بازدید 2734

تحویل نخستین بوئینگ اواخر امسال

مدیرعامل ایران ایر در گفتگو با رویترز گفت: ایران ایر در تأمین مالی هواپیماهایی که از بوئینگ و ایرباس می‌خرد، مشکلی ندارد و نخستین بوئینگ را اواخر امسال دریافت خواهد کرد اما این شرکت هنوز سفارش ایران را منتشر نکرده است.
کد خبر: ۷۷۲۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰ 09 February 2018

مدیرعامل ایران ایر در گفتگو با رویترز گفت: ایران ایر در تأمین مالی هواپیماهایی که از بوئینگ و ایرباس می‌خرد، مشکلی ندارد و نخستین بوئینگ را اواخر امسال دریافت خواهد کرد اما این شرکت هنوز سفارش ایران را منتشر نکرده است.

به گزارش فارس، فرزانه شرفبافی، مدیر عامل هواپیمایی ملی ایران (ایران ایر) به رویترز گفت ایران ایر در تامین مالی هواپیمایی‌هایی که از بوئینگ و ایرباس می خرد، مشکلی ندارد اما درصورتی که آمریکا مجوز صادرات را تمدید نکند، تحویل این هواپیماها با مانع مواجه می شود.

وی در حاشیه کنفرانس یورومانی ایران در پاریس گفت ایران ایر نخستین هواپیمای مسافربری بوئینگ را اواخر امسال دریافت خواهد کرد. همچنین انتظار می رود که هواپیماهای ایرباس سفارشی ایران (سفارش داده شده مطابق با نیازهای ایران) را از سال آینده دریافت کند.

شرفبافی ادامه داد: «تحویل از سوی بوئینگ در سال 2018 و از سوی ایرباس در سال 2019 صورت خواهد گرفت. ما هیچ مشکلی برای تامین مالی این قراردادها نداریم.»

ایران ایر با بوئینگ برای خرید 80 فروند هواپیما و با ایرباس برای خرید 100 هواپیما توافق کرده است اما تاکنون تنها چند فروند از این هواپیماها را در میان آنچه بانکداران کمبود تامین مالی برای ایران می خوانند، دریافت کرده است. این مشکل نیز ناشی از ترس بانک‌های غربی برای مواجه شدن با جریمه‌های آمریکاست.

منابع صنعتی می‌گویند یک دلیل اصلی عدم پیشرفت این موضوع این است که ایران ایر در پرداخت پیش پرداخت ها کُند عمل می‌کند که بوئینگ و ایرباس برای آغاز ساخت جت های جدید به آن نیاز دارند.

شرفبافی تایید کرد پیش‌پرداخت‌ها بدون مشخص شدن جزئیات پرداخت نخواهد شد.

منابع صنعتی با توجه به مدت زمان بین دادن سفارش و دریافت آن، که برای سفارش قطعات این هواپیماها به خصوص مدل دوربرد 777 اس  مورد نیاز است، نسبت اینکه آیا هواپیماهای بوئینگ در اوایل سال 2018 تحویل داده خواهند شد ابراز تردید می کنند.

جان لیهی، مدیر فروش سابق ایرباس در ماه ژانویه با اشاره به اهمیت پیش پرداخت ها گفته بود برنامه ریزی برای تحویل به ایران ممکن است انجام نشود.

بوئینگ هنوز سفارش ایران را به صورت رسمی منتشر نکرده است، گامی که این شرکت می گوید زمانی انجام می شود که پیش پرداختی صورت بگیرد.

ایران ایر تاکنون 3 جت ایرباس که در اصل برای شرکت های هواپیمایی دیگر ساخته اما تحویل داده نشده بود و 8 هواپیمای ای تی آر دریافت کرده است.

پس از توافق هسته‌ای در سال 2015 ایران می‌تواند هواپیما خریداری کند اما به علت اینکه تعداد زیادی از قطعات این هواپیماها در آمریکا ساخته می شود، تحویل آنها نیازمند مجوز وزارت خزانه داری آمریکاست. مجوزهای کنونی در پایان سال 2020 منقضی خواهد شد و برای اینکه تحویل ها به صورت کامل انجام شود، باید تمدید شوند.

شرفبافی تصریح کرد: «چه این مجوزها تمدید شوند یا نه، ما مجبوریم صبر کنیم تا ببینیم چه می شود؛ این به آمریکا بستگی دارد.»

وی توضیح داد بر اساس برنامه تحویل، دوره اول که مجوزهایش تا سال 2020 اعتبار دارد، شامل دریافت 37 تا 38 فروند از ایرباس و 15 فروند از بوئینگ و تمامی 20 فروند ای تی آر است.

وی افزود: «بر اساس این مجوز، ما باید از این چهارچوب زمانی بهره برداری کنیم.»

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان