بازدید 14312
۴

سبقت بی سابقه یک دانشگاه کوچک از دانشگاه های بزرگ و پرمدعای کشور‍!

این رتبه باور نکردنی دانشگاه نوشیروانی در میان دانشگاه های ایرانی و آسیایی در حالی برای این دانشگاه یک افتخار ارزشمند و خبر خوب محسوب می شود که برای بسیاری از دانشگاه های بزرگ کشور چون دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی شریف و... این خبر قطعاً یک خبر تلخ محسوب می شود.
کد خبر: ۷۷۲۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱ 07 February 2018

سبقت بی سابقه یک دانشگاه کوچک از دانشگاه های بزرگ و پرمدعای کشور‍!در شرایطی که سیل بودجه و امکانات علمی و آموزشی در دهه های گذشته به سمت برخی دانشگاه های مادر و بزرگ کشور روانه شد و به دلیل برخی مسائل حاشیه ای مثل اعتبار و برند، اکثر نخبگان کشور راهی این دانشگاه ها شدند، حالا و بر اساس یک نظام رتبه بندی معتبر بین المللی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با اختلاف چشمگیری در صدر بهترین دانشگاه های ایران قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که تحت هیچ شرایطی از نظر امکانات و سبقه تاریخی در حد و اندازه بسیای از دانشگاه های بزرگ کشور نیست و با مشکلات مالی و محدودیت های لجستیکی فراوانی دست و پنجه نرم می کند، بر اساس نظام رتبه بندی تایمز در جایگاه نخست ایران و 37 آسیا قرار گرفت.

این نظام رتبه بندی که در آن شاخص هایی چون آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین­المللی، به ترتیب با وزن­‌های 30، 30، 30، 2.5 و 7.5 درصد مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از مهم ترین نظام های رتبه بندی در آسیا و جهان است.

 دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در رابطه با جزئیات این رتبه بندی اظهار کرد: پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی در سطح بین‌المللی است که در 2013  میلادی برای اولین بار رتبه‌بندی دانشگاه‌­های آسیایی را در کنار رتبه‌بندی‌های بین‌المللی خود انجام داد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار کرد: در رتبه‌بندی سال 2018 آسیا، کشور سنگاپور عملکرد چشمگیری در این فهرست داشته است. دو دانشگاه برتر این کشور، دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور موفق به کسب رتبه‌های اول و پنجم آسیا شدند.

وی ادامه داد: دیگر کشور موفق در آسیا که در سال‌های اخیر رشد چشمگیری در نظام‌های رتبه بندی داشته است کشور چین است. این کشور دارای 63 نماینده در بین دانشگاهای برتر آسیا است. دو دانشگاه برتر این کشور عبارتند از دانشگاه تسینگوآ و پکینگ که رتبه‌های دوم و سوم آسیا را نیز کسب کرده‌اند. هنگ کنگ نیز با داشتن سه دانشگاه در بین 10 دانشگاه برتر آسیا بسیار موفقیت آمیز ظاهر شده است. دانشگاه هنگ کنگ این منطقه با رتبه 4 آسیا برترین دانشگاه این کشور معرفی شده است.

وی افزود: کشور ژاپن دارای 89 دانشگاه در فهرست سال 2018 آسیا است. برترین دانشگاه این کشور، دانشگاه توکیو است که رتبه 8 آسیا را کسب کرده است. 

روش‌­شناسی این رتبه‌­بندی همانند روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی دانشگاه­‌ها است که از 13 شاخص در قالب 5 معیار آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین­المللی، به ترتیب با وزن­‌های 30، 30، 30، 2.5 و 7.5 درصد بهره جسته است.

سبقت بی سابقه یک دانشگاه کوچک از دانشگاه های بزرگ و پرمدعای کشور‍!

سرپرست ISC ادامه داد: ایران نیز در سال 2018 دارای 18 دانشگاه در بین دانشگاه‌های برتر آسیا است که این تعداد در سال 2017 برابر با 14 دانشگاه بوده است. ایران نه تنها به لحاظ تعداد دانشگاه، بلکه به لحاظ جایگاه نیز در سال 2018 رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. دانشگاه نوشیروانی بابل که برترین دانشگاه کشور در رتبه‌بندی تایمز معرفی شده است توانسته جایگاه 37 آسیا را اخذ کند.

بر اساس اين رتبه بندي از ميان ۱۸ دانشگاه حضور يافته از جمهوري اسلامي ايران، دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل توانست در صدر جدول دانشگاه هاي ايران قرار گيرد. بر همين اساس، دانشگاه صنعتي شريف، دانشگاه صنعتي اميركبير، دانشگاه صنعتي اصفهان و دانشگاه علم و صنعت ايران به ترتيب در جايگاه هاي دوم تا پنجم دانشگاه هاي برتر ايران قرار گرفتند.

دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل كه براي اولين بار به كمك دفتر همكاري هاي علمي و بين المللي دانشگاه در نظام رتبه بندي دانشگاه هاي برتر آسيا حضور يافته است، توانسته جايگاه ۳۷ آسيا را در ميان ۳۵۹ دانشگاه حضور يافته در اين پايگاه رتبه بندي كسب نمايد. دانشگاه ملي سنگاپور، دانشگاه تسينگوآ چين و دانشگاه پكينگ چين در جايگاه هاي نخست تا سوم برترين هاي آسيا قرار گرفتند.

این رتبه بندی در حالی دانشگاه نوشیروانی بابل را در صدر دانشگاه های ایرانی قرار داده است که این دانشگاه تنها 6 دانشکده دارد و عمده دانشجویان این دانشگاه نیز در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل می کنند.

حضور پر اقتدار دانشگاه نوشیروانی بابل در رتبه 37 آسیا در حالی است که برخی دانشگاه بزرگ ایران چون دانشگاه شریف، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه تهران با اختلاف و رتبه هایی به ترتیب 83 ، 88، 96 ، 108  و 139 در رتبه های بعدی قرار دارند.

این رتبه باور نکردنی دانشگاه نوشیروانی در میان دانشگاه های ایرانی و آسیایی در حالی برای این دانشگاه یک افتخار ارزشمند و خبر خوب محسوب می شود که برای بسیاری از دانشگاه های بزرگ کشور چون دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی شریف و... این خبر قطعاً یک خبر تلخ محسوب می شود.

با توجه به سیل امکانات و بودجه هایی که به نسبت دانشگاه های کوچک روانه دانشگاه های بزرگ می شود و نیز پذیرش دانشجویان و اعضای هیأت علمی برتر کشور در این دانشگاه ها، حالا باید از مسئولان این دانشگاه های بزرگ پرسید که چگونه می توان پذیرفت که دانشگاه نوشیروانی بابل بهترین دانشگاه ایران شود؟

با شرایط موجود نیاز است که ارزیابی دقیق توسط نهادهای نظارتی و علمی بر دانشگاه های بزرگ کشور شود و علت اصلی بروز مشکل در این زمینه کشف شود؛ اتفاقی که ضرورت دارد تحت هر شرایطی عملیاتی شود و نباید اجازه داد این مشکل در سال های دیگر نیز به خواب علمی دانشگاه های بزرگ کشور استمرار بخشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
این چیزا دلیل بر بهتر بودن نیست تو این دانشگاهی که شما میگید اساتیدی هستن که دایم یسری مقالات بی فایده تو هر جا که بتونن چاپ میکن و اصلا چیزی به نام کار تحقیقاتی واقعی براشون اهمیت نداره
آیا نباید وزیر علوم جهت بررسی مسایل پژوهشی و مشکلات استادان در دانشگاه هایی که رتبه خیلی پایینی دارند اقدامات عملی کرده و افرادی را برای این دانشگاه ها بفرستد تا بطور مستقیم با اساتید بدون حضور هیئت رئیسه تماس بگیرند
حتما اشتباهی رخ داده و پایگاه استناد رویترز دانشکده مدیریت تهران مرکز رو فراموش کرده! رییس این دانشکده پرفسور عباس صالح اردستانی در همه 5 معیار آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین­ المللی سرامد دانشکده های اسیاست!! برای همین طی هفته جاری بازرسان پایگاه رویترز به این دانشکده آمده بودند تا رتبه بالای این معیارها رو برای پایگاه استنادی رویترز ارسال کنند! ناگفته نماند پرفسور صالح ریاست عالیه دانشکده مدیریت نیز خود دست بکار شده و به بازرسان پیشنهاد تدریس و راهنمایی یا داوری پایان نامه داده تا با همکاری حراست تهران مرکز و مدیران دولتی و خصوصی که بعنوان مدعو توسط وی در دانشکده مدیریت تدریس داشتند گزارش عملکرد مدیریت اخلاقمدارانه رییس دانشکده را به پایگاه استنادی رویترز ارسال نمایند !!!
درخصوص امور دانشگاهی هم مثل بقیه امور کشور بلد نیستیم چگونه و کجا هزینه کنیم.همانطور که در امور سیاسی و اقتصادی پولها در جاهایی هزینه می شوندکه رانت و قدرت بیشتر است در امور دانشگاهی و تحقیقاتی هم چنین عمل می شود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار