بازدید 11969

آیا افزایش نرخ دلار بر تجارت تأثیرگذار بوده است؟

برخی کارشناسان و حتی مسئولین بر این باورند، اگر نرخ ارز تغییر پیدا کند و افزایش یابد، این موضوع می تواند روی تجارت تأثیرگذار باشد و صادرات را افزایش و واردات را کاهش دهد. در یک سال گذشته، نرخ ارز مخصوصاً دلار افزایش چشمگیری داشته است. پرسشی که در این میان مطرح می شود این است که آیا این افزایش نرخ دلار بر تجارت تأثیرگذار بوده است؟
کد خبر: ۷۷۳۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ 12 February 2018

آیا افزایش نرخ دلار بر تجارت تاثیرگذار بوده است؟برخی کارشناسان و حتی مسئولین بر این باورند، اگر نرخ ارز تغییر پیدا کند و افزایش یابد، این موضوع می تواند روی تجارت تأثیرگذار باشد و صادرات را افزایش و واردات را کاهش دهد. در یک سال گذشته، نرخ ارز مخصوصاً دلار افزایش چشمگیری داشته است. پرسشی که در این میان مطرح می شود این است که آیا این افزایش نرخ دلار بر تجارت تأثیرگذار بوده است؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این تفکر در برخی کارشناسان و حتی مسئولین رواج دارد که اگر نرخ ارز و به خصوص نرخ دلار افزایش یابد، این موضوع می تواند بر تجارت تأثیرگذار باشد و صادرات را افزایش داده و واردات را کاهش دهد. به همین منظور ما با استفاده از داده های موجود این موضوع را در یک سال گذشته بررسی کرده ایم.

اگر به روند یک ساله نرخ دلار نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که این روند صعودی بوده و سی دی ماه سال گذشته تا سی دی ماه سال جاری قیمت دلار مطابق با نرخ ثبت شده در بازار آزاد از 3 هزار و 824 تومان به 4 هزار و 533 تومان رسیده است. این نشان می دهد، در یک سال گذشته رشد قیمت دلار تقریباً 18 درصد بوده و قیمت آن 709 تومان افزایش یافته است.

آیا افزایش نرخ دلار بر تجارت تاثیرگذار بوده است؟ 

هر چند شاید برای قضاوت در مورد تأثیر افزایش نرخ دلار بر تجارت زود باشد، یک سال نیز زمان کمی نبوده و ما می خواهیم هم اکنون این پرسش را مطرح کنیم که در یک سال گذشته، چقدر این افزایش قیمت دلار توانسته بر افزایش میزان صادرات و کاهش میزان واردات تأثیر گذارد؟

برای پاسخ به این پرسش باید گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران پیرامون تجارت در ده ماهه سال جاری را مورد بررسی قرار دهیم و آن را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنیم.

در ده ماهه سال جاری، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر 104889 هزار تن و به ارزش 37087 میلیون دلار بوده است. میزان واردات کشور نیز در مدت مذکور، به لحاظ وزنی حدود 30491 هزار تن و به لحاظ ارزشی حدود 42805 میلیون دلار بوده است.

در ده ماهه سال گذشته، آمارهای فوق الذکر به این ترتیب بوده که میزان صادرات به لحاظ وزنی 107267 هزار تن و به لحاظ ارزشی 36456 میلیون دلار بوده است. همچنین میزان واردات در این مدت به لحاظ وزنی 27623 هزار تن و به لحاظ ارزشی 35106 میلیون دلار بوده است.

آمار ارائه شده نشان می دهد که میزان صادرات در ده ماهه سال جاری در مقایسه با ده ماهه سال گذشته به لحاظ وزنی 2.22 درصد کاهش یافته اما به لحاظ ارزشی 1.73 درصد رشد داشته است. همچنین میزان واردات در ده ماهه سال جاری در مقایسه با ده ماهه سال گذشته به لحاظ وزنی 10.38 درصد و به لحاظ ارزشی 21.93 درصد رشد داشته است.

همان گونه که ملاحظه می شود این افزایش 18 درصدی نرخ دلار در یک سال گذشته تأثیر آنچنانی بر افزایش صادرات نداشته و تنها توانسته میزان صادرات را به لحاظ ارزشی 2.22 درصد افزایش دهد و همچنین تأثیری بر میزان کاهش واردات نداشته است.

این نشان می دهد که برای افزایش میزان صادرات و کاهش میزان واردات تنها افزایش نرخ دلار کافی نبوده و علاوه بر آن باید به عوامل دیگری چون بهبود فضای کسب و کار و کاهش قوانین و مقررات پیچیده نیز توجه و در راستای حمایت از صادرکنندگان سیاست های دیگری را نیز دنبال کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۵۰
اصلا هیچ تاثیری گذار نبوده !!!
پاسخ ها
امید
| Germany |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
هیچ دوشواری هم نداره هرچی بالاتر بهتر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
5000 امروز
رضا
| United States of America |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
موضوع افزایش نرخ دلار و تاثیر آن بر افزایش جذابیت محصول داخلی و احیانا صادرات امری بدیهی و مانند 2 تا 2 میشود چهار است و اصولا شرط لازم است نه الزاما کافی. ولی اقتصاد مانند ریاضیات مطلق نیست و برای حصول نتیجه یقینا سایر عوامل هم بایست بستر سازی شود.
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
از نظر حرفه ای باید همه چیز در بازار ایران شفاف باشد و عملکرد مسئولان باید با شفافیت ارزیابی شود. اقای سیف و وزیر پیشین اقتصاد باید پاسخگو باشند بر چه اساس علمی قیمت ارز را تا انتخابات 96 تثبیت کردند و یا سود موهوم 28 درصد تجویز کردند که عملا باعث انهدام سیستم بانکی شده است. انها کاری کردند که هیچ اقتصاد دان مستقلی که نگران قیش حقوقی ونگرانی مقام خود مثلا به عنوان مقام مشاور دولت را ندارد برای اقتصاد ایران تجویز نمی کرد و نمی کند. اگر تیم اقتصادی یا خارجی در چند سال گذشته به اصول علمی پایبند بودند و به دنبال نشان دادن همه چیز خوب و تورم تصنعی تک رقمی و رفع همه تحریمها در یکروز به مقامات بالا برای حقظ پست و محبوبیت بین عوام مردم نبودند به راحتی با یک بیل می شد مشکلات را حل کرد و از بزرگتر شدن ابعاد ان جلوگیری کرد ولی حالا با یک پیل هم نمی شود مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی مانند برجام را حل کرد. ما مردم باید متوجه باشیم که دکتر حاذق بخاطر گریه و ناراحتی بچه یا والدین او تصمیم خود را برای تجویر داروی تلخ و عمل جراحی تغییر نمی دهد و به فکر سلامت بلند مدت کودک و بیمار هست. این مسئولان تیم اقتصادی و خارجی نه تنها حاذق نبودند بلکه فقط به فکر دادن مسکن و اب نبات به کودک بودندتا کودک و والدین کودک از انها برای کوتاه مدت تعریف کنند و این نتیجه است و حالا شما ببینید وزیر پیشین اقتصاد کجا هست تا نتیجه تجویر خود را ببیند.
ساعت 13:30دوشنبه 23 بهمن :
دلار آمریکا 4860 یورو 6100 پوند 7010 دلار کانادا 4120 تومان
آقای روحانی انتخابات تمام شد ....دلار رو که دوره اولت محکم نگه داشتی یک دفعه بجبران دوره اول اینقدر گرون کردی که هنوز هم ادامه داره و من قول میدم بزودی بالای 5000 تومن رو میزنه، اگر راست میگید حقوق هارو هم بر اساس دلار پرداخت کنید نه ریال، تو ایران درآمد به ریال مخارج به دلاره خدایا نجاتمون بده. البته انتظار ندارم چاپ کنی تابناک بنفعت نیست.
آقای سیف کجایی رفیقم کجایی دقیقا کجایی؟؟!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
آقا!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برافزایش قیمت مسکن و خودرو که وحشتناک تاثیرگذاربوده
با سلام چون به گفته ریاست جمهور دلار در دست دولت زیاد است و خیال ایشان نیز راحت است احتمالا بودجه ها به دلار پرداخت شده است و مسئولین دوائر دولتی نیز سعی دارند نهایت استفاده را ازاین امکان ببرند ولی متوجه نیستند حتی غیر این باشد افزایش دلار و افت پولی ملی فاجعه ببار میاورد که دودش در چشم ملت میرود.
حقوقها همه ثابت به ریال ولی کالاها به دلار حساب میشود. آقای رئیس جمهور و مسئولین اقتصادی لطفا یک روش پیش بگیرید و هر روز یک طرح نریزید.
بیشتر از تجارت روی روح و روان مردم تاثیر گذار بوده اونم از نوع بسیار منفی
بايد به دولت روحاني تبريك گفت كه تونست در دوره اول رياست جمهوري اش با ركود و در شش ماهه اول دوره دوم رياست جمهوري خودش با افزايش أرز و مواداوليه تقريبا توليد را به زير بكشد و به نزديكي نابودي برساند واعلارغم شعارهاي خوش ظاهرش روز به روز وضعيت اقتصادي وخيم ميشود
پاسخ این پرسش ،را باید از مردم عادی شنید ؟ که در طول همین چند ماه ،مردم عادی ،مثل کارگران ،کارمندان ،بازنشسته ها ،و کسانی که در آمد ثابت دارند، ۳۰٪ فقیر تر شده اند و تجار ،وبازاری ،و کسبه،و شغلهای آزاد ،ومخصوصا مایه دارها ،۲۵٪ به ثروت آنان افزوده شده ،اختلاف ۵٪ هم مربوط به کوچک شدن سفره های کارگران و بازنشسته ها میباشد که توان خرید مایحتاج خود را از دست داده اند ،،
ما جز نفت و فراورده های پتروشیمی چی صادر میکنیم این حرف هم ترفند جدیده
سلام
دلار و ارز در این چهار ماهه اخیر جهش داشته چطور بسط دادید به یکسال اخیر.
صادرات و واردات یک پروسه چند ماهه است. بهتر ماههای پیش رو را ماهانه آنالیز شود.
به مردم رحم کنید، برنج ایرانی که نمیتونن بخرند یه هندی میخریدند اونم بزودی بخاطر گرونی ارز از سفره ی ایرانیان حذف خواهد شد، آیا واقعا مسئولان از کاهش قیمت ارز ناتوانند؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
خورده برنج هندي وارد مي كنن كه بتونيم بخريم از گشنگي نمي ريم. اگرم مرديم مرديم براشون مهم نيست.
صادر کننده‌ ایرانی باید یاد بگیرد که با کالا های وارداتی خارجی رقابت کند نه آنکه حسادت کند ، تولید کنندگان حتی از یک‌ زبان‌ انگلیسی صحبت کردن بدون‌ عیب نقص عاجز هستند ، اتاق بازرگانی ایران را افرادی احاطه کرده اند که بر اساس رانت بازی سر کار آمده اند افرادی که نه دانش کاری لازم‌ را دارند نه تخصص مربوطه را متاسفانه این موسسات با وضعیت بغرنجی روبه رو هستند‌.

دولت با افزایش قیمت ارز به عنوان دفاع از تولید و صادرات می گذارد ، بانک‌های ایران یکی از بی اعتبار ترین موسسات مالی جهان است و بانکداران ما سواد لازم را ندارند .
خدا شاهد است ادم‌ شرم می‌کند می بیند ارزش پول افغانستان از ما بالاتر است و ریال ایران از در بدترین‌ارزش خویش‌ قرار دارد‌.
واردات اينقدر كم شده تاثيرگذار نبوده؟!
صادرات خم رنگرزی نیست که .
طول میکشد. نیاز به سرمایه گذاری دارد. اگر به همین راحتی بود خیلی خوب بود ولی نیست.
قیمت ارز باید دست دولت نباشد
ربا حذف بشود.
نیروی کار باشد.
تا کالایی بدرد خور برای صادرات تهیه شود
تازه میرسیم به مرحله تولید و بازار یابی و صبر ایوب که برند پا بگیرد و مشتری دائم دست و پا کند.
یعنی حداقل به اندازه یک درخت گردو که هفت هشت سال طول میکشد تا بار بدهد کار دارد.
واقعا رو که نیست ...
آقا غلط کردیم، همون بنزین رو گرون کنین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تا سیف را از کار بر ندارند اوضاع به همین صورت است. او این کاره نیست. و به مردم گفتند که دلار در بهمن و اسفند ارزان می شود.
ساده سازی موضوعات اقتصادی توسط مسئولین و مدیران ناآشنا به مفاهیم اقتصادی خطای راهبردی همه ساله است. صادرات و واردات کشور تابع متغیرهای مختلفی از جمله تکنولوژی تولید، امنیت سرمایه گذاری، سیاستهای تجاری باثبات و از همه مهمتر حقوق اقتصادی سرمایه داران است که نرخ دلار تنها یکی از از انها است و تا زمانی که مقوله مزیت نسبی و مطلق کشور را دقیقا مطالعه نکنیم و صرفا دلخوش به نرخ دلار توسط مهندسین تاجر باشیم آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد بود.
سیاست بانک مرکزی برای رساندن دلار به 5500 تومان مانند تکنیک انتقال سازه های عظیم دریایی مانند سکوهای نفتی به مقصد است. در زمان انتقال این سکوها برای اینکه کنترل و تعادل ان از دست خارج نشود دو یدگ کش بزرگ ان را همزمان به سوی مقصد می کشند اما یک یدک کش دیگر دقیقا بر خلاف ان دو یدک کش سعی می کند ان را برخلاف جهت مقصد بکشد تا تعادل سکو به هم نخورد. حالا درهم به 1390 تومان رسیده و بر اساس نسبت جهانی ان که 3.67 است دلار امریکا باید حدود 5100 تومان باشد. ولی بانک مرکزی با یک یدکش یعنی ارز مداخله ای 4700 تومانی سعی می کند فنر دلار و سفته بازی در نرود. به هر حال دولت برای رفع کسری بودجه می خواست 500 توما قیمت بنزین را افزایش دهد و قیمت نان و سایر اجناس را افزایش دهد و یارانه را کم کند. حالا که نمی تواند انها را افزایش دهد هیچ چاره ای ندارد تا معادل انها یعنی 1200 تا 1500 تومان به نرخ دلار هضافه کند و سال 97 را با دلار 5500 تومانی شروع کند. بقیه حرفها فقط داستان است.
ابدا !!!اصلا!!!!!! هیچگاه!!!! مبادا!!!! تصور نکنید !!! فکرش را هم بخود راه ندهید !! شایعه است !! کذب است و تک ذیپ میگردد !!
آقای روحاتی بجای داد زدن در روز 22 بهمن و همه رو مقصر کردن, انصراف بده و برو شما اینکاره نیستید,
یا بوده یا نبوده به ما چه مربوطه
متاسفانه هم در تجار سنتی و هم بخش اداری کشور تجارت و اقتصاد را به گونه ای می بینند که فکر می کنند همه چیز قیمت است . این نگاه قطعا اشتباه است . همه چیز قیمت نیست . تا بهره وری شکل نگیرد و دانش و مزیت بومی فعال نشود هیچ چیز درست نمی شود . در واقع جامعه ای که کار هوشمندانه نکند شکر می خورد که خوشبخت شود .
یک مثال . قرار بود فقط قیمت ساعت مچی تعیین کننده باشد باید سالها پیش سویس توسط چین ض به فنی می شد و یا باید سالها قبل فرش دست باف منقرض می شد .
انچه مهم است علم تجارت و بازایابی و بازارسازی است که انگار حضرات مدیونند اگر یک وقت بخواهند ان را یاد بگیرند .
گران کردن دلار انهم در این مقیاس زیاد جز ضرر هیچ چیزی به دنبال ندارد .
چراغ سبز افزایش قیمت دلار را اتاق بازرگانی ها دادن با ادعای دروغ افزایش صادرات در حالی که این گونه نمی باشد.
با این استدلال ونزویلا بالاترین رشد صادرات را باید داشته باشد چرا که ارزش پول ملی ان به شدت سقوط کرده در حالی که چنین نیست و مردم عادی ان در تامین مایحتاج عادی دچار مشکل شده اند به واسطه گرانی .
چرا با اتاق بازرگانی ها و ارگان رسانه ای انها برخورد نمیشود که برای خوشامد 10 تا مولتی میلیاردر مردم را دم تیغ گذاشته و دلار را گران گذاشته اند شود؟
بانک مرکزی کجا است؟
با سوداگران ارز به شدت برخورد نمی کنند.
دوباره همه چیز گران خواهد شد و تمام تلاش های دکتر طیب نیا برای مهار تورم نابود میگردد.
کاهش دستوری نرخ سود بانکی این شده حاصلش اقای وزیر اقتصاد و افزایش نقدینگی به واسطه ورود سپرده ها ی ازاد شده به بازار ازاد.
علی برکت الله! در ورود به چهل سالگی مبارک است...
پ نه پ.....................................
بانک مرکزی یک وظیفه اساسی داره و اون حفظ ارزش پول ملی است ولی ظاهرا این مسولیت را از دوش خود پایین گذاشته یقیننا باید مجلس از مسببین این هرج مرج سوال کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
کدوم مجلس؟؟؟؟
مجلسی خودشون دارن بکشن می زنند
تابناک خیلی باحالی به خدا
ناکارامدی مسولین را لاپوشانی می کنی
دلار که گران شود حتی روی سیب زمینی پیاز هم تاثیر دارد و مردم عادی له و خورد می شوند
قيمت همه اجناس سرسام اور بالا رفته دولت نمىتونه پز تورم ده درصد بده حداقل ٢٥ درصد شده و مردم دارن حسش مى كنند بلايي كه زمان احمدي نژاد سر ملت امد دوباره مردم را تحت فشار قرار داده
چرا از سپرده گذاران ثامن الايمه كه نمى توانند با پولهاىشان كارى كنند و بانك انها را قفل كرده و اجازه خبر رسانى را هم نمىدهد حمايت نمى كنيد از دروغهاى شما خسته شدىم
این چنین کارشناسان واقعا سواد کارشناسی ندارند که اینگونه اظهار نظر کارشناسی می کنند.
شما وسط دعوا نرخ تعیین نکن. مردم خیالشون از دلار راحت باشه به جایی میرسه که دست از سرش بردارید.
برو بابا با تحلیلات افزایش ارز و میگن چند درصد نه 40 دزصد یه چیز شنیدی اینجور که همه بازار میترکه تولید کننده ها هم ورشکست میشن
هر روز مردم بدبخت تر از دیروز و مسئولین اشرافی تر از دیروز
خیلی از کشورها از ترس آمریکا، جرات نمیکنند با خیال راحت از ما چوب کبریت هم بخرند. حالا شما بیا دلار رو برسون به صد هزار تومن. چه فایده ای داره ؟
ما امنیت را برقرار میکنیم و بازارهای منطقه و حتی خودمان را به ترکیه تحویل میدهیم
--ترکیه با اقتصاد صنعتی شده اش و توسط قراردادهای دو جانبه ایی که با دولتهای
منطقه منعقد میکند می تازد
متاسفم مسئولین با این طرز فکر جلو میرن
وقتی خیلی از مواد اولیه از خارج وارد میشه
خبلی از اقلام مصرفی ضروری از خارج با ارز میاد
زندگی مردم و جیب مردم به ارز بستگی داره
این جور طرز تفکر خیلی بی انصافیه
مگه ما چقدر درامد داریم که بیایم با کاهش ارزش پول ملی
بفکر این چیزا باشیم
حالا چي مي خواين صادر كنين؟ محصولات كشاورزي يا موشك؟؟؟؟؟
خدایی خبرتون خیلی خیلی جانبدارانه بود و خودتونم می دونید . اگر دقت کنید افزاش دلار از آبان امسال شروع شده و چه جوری می خپواین توی دو ماه روی صادرات و واردات تاثیر بزاره . اگر به امارهای گمرک تو سال 91 بعد از افزایش دلار نگاه کنید می بینید حداقل 6 تا 7 ماه بعد از افزایش دلار تاثیرش مشخص شده .
رئیس بانک مرکزی همون اول هم گفت اگر دلار زیر 4000 تومان باشه استئفا میده ، احتمالا بهش گفتن 4 سال طاقت بیار بجاش ببر تا 5000 تومن ، همه چیز 500% افزایش پیدا کنه ، چی میشه؟ اونایی که درامدشون سقف نداره و به اندازه ی توانشون برای خریده و هر زمان هر مقدار پولی که بخوان بر میدارن که ککشونم نمی گزه ، مردمی که درآمد ثابت دارن داغون میشن
به کارشناساهای طرفدار افزایش نرخ ارز بفرمایید اگر این طور باشه پس ونزوئلا و زیمبابوه باید بزرگترین صادر کنندگان جهان باشن چون ضعیف ترین پول را دارن اما جالبه که اغلب صادر کنندگان بزرگ جهان دارای پول قوی هستند پس صادرات با تقویت زیر ساختها ،صنایع مادر بر اساس مزیتهای داخلی ،ساده سازی قوانین کسب و کار و بهبود فن اوری و روشهای مدیریت افزایش پیدا میکنه
برای افزایش صادرات غیر نفتی باید کیفیت کالا بهتر شود و تجار ما زحمت بیشتری برای گرفتن سهمی در تجارت جهانی بکشند اینکه ارزش پول ملی را کم کنیم تا صادرات افزایش پیدا کند حرکتی غیر اقتصادی ، فریبکاران است
عجب بخور بخوری است نوش جان
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر