بازدید 15436
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «رشد بی‌سابقه سپرده‌های بلندمدت بانک‌ها» تا «اولین خودروی پسابرجامی در گزارش کیفی خودروهای داخلی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ادامه‌ی دومینوی کاهش ارزش سهام در بازار‌های بین المللی، ایران بیش از نیم میلیون تن گاز مایع صادر کرد، ثبت رکوردی جدید توسط فرودگاه‌های ترکیه، انتشار قراردادهای آتی نفت توسط چین از ماه آینده، امریکا مجوز ندهد در تحویل هواپیماها به مشکل برمیخوریم، بانک انگلیس نرخ بهره را زودتر از انتظار افزایش می‌دهد، طلای جهانی در مسیر ثبت دومین کاهش هفتگی و دو خودروساز برنده رشد در بازار روسیه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴ 10 February 2018

از «رشد بی‌سابقه سپرده‌های بلند مدت بانک‌ها» تا «اولین خودروی پسابرجامی در گزارش کیفی خودروهای داخلی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ادامه‌ی دومینوی کاهش ارزش سهام در بازار‌های بین المللی، ایران بیش از نیم میلیون تن گاز مایع صادر کرد، ثبت رکوردی جدید توسط فرودگاه‌های ترکیه، انتشار قراردادهای آتی نفت توسط چین از ماه آینده، امریکا مجوز ندهد در تحویل هواپیماها به مشکل برمیخوریم، بانک انگلیس نرخ بهره را زودتر از انتظار افزایش می‌دهد، طلای جهانی در مسیر ثبت دومین کاهش هفتگی و دو خودروساز برنده رشد در بازار روسیه را در بر دارد.

ادامه‌ی دومینوی کاهش ارزش سهام در بازار‌های بین المللی

بر اساس اطلاعات منتشره، بازارهای اصلی بورس در دنیا برای بار دوم در هفته ی جاری پس از فروش گسترده  سهام برخی شرکت ها در بازار بورس وال استریت آمریکا با افت ارزش شاخص سهام مواجه شده اند. دومینوی کاهش ارزش سهام می تواند به افزایش نقدینگی، ایجاد تورم و افزایش نرخ بهره در دنیا منجر شود. به نقل از شینهوآ، در روز جمعه ارزش شاخص سهام Nikkei ژا‍پن ۲.۳ درصد کاهش یافته است. گفتنی است که این سهام در هفته ی جاری در محموع ۸.۱ درصد از ارزش خود را از دست داده است. همچنین، شاخص سهام بازار بورس هنگ کنگ بیش از ۳ درصد کاهش یافته است. افزون بر این، در روز پنجشنبه ارزش شاخص سهام داوجونز ۴.۱ درصد (معادل ۱۰۰۰ واحد) کاهش داشته است. این دومین بار در هفته ی جاری است که شاخص داوجونز با افت ارزش مواجه می شود. علاوه بر این، در اروپا نیز دومینوی کاهش ارزش شاخص سهام ادامه یافته است. در این خصوص باید اشاره کرد، روز پنجشنبه در اروپا ارزش شاخص سهام FTSE 100 بریتانیا، DAX آلمان و CAC 40 فرانسه به ترتیب ۱.۵، ۲.۶ و ۲ درصد کاهش داشته است.

رشد بی‌سابقه سپرده‌های بلندمدت بانک‌ها

برخلاف آنچه برخی کارشناسان و رسانه‌های اقتصادی پیش‌بینی می‌کردند، میزان سپرده‌های بانکی و به‌ ویژه حجم سپرده‌های مدت‌دار و حتی بلند‌مدت پس از کاهش نرخ سود سپرده بانکی به 15 درصد، افزایش قابل توجهی داشته است. براساس آمار متغیرهای پولی آذر ماه 96، حجم سپرده‌های غیردیداری (پس‌انداز) از آذر ماه 95 تا آذر ماه امسال با 23.4 درصد افزایش به 1271 هزار و 570 میلیارد تومان رسیده است. این رقم در 9 ماهه امسال 15.9 درصد رشد داشته است. در این بین، سپرده‌های بلند مدت با رشد 47.7 درصد در یک سال منتهی به آذر ماه و 48.9 درصد در 9 ماهه امسال به عدد 720 هزار و 420 میلیارد تومان بالغ شده است. اما میزان سپرده‌های کوتاه مدت در 9 ماهه امسال با 12.9 درصد افت مواجه شده، ولی با توجه به رشد حجم سپرده‌های بلند مدت، واضح است که در این مدت سپرده‌های کوتاه مدت به سرفصل سپرده‌های بلندمدت رفته است. به عبارت دیگر جذابیت سپرده‌های بلند مدت بیشتر شده است. /فارس

کاهش بهای نفت آمریکا با افزایش تولید این محصول توسط ایران

روز جمعه، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۴۴ سنت (۰.۷ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۳۷ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با کاهشی ۶۲ سنتی (۱ درصد) بشکه ای ۶۰.۵۳ دلار صورت گرفت. قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت نسبت به بالاترین سطح خود در ماه ژانویه ی سال جاری میلادی در مجموع ۹ درصد کاهش یافته است. بر اساس اطلاعات منتشره، روز پنجشنبه ایران که از اعضای اوپک است، اعلام کرد که قصد دارد تا چهار سال آینده حداقل ۷۰۰،۰۰۰ بشکه در روز تولید نفت خود را افزایش دهد.

ایران بیش از نیم میلیون تن گاز مایع صادر کرد

طبق گزارش پلاتس بر مبنای آمار به روز شده منابع کشتیرانی، صادرات ال پی جی (گاز مایع) ایران در آغاز سال میلادی جاری شروع پرقدرتی داشته و در ژانویه به ۵۲۰ هزار تن افزایش یافت که بالاترین میزان از زمان برچیده شدن تحریم های غربی در ژانویه سال ۲۰۱۶ بوده است. منابع کشتیرانی اعلام کردند، این میزان صادرات ۱۴۶ هزار تن بالاتر از آمار اولیه است که در اواسط ژانویه منتشر شد. همچنین در مقایسه با ۳۷۳ هزار تن صادرات در دسامبر سال میلادی گذشته، ۳۹.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. صادرات ایران در دسامبر نخستین افزایش ماه به ماه را پس از سه ماه کاهش به دلیل تعمیرات دو ماهه و تولید کمتر در میدان گازی پارس جنوبی داشت. صادرات ال‌پی‌جی ایران در سال ۲۰۱۷ به حدود ۳.۵ میلیون تن بالغ شد و بالاترین حجم صادرات ماهانه در اوت به میزان ۴۲۳ هزار تن بود، تعمیرات در پارس جنوبی هنوز آغاز نشده بود. فعالیت تعمیراتی در این میدان گازی در اواسط نوامبر به پایان رسید. جزئیات بیشتر

ثبت رکوردی جدید توسط فرودگاه‌های ترکیه 

به گفته ی وزیر حمل و نقل، دریانوردی و ارتباطات ترکیه، آخرین آمار های منتشره نشان می دهد، فرودگاه های این کشور در ماه ژانویه ی سال ۲۰۱۸ با پذیرش ۱۴.۷۶ میلیون مسافر، شاهد بزرگترین ترافیک مسافری از دوازده سال پیش تا کنون بوده است. به نقل از Hurriyet، احمد ارسلان وزیر حمل و نقل، دریانوردی و ارتباطات ترکیه اذعان کرده است، در ماه ژانویه ی سال ۲۰۱۸ میلادی «مجموع تعداد مسافرانی که وارد فرودگاه های ترکیه شده اند در مقایسه با ماه مشابه در سال ۲۰۱۷ تا ۲۸.۵ درصد افزایش یافته است.»

انتشار قراردادهای آتی نفت توسط چین از ماه آینده

بر اساس اطلاعات منتشره، قرار است که چین به عنوان دومین بازار بزرگ کالاهای اساسی در دنیا در روز ۲۶ مارچ سال جاری قرارداد آتی نفت خام جدیدی منتشر کند. به گفته ی برخی منابع آگاه انتشار قرارداد آتی نفت خام توسط چین نقش ''بازار مبادله ی بین المللی انرژی شانگهای'' (مدیریت کننده ی این قرارداد ها) را در بازار مبادلات آتی نفت که تریلیون ها دلار ارزش دارد پررنگ تر خواهد کرد. این در حالی است که بازار مبادله ی بین المللی انرژی شانگهای، بازار مبادلات قراردادهای آتی شانگهای و همچنین مقامات مربوط به تنظیم مقررات بازار نفت در چین از اظهار نظر در خصوص انتشار قرارداد های آتی نفت خودداری کرده اند.

ادامه معاملات کم‌نوسان «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد کمتر از 1/ 0 درصدی به قیمت 71 هزار و 217 تومان معامله شدند. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»ها در بازه 73 تا 78 هزار تومانی از ابتدای مهر تا پایان دی، اما از ابتدای بهمن کاهش تقاضا، حمایت سطح 72 هزار تومانی را شکست. به این ترتیب میانگین قیمت اوراق در بهمن در سطح 71 هزار و 950 تومان قرار گرفت. با وجود کم‌نوسانی «تسه»ها، تشدید نوسانات در بازارهای موازی و سیگنال‌های ورود نقدینگی در ماه‌های اخیر، افزایش ۵/ ۱۳ درصدی تعداد معاملات تهران در دی و رشد ۷/ ۱۶ درصدی قیمت مسکن را نسبت به دی سال گذشته رقم زد. همچنان تشدید افزایش قیمت مسکن و اعلام اخیر مدیر عامل بانک مسکن از عدم تناسب منابع و مصارف صندوق یکم بانک مسکن (وام برای «خانه‌اولی»ها) می‌تواند تقاضای مصرفی مسکن را کاهش دهد.

امریکا مجوز ندهد در تحویل هواپیماها به مشکل برمی خوریم

مدیر اجرایی ارشد ایران‌ایر، فرزانه شرفبافی، گفته است که این شرکت هیچ مشکلی برای تامین مالی قراردادهای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس ندارد اما درصورتی که آمریکا مجوزهای صادرات را تامین نکند در تحویل گرفتن هواپیماها اختلال به وجو خواهد آمد. او در حاشیه کنفرانس «یورومانی ایران» در پاریس، به رویترز گفت که با برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران در سال ۲۰۱۶، این خط هواپیمایی ملی در اواخر امسال اولین هواپیمای جت مسافربری بوئینگ خود را تحویل خواهد گرفت. ایران‌ایر انتظار دارد از سال آینده تحویل گرفتن هواپیماهای ایرباس سفارشی‌ساز خود را آغاز کند. شرفبافی گفت: تحویل هواپیماهای بوئینگ در ۲۰۱۸ و هواپیماهای ایرباس در ۲۰۱۹ خواهد بود. ما هیچ مشکلی برای فاینانس این قراردادها نداریم. ایران‌ایر توافق کرده است که ۸۰ هواپیما از بوئینگ و ۱۰۰ هواپیما از ایرباس خریداری کند اما به علت آن‌چه بانک‌داران از آن به عنوان کمبود فایننس برای ایران یاد می‌کنند، تنها تعداد اندکی از این هواپیماها را تحویل گرفته است. بانک‌های غربی به علت ریسک جریمه‌های آمریکا برای تامین مالی قراردادهای ایران بی‌میل هستند. جزئیات بیشتر

بانک انگلیس نرخ بهره را زودتر از انتظار افزایش می‌دهد/ هدف؛ داشتن نرخ تورم 2 درصدی!

رئیس بانک مرکزی انگلیس گفت: بانک انگلیس نرخ بهره را زودتر از انتظار بازار افزایش خواهد داد. این اظهار نظر رئیس بانک مرکزی انگلیس به دنبال ارائه گزارش نرخ تورم در بریتانیا است. مارک کارنی در کنفرانس خبری اعلام کرد که انتظار می رود با بازگشت تورم به رقم از پیش تعیین شده، لازم است که نرخ بهره را احتمالا افزایش دهیم. وی در ادامه گفت: افزایش نرخ بهره تا حد زیادی بیشتر از تصور انجام شده در ماه نوامبر سال گذشته میلادی خواهد بود. این افزایش نرخ بهره آمریکا، در راستای حرکت فدرال رزرو ایالات متحده برای بالا بردن نرخ بهره است. در همین حال پیش بینی می شود که طی سه سال آینده بانک انگلیس نرخ بهره را ۰.۵ درصد افزایش دهد. بر همین اساس، بانک انگلیس در ماه اوت سال ۲۰۱۶ میلادی نرخ بهره را در سطح ۰.۲۵ درصد قرار داد که پایین ترین نرخ بهره در تاریخ این بانک بود؛ اما در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی آن را به ۰.۵ درصد افزایش داد. هدف مقدمات بانک انگلیس داشتن نرخ تورم از پیش تعیین شده دو درصدی است؛ اما گزارش اخیر نشان می دهد که نرخ تورم ۳ درصدی در حال حاضر در انگلیس وجود دارد و انتظار می رود نرخ تورم طی ماه های آینده بیشتر از سیاست های از پیش تعیین شده بانک انگلیس باشد. /ایبِنا

طلای جهانی در مسیر ثبت دومین کاهش هفتگی

طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی در پی ضعف بازارهای سهام ثابت ماند، اما رشد ارزش دلار آمریکا و نگرانی‌ها نسبت به دورنمای افزایش نرخ‌های بهره، قیمت این فلز ارزشمند را در معرض فشارهای کاهشی قرار داد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییر چندانی نداشت و در ۱۳۱۹ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز پنجشنبه به ۱۳۰۶.۸۱ دلار سقوط کرده بود که پایین ترین قیمت در بیش از یک ماه گذشته بود. بهای معاملات طلا برای تحویل فوری از ابتدای هفته جاری تاکنون یک درصد کاهش نشان می‌دهد و به دلیل بهبود ارزش دلار، در مسیر ثبت دومین کاهش هفتگی متوالی قرار دارد. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۳۲۰.۵۰ دلار رسید. به نقل از ایسنا، در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۶.۴۳ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، ۹۷۲.۲۰ دلار معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشت و در ۹۶۲.۵۰ دلار ایستاد.

ثروتمندترین افراد جهان در دارایی ارز رمزنگار معرفی شدند

مجله فوربس آمریکا برای اولین بار اقدام به انتشار فهرستی از ثروتمندترین افراد جهان به لحاظ دارایی ارز رمزنگار کرد که در این بین «کریس لارسن» موسس ارز ریپل با دارایی خالص تقریبی ۸ میلیارد دلار عنوان ثروتمندترین فرد صاحب ارز رمزنگار را به خود اختصاص داد. این فهرست متشکل از ۱۹ نفر از افراد صاحب ارز رمزنگار است که میانگین دارایی هر کدام از آنها بیش از ۳۵۰ میلیون دلار ثروت دارند. بر اساس مجله فوربس، «جوزف لوبین» مدیر عامل سابق گلمن ساچ که بر روی پلت فورم بلاک چین اترویوم سرمایه گذاری کرده با دارایی تقریبا یک تا ۵ میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین «شامپنگ ژائو» مدیرعامل صرافی ارز رمزنگار «بینانس» با ثروت تقریبی ۱.۱ تا ۲ میلیارد دلار ارز رمزنگار در مرتبه سوم قرار دارد. «کامرون» و «تایلر وینکلفوس» بین ۹۰۰ میلیون دلار تا ۱.۱ میلیارد دلار در رتبه چهارم قرار دارند. همچنین «ویتکالیف بوترین» خالق پلت فورم بلاک چین اتریوم با دارایی تقریبی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار در این فهرست دیده می شود. /مهر

دو خودروسازی که برنده رشد در بازار روسیه شدند

شمار خودروهای سواری که در نخستین ماه سال جاری میلادی در بازار روسیه به فروش رفت از مرز ۱۰۲ هزار دستگاه گذشت. در میان برندهای خودروسازی مختلف، لادا خودروساز روس، که پرطرفدارترین برند خودرو در روسیه نیز به شمار می‌رود، با رشد ۲۹ درصدی از لحاظ تعداد خودروهای فروخته شده در صدر فهرست پرفروش‌ها قرار گرفت، در حالی که کیا دومین برند محبوب بازار به رشد ۴۹ درصدی دست یافت. هیوندایی دیگر خودروساز کره جنوبی با رشد ۳۱ درصدی در مقام بعدی قرار گرفت و رنو با رشد ۵۱ درصدی چهارمین برند پرفروش‌ بازار بود. این در حالی است که برند لوکس آئودی با سقوط ۲۲درصدی فروش مواجه شد. یک نشریه روس فقدان انعطاف‌پذیری در قیمت‌ها و مشکلات موجود در فرآیند تامین محصولات را دلیل بی‌نصیب ماندن آئودی از این خوان گسترده دانست.

نخستین خودروی پسابرجامی در گزارش کیفی خودروهای داخلی 

در گزارش کیفی دی‌ماه خودروهای داخلی که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه شده است، خودروهای تولید داخل باز هم در پنج دسته «بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان»، «بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان»، «۵۰ تا ۷۵‌ میلیون تومان»، «۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان» و «زیر ۲۵ میلیون تومان» دسته‌بندی شده و بین یک تا چهار ستاره کیفی به‌دست آورده‌اند. در دسته خودروهای بالای ۱۰۰‌ میلیون تومان که پیش‌تر تنها دو عضو داشت، با یک میهمان جدید به نام پژو ۲۰۰۸ مواجه می‌شویم. این محصول که البته طبق وعده ایران‌خودرویی‌ها الان باید در جمع محصولات زیر ۱۰۰ میلیون تومان قرار می‌گرفت، در اولین حضورش توانسته چهار ستاره کیفی به‌دست بیاورد. در گروه خودروهای ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی با پنج محصول مونتاژی مواجه می‌شویم و در این بین، کیا سراتو به‌عنوان محصول شماره یک این گروه معرفی شده است. اما به گروه خودروهای ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان برویم و ببینیم اوضاع ستاره‌ها در این گروه پر از محصولات چینی به چه شکل است. طبق گزارش اعلامی، صدرنشین این دسته، آسا B۵۰ نام دارد که توانسته چهار ستاره کیفی کسب کند. چانگان که در سایپا کاشان به تولید می‌رسد دارای سه ستاره کیفی است. در دسته ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی‌ها رنو ساندرو، پژو ۲۰۷ اتومات، تندر ۹۰ پلاس اتومات و پارس‌تندر، چهار محصول چهار ستاره این گروه به‌شمار می‌روند. به نقل از دنیای اقتصاد، در نهایت اما طبق اعلام شرکت بازرسی، پراید ۱۳۱ سایپا، پراید ۱۳۲ سایپا و پراید ۱۳۱ پارس‌خودرو نیز اعضای تک‌ستاره گروه خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان به حساب می‌آیند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
مردم چاره ای جز افتتاح حساب بلند مدت یک ساله نداشتند چون تنوعی در حسابها وجود نداشت . وقتی تک محصولی وجود داشته باشد طبیعی است که همه از آن استفاده می کنند . اگر تنوع وجود داشت قطعا آمار این نبود.
رشد بیسابقه سپرده های بانکی ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! ماکه ازهرکسی میپرسیم سپرده هایشان را از بانک خارج کرده وبه بازارهای مسکن ارزوطلا منتقل کرده اند
شنبه 21 بهمن
سقوط آزاد بورس
تاساعت 10 شاخصکل بیش از 500 واحدکاهش یافته و به کانال 97 هزار واحد سقوط کرده
روند صعودیقیمت ارزها دوباره شروع شد
دلار آمریکا 4710 یورو 5900 پوند 6800 دلار کانادا 4040 تومان !!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان