بازدید 11727
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «کاهش 101 تومانی دلار با تزریق ارز مداخله‌ای» تا «رکوردی دیگر برای ذخایر ارزی بانک مرکزی چین»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقف قیمت خودرو متعارف ۱۴۰ میلیون تومان است، رکورد واردات نفت توسط چین شکسته شد، قیمت طلا در بازارهای جهانی با افت بیشتری روبرو شد، سود اوراق آمریکا باز هم بالا رفت، مخالفت ایالت کالیفرنیا با طرح دولت ترامپ برای استخراج نفت از دریا، ۱۹ میلیون تن در مسکن بد زندگی می‌کنند و آرامکو و پتروناس در یک قدمی دریافت ۸ میلیارد دلار وام را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۲۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷ 09 February 2018

از «کاهش 101 تومانی دلار با تزریق ارز مداخله‌ای» تا «رکوردی دیگر برای ذخایر ارزی بانک مرکزی چین»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقف قیمت خودرو متعارف ۱۴۰ میلیون تومان است، رکورد واردات نفت توسط چین شکسته شد، قیمت طلا در بازارهای جهانی با افت بیشتری روبرو شد، سود اوراق آمریکا باز هم بالا رفت، مخالفت ایالت کالیفرنیا با طرح دولت ترامپ برای استخراج نفت از دریا، ۱۹ میلیون نفر در مسکن بد زندگی می‌کنند و آرامکو و پتروناس در یک قدمی دریافت ۸ میلیارد دلار وام را در بر دارد.

سقف قیمت خودرو متعارف ۱۴۰ میلیون تومان است

رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص تخفیفات بیمه شخص ثالث گفت: سقف تخفیفات عدم خسارت این بیمه نامه تا ۷۰ درصد است و از دیگر مزایای قانون جدید بیمه شخص ثالث عدم سوخت کل تخفیفات است یعنی اگر فردی برای بار اول خسارت مالی داشته باشد، ۲۰ درصد، بار دوم ۳۰ درصد و بار سوم ۴۰ درصد از تخفیف عدم خسارت مالی کاسته می‌شود که در قانون قبلی با نخستین تصادف چه مالی و چه جانی کل تخفیفات از بین می رفت. همتی در خصوص تخفیفات عدم خسارت در بخش جانی نیز گفت: برای خسارت اول ۳۰ درصد، خسارت دوم ۷۰ درصد و خسارت سوم ۱۰۰ درصد از تخفیفات عدم خسارت کاسته می شود. وی با اشاره به افزایش نرخ حق بیمه شخص ثالث برای رانندگان پرخطر در این قانون گفت: در نخستین حادثه ناشي از تخلف حادثه ساز راننده مسبب در طول مدت بيمه نامه، معادل دو و نيم درصد (۲.۵%) از خسارت هاي بدني و مالي پرداخت شده، در دومين حادثه، معادل پنج درصد( ۵%) و در سومين حادثه معادل ده درصد ( ۱۰%) از خسارت‌هاي بدني و مالي پرداخت شده به عهده مقصر حادثه خواهد بود، البته اجرایی شدن این آیین نامه منوط به راه اندازی سامانه مشترک با نیروی انتطامی است که مقرر شده۱۳۹۶.۱۱.۰۶ این سامانه در اختیار بیمه مرکزی قرار گیرد. وی در خصوص بیمه خودروهای نامتعارف گفت: در کشور ما طبق قانون خودرو متعارف باید کمتر از ۵۰ درصد دیه کامل همان سال باشد که طبق دیه ۲۸۰ میلیونی امسال، سقف قیمت خودرو متعارف ۱۴۰ میلیون تومان است، بنابراین خودروهای بالای این مبلغ غیرمتعارف شناخته شده اند و اگر با آنها تصادف کنند تعهد شما نسبت به قیمت کل ماشین نخواهد بود و فقط تا سقف خودرو متعارف تعهد دارید، لذا به دارندگان این خودرو ها پیشنهاد می شود برای جلوگیری از متضرر شدن حتما بیمه بدنه بخرند چرا که سقف تعهد شرکت بیمه خودرو مقصر و فرد مقصر تا ۱۴۰ میلیون تومان است. /میزان

کاهش 101 تومانی دلار با تزریق ارز مداخله‌ای

آخرین روز کاری بازار ارز در سومین هفته از بهمن ماه، با کاهش قیمت دو ارز پرطرفدار همراه شد. بر این اساس، سامانه نظارت ارز یعنی سنا، میانگین قیمت فروش دلار آمریکا را با افت 1012 ریال نسبت به روز چهارشنبه، 45 هزار و 619 ریال اعلام کرد. یورو نیز با کاهش 13 ریال مواجه شد و به رقم فروش 58 هزار و 186 ریالی رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پایان هفته، 12 هزار و 950 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 12 ریال گران تر فروخته شد. آنچه در بازار پنج شنبه، بیشترین اثرگذاری را داشت، عرضه ارز مداخله ای از سوی دولت در بازار بود که منجر به کاهش قیمت دلار در کانال 4 هزار و 500 تومان شد. همچنین دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به قیمت های کنونی بازار، فرصت مناسبی برای شرکت‌های پتروشیمی ایجاد شده تا ارز حاصل از صادرات خود را بفروش رسانند. به همین دلیل از هفته آینده، صادرکنندگان محصولات پتروشیمی به طور مستمر ارز خود را به بازار تزریق خواهند کرد .وی ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی همواره در راستای سیاست های بانک مرکزی حرکت کرده و این بار نیز با عرضه ارز خود در جهت ثبات بیشتر بازار، گام برخواهند داشت.

ثبات نسبی قیمت نفت آمریکا به رغم اختلال در خط صادراتی دریای شمال

روز پنجشنبه تا ساعت 12 ظهر به وقت تهران، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ثابت ماند و این نفت در بازار بشکه ای ۶۵.۵۱ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با کاهشی ۳ سنتی بشکه ای ۶۱.۷۳ دلار صورت گرفت. از دلایل ثبات نسبی قیمت نفت در روز گذشته اختلال در خط لوله ی صادراتی دریای شمال و افزایش میزان تقاضای نفت خام توسط چین به رغم افزایش میزان تولید این محصول از سوی آمریکا عنوان شده است. 

رکورد واردات نفت توسط چین شکسته شد

بر اساس آخرین اطلاعات منتشره، در ماه ژانویه ی سال جاری میلادی کشور چین بیشترین میزان واردات نفت خام در دنیا را به نام خود ثبت کرده است. همچنین، چین دومین کشوری بوده است که بیشترین سطح وارداتی گاز طبیعی را از آن خود کرده است. از دلایل افزایش چشمگیر واردات نفت توسط چین می توان به افزایش تقاضای این محصول از سوی پالایشگاه های مستقل نفت خام چین و سایر مصرف کنندگان نفت خام این کشور اشاره کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین، در ماه ژانویه ی سال جاری میلادی این کشور در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۲۰ درصد واردات نفت خام را افزایش داده و به مجموع ۴۰.۶۴ میلیون تن (معادل ۹.۵۷ میلیون بشکه در روز) رسانده است. تا پیش از انتشار آمارهای نامبرده بالاترین میزان واردات توسط چین مربوط به ماه مارچ سال ۲۰۱۷ میلادی بود که در آن این کشور ۹.۱۷ میلیون بشکه در روز نفت خام وارد کرده بود. آمارهای موجود نشان می دهد که در ماه ژانویه مجموع واردات گاز مایع طبیعی در چین ۷.۷ میلیون بشکه بوده است که افزایشی یک سومی را نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد.

قیمت طلا در بازارهای جهانی با افت بیشتری روبرو شد

روند نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی در حالی روز پنجشنبه نیز ادامه یافت که ارزش دلار آمریکا در پی گمانه زنی های مربوط به بالا رفتن نرخ بهره فدرال رزرو، با افزایش بیشتری روبرو شد. بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا روز گذشته با 0.2 درصد کاهش به کمتر از 1315 دلار رسید. قیمت طلا روز چهارشنبه نیز به کمتر از 1311 دلار رسید که این پایین ترین قیمت از 10 ژانویه به شمار می رود. به نقل از سایت طلا، چارلز ایوانز رئیس فدرال رزرو شیکاگو نیز تاکید کرده است: اگر نرخ تورم آمریکا با افزایش روبرو نشود فدرال رزرو احتمالا افزایش نرخ بهره را تا اواسط 2018 به تاخیر خواهد انداخت.

قیمت سکه در بازار تهران به یک میلیون و ۵۲۷ هزار تومان رسید

در جریان معاملات بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با حدود ۵ هزارتومان کاهش به یک میلیون و ۵۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، یک میلیون و ۴۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. هر قطعه نیم سکه نیز ۷۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۴۵۶ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۰۱ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. /مهر

سود اوراق آمریکا باز هم بالا رفت

روز پنج‌شنبه با بالا رفتن دوباره سود اوراق خزانه‌داری آمریکا که در حال نزدیک شدن به بیشترین سطح چهار ساله خود است، اضطراب سرمایه‌گذاران از به پایان رسیدن دوره وام‌های ارزان زیر سایه افزایش تورم، باعث شد تا سهام آسیایی همچنان نزدیک به پایین‌ترین مقادیر شش هفته‌ای خود درجا بزنند. گسترده‌ترین شاخص آسیا اقیانوسه در خارج ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی تغییر چندانی نکرد و نزدیک به پایین‌ترین سطح شش هفته‌ای خود که در روز سه‌شنبه به آن دست یافته بود باقی ماند. نیکی ژاپن ۰.۴ درصد افزایش یافت. هرچن این شاخص هنوز بیش از ۶ درصد از مقادیر هفته قبل خود پایین‌تر است. شاخص جامع سهام جهانی ام‌اس‌سی‌آی تا روز چهارشنبه در ۷ جلسه از ۸ جلسه قبلی خود افت کرده است و در کل در این دوره ۶.۸ درصد از ارزش خود را از دست داده است. در همین حال، شاخص دلار به بالاترین میزان ۲ هفته ای  ۹۰.۴۰۳ رسید و سپس در رقم ۹۰.۲۵۱ تثبیت شد. یور در برابر دلار به پایین‌ترین مقدار ۲ هفته‌ای ۱.۲۲۷۶ دلار در برابر هر یورو، رسید. دلار در برابر ین هم از میزان ۱۰۸.۹۲ ین در روز چهارشنبه، وضعیت خود را به ۱۰۹.۳۵ ین در روز پنج‌شنبه، بهبود بخشید. جزئیات بیشتر

۱۹ میلیون در مسکن بد زندگی می‌کنند

عباس آخوندی در مراسم آغاز طرح بهسازی شهرهای ایران، با بیان اینکه توزیع بسیار بد و عدم تعادل در انباشت مسکن باعث غیرقابل دسترس شدن مسکن برای مردم شده است، گفت: در حالی که دو و نیم میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد اما ۱۹ میلیون در بدمسکنی زندگی می کنند. وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر در کشور ۲۷ میلیون خانوار مسکن وجود دارد و این در حالی است که تعداد خانوارهای ما حدود ۲۵ میلیون خانوار است، ولی توزیع بد باعث شده تا کشور با چالش مسکن مواجه باشد. جزئیات بیشتر

آرامکو و پتروناس در یک قدمی دریافت ۸ میلیارد دلار وام

شرکت نفت عربستان سعودی و شرکت نفتی دولتی پتروناس به تهیه هشت میلیارد دلار وام برای فاینانس ساخت پالایشگاه و مجتمع پتروشیمی در مالزی نزدیک شدند. منابع آگاه به بلومبرگ گفتند آرامکو و پتروناس ممکن است تا اوایل ماه آینده توافق وام را امضا کنند. بانک‌های "بی ان پی پاریبا"، "اچ اس بی سی هولدینگز" و "توکیو میتسوبیشی" در میان وام دهندگانی هستند که برای فراهم کردن این فاینانس موافقت کرده‌اند. این مجتمع بخشی از یک پروژه ۲۷ میلیارد دلاری معروف به توسعه پالایشگاه و پتروشیمی یکپارچه یا "رپید" در ایالت جنوبی "جوهور" مالزی است که قرار است در سال ۲۰۱۹ تولیدش را آغاز کند. به نقل از ایسنا، آرامکو فوریه سال گذشته در راستای دفاع از عنوان خود به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان و مقابله با رقیبانش در آسیا، موافقت کرد ۷ میلیارد دلار برای نیمی از پالایشگاه و مجتمع پتروشیمی سرمایه‌گذاری کند.

مخالفت ایالت کالیفرنیا با طرح دولت ترامپ برای استخراج نفت از دریا

در حالی که دولت ترامپ طرحی برای افزایش گسترده استخراج نفت از دریا ارائه داده، فعالان محیط زیست در ایالت کالیفرنیا آماده تظاهرات علیه این طرح می شوند. این تظاهرات قرار است همزمان با دیدار یکی از مقام های دولت ترامپ با نمایندگان مردم این ایالت برای دریافت دیدگاه های آنان صورت گیرد. مقام های ایالت کالیفرنیا روز چهارشنبه اعلام کردند که این ایالت انتقال نفت استخراج شده از سوی این طرح را از آب های خود ممنوع خواهد کرد. به جز کالیفرنیا، چندین ایالت دیگر از جمله فلوریدا، کارولینای شمالی و جنوبی، دلاواره و واشنگتن مخالفت خود را با گسترش استخراج نفت از دریا اعلام کرده اند. «گوین نوسم» معاون فرماندار کالیفرنیا که رئیس کمیسیون زمین های این ایالت نیز هست، گفت: مصمم هستم که حتی قطره ای از طرح جدید نفتی ترامپ به زمین کالیفرنیا نرسد. به گزارش ابرنا، ایالت کالیفرنیا با جمعیتی حدود 40 میلیون نفر، پرجمعیت ترین ایالت آمریکا است که در ساحل غربی این کشور در کنار اقیانوس آرام واقع شده است. /رویترز

رکوردی دیگر برای ذخایر ارزی بانک مرکزی چین

به دنبال افزایش ارزش یوآن در برابر دلار و نیز چشم انداز رشد اقتصادی مثبت این کشور، ذخایر ارزی چین برای دوازدهمین ماه متوالی با سیر صعودی روبه رو شد و بر اساس تازه ترین آمار منتشره از سوی بانک خلق چین، ذخایر ارزی این کشور در ماه ژانویه سال جاری میلادی با ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار افزایش به ۳ تریلیون و ۱۶۰ میلیارد دلار رسید که رکوردی جدید محسوب می شود. همچنین در ژانویه سال گذشته میلادی ذخایر ارزی چین به کمتر از ۳ تریلیون دلار رسیده بود که در سال ۲۰۱۷ میلادی با یک رویکرد روبه جلو و کنترل خروج سرمایه، ذخایر ارزی این کشور رفته رفته افزایش پیدا کرد. به دنبال کاهش ارزش دلار در برابر یوآن در سال گذشته و نیز روند مستحکم اقتصاد چین، فشار بر کنترل خروج سرمایه منجر به کاهش خروج ارز از چین شد که یکی از دلایل افزایش ذخایر ارزی چین محسوب می شود. پیش بینی می شود که ارزش یوآن در برابر دلار در آینده ای نزدیک ۶.۲ درصد افزایش پیدا کند که این موضوع می تواند به انباشت بیشتر ذخایر ارزی چین هم منجر شود. در ماه گذشته میلادی یوآن در برابر دلار ۳.۵۱ درصد تقویت شد که از ماه اوت سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد بی سابقه گزارش می شود و بطور کل پیش بینی می شود که ذخایر ارزی این کشور به تدریج روبه افزایش باشد. به نقل از ایبنا، انتظار می رود با استحکام ارزش یوآن در برابر دلار، بسیاری از سرمایه گذاران اقدام به فروش دلارهای خود کنند که این مسأله از جمله عوامل دیگر انباشت ارزی بانک مرکزی چین و پشتیبانی یوآن است. بر پایه این گزارش، بانک مرکزی چین بزرگ ترین ذخایر ارزی جهان را در اختیار دارد.  

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
امیدوارم این اقدام پتروشیمی ها باعث کاهش قیمت دلار بشه، حقوقمون هر روز داره آب میره!
بخشید یه سوال صاحب پتروشیمیا کیا هستن؟؟؟
اگه سری به صرافیها اطراف فردوسی و استانبول بزنید متوجه می سوی که اکثر افراد داخل صف یا دلالان یا وابسته های آنها و یا افرادی است که جهت نگرانی از کاهش ارزش پول خود در صف خرید ارز ۴۵۵۰ تومانی هستند. دولت عزیز ارز کشور را دور نریز. هر چه قدر تزریق کنی با قیمت فوق توسط افراد گفته شده بلعانده می شود. اگر ارز به قیمت واقعی خودش که شاید ۴۷۰۰ تا ۵ تومان باشد به بازار به قدر کافی تزریق گردد انگاه هیچ صفی وجود نخواهد داشت و بازار به ارامش حدود ۴۷۰۰ یا کمی بالاتر می رسد. تابناک لطفا پیگیری کنید،.دولت دارد اتش به ارز کشور می زند و شاید یکی دو درصد از مردم که در این کار هستند منتفع می گردند. لطفا پیگیری کنید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان