بازدید 10401
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «جهش ۲۲ درصدی نقدینگی آذرماه» تا «فراخوانی برای نابودی بیت‌ کوین»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد فولادی شاخص کل بورس، ضرر ۴ تریلیون دلاری بورس‌های جهان، نرخ بهره ۱.۵ درصدی بانک مرکزی استرالیا، بازگشت دوباره دلار به ۴۷۰۰ تا ۴۸۰۰ تومان، دریافت مالیات از معاملات ارز، فلسطین بدنبال انتشار پول ملی، اعطای کارت سکه به جای حواله کاغذی، پرکشیدن دوباره قیمت تخم مرغ، مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو باطل شد و اولین هواپیمای چین ۲۰۲۱ در بازار را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۲۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 08 February 2018

از «نقدینگی هزار و ۴۴۵ هزار میلیارد تومانی آذرماه» تا «فراخوانی برای نابودی بیت‌ کوین»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد فولادی شاخص کل بورس، ضرر ۴ تریلیون دلاری بورس‌های جهان، نرخ بهره ۱.۵ درصدی بانک مرکزی استرالیا، بازگشت دوباره دلار به ۴۷۰۰ تا ۴۸۰۰ تومان، دریافت مالیات از معاملات ارز، فلسطین بدنبال انتشار پول ملی، اعطای کارت سکه به جای حواله کاغذی، پرکشیدن دوباره قیمت تخم مرغ، مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو باطل شد و اولین هواپیمای چین ۲۰۲۱ در بازار را در بر دارد.

رشد فولادی شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه هجدهم بهمن ماه 96 با افزایش 389 واحدی معادل 0.40 درصد به رقم 98 هزار و 317 واحد رسید. تالار شیشه ای در آخرین روز کاری از سومین هفته بهمن ماه 96، بر خلاف روز گذشته، شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود؛ بنابراین، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 124 واحدی معادل 0.40 درصد به رقم 31 هزار و 399 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن، با رشد 30 واحدی معادل 0.17 درصد، عدد 17 هزار و 609 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 22 واحدی معادل 0.17 درصد به رقم 13 هزار و 232 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.47 درصد همراه شد و 497 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 105 هزار و 480 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 371 واحد کاهش معادل 0.54 درصد به رقم 69 هزار و 789 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 333 واحد افزایش معادل 0.16 درصد همراه بود و عدد 209 هزار و 617 واحد را به نمایش گذاشت. در پایان روز نماد فولاد (فولاد مبارکه) با 176 واحد، تاپیکو با 42 واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 32 واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

از «نقدینگی هزار و ۴۴۵ هزار میلیارد تومانی آذرماه» تا «فراخوانی برای نابودی بیت‌ کوین» 

بورس‌های جهان ۴ تریلیون دلار ضرر کردند

در ۲۴ ساعت گذشته، بورس های اصلی اروپا حدود ۲.۵ درصد از ارزش خود را از دست داده اند و معاملات آتی بورس وال استریت آمریکا با ضرر قابل توجه و کمی سابقه ای روبه رو شده است. در همین حال، میانگین شاخص بورس ۴۷ کشور جهان از روز جمعه به بعد تقریبا ۸ درصد سقوط کرده و در مجموع ۴ تریلیون دلار بورس های جهان متضرر شده اند و شاخص بورس STOXX ۶۰۰ اروپا هم به کمترین سطح خود رسیده است. در حال حاضر، سرمایه گذاران روی دو گزینه سرمایه های امن سنتی، یعنی طلا و دلار متمرکز شده اند. همچنین چشم انداز بازار کالا در وضعیت ناامیدکننده ای قرار دارد. از طرفی هم گروهی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کاهش ارزش بورس ها، نوعی اصلاح صحیح در روند سودهی بورس ها محسوب می شود که در سال گذشته با سیر افزایشی قابل توجه و فراتر از حد  انتظار روبه رو شده است.

جهش ۲۲ درصدی نقدینگی آذرماه

بنا بر اعلام بانک مرکزی نقدینگی آذر ماه ۹۶ نسبت به اسفندماه سال گذشته با ۱۵.۳ درصد افزایش به هزار و ۴۴۵ هزار میلیارد تومان رسید. بر این اساس، نقدینگی در آذر ماه ۹۶ نسبت به آذر ماه ۹۵، ۲۲ درصد و در آذر ماه ۹۶ نسبت به اسفند ۹۵، ۱۵.۳ درصد افزایش داشته است. آمار جدید بانک مرکزی همچنین نشان می دهد که میزان دارایی‌های خارجی در آذرماه ۱۳۹۶ به ۶۰۶ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم نسبت به آذرماه ۹۵، ۱۷.۷ درصد رشد و در آذر ۹۶ نسبت به اسفند ۹۵، ۱۳.۵ درصد رشد داشته است؛ در عین حال بدهی بخش دولتی در آذرماه به ۲۵۵ هزار میلیارد رسیده که نسبت به آذر ۹۵ به ۲۱.۸ درصد و آذر ۹۶ تا اسفند ۹۵، ۱۶.۱ درصد رشد داشته است.

به گزارش مهر، در این میان سهم بدهی دولت ۲۲۷ هزار میلیارد تومان بوده و بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به ۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. میزان اسکناس و مسکوک نیز در آذر ۹۶ به ۵۳ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. سهم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از این رقم، ۳۴ هزار میلیارد تومان و سهم اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها ۱۱ هزار میلیارد تومان و سهم اسکناس و مسکوک نزد بانک مرکزی ۷ هزار میلیارد تومان بوده است. در عین حال، میزان بدهی‌های ارزی در پایان آذرماه به ۱۷۸ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به آذر ۹۵، ۲۲.۹ درصد رشد داشته است.

بانک مرکزی استرالیا نرخ بهره را ۱.۵ درصد نگه داشت

بانک مرکزی استرالیا در اولین جلسه سیاست گذاری نرخ بهره در سال جاری میلادی، نرخ بهره را ۱.۵ درصد اعلام کرد، همچنان یک رکورد پایین در استرالیا محسوب می شود. در همین حال، «فیلیپ لو» رییس فدرال رزرو استرالیا گفت: حفظ سطح پایین نرخ بهره بمنظور پشتیبانی از اقتصاد استرالیا تداوم دارد. انتظار می رود پیشرفت بیشتر در جهت کاهش بیکاری و بازگشت به نرخ تورم از پیش تعیین شده به تدریج حاصل شود. به نقل از ایبنا، بر همین اساس، فدرال رزرو استرالیا با توجه به آمار فعلی اقتصاد این کشور، موضع خود در قبال سیاست پولی را بدون تغییر در جهت رشد پایدار اقتصاد استرالیا و رسیدن به تورم از پیش تعیین شده دنبال می کند. به دنبال اعلام نرخ بهره در استرالیا، دلار این کشور با ۰.۱ درصد کاهش در برابر دلار آمریکا به ۰.۷۸۷۳ دلار رسید.

افزایش بهای نفت آمریکا با کاهش موجودی این محصول

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۵۳ سنت (۰.۸ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۷.۳۹ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۴۶ سنتی (۰.۷ درصد) بشکه ای ۶۳.۸۵ دلار صورت گرفت. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز چهارشنبه گزارش های غیر رسمی مؤسسه نفت آمریکا عنوان شده است که بر اساس آن در هفته ی منتهی به ۲ فوریه موجودی نفت خام آمریکا به میزان ۱.۱ میلیون بشکه کاهش یافته و به مجموع ۴۱۸.۸ میلیون بشکه رسیده است، حال آنکه به اعتقاد برخی تحلیلگران اقتصادی قیمت نفت در روزهای آینده کاهش خواهد یافت. به گفته ی آنان، از دلایل کاهش قیمت نفت در روزهای آینده افت اخیر در ارزش شاخص سهام در بازارهای بین المللی و کاهش فصلی میزان تقاضای جهانی نفت به خصوص از سوی نیمه ی شمالی کره ی زمین خواهد بود.

روند نزولی ارزش دلار به زودی متوقف می‌شود

تحلیلگر ارشد مؤسسه سرمایه گذاری کاپیتال اکونومیکس بر این باور است، روند نزولی ارزش دلار که طی ماه های گذشته ادامه داشته است، به زودی متوقف خواهد شد. سیمونا گامبارینی تحلیلگر برجسته مؤسسه سرمایه گذاری کاپیتال اکونومیکس تاکید کرد: بازار طلا نیمی از افزایش قیمت طی ماه های اخیر را مدیون کاهش ارزش دلار آمریکا بوده ولی به نظر من روند نزولی ارزش دلار چندان دوام نخواهد داشت. وی افزود: احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا طی ماه های آینده می تواند موجب افزایش مجدد ارزش دلار شده و این مسأله فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کند. جزئیات بیشتر

بازگشت دوباره دلار به ۴۷۰۰ تا ۴۸۰۰ تومان 

روز چهارشنبه بازار ارز رفتاری متفاوت با روز سه شنبه داشت. به طوری که در سامانه سنا بانک مرکزی، نرخ دلار با افزایش 443 ریالی نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 46 هزار و 631 ریال فروخته شد. این در حالیست که روز گذشته در بازار آزاد، نرخ دلار به قیمت های 47,380 و 47,580 ریال نیز رسید. روز چهارشنبه همسو با رشد بهای دلار، قیمت یورو نیز در راستای صعودی قرار گرفت و با 800 ریال رشد به قیمت 60 هزار و 800 ریال رسید؛ هرچند سامانه سنا، نرخ 58 هزار و 199 ریال را برای یورو نشان داد. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد روز قبل، تا سطح 13 هزار و 360 ریال نیز پیش رفت و در سنا 12 هزار و 938 ریال قیمت گذاری شد که افزایش 42 ریالی را نشان می داد.

همه خرید و فروش‌های ارز را گزارش کنید؛ دریافت مالیات از معاملات ارز

در اطلاعیه سازمان امور مالیاتی آمده است: تمامی فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری، از جمله صرافی ها، بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای مواد (۱۶۹) و (۱۶۹) مکرر قانون مالیات های مستقیم و به منظور شفافیت فعالیت های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، موظفند کلیه اطلاعات مربوط به معاملات خود (خرید و فروش هرگونه کالا و خدمات من جمله انواع ارز) و همچنین اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی اشخاص نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند. سازمان امور مالیاتی کشور نیز در راستای انجام وظایف سازمانی خود موظف به شناسایی مودیان مالیاتی بالقوه و میزان درآمد آنهاست. بدینوسیله اعلام می دارد اطلاعات کلیه اشخاصی که اقدام به خرید و فروش انواع ارز می نمایند در اختیار سازمان مالیاتی کشور قرار گرفته و حَسَب قوانین موضوعه نسبت به مطالبه مالیات بر درآمد متعلقه اقدام خواهد شد. از این روی، به همه خریداران و فروشندگان انواع ارز توصیه می شود ضمن دریافت و کنترل مستندات معاملات خود (صورتحساب خرید و فروش) با صرافان، اسناد و مدارک مربوط به معامله را برای ارائه به اداره امور مالیاتی، نزد خود محفوظ دارند. /مهر

فلسطین به دنبال انتشار پول ملی

عبدل حافظ نوفال روز چهارشنبه و در نشستی خبری گفت: فلسطین در حال برنامه ریزی برای معرفی و انتشار پول ملی خود است اما این موضوع همچنان باز مانده است. سفیر فلسطین در روسیه افزود: ما در حال حاضر سه نوع پول در سرزمین های فلسطینی استفاده می کنیم؛ دلار آمریکا، شِکل صهیونیستی و دینار اردن؛ اما بانک مرکزی فلسطین در حال مطالعه بر روی انتشار پول ملی است. نوفال با تاکید بر اینکه مشکلات مشخصی در این رابطه وجود دارد، افزود: این مسأله همچنان باز باقی مانده است. این دیپلمات فلسطینی خاطرنشان کرد، هنوز درباره مساله مفید بودن پول جدید و همچنین زمانی که آن باید منتشر شود، تصمیمی گرفته نشده است.

سکه طرح جدید یک میلیون و 532 هزار تومان شد

همزمان با آغاز پیش فروش سکه ازسوی بانک مرکزی، در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز چهارشنبه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به یک میلیون و 532 هزار و 300 تومان رسید؛ همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و 489 هزار تومان معامله شد. بر این اساس قیمت نیم سکه به 760 هزار تومان، ربع سکه به 453 هزار تومان و سکه گرمی به 301 هزار تومان رسید. /مهر

اعطای کارت سکه به جای حواله کاغذی

یک مقام مسئول بانکی گفت: به مشتریانی که در طرح پیش فروش سکه تمام بهار آزادی مشارکت می کنند، به جای حواله های کاغذی «کارت سکه»  ارایه می کند. وی توضیح داد که خریداران سکه تمام بهار آزادی می توانند هر زمانی اراده کنند موجودی کارت خود را از طریق دستگاه های خودپرداز بانک ملی دریافت کنند. وی با اشاره به سررسید های ۶ و یکساله سکه های طرح پیش فروش اظهار داشت: بعد از شش ماه یا پایان سررسید یک ساله، مشتریانی که کارت سکه دریافت کرده اند می توانند سکه های خود را از طریق دستگاه های در نظر گرفته شده یا شعب بانک ملی دریافت کنند. خاتونی تأکید کرد که کارت سکه های اعطا شده به پیش خریداران سکه ابزار ارتباطی بین بانک و مشتریان است. /پژوهشکده پولی و بانکی

فشار دولت بی نتیجه ماند؛ قیمت تخم مرغ دوباره پرکشید

قیمت تخم مرغ در بازار طی حدود دو هفته اخیر مجددا روند افزایشی پیدا کرده و گزارش های میدانی خبرنگار مهر نشان می دهد که هم اکنون قیمت هر شانه تخم مرغ در مراکز خرده فروشی به حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که چندی قبل کریم ذوالفقاری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفته بود: قیمت ابلاغ شده برای هر شانه تخم مرغ ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان است و اگر نرخ محصول گران تر از این میزان باشد گران فروشی محسوب می شود و ما از تعزیرات می خواهیم که با آن برخورد کند. با این حال کارشناسان معتقدند در پی شیوع گسترده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور و معدوم شدن چند میلیون مرغ تخم گذار، دولت نمی تواند با اعمال فشار بر تولیدکنندگان قیمت تخم مرغ را پایین نگه دارد.

مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو باطل شد

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: با حکم دیوان عدالت اداری، مصوبه دولتی افزایش تعرفه واردات خودرو باطل شد. میثم رضایی با بیان اینکه این رأی دیوان عدالت اداری درواقع رأی اولیه محسوب می‌شود و از ابتدای هفته آینده لازم‌الاجرا است، گفت: مقرر شد تا زمان صدور رأی قطعی از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، واردات خودرو با تعرفه‌های قبلی صورت گیرد. رضایی با اشاره به اینکه رأی دیوان عدالت اداری با شکایت چند نفر صادر و به دولت ابلاغ شده است، گفت: رأی نهایی دیوان احتمالاً ۳ تا ۶ ماه دیگر صادر می‌شود. وی با تأکید بر اینکه دولت موظف است طبق حکم دیوان عدالت اداری، ترخیص خودروهای وارداتی را با تعرفه‌های قبلی انجام دهد، گفت: پس از مصوبه دولت برای افزایش تعرفه واردات خودرو، هیچ خودرویی با تعرفه‌های جدید از گمرک ترخیص نشده است. /فارس

نخستین هواپیمای چین ۲۰۲۱ در بازار

شرکت تولید هواپیمای غیر نظامی چین (کامک (COMAC)) اعلام کرد: نخستین هواپیمای مسافری تولیدی این شرکت با نام C۹۱۹ در سال ۲۰۲۱ از خط تولید خارج شده و وارد چرخه جابجایی مسافران هوایی خواهد شد. این شرکت می گوید در سه سال آینده، دنیا شاهد نتایج یک دهه تلاش چین برای تولید هواپیمای مسافری خواهد بود و این شرکت قصد دارد در رقابت با ایرباس و بوئینگ، این دو را به چالش بکشد. جزئیات بیشتر

حرکت اوراق در کف بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 8/ 0 درصدی به قیمت 71 هزار و 217 تومان معامله شدند. همچنان شاهد روند کم‌نوسان قیمت اوراق تسهیلات مسکن در سطوح 71 و 72 هزار تومانی هستیم. کاهش تقاضا، حمایت 72 هزار تومانی را در بهمن شکست. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق تسهیلات مسکن در سطح 5/ 21 درصد قرار گرفته است. با وجود تشدید نوسانات مسکن در ماه‌های اخیر، تشدید روند صعودی قیمت در ماه‌های اخیر (رشد ۵/ ۱۶ درصد میانگین قیمت مسکن تهران در دی نسبت به مدت مشابه سال گذشته) را رقم زده است. اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در کنار تمایل معامله‌گران به نقدشوندگی واحدها، سهم واحدهای ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان را افزایش داد؛ رشد کاذب قیمت‌ها می‌تواند مانع از پایداری رونق معاملات شود.

فراخوانی برای نابودی بیت‌ کوین

بانک تسویه حساب های بین المللی به بانک های مرکزی جهان اعلام کرد، با اعمال سیاست های سخت گیرانه نسبت به ارزهای رمزنگار، آنها را از گردانه ارزها خارج کنند. «آگوستین کارستنس» رئیس این بانک گفت: بیت کوین، ترکیبی از حباب و یک فاجعه است. وی از بانک های جهانی خواست تا بیت کوین و دیگر ارزهای رمزنگار را تحت فشار قرار دهند تا مانع از تبدیل شدن آنها به تهدیدی برای ثبات مالی شود. وی گفت: بسیاری بر این باورند که حجم پایینی از ارزهای رمزنگار و اتصال محدود آنها، نگرانی را در سطح سیستماتیک ایجاد نمی کند؛ در حالی که اگر اقدامات بموقع در این راستا اتخاذ نشود، آنگاه ارزهای رمزنگار با سیستم مالی اصلی بیشتر متصل می شوند و تهدیدی برای ثبات مالی محسوب می شوند. «کارستنس» در ادامه تصریح کرد، که بانک های جهانی احتمال تغییر عملیات های خود با استفاده از فناوری بلاک چین یا فناوری دفتر حساب توزیع شده (DLT) را که ارزهای رمزنگار را پشتیبانی می کند را با دقت بررسی کرده اند. وی گفت: در عمل تجارب بانک های مرکزی نشان می دهد که سیستم های متکی به (DLT) در مقایسه با سیستم های تسویه حساب و پرداخت متداول بسیار هزینه برتر هستند. این مقام بانکی در ادامه خاطرنشان کرد در مورد تب ارزهای رمزنگار، استقبال آن به جنون انجام معاملات پُرریسک نسبت داده می شود تا اینکه به عنوان ابزاری برای پرداخت الکترونیکی به آن نگاه شود. جزئیات بیشتر

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نابودی بیت کوین؟ هه هه
زهی خیال باطل.
بازرگتر از تو هم سعی کردن جلوشو بگیرن ولی وقتی مردم این ارزها رو بخوان هیچ کس نمیتونه جلوی بیت کوین رو بگیره. بارها و بارها این اتفاق افتاد ولی باز هم بیت کوین سرپا ایستاد.

آینده تجاری فقط با بیت کوین ممکن میشه. ببینین من کی گفتم
نقدینگی بطورسرسام آوری افزایش شافته وبه رقم گیج کننده هزاروپانصدهزارمیلیاردتومان رسیده و این سیل نقدینگی درحال خروج ازبانکها و انتقال به بازارهای مسکن ارزروطلا هستند که قطعا منجربه افزایش قیمتهادراین بازارهاشده وخواهدشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان