بازدید 2691

ضرورت توجه به معیشت دانشجویان دکتری

کد خبر: ۷۷۲۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲ 08 February 2018

جمعی از دانشجویان مقطع دکتری در نامه‌ای سرگشاده به نمایندگان خواستار حمایت از معیشت دانشجویان دکتری در بودجه ۹۷ شدند.

به گزارش ایسنا، با توجه به بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ در مجلس و اهمیت موضوع حمایت از معیشت دانشجویان دکتری ۷۰۰۰ نفر از این دانشجویان با هماهنگی ستاد نقشه جامع علمی، در نامه‌ای سرگشاده خواستار حمایت معیشتی از دانشجویان دکتری شدند.

متن این نامه به شرح زیر است:

"دانشجویان دکتری پس از طی مراحل مقدماتی در دوره کارشناسی و یادگیری پژوهش در مقطع کارشناسی ارشد در بهترین دوره تحصیلی خود از حیث خروجی علمی و پژوهشی قرار می گیرند. حتی می توان گفت با توجه به ارتباط مستمر با دانشگاه و به روز بودن مباحث پیرامون این دانشجویان، در بسیاری از حوزه‌ها برترین نیروهای پژوهشی حتی نسبت به پژوهشگران شاغل باسابقه هستند. یکی از چالش‌های مهم این قشر تاثیرگذار و این ظرفیت پژوهشی گسترده، مسائل معیشتی است که با توجه به سن بالای این دانشجویان نسبت به مقاطع قبلی، تشکیل زندگی مستقل و متاهل شدن، این مسئله و نگرانی طبیعتا پررنگ تر می شود. باید اشاره نمود تا زمانیکه دغدغه‌های مالی دانشجویان دکتری برطرف نشود استفاده مناسب از این ظرفیت امکان پذیر نبوده و این دارایی ارزشمند برای کشور از دست خواهد رفت.

تلاش‌هایی در این زمینه در دوره‌های مختلف صورت پذیرفته است. به طور مثال در سال ۱۳۹۱ طرح پژوهانه جهت حمایت مالی از دانشجویان دکتری توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرا شد که ثمرات خوبی هم در پی داشت لیکن با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت یازدهم این حمایت تداوم نیافت. به جز حمایت ذکر شده تسهیلاتی مانند وام هم در سال‌های مختلف توسط وزارت علوم به دانشجویان اعطا شده که مطمئنا به تنهایی رفع کننده نیازهای مالی دانشجویان نیست.

در سال ۱۳۸۹ سند نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و ابلاغ شد. در اقدام ملی ۴ از راهبرد کلان ۸ نقشه جامع علمی کشور، به این مسئله اشاره شده و در راستای آن، سیاست‌های اجرایی حمایت از فعالیت تمام وقت دانشجویان دکتری در دی‌ ماه ۱۳۹۰ به دستگاه های ذی ربط ارسال شد که پیگیری‌های زیادی نیز از سوی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در زمینه اجرایی شدن آن صورت پذیرفت.

از سوی دیگر، دانشجویان دکتری طی حرکتی خودجوش از سال گذشته در قالب کمپینی ۷ هزار نفره، مطالبات خود را پیگیری نموده و با رایزنی بسیار گسترده با مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایجاد سازوکار حمایت مالی را درخواست دارند.

اکنون و در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، آزمون بزرگی پیش روی نمایندگان مجلس قرار دارد. انتخابی میان حمایت از نخبگان و دانشجویان دکتری و سوق دادن این ظرفیت عظیم به سمت پیشرفت علم و اقتصاد کشور و یا تداوم وضع موجود در عدم استفاده صحیح از این جوانان نخبه و پرداخت هزینه‌های هنگفت جهت جبران این خسران."

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل