بازدید 15887
۹

ورزشکار محکوم به اعدام، دیه ۳ زندانی را پرداخت

کد خبر: ۷۷۲۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 08 February 2018
زندانی محکوم به قصاص بخشی از مبلغ جمع آوری شده برای دریافت رضایت اولیا دم را به ۳ زندانی دیگر اهدا و آنها را آزاد کرده است.

به گزارش شرق، «یونس» یک زندانی معمولی نیست. او ورزشکاری اخلاق‌مدار و حافظ قرآن کریم است که در مسابقات حفظ و قرائت قرآن در زندان‌های کشور افتخاراتی کسب کرده است، فقط یک اشتباه کوچک در زندگی هرکس ممکن است مسیر زندگی او را به قهقرا بکشاند و انجام این اشتباه به یونس رسید. یک درگیری با باجناقی که هیچ‌وقت او را ندیده بود و یک لحظه عدم کنترل در رفتار کافی بود که یونس یک بار پای چوبه دار برود، اما وساطت «هدایت فرزادی»، رئیس زندان کرمانشاه، او را از اجرای حکم قصاص نجات داد تا بتواند دیه درخواستی اولیای دم را تهیه کند. تا اینجای کار با اعلان‌های مکرر مبلغ ٢٢٠‌ میلیون تومان از سوی خیرین نیکوکار هم‌وطن جمع‌آوری شده است و فقط ٣٠ میلیون تومان از مبلغ ٢٥٠‌ میلیون‌تومانی اولیای دم مقتول باقی مانده است تا یونس پس از تحمل بیش از ٩ سال حبس به یاری نیکوکاران هم‌وطن به زندگی بازگردد.

٢٤ مهر ٨٨ با تماس شهروندان کرمانشاهی، پلیس١١٠ در جریان یک نزاع دسته‌جمعی منجر به جرح قرار گرفت و یک اکیپ از مأموران کلانتری به محل درگیری اعزام شدند. با بررسی‌های پلیسی مشخص شد در جریان درگیری بین دو باجناق، یکی از آنها دیگری را مجروح کرده که پس از انتقال به بیمارستان آیت‌الله طالقانی کرمانشاه به دلیل شدت جراحت واردشده تسلیم مرگ شد. یونس، جوان میوه‌فروش دوره‌گرد، مدتی پیش از درگیری با باجناق خود، از دوره‌گردی و شکایت کسبه میوه‌فروش به ستوه آمد و موضوع را با همسرش در میان گذاشت. آنها با هم‌فکری با هم تصمیم گرفتند با پس‌دادن منزل استیجاری خود و گرفتن وجه رهن منزل، یک مغازه اجاره کنند تا یونس کسب‌وکار خود را در مغازه و با خیال راحت ادامه دهد. همچنین قرار شد آنها مدتی در منزل مسکونی پدر یونس زندگی کنند تا اوضاع مالی آنها بهبود یابد. آنها این تصمیم را عملی و به منزل پدر یونس نقل مکان کردند، اما دخالت مادر همسر یونس اوضاع را تغییر داد و همسر یونس از تصمیم قبلی خود منصرف شد، اما دیگر دیر شده بود و یونس مغازه‌ای را به اجاره خود درآورده بود.
 
با دخالت مادر همسر یونس پای باجناق یونس که به همراه خانواده‌اش در شهر کرج زندگی می‌کرد، به درگیری خانوادگی یونس باز شد. براساس مندرجات دادنامه و گفته‌های همسر مقتول، با تماس مادرش مقتول از رفتار باجناقش با خانواده همسرش عصبانی شد و برای متقاعدکردن باجناقش برای ساختن زندگی مستقل، به کرمانشاه رفت. روز بعد او و باجناقش به تفاهم نرسیدند و گفت‌وگو به نزاع تبدیل شد. مقتول و همراهانش در محله یونس با هم درگیر شدند و این درگیری منجر به جرح مقتول و درنهایت به مرگ او منتهی شد. یونس پس از شنیدن خبر مرگ باجناقش از ایران فرار کرد و به شهر «یوگساوا» واقع در ترکیه رفت، اما دچار عذاب وجدان شد و به ایران بازگشت و خود را تسلیم قانون کرد. یونس روانه زندان ‌شد و سپس محاکمه و به دلیل تشخیص دفاع مشروع از قصاص تبرئه شد. خانواده مقتول به حکم ابلاغ‌شده اعتراض و برای ادامه دادرسی دو وکیل را برای پیگیری پرونده استخدام کردند. در ادامه دادرسی حکم قبلی نقض و یونس به قصاص محکوم شد و درنهایت برای اجرای حکم قصاص تا پای چوبه دار رفت که با تلاش‌های رئیس زندان و هیئت سازش زندان، خانواده مقتول درصورت دریافت مبلغ ٧٠٠‌ میلیون تومان راضی به امتناع از اجرای حکم قصاص شدند. تهیه این مبلغ کار بسیار سختی بود و خانواده یونس از همان ابتدا عدم توانایی مالی خود را اعلام کردند. با وساطت اعضای شورای حل اختلاف خانواده مقتول سطح توقعات خود را تا مبلغ ٢٥٠ میلیون تومان پایین آوردند. کار جمع‌آوری وجه آزادی یونس به‌کندی پیش می‌رفت تا آنکه یک زوج آذری ساکن تهران با تقبل و پرداخت مبلغ ٨٤ میلیون تومان، امید به نجات یونس را به اردوی خیران آورد. خیر هم‌وطن دیگر که پیش‌تر برای نجات یونس کمک‌هایی را واریز کرده بود، مبلغ ٢٠ میلیون تومان دیگر را برای آزادی یونس تقبل کرد. اکنون یونس تا آزادی و تجربه بهار و عیدی دیگر به مبلغ ٣٠ میلیون تومان نیاز دارد. این زندانی که روند تکمیل موجودی جمع‌آوری‌شده‌اش به‌کندی صورت می‌گرفت، با کمک‌هایی که برای آزادی‌اش جمع شده بود، موجبات آزادی سه نفر از زندانیان محکوم به قصاص را فراهم کرده است. او اکنون برای جمع‌آوری باقی‌مانده مبلغ دیه درخواستی، در ناامیدی مطلق به سر می‌برد به طوری‌که درخواست تعیین‌تکلیف خود را به شعبه ٤ دادگاه کیفری ابلاغ کرده است. یونس اعتقاد دارد که خیران هم‌وطن تمام تلاش خود را برای آزادی او انجام داده‌اند و دیگر در توان آنها نیست که به او کمک کنند. مهندس «مهدی شریفی»، هم‌کلاسی دوران راهنمایی و دبیرستان یونس، درباره این متهم می‌گوید: «باور این موضوع که یونس مرتکب قتل شده برایم سخت است. اگر یونس خودش این موضوع را تأیید نمی‌کرد، هیچ‌وقت باور نمی‌کردم که او قاتل باشد. حیف است حالا که کار به اینجا رسیده است نصفه‌کاره رها شود. اینکه هم‌وطنان عزیز کشور به یونس لطف و عنایت کرده‌اند، بی‌جهت نبوده است. یونس جوانی درستکار و ورزشکاری بااخلاق بود. در دوران راهنمایی و دبیرستان به دلیل پشتکار در تمرینات به کشتی‌گیری شش‌دانگ تبدیل شد که اگر مشکلات مالی نبود و به کشتی ادامه می‌داد، اسمش در کنار کشتی‌گیران سرشناس مطرح می‌شد. آن‌قدر بااخلاق و متواضع بود که به او یونس‌تختی می‌گفتیم. یک یا علی تا آزادی یونس باقی مانده است. یونس سزاوار زندگی دوباره است، شما را به بزرگواری مولا علی به او کمک کنید. هرکس هر مبلغ حتی اگر اندک باشد به او کمک کند. به امید خدا و یاری هم‌وطنان یونس حتما آزاد می‌شود».
با توجه به گواهی حسن رفتار یونس در زندان و شرکت او در کلاس‌های قرآن و نهج‌البلاغه به محض تهیه مبلغ درخواستی اولیای دم، از زندان آزاد می‌شود، چراکه او تاکنون هشت سال از شیرین‌ترین لحظات عمر خود را به خاطر قتل ناخواسته‌ای که انجام داده، پشت میله‌های زندان سپری کرده است. پدر یونس درباره آخرین وضعیت پسرش در زندان گفت: «وضعیت جسمی یونس خوب نیست. او از درد کلیه و سنگ‌کلیه در عذاب است و به دلیل وضعیت مالی نامناسب من از جورشدن باقی‌مانده مبلغ دیه به‌طور کامل ناامید شده است و بدون اینکه ما را در جریان بگذارد درخواست تعیین‌تکلیف کرده است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۹
خوب ش حساب میذاشتین
عملا باید مادر همسرش بره پای چوبه دار که همه فتنه ها زیر سر اون بوده
ماکه نفهمیدیم بالاخره پول اضافی مانده یا کم اومده!
چرا شماره حساب اعلام نکرده اید.
این همه نوشتی یه شماره کارت معتبر هم میذاشتی
با سلام لطفا شماره حساب اعلام کنید تا مردم بتوانند واریز کنند وهرکس به اندازه توانش کمک خواهد کرد تا این گره باز شود
فردي كه گول مادر زنو مي خوره همون بهتر كه اعدام بشه
کاش اون مادر زن هم اعدام میشد
اخر نفهمیدیم کم امده یا زیاد امده خوب بود بعد این همه نوشتن یک شماره اعلام میشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر