بازدید 7996

جنگی که میان دو نهاد دولتی شکل گرفت تا تیشه به ریشه فرهنگ و گردشگری بزند!

برای مثال جمهوری آذربایجان در سال های اخیر تلاش های فراوانی در راستای تصاحب برخی مفاخر و سنت های فرهنگی ایرانیان و ثبت آن به نام خود در مجامع جهانی آغاز کرده که از جمله آن می توان به تلاش جمهوری آذربایجان برای ثبت شب یلدا به عنوان یک سنت تاریخی این کشور در سازمان یونسکو اشاره کرد؛ کشوری که در میان غفلت مسئولان ایرانی بازی چوگان را به نام خود ثبت کرد و مقامات ایرانی نیز در باز پس گیری این عنوان ناتوان بودند.
کد خبر: ۷۷۲۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ 09 February 2018

جنگی که میان و نهاد دولتی شکل گرفت تا تیشه به ریشه فرهنگ و گردشگری بزند! مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی کشور که تا دو سال پیش و بر اساس قوانین گذشته، اقدام به جذب دانشجو و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در بخش هایی مثل موزه داری، مرمت آثار باستانی، هنرهای سنتی و صنایع دستی می کرد، چند سالی هست که تحت تأثیر اختلاف با مسئولان ارشد وزارت علوم با مشکل رو به رو شده و از تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازمانده است؛ اشکالی که بیش از هرچیز خسارات سنگینی را متوجه فرهنگ، گردشگری و میراث کهن ایرانیان خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»؛ صنایع دستی، میراث فرهنگی و اقتصاد گردشگری را باید در دوران معاصر از جمله ابزارهای کلیدی رشد و توسعه یک کشور و ملت تصور کرد. در بسیاری موارد و با مدیریت هوشمندانه انسان ها حتی می توانند به ابزاری در خدمت دیپلماسی، اقتصاد، سیاست و تقویت ریشه های فرهنگی یک کشور نیز مبدل شوند؛ وضعیتی بی نظیر که البته در ایران حال و روز خوبی ندارد و تحت تأثیر برخی ناکارآمدی ها به سمت ناکجا آباد در حرکت است.

امروزه بسیاری از کشورهای جهان با درک ضرورت توجه به میراث فرهنگی کشورشان، هزینه های فراوانی را در این بخش صرف می کنند و تمام تلاش آنان این است که از داشته و نداشته های فرهنگی شان به نحو احسنت در جهت تقویت منافع ملی خودشان بهره ببرند؛ تلاش هایی که نمونه های فراوانی در رابطه با آن می توان مورد اشاره قرار داد و در بسیاری مواقع نیز این تلاش ها مورد مخالفت کشورهای دیگر قرار می گیرد.

برای مثال جمهوری آذربایجان در سال های اخیر تلاش های فراوانی برای تصاحب برخی مفاخر و سنت های فرهنگی ایرانیان و ثبت آن به نام خود در مجامع جهانی آغاز کرده است که از جمله آن می توان به تلاش جمهوری آذربایجان برای ثبت شب یلدا به عنوان یک سنت تاریخی این کشور در سازمان یونسکو اشاره کرد؛ کشوری که در میان غفلت مسئولان ایرانی بازی چوگان را به نام خود ثبت کرد و مقامات ایرانی نیز در باز پسگیری این عنوان ناتوان بودند.

این اقدام را کشور ارمنستان نیز با میراث فرهنگی و دیرین ایران انجام داد و در میان غفلت غیر قابل توجیه مسئولان ایرانی، نان لواش را به عنوان میراث کشور خودش در سازمان یونسکو به ثبت رساند.

در چنین وضعیتی که بیشتر کشورهای جهان به دنبال حفاظت از میراث تاریخی و گرانبهای خود هستند، این ضرورت وجود دارد که مسئولان ایرانی نیز به سرمایه های فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور بی توجه نباشند و در این زمینه مطالعات و پژوهش های فراوانی را عملیاتی کنند.

بر اساس همین اصل، مطالعه، تحقیق، پژوهش و تربیت نیروی انسانی در این حوزه، موضوعی اجتناب ناپذیر است که در سال های گذشته نیز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به عنوانی متولی این بخش با ایجاد مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی در صدد تحقق رسالت های مهم این حوزه برآمد.

پس از نزدیک به سی سال فعالیت این مرکز آموزش عالی، اکنون در پی اختلافات عمیقی که بین میراث فرهنگی و وزارت علوم ایجاد شده است، این مرکز آموزشی عالی روز به روز ضعیف تر شد و اکنون کار به جایی رسیده است که از پرورش حتی یک کارشناس نیز ناتوان است.

این ادعا را می توان با استناد به سخنان یوسف منصورزاده رئیس این مرکز آموزشی تأیید کرد که در مهرماه سال جاری به «تابناک» گفت: سازمان میراث فرهنگی روز به روز به دلیل بازنشستگی کارشناسان زبده قدیمی، از کارشناس تهی می شود و تنها راه این است که بتوان نیروهای متخصص را در حوزه های مختلف تربیت کنیم.

وی اضافه کرد: باید با وزارت علوم مذاکره کنیم تا در سطح کارشناسی ارشد و دکترا هم در تخصص های مورد نیاز نیرو بگیریم و تنها دانشکده تخصصی یعنی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی را تقویت کنیم تا جایگزین کارشناسان قدیم شوند.

منصورزاده گفت: در برهه ای از زمان، فارغ التحصیلان کاردانی ما هم حتی بعد از اتمام تحصیلات جذب کارها و پروژه های سازمان می شدند و به نیازها پاسخگو بودند اما امروز حتی فارغ التحصیلان کارشناسی ما هم پاسخگوی نیازهای روز نیستند چون تعریف میراث فرهنگی نسبت به گذشته وسیع تر و پیچیده تر شده است.

در شرایط کنونی مشکل اصلی این مرکز آموزش عالی که گفته می شود به دلیل عدم تعامل وزارت علوم و حذف ردیف های بوجه امکان جذب دانشجو ندارد، اختلاف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارت علوم و تحقیقات روی موضوع نحوه مدیریت این مرکز آموزش عالی است.

وزارت علومی اعتقاد دارند، آنها متولی آموزش عالی کشور هستند و باید هر نوع مدیریتی در رابطه با آموزش عالی در حوزه میراث فرهنگی به آنها واگذار شود و از سوی مقامات میراث فرهنگی تحویل دادن این مرکز به وزارت علوم را برای خود یک شکست تصور می کنند.

در چنین شرایطی که کشمکش میان وزارت علوم و سازمان میراث فرهنگی تنها به اتلاف زمان منجر می شود، فرصت برای پرورش نیروهای مستعد انسانی و نیز پژوهش های به روز در این حوزه در حال از بین رفتن است.

بسیاری از دانش آموختگان گذشته این حوزه فرصت های شغلی خود را مثل تدریس در دانشگاه و تربیت نیروی انسانی از دست داده اند و بسیاری از بخش های مهم میراث فرهنگی کشور از جذب و پذیرش نیروهای تحصیلکرده بازمانده است.

آنچه در شرایط کنونی میل و خواسته مدیران ارشد میراث فرهنگی کشور است، با قوانین جدید همخوانی ندارد و مقاومت آنها در این حوزه تنها خروجی اش وارد آمدن خسارات سنگین به سرمایه های فرهنگی و تاریخی کشور شده است.

بنابراین، شاید لازم باشد برخی دستگاه های نظارتی و بالاتر با درک خسارات جبران ناپذیر این جنگ شکل گرفته میان دو نهاد دولتی به مسأله ورود کنند و دلسوزانه در صدد رفع مشکل برآیند.

شاید بهترین انتخاب و تصمیم واگذاری مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی کشور به وزارت علوم و یکی از دانشگاه های مادر کشور باشد تا بتوان از سال آینده با جذب دوباره دانشجو و راه اندازی مقاطع علمی آن به جبران خسارات گذشته کمر بسته شود؛ اقدامی که اگر دست روی دست گذاشته شود و اقدامی برای حل آن نشود، تاریخ در مورد این سهل انگاری و ندانم کاری عامدانه قضاوت بهتر و روشنی از ماجرا به آیندگان خواهد داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳۲
تابناک عزیز
درست است که همه چیز از فرهنگ است ولی اینقدر مسایل بزرگ در این کشور هست که کمتر کسی به حوزه میراث فرهنگی توجهی نداره به اینکه کسی یلدا رو بزنه به نام خودش!
دانشگاه ملی سدیست برای توسعه کشور

توان مندی های یک انسان در اقتصاد آزاد مشخص میشه و نباید پول بیت المال رو برای این دانشجویان هزینه کرد

طرف میره دانشگاه و سالی 100 میلیون براش هزینه می کنند که چی بشه؟

این پول باید برای همه خرج بشه

دانشگاه ملی مغایر اقتصاد آزاد، مغایر سیستم های سوسیالی و مغایر اسلام هست

با هیچ تفکر بشری نمی تونیم حق دیگران رو ضایع کنیم و به یک عده قلیل از بیت المال هزینه کنیم

آموزش و پرورش برای همه رایگان است و یا دانشگاه ها کلاً رایگان بشن و یا هیچ دانشگاه مجانی وجود نداشته باشه

یک نفر که میشه دندون پزشک، کشور براش نزدیک 700 میلیون تومن هزینه می کنه! که چی بشه؟ دندون پزشکی رایگانه؟
چرا باید از بیت المال یک نفر مجانی درس بخونه و هیچ خدمتی هم نتونه به جامعه برسونه؟
با توجه به انبوه دانشجو و دانشگاههای زیر نظر وزارت علوم در موسسات آموزشی وابسته به نهاد و سازمان ها را بست.
سازمان میراث فرهنگی فقط دنبال درامد خود و گرفتن بودجه است تا افراد نور چشمی را جذب کنه.تمان حرفهایی هم که زده چرت و پرته.دانشجو فقط از طریق آزمونهای سراسری و در دانشگاههای معتبر والسلام.
من کارمند سازمان میراث فرهنگی هستم.این مطالبی که فرمودید ربطی به دانشگاه داشتن یا نداشتن میراث فرهنگی ندارد.در همه جای دنیا این آموزش عالی است که نیروی متخصص تربیت میکند.در خصوص میراث ایران این مشکلات ذکر شده در فوق به دلیل بی تدبیری مسئولین سازمان است .به این دلیل است که سازمان حیات خلوت دولتها است.به این دلیل است که وزارتخانه نیست و به کسی پاسخگو نیست.بارها شاهد بوده ام که سازمان با چه لابیهای سنگینی نظر نمایندگان محترم را در خصوص پس گرفتن پیشنهاد خود به منظور وزارتخانه شدن سازمان را انجام داده است.شخصی از حاکم دبی پرسید که چه کرده اید که طی ۲۰دسال اینقدر پیشرفت کرده اید و او گفت کار خاصی نکرده ایم فقط هر چه می دانستیم را اجرا کردیم و دقیقا ما در نقطه مقابل آنهاییم یعنی هر چه را می دانیم اجرا نمی کنیم.یعنی عالم بی عمل و زنبور بی عسلیم .شاید هم .......
خوبه اذربایجان تلاش میکنه و ارزش میراث فرهنگی ما رو مشخص میکنه
لواش یلدا را ولش کنید فعلا غزه مهم تر است
وقتی سالروز کورش را نفی می کنیم
چهارشنبه سوری را نفی میکنیم
سیزده بدر را نفی میکنیم
... شب یلدا را هم که از جنس همین ایام هست...
از ماست که بر ماست
چوگان یک کلمه ترکی به معنی عصا یا چوبدستی است
دیگه کار از حفظ سنت ها گذشته .وقتی نام ایران از دستور صبح گاه ارتش خذف میشه چقدر میشه انتظار داشت سنت های ایرانی حفظ بشن !
اشپز که دوتا شد یا اش شور می شود یا بی نمک
خیلی جالبه تمام تلاش فرهنگستان و مراکر فرهنگی محو آثار و سنت های بومی غید فارس هست و تلاش اینه که زبان های غیر فارس نابود شه بعد که یه کشور همون سنت رو که خودشونم ازش سهم دارن رو مطالبه میکنن ناراحت میشید
روحانی بابدعهدی وخلف وعده ضربات هولناکی به اعتماد ورای ونظرملت واردنمود وتنها حسن عملکردش این بود که قدرت خرید خودش وقامات راچندبرابرنمود و80درصد کارمندان وبازنشستگان رازیر فشاراقتصادی له نمود
یلدا یا یولدا

یک کلمه تورکی میباشد یعنی در راهه
برای مثال جمهوری آذربایجان در سال های اخیر تلاش های فراوانی را در جهت تصاحب برخی مفاخر و سنت های فرهنگی ایرانیان و ثبت آن به نام خود در مجامع جهانی آغاز کرده است که از جمله آن می توان به تلاش جمهوری آذربایجان برای ثبت شب یلدا به عنوان یک سنت تاریخی این کشور در سازمان یونسکو اشاره کرد؛ کشوری که در میان غفلت مسئولان ایرانی بازی چوگان را به نام خود ثبت کرد و مقامات ایرانی نیز در باز پسگیری این عنوان ناتوان بودند

پسر شجاع .! چوگان که چیزی نیست . تار رو بگو که با ثبت اون به نام خودش موسیقی اصیل ایران رو به تاراج برد . چیزی دیگه از هویت ایرانی باقی نمونده که غصه شو بخوریم !
ثبت کنه دلت خوشه ها حالا ثبت کردن چی گیرشون میاد؟
اینجا ثبت کنن سالی صد میلیارد بودجه بگیرن یه سفره با سی تن هندونه درست کنن بگن ببین چه ملت با فرهنگی هستیم
والا
عوضش پول این کارو خرج اصلاح فرهنگ درب و داغونمون کنیم بهتره
شما چرا فکر می کنید خالق همه این چیزهایی که نوشتید فارسها هستن؟ در گذشته کشوری بنام ایران وجود نداشت و سرزمین گسترده ای شامل بیشاز ده کشور کنونی به مدت بیش از هزار سال به صورت یکپارچه تحت حکومت تورکان بوده است.اگر الان کشوری بنام ابران با این گستردگی وجود دارد در سایه رشادتهای پادشاهان و سلاطین تورک بوده بنابراین اگر طلبی باشه این تورکها هستن که از تاریخ این سرزمین دارن.
اینی که از محو آثار و فرهنگ غیر فارس ناراحته کاملا مشخصه به کدوم تیر و طایفه تعلق داره ،جالبه هم زبانهای او در کشورهای همسایه بلایی به سر اقلیتهای قومی آوردن که نگو و نپرس مثلا در اون کشورها چیزی به نام قومیت کرد و ارمنی و زازی به رسمیت شناخته نمی شه یا در کشور ازبکستان مردم بخارا و سمرقند با اینکه اکثرا فارسی زبان هستند حق صحبت به این زبان را ندارند چه برسه به آموزش در مدارس ،پس لطفا اینها اینقدر نگران اعمال فارسهای بیچاره نباشند ،چون اگر همین یه کم سختگیری هم نبود زبان و فرهنگ فارسی و به طبع آن فرهنگ ایرانی توسط همین مدعیان نابود میشد همانطور که توسط اسلافشان در کشورهای همسایه نابود شد و اونها زبان و فرهنگ خودشون رو از دست دادند.
اونی که نوشته چوگان یه کلمه ترکی به معنی عصا یا چوبدسته احتمالا از کره مریخ اومده و چیزی از فارسی و ترکی نمی دونه...والا بخدا
تابناک انشالله به زمین گرم بخوری! همراه تمام کارکنان پانترکت بری زیر زمین به خواست خدا!
آذربایجان میراث خودش رو ثبت کرده.
شما فارسها برای بشقاب و قاشق کلمه فارسی ندارید اما دم از فرهنگ می زنید.
سیستم لایکت رو دستکاری کردی تابناک
وقتی چهارشنبه سوری و شب یلدا و سابر مناسبتهای تاریخی قبل از اسلام همیشه مطرود روحانیت است انتظار دارید دولت جمهوری اسلامی آنها را ثبت ملی کند. این ایام به کل منطقه فرهنگی و تاریخی فلات ایران تعلق دارد چون جمهوری اسلامی نمی خواهد دلیل ندارد سایر کشورهای موجود در این منطقه هم آنرا نخواهند
کشور بد اداره میشه ، خیلی بد، سال ها
اخه شب چله باکدوم تقویم ترکی مغولی مطابقت داره؟حالا در دیزی بازه حیای گربه کجاست
کشو جعلی که سی سال قدمت نداره داره مارامغلوب میکنه
چون برای ما ایران مهم نیست بلکه غزه لبنان سوریه ویمن مهم است
یلدا یک کلمه سریانی هست به معنی زایش(مهر ) ولی خوب شب چله(چهله ) کوچک و بزرگ مطابق با نقویم ایرانی از قدیم الایام وجود داشته و ربطی به ترکی و مغولی نداره جناب مگر اینکه شما یه تحریف جدید از جیبتون در بیارید
آنچه که تحت عنوان جمهوری آذربایجان ازآن نام میبرید بخشی همیشگی ازسرزمین ایران بنام آران وشروان بود که فتحلیشاه به باد دادوبعدا استالین ملعون با این نیت که منطقه آذربایجان راهم ازایران جدا کند نام این بخش راهم از آران وشروان به آذربایجان تغییر داد.
داداش من که نوشتی شب چله با کدام تقویم تورکی در ارتباطه

اولا چله نیست
چیله هست

والان هم تورکهای ایران و تمام تورکهای جهان استفاده میکنند به معنی ادامه

یعنی فاصله دوروز را بیان میکنه

چیلله کوچک و چیلله بزرگ

لطفا واقع بین باشید



اون هم به دلیل اینکه طولانی ترین شب ساله

یعنی روز و طلوع خورشید در راهه

که به تورکی میشه یلدا یا یولدا
با تشکر
هموطنان عزیز ما همه ایرانی هستیم وتفاوتهای فرهنگی ازجمله تفاوت زبانی دلیلش منطقه ای است یعنی طبیعتا شمال ایران با جنوب آن تفاوتهای مختلف فرهنگی ازجمله درزبان دارند نه اینکه ایرانیان ازملیتهای مختلف باشند.مردم کشوری مثل امریکا که ازمهاجرانی ازهمه کشورها درست شده برای خود ملیت مصنوعی آمریکایی درست میکنند واینجا عده ای خودرا ملت ترک وملت بلوچ وملت کرد و.......مینامند .یک سئوالی مطرح است که درشهرهای استانهایی مثل البرز وتهران که همه ازقبایل مختلف باهم ازدواج میکنند مردمش الان از چه قومی هستند؟؟؟؟؟ پس صحبت ازقومیت کاملا مردوداست برخلاف ملیت که کاملا بجا وضروری است.پس ما ایرانی هستیم نه کرد وترک وفارس وقشقایی ولر وبختیاریو.............
گرچه می دانم نرود میخ آهنین در سنگ ولی مفهوم چله بزرگ و کوچک از لغتنامه دهخدا در ذیل آورده شده:
- چله ٔ بزرگ (... زمستان و ... تابستان ) ؛ چهل روز از موسم زمستان که آغاز آن مطابق اول دی ماه ، (هفتم دی ماه جلالی )و پایانش دهم بهمن ماه (شانزدهم دی ماه جلالی ) است . و چهل روز از موسم تابستان که اول آن مطابق است با اول تیر ماه (پنجم تیرماه جلالی ) و آخر آن دهم مرداد ماه (شانزدهم مرداد ماه جلالی ) میباشد.
- چله ٔ تابستان ؛ چهل روز اول فصل تابستان که در اصطلاح عامه ، چله ٔ بزرگ نیز نامیده می شود، و گاه کنایه از گرمای سخت هم باشد؛ چله ٔ تابستون .
- چله ٔ زمستان ؛ همان چله ٔ بزرگ است و گاه در تداول عامه ، کنایه از سرمای سخت باشد. چله ٔ زمستون .
- چله ٔ کوچک (... زمستان ، ... تابستان ) ؛ در تداول عامه ، بیست روز از فصل زمستان و بیست روز از فصل تابستان را شامل است ، بدین ترتیب که بیست روزه ٔ زمستان ، از دهم بهمن ماه (هفدهم بهمن ماه جلالی ) شروع شود و آخر بهمن ماه (پنجم اسفند ماه جلالی ) به آخر رسد، و بیست روزه ٔ تابستان ، آغاز آن از دهم مرداد ماه (شانزدهم مرداد جلالی ) و پایان آن آخر مرداد (ششم شهریور جلالی ) باشد.
ضمنا چیلله در زبان ترکی به معنی همان چله کمان است که این چله هم یک واژه فارسیه و در هیچ منبع موثق ترکی چیلله به معنی فاصله دو روز نمی باشد
در جمهوری آزربایجان لیگ چوگان برگزار میشه پس چوگان برای آذربایجان است در ایران آخه چقدر چوگان بازی عمومیت داره که از آب هم میخواهید کره بگیرید.
باشه باباجان فقط تو خوبی ی ی ی بقیه اهن.
اون آقایی که میگه چیلله در ترکی به معنی فاصله دو روزه پس چله بزرگ یعنی فاصله بین دو روز بزرگ !!؟ و چله گوچک یعنی فاصله بین دو روز کوچک !!!؟ خوب این اصولا چه معنی میده؟؟ یه چیزی بگو ما استفاده کنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل