسی کمتر می شود.


وی گفت: میزان شهریه دانشجویان مثلا در رشته پزشکی الزاما در این بازه اعلام شده نیست زیرا بسته به نوع واحدهای درس انتخابی دانشجو ممکن است، شهریه متغیر دانشجو بیشتر شود.


اکبری به خبرنگار ایرنا گفت: در واقع دانشجویان روزانه انتقالی در دانشگاه مقصد مانند دانشجوی پردیس خودگردان خواهند بود و همان میزان شهریه ای که از دانشجویان پردیس خودگردان گرفته می شود از دانشجویان روزانه انتقالی نیز دریافت می شود.


اکبری افزود: در پی این مصوبه وزارت بهداشت و تعیین میزان شهریه در هیات امناهای دانشگاه های علوم پزشکی یکسری از دانشجویان روزانه معترض بودند و حدود یک ماه پیش به دیوان عدالت اداری شکایت کردند که دیوان هم «خوشبختانه» نظر وزارت بهداشت را تعیین کرد و هفته گذشته مصوبه دیوان عدالت اداری نیز به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد.


قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: هر سال با حدود چهار هزار درخواست مهمانی، انتقال و جابه جایی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی در کشور مواجه هستیم و با توجه به ظرفیتی که وجود دارد، حداکثر با 300 تا 400 مورد از این درخواست ها موافقت می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان