بازدید 3255

انفجار نورِ انقلاب، دسیسه‌های دشمنان را آشکار کرد

کد خبر: ۷۷۳۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳ 11 February 2018
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) با تأکید بر اینکه انفجار نورِ انقلاب، حیله‌ها و دسیسه‌های غربی‌ها را آشکار کرد، به علت دشمنی برخی کشورها با نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، در ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی قرار داریم و امسال چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران است، انقلابی که امام خمینی(ره) آن را زمینه‌ساز ظهور مولایمان حضرت مهدی (عج) خواند. به همین بهانه به سراغ «محمدحسین رجبی‌دوانی» محقق تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) رفتیم تا با وی در این باره گفت‌وگو کنیم.

وی معتقد است: روند انقلاب اسلامی با توجه به راهنمایی و راه‌کارهای ارائه شده از سوی رهبر معظم انقلاب، در همان جهت است که امام راحل (ره) ترسیم کرده بود و اصلاً علت تمام دشمنی‌هایی که نظام سلطۀ استکبار و کشورهای پست و پلید مدعی مسلمانی در منطقه و جهان اسلام مانند رژیم‌های سعودی، اردن و امارات با نظام جمهوری اسلامی دارند، به خاطر پایبندی ملت ایران به اصول و آرمان انقلاب اسلامی است.

مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

* تسنیم: با توجه به بیانات مختلف امام خمینی (ره) دربارۀ انقلاب اسلامی، شما نکاه ایشان را نسبت به برپایی انقلاب اسلامی چطور ارزیابی می‌کنید؟

رجبی‌دوانی: امام خمینی (ره) با ساختن خود و ذوب شدن در معرفت خداوند و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به مقامی رسید که شایستگی آن را پیدا کرد تا توفیق نیابت امام زمان (عج) را به خوبی دارا باشد و هم با بهره‌گیری از تاریخ اسلام و غور در عملکرد مسلمانان بعد پیامبر (ص)، دریافت که باید چگونه عمل کند تا جامعه نجات پیدا کند. ایشان به خوبی این آموزه‌ها را از اجداد طیبّین و طاهرینش دریافت کرد و به زیبایی به مردم ایران آموخت و مردم نیز بر خلاف مسلمانان صدر اسلام با معرفت و عشقی که نسبت به امام خمینی (ره) پیدا کردند، از آن بزرگوار تبعیت داشتند و در نتیجه انقلاب اسلامی با قافله‌سالاری امام خمینی (ره) به پیروزی رسید.

در درجه‌ای بسیار بالاتر از امام خمینی (ره)، ذوات مقدس اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را داریم، اما این فهم و بصیرتی که خداوند در جریان انقلاب اسلامی در ملت ایجاد کرد، در عهد اهل‌بیت (علیهم‌السلام) وجود نداشت و حتی می‌توان گفت چه بسا آن ذوات مقدس دوست می‌داشتند مردمی با بصیرت و با فهم همچون مردم انقلابی آن دوران‌ها که فهم صحیحی از ولایت و اطاعت از ولایت داشتند، در اختیار داشته باشند. 250 سال حضرات معصومین (علیهم‌السلام) حضور داشتند، اما مردم آن دوران رفتار شایسته و مناسب در قبال آن ذوات مقدس نداشتند، لذا برنامۀ خداوندی که همان حاکمیت نظام حق باشد، در آن دوران شکل نگرفت و به تأخیر افتاد، حتی امیر‏المؤمنین (‏ع) و امام مجتبی (ع) که برای مدت کوتاهی قدرت را در اختیار گرفتند و حکومت کردند، بر مبنای ولایت روی کار نیامدند، بلکه به عنوان خلیفۀ چهارم و پنجم روی کار آمدند.

اینکه امام خمینی (ره) از برپایی انقلاب اسلامی با عنوان «انفجار نور» یاد می‌کند و می‌فرماید حفظ نظام ولایت از نماز مهم‌تر است، بیانگر اهمیت و ارزش والای این امر است که برای نخستین بار پس از قرن‌ها از دوران حیات پیامبر (ص) و ائمه (ع)، حکومتی شکل گرفت که نمونۀ کوچکی از حکومت حقۀ خداوندی در آینده است. امام خمینی (ره) سال‌ها پیش در دیدار با گروهی از مهمانان دهۀ فجر خطاب به آنان ‌فرمود: شما وظیفه دارید در هنگام بازگشت، مردم کشورتان را راجع به جایگاه نظام انقلاب اسلامی و لزوم حفظ آن توجیه کنید که این بیانگر جهانی بودن مسألۀ ولایت است.

علت دشمنی برخی کشورها با نظام جمهوری اسلامی

* تسنیم: آیا روند انقلاب اسلامی را در طول این سال‌ها در راستای شعارها و بیانات امام خمینی (ره) ارزیابی می‌کنید؟

رجبی‌دوانی: روند انقلاب اسلامی با توجه به راهنمایی و راهکارهای ارائه شده از سوی رهبر معظم انقلاب، در همان جهت است که امام راحل (ره) ترسیم کرده بود و اصلاً علت تمام دشمنی‌هایی که نظام سلطۀ استکبار و کشورهای پست و پلید مدعی مسلمانی در منطقه و جهان اسلام مانند رژیم‌های سعودی، اردن و امارات با نظام جمهوری اسلامی دارند، به خاطر پایبندی ملت ایران به اصول و آرمان انقلاب اسلامی است. حتی در مواقعی که بسیاری از فلسطینی‌ها خواهان سازش با اسرائیل و به رسمیت شناختن آن رژیم جعلی بودند، همچنان بر اصل اساسی انقلاب که آزادی تمام سرزمین فلسطین است، پایبند هستیم، لذا باید گفت که بسیاری از دشمنی‌های صورت گرفته با انقلاب اسلامی در این ارتباط است.

انقلاب در عرصۀ آرمان‌های جهانی خود در مسیر صحیح قرار دارد، این بدین خاطر است که جریان انقلاب اسلامی همچنان با دست قدرت الهی به روند رو به جلوی خود ادامه می‌دهد، اما با تأسف باید گفت که در سیاست‌های داخلی با آن چیزی که شعارش را می‌دادیم، هنوز فاصلۀ بسیاری داریم و حتی در برخی مواقع عقب نیز افتاده‌ایم که این مشکل به نوع نگاه مسئولان جامعه و دولت‌ها بر می‏گردد، به عبارت دیگر، برخی دست‌اندرکاران نتوانستند یا نخواستند پا به پای آرمان‌های انقلاب پیش بروند، برخی نیز مرعوب تهدیدات دشمنان شدند و از اصول انقلاب عقب‌‌نشینی کردند و خواهان سازش با آمریکا شدند و در برابر تهدیدهای دشمنان کوتاه آمدند، لذا دشمن هم از این عقب‌نشینی‌ها نهایت بهره‌برداری کرد و فشار زیادی را به کشور وارد کرد. ما تاکنون نتوانسته‌ایم در عرصۀ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آنچه را که انقلاب نوید داده و برای آینده ترسیم کرده بود، ادامه دهیم.

وضعیت اقتصادی امروز برای نظام جمهوری اسلامی ننگ‌آور است

گرچه امروزه تا حدودی از برخی ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی فاصله گرفته‌ایم، اما نمی‌توان گفت که انقلاب ناموفق بوده، چراکه این انقلاب توانست سیستم مستحکمی که نظام سلطه از آن حمایت می‌کرد، از جا برکَند، وقتی انقلاب توانست چنین اقدام بزرگی بکند، قطعاً می‌تواند ارزش‌های الهی را در جامعه پیاده کند، اما مسئولان کشور در اعتقاد و باور به ولایت و اطاعت از آن دچار ضعف هستند و این یکی از دلایل اصلی دوری از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و عدم تحقّق آنها تاکنون است.

* تسنیم: شما آیندۀ این انقلاب اسلامی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

رجبی‌دوانی: با توجه به مطالعاتی که در حوزۀ تاریخ اسلام داشتم، به این باور رسیدم تا زمانی که حکومت اسلامی بر آرمان‌های الهی خود پایبند باشد، پیوسته با دشمنی‌های مختلف مواجه است و این موضوع در مورد حکومت پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) هم صدق می‌کند. به عنوان مثال، وقتی امیر‏المؤمنین (ع) پس از 25 سال به قدرت می‌رسد، فتنه‌ها و دشمنی‌های مختلف علیه آن وجود مقدس حتی از سوی برخی صحابه با سابقه پیامبر اکرم (ص) بپا می‌شود. انقلاب اسلامی ایران نیز تا زمانی که به ارزش‌ها و اصول خود پایبند است، این دشمنی‌ها تمام نمی‌شود، بلکه روز به روز نیز افزایش می‌یابد. این دشمنی‌ها فقط از خارج از کشور نیست، بلکه در گذشته نیز دشمنی‌هایی از برخی منافقان داخلی وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت، این امر هوشمندی مردم انقلابی و حق جو را می‌طلبد تا مبادا از وجود این دشمنی‌ها و شیطنت‌ها غفلت شود. با گذشت حدود 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، می‌بینیم که مقام معظم رهبری پا در جای پای امام خمینی (ره) گذاشته و اندکی از اصول و ارزش‌های مورد تأکید ایشان عقب ننشسته است.

انفجار نور انقلاب، دسیسه های دشمنان را رو کرد

خداوند در این برهه از زمان با پیروزی انقلاب اسلامی با بشریت اتمام حجت کرد تا عذری بر انسان‌ها باقی نماند که چنین ادّعا کنند از ظهور و حضور آخرین پیامبر و امام قرن‌ها گذشته و دیگر فرد نجات بخشی برای دعوت به حق و برپایی عدل در جوامع انسانی نیامده است. در عصری که غربی‌ها بعد از رنسانس، دین را به کلی از عرصۀ سیاسی کنار گذاشته و به یک امر شخصی تبدیل کرده و درصدد تعمیم آن به کل دنیا بودند، انقلاب اسلامی به إذن الهی شکل گرفت و این انفجار نور حیله‌ها و دسیسه‌های غربی‌ها را آشکار کرد. با وقوع انقلاب اسلامی پیام امام خمینی (ره) در تمام جهان انعکاس پیدا کرد، حتی سرخ‌پوستان آمریکا که مورد ستم تاریخی واقع شده بودند، پیروزی انقلاب اسلامی را به امام خمینی (ره) تبریک گفتند. همینطور پیروان برخی ادیان اعم از یهودیان، مسیحیان و بودائیان این پیروزی را با ارسال پیام‌هایی به ایشان تبریک گفتند، آنان دریافته بودند که انقلاب اسلامی معنویت را در این عصر بی دینی زنده کرد و بسیاری نیز به موجب آن اسلام آوردند و حتی شیعه شدند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر