بازدید 3358
۱

رتبه اول دانشگاه‌های ایران در جهان اسلام

کد خبر: ۷۷۳۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱ 11 February 2018

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت: در بحث رتبه بندی دانشگاه‌ها تقریبا در جهان اسلام اول هستیم و گاهی هم کشور ترکیه با ما به رقابت می پردازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت: پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از چهار پایگاه مهم رتبه بندی دانشگاه ‌های دنیا محسوب می شود و دانشمندان جهان نیز این پایگاه را معتبرترین پایگاه می‌دانند.

قائم مقام وزیر علوم کار این پایگاه را بر مبنای 4 محور اساسی خواند و ادامه داد: کار این پایگاه بررسی بعد آموزشی، بعد پژوهشی، ارتباط با صنعت، بین المللی شدن دانشگاه ها است و بر همین مبنا دانشگاه‌های برتر رتبه بندی و اعلام می‌شوند.

نحوه بررسی دانشگاه‌های نسل سوم بوسیله پایگاه تایمز

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در خصوص دانشگاه‌های نسل سوم گفت: معمولا عملکرد دانشگاه‌های نسل سوم به این صورت است که در ابتدا به صورت آموزشی و سپس به صورت پژوهشی است و در پایان دانشگاه‌ها به رفع نیازهای جامعه می‌پردازند و کارآفرینی می‌کنند، عمدتا پایگاه تایمز دانشگاه‌های نسل سوم را اینگونه مورد بررسی می دهد.

سالار آملی ادامه داد: نحوه بررسی و اعلام دانشگاه‌های برتر بوسیله پایگاه رتبه بندی تایمز به اینگونه است که همه اطلاعات دانشگاه‌ها را از طریق بانک‌های معتبر دنیا نظیر ISI و اسکوپوس جمع آوری و پس از جمع بندی های نهایی دانشگاه های برتر را اعلام می‌کند.چ

حضور 18 دانشگاه ایرانی در لیست دانشگاه‌های برتر جهان

وی اظهار داشت: در سال جاری 18 دانشگاه کشورمان در لیست دانشگاه برتر جهان که شامل هزار و 256 دانشگاه بود، قرار داشت که این آمار برای ما باعث افتخار است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل اظهار داشت: در رتبه بندی دانشگاه ها تقریبا در جهان اسلام اول هستیم و گاهی هم کشور ترکیه با ما به رقابت می پردازد.

سالار آملی گفت: از لحاظ علمی رقابت بسیار شدیدی میان ایران و ترکیه وجود دارد که خوشبختانه اخیرا ما از رقیب پیشی گرفته‌ایم و در کشورهای غیر متعهد بعد از کشور هند کشور ما موقعیت علمی خوبی دارد.

وی در خصوص رتبه بندی ایران در جهان و آسیا گفت: یکی از عوامل تعیین کننده در رتبه بندی جهانی دانشگاه‌های برتر، تعداد مقالات تولید شده در دانشگاه‌ها است که این رتبه بندی ها در پایگاه اسکوپوس و ISI قرار دارد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت: خوشبختانه ما رتبه 21 را در بین دانشگاه‌های برتر دنیا ازآن خود کردیم و رتبه شانزدهم در تولید مقالات علمی به کشور ایران اختصاص دارد.

سالار آملی تصریح کرد: دانشگاه‌ها ما برای اینکه بتوانند در رتبه بندی‌های بین المللی قرار بگیرند، در 10 سال اخیر همکاری خوبی با نهادهای بین المللی داشته‌اند و خوشبختانه در تولید مقالات علمی و دانشگاه های برتر به رتبه خوبی در جهان دست پیدا کرده‌ایم.

وی گفت: بعد از جنگ تحمیلی متوجه شدیم که علم و فناوری برای کشور حیاتی است و حتی یک اعتبار کوچک علمی می تواند سرنوشت یک کشور را عوض کند در همین راستا جمع بندی نظام بر این شد که کشور باید در حوزه فناوری سرمایه گذاری سنگینی انجام دهد، خوشبختانه تا کنون ظرفیت های خوبی داشته‌ایم و توانستیم در رشد فناوری‌های علمی، به جایگاه‌های خوب جهانی برسیم.

سالار آملی اضافه کرد: اولین دوره اساسی تحول علمی کشور اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 رخ داد که این تحول خوبی در نظام آموزشی بود، در ایندوره توانستیم دانشگاه تربیت مدرس را راه اندازی کنیم تا از این طریق بتوانیم دانشجو و استاد به کشورهای دیگر اعزام کنیم پایه‌های یک تحول اساسی را درون کشور پایه ریزی کنیم.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل اضافه کرد: در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 دوره پژوهشی در کشور راه اندازی شد و توانستیم تعداد بسیار زیادی دانشجو ارشد و دکترا جذب کنیم، خوشبختانه موفق به خرید تجهیزات مناسبی شدیم و در این دوره شاهد رشد علمی خوبی در زمینه پژوهش و فناوری در کشوربودیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خیر قربان ترکیه از ما جلوتر هست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر